Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

باریت و موارد مصرف آن

اطلاعات موضوع

Kategori Adı گرایش های زمین شناسی
Konu Başlığı باریت و موارد مصرف آن
نویسنده موضوع *JujU*
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan *JujU*

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

باریت
نام این کانی از واژه یونانی به معنی سنگین گرفته شده است . وزن مخصوص آن حدود 5/4 می باشد . این کانی با ترکیب BaSO4 در گروه سولفاتهای بدون آب قرار می گیرد . باریت به صورت توده ای، دانه ای، شعاعی، گلوله ای و ک نکرسیونی 1 دیده می شود . اینکانی به رنگهای سفید، آبی، قرمز، زرد، خاکستری، قهوه ای، سبز، سیاه و بی رنگمشاهده می شود.

محیطتشکیلباریت
باریت اغلب به صورت باطله د ر رگه های هیدروترمالی و همراه با کانیهای گالن، اسفالریت، فلوئوریت، سیدریت، هماتیت و کلسیت دیده می شود. همچنین باریت همراه با ماسه سنگها، سنگهای کربناته، سنگهای رسی و شیلهای سیلیسی به شکل چینه سان (استراتیفورم) تشکیل می شود . این کانسارها به کانسارهای نوع در ه میسی سی پی (MVD) معروف هستند. گاهی نهشته های باریت از فعالیت چشمه های آبگرم حاصل می شود. در کانسارهای سولفید توده ای نوع کوروکو 2 که منشأ آتشفشانی رسوبی دارند، باریت در قسمت فوقانی و اطراف ذخیره سولفید توده ای دیده می شود. اگر سنگهای باریت دار هوازده شده و فرسایش یابند، باریت به دلیل وزن مخصوص زیاد و مقاومت شیمیایی در محل باقی می ماند و تشکیل کانسار بر جای مانده را می دهد. عیار باریت در این نوع کانسارها اغلب بین 10 تا 20 درصد است. بیش از 80 درصد باریت تولید شده در جهان به عنوان گل حف اری در حفاری چاههای آب و نفت به کار می رود . به دلیل وزن مخصوص زیاد گل حاصل از پودر باریت، ضمن تشکیل کیک گلی 1 در دیواره چاهها، با جلوگیری از ریزش دیواره چاهها، مواد کنده شده از کف چاه را به حالت غوطه ور از چاه خارج می کند . خلوص این نوع باریت بین 92 تا 94 درصد است.
باریت یکی از منابع اصلی تأمین باریم در صنایع شیمیایی است . بیشترین مصرف باریم به صورت لیتوپون است که ترکیب یکنواختی از باریت و سولفور روی است . لیتوپون در صنایع رنگ سازی به عنوان سیال کننده رنگ و در صنایع نساجی کاربرد دارد. رسوب سولفات باریم به ع نوان ماده پرکننده در صنایع پوشاک و لوازم آرایشی و همچنین به عنوان رنگدانه سفید مورد مصرف قرار می گیرد . باریت در صنایع لاستیک سازی، کاغذسازی، چرم سازی، شیشه سازی (جهت صاف و شفاف کردن آن )، سرامیک سازی(به عنوان لعاب )، تهیه مواد حشره کش، پنبه نسوز، لنت ترمز و ساخت راکتورهای اتمی (به دلیل جذب اشعه های گاما توسط باریم ) کاربرد دارد . در صنایع سرامیک از ترکیب کربنات باریم در صنایع تصفیه و تهیه شکر از ملاس و نیترات باریم برای تولید گلوله های منور و چاشنی انفجاری استفاده می گردد . مخلوطی از لاستیک، اسفالت و 10 درصد با ریت برای پوشش سطح پارکینگها، جاده ها و فرودگاهها استفاده می شود.

میزانتولیدباریتدرکشورهایدنیاوایران
میزان تولید باریت در سال 1996 در دنیا حدود 5/4 میلیون تن بوده است. انگلستان، رومانی، چک، اسلوواکی، مراکش، الجزایر، آلمان، روسیه، مکزیک، کاناد ا و امریکا از کشورهای مهم تولید کننده باریت در دنیا هستند . معادن متعددی از باریت در ایران وجود دارد. معادن مهم باریت ایران در جدول زیر نشان داده شده است . حدود 20 معدن فعال باریت در ایران وجود دارند که سالیانه قریب به 160000 تن باریت تولید و روانه بازار داخلی و خارجی می کنند.



منبع:egeology.blogfa.com
 
بالا پایین