*JujU*
کاربر انجمن
- تاریخ ثبتنام
- Nov 6, 2013
- ارسالیها
- 2,786
- پسندها
- 394
- امتیازها
- 83
- محل سکونت
- تهران
- تخصص
- فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
- دل نوشته
- هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..
اعتبار :
تست سرعت ضربهزدن
[h=1]چکیده[/h]تصوّر کنید که قصد دارید کارخانهای را تأسیس کنید و با قرار دادن سرمایهای زیاد به تولید محصولی خاص بپردازید. برای عملی کردن این تصمیم علاوه بر گذراندن مراحل قانونی و احداث کارخانه و ابزار آلات ویژهی آن کار، موضوع مهمّ دیگری پیش روی شماست. آن موضوع صف طویلی از کارگران خواهان شغل است که در پشت درب دفتر شما صف کشیدهاند. شما نه قادر به این هستید که همهی آنها را بپذیرید و نه میتوانید همهی آنها را رد نمایید. بهترین کار در این موقع طرّاحی یک آزمون علمی- عملی برای سنجش کارگرانی است که به کار شما میآیند و شرایط استخدام شدن را دارند. ما در این نوشتار به برخی از این آزمونها که در یک نامگذاری کلّی به آزمونهای سنجش مهارتهای حرکتی معروف هستد، خواهیم پرداخت و معرّفی خواهیم کرد. مبحث سرعت ضربه از جمله موارد مطرح شده در روانشناسی تجربی میباشد و میتوان گفت از مطالب مهم و پرثمره در این علم است که از نظر عملی بسیار مفید و پرثمره برای زندگی انسان امروزی میباشد. از ثمرات بسیار قابل لمس این شاخه، بحثی است که در روانشناسی کار و استخدام از آن صحبت میشود. اگر افراد مورد نظر برای استخدام از تستهای سرعت ضربه سربلند بیرون آیند و سپس استخدام شوند آثار بسیار مثبتی برای صاحبان مشاغل خواهد داشت. هدف ما از این نوشتار پرداختن به این موضوع و معرّفی آن میباشد و در انتهای کار به آزمایشی که در آن به صورت عملی و با استفاده از دستگاه سنجش سرعت ضربه انجام شده است، خواهیم پرداخت و نتایج به دست آمده را مطرح خواهیم کرد.کلیدواژه: تست سرعت ضربه[1]، مهارت حرکتی[2]، روانشناسی کار[3]
[h=1]مقدّمه[/h]سرعت ضربه در افرادگوناگون متفاوت میباشد و از مباحث روان- تنی[4] شمرده میشود. در گزارشهای قبلی و در ضمن مباحثی که گذشت به صورت ضمنی به برخی موارد روان- تنی اشاره کردیم، مانند تست زمان واکنش، دقّت در هدفگیری و... ، همچنین به برخی از تعاریف و مبانی که در مباحث روان- تنی استفاده میشوند اشاره کردیم. از آنجایی که دوباره میخواهیم به یکی از موارد و آزمایشهای روان- تنی اشاره کنیم ناگزیر از آن هستیم تا دوباره به آن تعاریف و مبانی و تقسیمبندیها رجوع مختصری داشته باشیم تا اینکه به امید حقتعالی با دید روشنی به ارائهی آزمون سرعت ضربه و مباحثی که با آن مرتبط است بپردازیم. بنابراین بخشی از مطالبی که به هر دو گزارش مربوط است تکراری میباشد.