Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

صابون و شامپوی اعضای خانواده باید جدا باشد؟

  • نویسنده موضوع *JujU*
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı نکات آرایشی بهداشتی
Konu Başlığı صابون و شامپوی اعضای خانواده باید جدا باشد؟
نویسنده موضوع *JujU*
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan *JujU*

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :


همه ما می‌دانیم که مسواک وسیله شخصی است. حوله و لیف هم همینطور. اما آیا صابونی که در توالت استفاده می‌کنیم یا شامپو بدن یا شامپوی سر داخل حمام مناسب استفاده تمام اعضای خانواده است؟ آیا بحث شخصی بودن محصولات بهداشتی در مورد صابون و شامپو که این روزها هرازگاهی تبلیغ می‌شود، علمی است؟
در این مطلب از دکتر غلامحسین غفارپور، متخصص پوست و عضو هیات علمی‌ دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد این موضوع پرسیده‌ایم.

بارها شنیده‌‌ایم که برخی وسایل شخصی هستند مثل لوازم آرایش و مسواک و حوله و… و چون احتمال انتقال آلودگی با مصرف مشترک آنها بالاست مثل صابون‌های جامد! اما آیا کرم‌های نرم‌کننده تیوپی یا شامپو بدن یا حتی صابون مایع را می‌توانیم در خانه عمومی‌استفاده کنیم؟

استفاده مشترک از کرم‌های نرم‌کننده تیوپی، شامپو بدن یا صابون مایع از نظر آلودگی ایجاد مشکل نمی‌کند اما به هر حال بهتر است این محصولات با توجه به شرایط پوستی و سن هر فرد استفاده شوند. مثلا بهتر است از صابون مایع فقط برای شستشوی دست استفاده کرد و برای شستشوی صورت یا از ژل‌های مخصوص شستشوی صورت یا شامپو بچه که ترکیب ملایم‌تری دارد و به پوست صدمه نمی‌رساند و باعث خشکی آن نمی‌شود. برای کودکان نیز بهتر است شامپوهای بچه را جایگزین صابون‌های مایع کنید زیرا پوست کودکان نرم، لطیف و حساس است و نباید با صابون‌های مایع دستشان را بشویید چون می‌تواند باعث خشکی پوستشان شود.
در مورد ضدآفتاب یا کرم مرطوب‌کننده چطور؟

استفاده تمام افراد خانواده از یک ضدآفتاب یا نرم‌کننده اشکالی ندارد چون معمولا در یک خانواده اگر بیماری ژنتیکی وجود نداشته باشد، تمام افراد پوست یکسانی دارند، اما اگر پوست متفاوتی دارید، مثلا یک نفر پوست خشک‌تری دارد، می‌تواند نرم‌کننده با درصد چربی بالاتری استفاده کند. برای کودکان هم می‌توان از این کرم‌ها استفاده کرد اما چون غدد چربی‌ساز بدن کودکان هنوز فعال نشده و پوست کودک خشک است، بهتر است از کرم‌های مخصوص کودکان چه نرم‌کننده چه ضدآفتاب استفاده کرد که رطوبت بالاتری به پوست می‌دهد. کرم حتما باید با پوست سازگار باشد. برخی کرم‌ها باعث جوش زدن می‌شوند و فرد ممکن است کرم گران‌قیمتی بخرد اما پوستش بعد از استفاده از آن پر از جوش شود ولی کرم ارزانی به پوستش شادابی دهد. باید ببینید کرمی‌ که دیگر اعضای خانواده از آن استفاده می‌کنند با پوستتان سازگار است یا نه و قیمت و مارک آن را ملاک قرار ندهید.

این موضوع در مورد شامپو هم صدق می‌کند؟

بهتر است با شوینده‌های مخصوص بدن کودکان شسته شود زیرا غدد چربی‌ساز در بدن کودکان هنوز فعال نیست. pH پوست اسیدی است در صورتی که شامپو‌ها و صابون‌ها pH بازی دارند و در این محیط میکروب‌ها به خوبی رشد می‌کنند پس بهتر است از صابون‌هایی استفاده کنیم که pH زیر ۷ دارند. بیشتر صابون‌های طبی این ویژگی را دارند. تفاوت قیمت این دو هم زیاد است و دلیل آن تفاوت تکنولوژی تهیه این صابون‌هاست. شامپوهای بدن هم معمولا pH زیر ۷ دارند و همه اعضای خانواده می‌توانند از آنها استفاده کنند. فراموش نکنیم تمیز‌کننده‌ها حلال چربی هستند و پوست را تمیز می‌کنند اما به تنهایی فایده ندارند و حتما باید همراه سایش پوست چه با دست چه با لیف به کار روند تا غیر از آلودگی‌ها، میکروب‌ها، قارچ‌ها و سلول‌های مرده را هم از روی پوست پاک کنند.

شامپوی سر چطور؟

این شامپو باید با‌توجه‌به نوع و جنس مو انتخاب شود. مثلا اگر خانمی ‌موهایش را رنگ کرده یا موهای شکننده‌ یا دچار موخوره دارد یا موهایش خشک است، باید از شامپوی مخصوص موهای رنگ‌شده یا آسیب‌دیده استفاده کند. اگر موهای چربی دارید یا موهایتان کم‌پشت و نازک است هم باید شامپوی مخصوص موی چرب یا شامپو‌های حجم‌دهنده‌ها انتخاب کنید. درست نیست در حمام یک شامپو باشد و همه با هر نوع مویی از آن استفاده کنند.


منبع : salamat.ir
به نقل از منبع:parmoon.co



 
بالا پایین