Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

کلیاتی در باره گوگرد

اطلاعات موضوع

Kategori Adı گرایش های زمین شناسی
Konu Başlığı کلیاتی در باره گوگرد
نویسنده موضوع *JujU*
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan *JujU*

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

گوگرد
کاني گوگرد با ترکيب شيميايي که در طبيعت به صورت توده اي، کليه اي و استالاکتيتي مشاهده مي شود رنگ گوگرد زرد و از نظر فراواني دهمين عنصر کره زمين است.

منشأگوگرد
منشأ اصلي گوگرد گازهاي آتشفشاني خارج شده از دهانه آتشفشانها مي باشد (گازه هاي فومرولي) گاز هيدروژن سولفوره H2S از گازهاي اصلي موجود در ماگماست که از اکسيداسيون ناقص آن گوگرد به دست مي آيد . از اکسيداسيون کانيهاي سولفيدي نيز گوگرد توليد مي شود. گوگرد همچنين از تأثير باکتريهاي گوگردساز بر روي سولفاتها به دست مي آيد.
در بخش فوقاني گنبدهاي نمکي و همراه با سنگهاي رسوبي تبخيري مثل گچ نيز مقاديري گوگرد يافت مي شود . گوگرد در اين ذخاير از طريق تبديل بيوژنيک ژيپس به دست مي آيد . همراه با کانسارهاي سولفيد توده اي و آهن رسوبي نيز مقادير متنابهي گوگرد وجود دارد . در حدود نيمي از گوگرد دنيا به صورت طبيعي به دست مي آيد و بقيه يا از تلخيص کانيهاي سولفيدي مثل پيريت، مارکازيت و پيروتيت (25 درصد) و يا طي فرآيند پالايش نفت و گاز در پالايشگاهها (25 درصد) حاصل مي شود .
همان گونه که در بالا اشاره شد يکي از منابع مهم تأمين گوگرد، گنبدهاي نمکي مي باشد. در اين گنبدها از بالا به پايين(عمق) به ترتيب آهکهاي بدون گوگرد، زون گوگرددار، زون انيدريت و زون هاليت قرار دارد. گنبدهاي نمکي در استانهاي هرمزگان، فارس، قم، سمنان و آذربايجان شرقي گسترده هستند . استخراج گوگرد از گنبدهاي نمکي با تزر يق آب داغ به بخش گوگرددار و خارج نمودن آن به صورت مايع از طريق چاهها صورت مي گيرد . به اين روش استخراجي روش فراش گفته مي شود.

تصویر را در اندازه واقعی ببینید
مصارفگوگرد
بيش از 85 درصد گوگرد توليد شده در دنيا جهت توليد اسيد سولفوريک استفاده مي شود و حدود نصف اسيد سولفوريک توليدي نيز براي تهيه کودهاي شيميايي مصرف مي گردد . بقيه اسيد سولفوريک توليدي در صنايع نفت، کاغذسازي، پلاستيک، توليد فرآورده هاي شيميايي و استحصال فلزات مختلف مورد استفاده قرار مي گيرد .
همچنين به منظور بهبود کيفيت خاک، خشک نمودن ميوه هاي مثل زردآلو و انگور، توليد حشره کشها، چسب مصنوعي، پاک کننده ها، ضد يخ، صنايع دارويي، جوهر نوشتن، ابريشم مصنوعي، فيلمهاي عکاسي، مواد منفجره، صابون سازي، باطري سازي، صنايع چرم و فيلم عکاسي مورد استفاده قرار مي گيرد.

توليدگوگرددردنيا
لهستان با توليد 5 ميليون تن و امريکا با توليد 2/3 ميليون تن گوگرد در سال به روش فراش از توليد کنندگان اصلي گ وگرد در دنيا هستند . کشورهاي مکزيک، کانادا، اسپانيا و جمهوريهاي شوروي سابق در رده هاي بعدي توليد گوگرد به روش فراش قرار دارند .در شکل زير مقدار توليد گوگرد در سالهاي بين 1950 تا 1980 در کشورهاي غرب (اروپاي غربي و امريکا) نشان داده شده است . کشورهاي توليدکنند ه نفت نيز مقادير عظيمي گوگرد در پالايشگاههاي نفت و گاز خويش توليد مي کنند.

منبع:egeology.blogfa.com

 
بالا پایین