یکی از خصوصیّات آدمی این است که افرادش با هم متفاوتند. آدمها هم از نظر جسمانی و ظاهری با هم تفاوت دارند و هم از نظر ذهنی و روانی و هم از نظر سازگاری اجتماعی. مطالعهی علمی دربارهی تفاوتهای فردی[5] با تحقیقات گالتون[6] و ریموند برنارد کتل[7] آغاز گردید. گالتون میخواست بداند چه عواملی باعث میشود تا بعضی افراد نسبت به دیگران باهوشتر شوند. او تلاش میکرد رابطهی بین وراثت و هوش و همچنین همبستگی بین خصیصههای مختلف افراد را کشف نماید. کتل علاقهمند به مطالعه دربارهی تفاوتهای فردی از نظر حسّی و حرکتی و بعضی استعدادهای دیگر بود. مردم گاهی از لحاظ ظاهری باهم متفاوتند. این تفاوتها قابل مشاهدهاند. همچون تفاوت در اندازهی قد، وزن، رنگ پوست، رنگ چشم و ... از سوی دیگر افراد از نظر هوش، استعداد، عواطف، هیجانها و بهطور کلّی رفتار نیز باهم تفاوت دارند که همه مستقیماً قابل مشاهده نمیباشند. بهطور کلّی میتوان گفت افراد آدمی از جهات زیر متفاوتند:ساختمان بدنی و اندامها، چهره و زیبایی، قدرت عضلانی و نیروهای جسمانی، تواناییهای عمومی ذهنی و استعدادهای خاص، ثبات و هیجانپذیری، عواطف و گرایشها و سازگاری با محیط اجتماعی.مجموع این تفاوتها کلّاً در رفتار و توانایی فرد اثر میگذارد و در نتیجه باعث میشود که هرگاه فردی را شناختیم، انتظارات معیّنی از او داشته باشیم. امروز تلاش روانشناسان این است که اوّلاً تفاوتهای خاصّ میان افراد را بشناسند، دوم اینکه به عوامل این تفاوتها پی ببرند و سوم اینکه در صورت امکان بعضی از آنها را از لحاظ کمّی کیفی تغییر داده و به سطح بهینه سوق دهند. (مقدّمیپور، 1383)«انسان از زمانهای قدیم به تفاوت بین افراد در انجام کارها و وظایف پی برده بود. زیرا هرکس کار یا حرفهای را بر میگزیند که توانایی انجام آنرا داشته باشد. همچنین بعضی کارها را فقط به افراد بهخصوصی محوّل مینمودند.» (همان، ص24)حال چرا باید در انتخاب افراد وسواس به خرج داد؟ آقای مقدّمیپور در ادامهی همین مطلب در کتابروانشناسی کار اضافه میکند:«پشتوانهی نظری افزایش وسواس در امر گزینش نیروی انسانی برای مشاغل مختلف، پذیرش همین واقعیّت، یعنی تفاوتهای فردی است. زیرا برای انجام هر کار و موفّقیّت در هر وظیفهی شغلی، نیاز به یکسری تواناییها و ویژگیهای جسمانی، ذهنی و شخصیّتی خاص است. مثلاً در بعضی از مشاغل، تواناییهای شناختی نقش اوّل را ایفا میکند، در برخی دیگر، نیروهای بدنی و جنبشی بسیار اهمّیّت دارد، و پارهای از وظایف شغلی مستلزم دارا بودن توان بالای ارتباطی، مردمآمیزی و حسن رفتار با دیگران است.»در حالیکه همهی مردم به یک اندازه از این خصوصیّات و تواناییها برخوردار نیستند. آدمها حتّی در رفتارهای ساده و عادی با هم تفاوت دارند، امّا تفاوت توانایی آنان در انجام کارهای ساده بسیار کم و گاهی غیرقابل تشخیص است.در حالیکه توانایی آنان در مهارتهای پیچیده و دشوار کاملاً آشکار میگردد. بنابراین برای انتخاب افراد مناسب جهت مشاغل معیّن، باید توانشهای آنان را سنجید و برای هر شغل فردی را برگزید که بتواند از عهدهی انجام آن برآید یا لااقل توانایی بالقوّهی دیگری و انجام آنرا داشته باشد. یعنی اطمینان حاصل نماییم که بعد از گذراندن یک دورهی آموزشی قادر به انجام وظیفهی مورد نظر به نحو مطلوب خواهد بود.