Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

معدن مس سرخه مرند

اطلاعات موضوع

Kategori Adı گرایش های زمین شناسی
Konu Başlığı معدن مس سرخه مرند
نویسنده موضوع *JujU*
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan *JujU*

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

عنصر مس با کاربرد گسترده در صنايع الکتريکي، شيميايي اغلب به صورت ترکيب با ساير عناصر يافت مي شود. 50% کاربرد فلز مس در صنايع الکتريکي و ارتباطات و 25% آن در صنايع ماشين سازي مي باشد. از نظر ژئوشيمي بالغ بر170 کاني مس دار شناسايي شده است، که از نظر اقتصادي تنها 17 کاني مس دار اهميت دارد.
اين کاني ها شامل مس طبيعي (92% مس)، کالکوپيريت (6/34% مس)، بورنيت (3/63% مس) ،کوبانتيت (5/57% مس)، کالکوزين (9/79% مس)، تتراهدريت (3/52% مس)، انرژيت (8/88% مس)، تنوريت (9/79% مس)، مالاکيت (4/57% مس)، آزوريت (3/55% مس)، کالکونتيت (8/31% مس)، برکانتيت(2/56% مس)، آتاکاميت (5/59% مس) و کريزوکولا (36% مس) است
مهم ترين کاني هاي مس، کاني هاي سولفيدي آن شامل كالکوپيريت، كالکوزين و بورنيت مي باشد. ذخاير مس به شکل هاي مختلف ماگمايي، کربناتي، هيدروترمال، پورفيري، هيدروترمالي آذرين و لايه اي موجود مي‌باشد. در حال حاضر پس از آهن، فلز مس پرمصرف ترين فلز دنياست. امروزه 85 تا 90 درصد مس مصرفي جهان از استخراج معادن مس به دست مي آيد. ميزان ذخيرة فلز مس شناخته شدة جهان بالغ بر 500 ميليارد تن تخمين زده مي‌شود که نيمي از آن درآمريکاي شمالي و جنوبي متمرکز شده است. آذربايجان از لحاظ وجود ذخاير مس از اهميت خاصي برخوردار است. طبق بررسي‌هاي انجام شده،آذربايجان (شمالي و جنوبي) از لحاظ ذخاير مس بر روي کمربند جهاني قرار گرفته است. کانسار مس سونگون و ساير کانسارهاي شناخته شدة مس از جمله کانسار مس مزرعه،انجرد، چشمه خان، سرخه و... نيز بر روي اين کمربند قرار دارد.
موقعيت جغرافيايي معدن
معدن مس سرخه از نظر موقعيت جغرافيايي در طول 45 درجه و 26 دقيقه و10 ثانيه شرقي و عرض 38 درجه و 25 دقيقه و 59 ثانيه شمالي واقع شده است. اين محدوده در حدود 18 کيلومتري جنوب غربي بخش "کوش‌ساراي" شهرستان مرند و در حواشي روستاي سرخه واقع شده است. در امتداد جادة مرند- خوي، در فاصله تقريبي 10 کيلومتري کشک‌سراي، جاده‌اي خاکي به طول 2 کيلومتر به روستاي" قيرميزي قشلاق" و حدود 2 کيلومتر ديگر به روستاي" سرخه" منتهي مي گردد. اين معدن در ارتفاعات رشته كوه ميشو با شيب توپوگرافي زياد و پوشش گياهي کم به شکل مرتع قرار دارد. اهالي منطقه از راه کشاورزي و دامپروري و قالي بافي امرار معاش مي نمايند. نزديکترين پاسگاه منطقه، قشلاق و کشک سراي است. از معادن فعال و نزديک محدوده، معدن باريت" ارلان" و باريت" الماس" و گچ"قيريخلار" مي‌باشد. با توجه به مورفولوژي خاص منطقه، رودخانه‌ها در شمال منطقه به طرف شمال و در جنوب منطقه به سمت جنوب سرازير مي گردند. از جمله رودخانه‌هاي مهم در دامنة شمالي کوه هاي ميشو، رودخانة شيخ‌چاي و يام‌ زولبين‌چاي و از رودخانه‌هاي دامنة جنوبي ميشو مي توان از کفترعلي‌چاي، دره‌چاي و رودخانة سيس نام برد که آب اين رودخانه‌ها به درياچة اروميه زهکشي مي‌شوند. به علت وجود دو گسل اصلي از نظر زمين ساخت يعني گسل شمالي و جنوبي ميشو، اختلاف ارتفاع کوه ها و دشت زياد است. راه‌هاي ارتباطي منتهي به شهرستان مرند از نظر تبادلات تجاري جزو راه‌هاي مهم و اصلي شامل راه‌هاي آسفالتة تبريز- مرند- ماکو- خوي- سلماس- بازرگان مي باشند. رشته کوه علمدار با ارتفاع 3135 متر و حاشية درياچه اروميه با ارتفاع 1275 متر از سطح دريا مرتفع ترين و پست ترين نقاط موجود در منطقه مي باشند.
كارخانه مس سرخه
شركت معدن مس سرخه در حال حاضر يك كارخانه توليد مس راه اندازي كرده است كه با تامين خوراك از كانسنگ خريداري شده از معدن مس طارم در استان زنجان فعال مي باشد. اما با توجه به پيشرفت در آماده سازي معدن زيرزميني مس سرخه، در آينده نزديك امكان تهيه خوراك كارخانه از اين معدن وجود خواهد داشت. به منظور افزايش عيار خوراك مورد استفاده در كارخانه ذوب، احداث يك كارخانه فرآوري در برنامه آينده شركت است كه بخش زيادي از تجهيزات آن تهيه شده و مراحل اوليه احداث كارخانه طي شده است. اين كارخانه‌ با ظرفيت 50 تن در روز جهت فرآوري كانسنگ سولفيدي معدن مس سرخه طراحي شده است. محصولات جانبي اين معدن وكارخانه تصفيه كانسنگ، طلا و نقره است. كاني هاي اصلي مالاكيت،آزوريت،بروكانتيت،كالكوپيريت،كالكوزيت و بورنيت است . عناصر مفيد Cu, Au, Ag و عناصر مزاحم Se و روش استخراج به صورت زيرزميني است.
ذخيره قطعي كانسنگ مس اين معدن 1150000 تن و ذخيره احتمالي آن نيز 2200000 تن، عيار قطعي مس در اين معدن 2% مس مي باشد. سنگ ميزبان اين معدن ماسه سنگ و شيل بوده و مس بصورت رگه اي در آن تمركز يافته است. محصول اصلي معدن شمش مس و محصول هاي جانبي آن طلا و نقره مي باشد.
Ali Fazeli = egeology.blogfa.com
 
بالا پایین