تواناییها و استعدادهایی که در جانداران نهفته است بسیار گوناگون میباشد و هر یک از جانداران تقریباً با توجّه به نوع زندگی، شیوهی شکار، نوع غذا خوردن، مناطقی که در آنها زندگی میکنند، جانداران دیگری که با آنها ارتباط دارند و مواردی دیگر، مجهّز به نوعی خاص از استعداد و توانایی میباشند. به عنوان مثال حیواناتی که در قطب زندگی میکنند نوع خاصّی تواناییهای ویژهی خودشان را دارند و در مقابل آنها که در استوا و یا مناطق خشک زیست میکنند به گونه های دیگری از ابزار مجهّز هستند. انسان نیز به فراخور طبیعتش و نیازهایی که دارد به یکسری تواناییها مجهّز است و قابلیّتهای خود را در موارد گوناگون مورد استفاده قرار میدهد. امّا تفاوت عمده و مهمّی که انسان با دیگر جانداران دارد این است که او به سلاح خلّاقیّت و تفکّر مجهّز است و میتواند در شرایطی خاص، مهارتی خاص را ابداع کند و روی آن تمرین کرده و آنرا پرورش بدهد؛ متناسب با نیازی که دارد. (مطالب کلاسی)یکی از این مهارتها که در مواقعی خاص مورد استفاده قرار میگیرد، مهارت سرعت ضربهزدن میباشد. ضربهای که ما قصد داریم در موردش در اینجا از ان بحث کنیم، ضربه توسّط انگشتان دست و به خصوص انگشت اشاره میباشد. میتوانیم اینگونه مهارتها را با مهارت برخی از حیوانات مقایسه کنیم. مثلاً دارکوبی را در نظر بگیرید که به صورت متناوب و پشتسرهم به تنهی درختی نوک میزند. سرعت حرکت سر و گردن و در نتیجه سرعت حرکت نوک این پرنده آنقدر سریع است که گاهی نمیتوان فهمید که او دارد سرش را حرکت میدهد و با ضبط کردن این صحنه و بازدید این صحنه با سرعت آهسته، میتوانیم حرکت سر او را تشخیص دهیم. این حرکت سریع را مقایسه کنید با سرعت ضربهی دست انسان که میتواند به یک شستی بر روی دستگاه در مدّت زمان یک ثانیه وارد کند.حال اینرا باید در نظر گرفت که شخصی قصد دارد فردی را به عنوان تایپیست برای دفتر کارش استخدام کند. چگونه میتواند این فرد را پیدا کند و در انجام کارهایش موفّق باشد؟ یعنی کسیکه در کمترین زمان بتواند بیشترین تعداد حروف را تایپ کند. یکی از کاربردهای عملی آزمون سرعت ضربه در همین امور یعنی، استخدام کارمند یا کارگر میباشد. حال فرض کنید کاری که قرار است شخصی به عنوان کارگر مشغول به آن شود، از سنخ کارهایی باشد که با خطراتی مواجه است و اگر کارگر سرعت عمل و سرعت ضربهی خوبی نداشته باشد ممکن است برای خودش یا کارگاه خطر بیافریند. اینجا است که ضرورت تستهایی از این قبیل برای استخدام کارگر بیش از همیشه معلوم میشود. به همین دلایل است که این تست و تستهایی از این قبیل در مباحث روانشناسی کار بسیار مطرح میشوند و روی آنها مطالعه و دقّت نظرهای بسیار زیادی پیاده میشود. (همان)همانگونه که در ابتدای این نوشتار ذکر شد، بحث دربارهی سرعت ضربه از مباحث روان- تنی میباشد. این بدین معناست که فرد برای یافتن مهارت در این کارها فقط به تمرین عملی و بدنی یا تنی نیاز ندارد، بلکه این مسئله به مباحث روانی و استرسها و شرایط روحی و روانی انسان هم بستگی دارد.علاوه بر فرآیندهای شناختی که در هر عملی مهم هستند، مهارتهای دیگری نیز در رفتار کار مؤثّرند. از آنجائیکه این عوامل عینیتر هستند، پژوهشهای زیادی در مورد رابطهی آنها با ثمربخشی کار صورت گرفته است. این مهارتها یا در ارتباط با دستکاری فیزیکی اشیاء در محیط مطرح میشوند، یا به درک روابط فنّی آنها و یا به قدرت کاربرد حواسّ ما. بهطور کلّی این استعدادها، تواناییهای حسّی و حرکتی فرد را شامل میشوند و ما را در انجام فعّالیّتهای حرکتی و ادراک محرّکها یاری میکنند. توانشهای حرکتی مربوط به مشاغل یدی و فعّالیّتهای فنّی میشوند و به دو شکل آشکار میگردند: یکی هوش مکانیکی[8]و دیگری مهارتهای پسیکو موتور [9] یا روانی- حرکتی. از توانشهای حسّی میتوان به حواسّ چندگانهی موجود اشاره کرد که بیشتر در مباحث احساس و ادراک از آنها صحبت به میان میآید.(مقدّمیپور، 1383)با اندکی دقّت معلوم میشود که این عوامل نیز تأثیر بهسزایی در سرعت ضربهزدن افراد و زمان آن دارند. یعنی هرقدر توانایی حرکتی افراد و هوش مکانیکی آنها بالاتر باشد تعداد ضرباتی که میتوانند در بازهی زمانی معیّنی وارد کنند بیشتر خواهد بود.
[h=2]عوامل مؤثّر بر سرعت ضربهزدن[/h]حال با تعریف این عوامل آشنا میشویم.1. هوش مکانیکیمنظور از هوش مکانیکی آن سری از استعدادهاست که باعث فهم و درک اصول فنّی و مکانیک و روابط بین اجزاء اشیاء میگردد. این تواناییها در تشخیص روابط فنّی در فعّالیّتهای صنعتی دخالت دارند. قریحهی مکانیکی همان عناصر ذهنی هستند که برای صنعتکاران و تکنسینها توانایی ساختن وسایل و ابزار دقیق با کارایی بالا، تشخیص عیب دستگاههای فنّی معیوب و تعمیر آنها را فراهم میآورد. (همان)2. مهاتهای روانی- حرکتیمهارتهای روانی- حرکتی یا پسیکوموتور به تماس و دستکاری فیزیکی اشیاء در محیط کار مربوط میشوند. این تواناییها چگونگی و کیفیّت کارکرد اندامهای حرکتی ما را در حین انجام کار تعیین میکنند و در مشاغل بیشماری حائز اهمّیّت هستند. بهطور کلّی هرگاه ما شغلی داشته باشیم که برای انجام وظایف آن مجبور باشیم از اندامهای حرکتی خود نظیر دست استفاده کنیم، این مهارتها مطرح میشوند. به این مهاتها از این جهت روانی- حرکتی گویند که هم جنبهی عصبی دارند و هم جنبهی حرکتی. یعنی شامل مهارتهای اندامی و عضلانی در ارتباط با کار با ابزار و ماشینآلات و وسائل فنّی میشوند. (همان)برای سنجش و ارزیابی میزان تواناییهای روانی- حرکتی نیز آزمونهای گوناگونی وجود دارد که مقصود اصلی این نوشتار پرداختن به سه مورد از این آزمایشها میباشد که در ادامه به آنها پرداخته خواهد شد. علاوه بر سه موردی که خواهند آمد موارد دیگری نیز هستند و از آنجا که به بحث ما مربوط نمیشوند فقط به ذکر نام آنها بسنده میشود:آزمونهایی مانند: تست مهارت انگشتان اکونور، تست صفحه و میلهی هايز، تست صفحات بوناردل، تست پوردو و پگبورد، تست مود.در مورد این مهارتها نیز بر سر یک عاملی بودن یا چند عاملی بودن آنها بحثهایی وجود دارد، امّا پژوهشها اغلب مؤیّد نظریّهی وجود چند عامل مهارت روانی- حرکتی است. علاوه بر آن مطالعات نشان دادهاند که تعداد این مهارتها زیاد است. مثلاً فریدمن و ایونس سه عامل جداگانهی روانی- حرکتی را در پژوهشهای خود کشف کردهاند که عبارتند از:· سرعت روانی- حرکتی· هماهنگی روانی- حرکتی· مهارت دستیهمچنین یکی از نتایج این پژوهشها بیانگر عدم ارتباط مهارتهای روانی- حرکتی با یکدیگر است. دیگر محقّقین فهرستهای طولانیتری از این مهارتها را ارائه دادهاند. از جمله فلایشمن یازده مهارت را بهعنوان مهارت روانی- حرکتی پیشنهاد نموده است که عبارتند از:· دقّت کنترل[10]: یعنی هماهنگی کنترلشده و ظریف عضلات و فعّالیّتها به هنگام فعّالیّت غضلانی بزرگ.· هماهنگی چند عضلهای[11]: حرکت چند عضله به صورت همزمان و هماهنگ.· پاسخگزینی[12]: قدرت فوقالعاده تشخیص و توانایی حرکت درست در برابر محرّکهای دیداری.· زمان واکنش[13]: شامل سرعت واکنش در برابر یک محرّک.· سرعت حرکت بازو[14]: که صرفاً سرعت، بدون در نظر گرفتن دقّت مورد نظر است.· کنترل سرعت[15]: یعنی هماهنگی حرکات پیوسته مناسب با تغییرات سرعت و جهت یک هدف یا محرّک در حال حرکت.· چالاکی دستها[16]: که عبارت است از دستکاری اشیاء نسبتاً بزرگ در شرایط سرعت، با استفاده از حرکات دست و بازو.· چالاکی انگشتان[17]: دستکاری اشیاء ریز با استفاده از انگشتان.· پایداری بازو- دست[18]: شامل استواری جادادن اشیاء وقتی که سرعت و قدرت در حدّاقل میباشد.· سرعت مچ[19]: که همان مهارت نواختن سازهای زهی است.· نشانهگیری[20]: یعنی درستی و دقّت حرکات جهتدار.آنچه در اینجا باید مورد توجّه قرار گیرد این است که خیلی از مهارتها در جریان تمرین و تکرار افزایش مییابد. بنابراین اگر کسی یکبار قبل از اشتغال و بار دیگر بعد از اشتغال به شغلی، مورد آزمون قرار گیرد، مسلّماً نتایج یکسان نخواهد بود. (همان)مهارتهای حرکتی به صورت عمومی میتواند تحت تمرین و تکرار، بهبود و با دقّتتر شود. مثل دوچرخهسواری و تمرین آن و یا کارهای آکروباتیک. پس مهارتهای حرکتی ذاتی نیستند و با تمرین و تکرار قویتر میشوند بر خلاف هوش که ذاتی است و با تمرین و تکرار بر مقدار آن افزوده و یا کاسته نخواهد شد.(مطالب کلاسی)در بسیاری از مشاغل حرکت و مهارت حرکتی فاکتوری مهم و با ارزش در موفّقیّت شاغل در آن شغل و همچنین موفّقیّت آن کارخانه و شرکت مربوطه، میباشد. برای همین است که نزد صاحبان مشاغل و سرمایهگذارن بسیار مهم است که چه کارمند یا کارگری را بهکار خواهند گرفت. مثلاً کسی که میخواهد در حرفهی تایپ به صورت حرفهای مشغول کار شود، باید دارای حرکت دست بسیار سریع باشد و این همان مهارت حرکتی است. برای همین کسیکه قصد دارد شخصی را به عنوان تایپیست استخدام کند میبایست از توانایی و سرعت حرکت دست او آگاه باشد و با اطمینان او را استخدام کند. این مثالی بسیار ساده و ملموس بود تا اهمّیّت مهارتهای حرکتی معلوم شود. در برخی مشاغل مسئله حسّاستر از این میباشد و نوع شغل به گونهایست که با جان افراد سروکار دارد. مشاغلی مانند جرّاحیهای پزشکی، ساخت تجهیزات هواپیمایی و ...، برای همین مسئلهی مهارت و دقّت کارگران در این مشاغل بسیار مهم خواهد شد.3. عوامل روحی- روانیسرعت در سنین و افراد مختلف تغییر پیدا میکند، حتّی در خلقیات مختلف دارای تفاوت است. مثل اینکه کسی سروحال باشد یا اینکه افسرده و غمگین باشد، بر عملکرد او اثرگذار میباشد و تعداد ضربات و سرعت آنها را کم و زیاد میکند. این مسئلهای است که با آزمایشهای پیدرپی بر روی آزمودنیها در آزمایشگاه روانشناسی تجربی قابل آزمایش است. یعنی افراد افسرده کندی سایکوموتور دارند و پاسخهای روان- تنی آنها کند میباشد. با توجّه به این یافتهی علمی میتوانیم نتیجه بگیریم که افراد افسرده اگر اقدام به کارهای یدی مخصوصاً کارهایی که با مسائل سلامتی و مخاطرات جانی سروکار دارند، اقدام به این امور کنند، احتمال اینکه صدمه ببینند یا صدمه بزنند، بسیار زیاد است. برای همین باید از کار آنها جلوگیری کرد زیرا پاسخهای روانی- حرکتیشان کند است. (مطالب کلاسی)همچنین موادّ مخدّر نیز قابلیّتهای واکنشی سایکوموتور را کاهش میدهند و در مقابل موادّ افیونی و مخدّر، موادّ محرّک قابلیّتهای واکنشی سایکوموتور را افزایش میدهند امّا این افزایش قابلیّت با افزایش خطای در واکنش همراه است.توسّط این تست علاوه بر آنکه میتوان سرعت ضربه در افراد را تست کرد، میتوان میزان خسته شدن یا توانایی بر ادامهی عمل را نیز در افراد فهمید. این که چه کسی زود خسته میشود و دست از کار میکشد، توسّط این تست کاملاً قابل فهمیدن میباشد. این نیز از آن دست مواردی است که برای صاحبان مشاغل میتواند بسیار مهم باشد. این نکته را بعداً و در ضمن اشاره به شیوهی آزمایش سرعت ضربهزدن دوباره ذکر خواهیم کرد و به آن بیشتر خواهیم پرداخت.در ابتدای امر به این مسئله اشاره شد که مهارتهای حرکتی و به خصوص سرعت ضربه زدن، از مباحث روان- تنی به شمار میآید. این مباحث بیشتر با رویکرد درمانی و روانپزشکی مطرح شدهاند. یعنی قصد بر این بوده است که از اختلالاتی که در روان و تن ایجاد میشود، راه درمان را پیدا کردند با این نگرش و زاویهی دید که همهی اختلالات و عارضهها از نوع جسمی نیستند و از مسائل روانی نیز نباید غافل گردید و برای یافتن عوامل مشکلات و بیماریها باید به مسائل روانی نیز دقّت کرد. این از مباحث مهمّی است که در روانشناسی امروز مطرح است. به همین خاطر ما برای آشنایی با سایکوسوماتیک و اختلالات مربوط به آن این بخش از گزارش را به معرّفی آنها اختصاص دادیم.سایكوسوماتیك حالتهایی از روان، فكر و ذهن وهیجانات كه بروی مكانیسم بدن تأثیر میگذارند و واكنش بدن در مقابل این حالات منجر به بروز سردرد، آسم و ضربات نامنظّم قلب میشود. محقّقان با انجام آزمایشMMPI ، تست روانشناسی كه تعیین كنندهی خصوصیّات شخصیّتی است، بر روی مبتلایان به سردرد، به این نتیجه رسیدند که اكثر این افراد دچار افسردگی، حواسپرتی، انكار که نوعی مكانیسم دفاعی است كه در آن وجود اعمال و عقاید به طور ناخودآگاه تكذیب میشود، هستند. دانشمندان بر سر این مسئله كه آیا سردرد عامل بروز این حالات است و یا بالعكس اختلاف نظر دارند ولی آنها معتقدند افرادی كه مستعدّ ابتلا به سردرد هستند، استرسها را بیشتر دریافت میكنند. در این آزمایش همچنین فرق میان میگرن و سردردهای عصبی مشخّص شد. افسردگی از نشانههای میگرن و علائمی نظیر حواسپرتی، نگرانی و انكار، از مشخّصههای افراد مبتلا به سردردهای عصبی عنوان شد. (تبیان)
[h=1]آزمایش[/h]هدف:اندازهگیری حدّاکثر حرکات رفت و برگشت در موردی که آزمودنی ضرباتی با انگشت اشارهی دست راست و با انگشت اشارهی دست چپ وارد میآورد.وسایل آزمایش: در کتابهای روانشناسی تجربی که قدیمیتر هستند این موراد به عنوان وسائل مورد نیاز ذکر شدهاند: یک صفحهی مسی به همراه یک قلم فلزی و یک کنتور الکتریکی. (فرس، 1364) امّا امروزه با اختراع و تولید دستگاههای جدید و دیجیتال برای آزمایشگاههای تجربی دیگر به این وسائلی که ذکر شدند نیازی نیست. دستگاهی که ما از آن در آزمایشگاه روانشناسی مؤسسّهی امام خمینی(1)استفاده میکنیم به این شرح است:ظاهر آن تقریباً شبیه مکعبمستطیل میباشد که بر روی آن یک شمارندهی دیجیتال وجود دارد. در کنار این شمارنده ولومی دیده میشود که مخصوص تنظیم زمان است. در طرفی دیگر دو دکمه تعبیه شده است که یکی از آنها برای صفر کردن و آمادهی کار کردن دستگاه میباشد و دیگری برای وارد شدن ضربه به آن است. زمانیکه آزمودنی انگشت خود را بر روی دکمهی شروع میگذارد، شمارنده عدد صفر را نشان میدهد و به محض اینکه او انگشت را از روی آن، به قصد زدن ضربه بر دکمهی ضربهخور، بر میدارد، شمارنده شروع به انداختن و شمردن زمان میکند. اگر دستگاه توسّط ولوم زمان بر روی مثلاً یک ثانیه تنظیم شده باشد، با فرارسیدن یک ثانیه دستگاه کار را متوقّف کرده و تعداد ضربههایی را که انگشت بر روی دکمهی ضربهخور وارد کرده است میشمارد و به نمایش میگذارد.
[h=2]شیوهی آزمایش[/h]آزمودنی ابتدا چند بار به صورت تمرین و آمادگی، با دستگاه کار میکند و سعی میکند که هرچه سریعتر با دست خود بر روی دکمهی ضربهخور، ضربه بزند. آزماینده مواظبت میکند تا آزمودنی واقعاً با قسمت ساعد کار کند. به عبارت دیگر آزمودنی باید از حرکات مفصل آرنج استفاده کند نه از حرکات و لرزشهای ارادی دست. بعد از تمرین و سازگاری آزمودنی با شیوهی کار، آزمایش واقعی به ترتیب زیر شروع میشود:آزمودنی دست خود را روی دکمهی صفر میگذارد تا دستگاه آماده به شمارش شود. با فرمان «شروع کنید» که بعد از فرمان «آماده باش» داده میشود، آزمودنی انگشت اشارهاش را از روی دکمهی ضربه خور برداشته و با سرعت هرجه تمامتر و با دستی که تسلّط دارد (دست غالب) ضرباتی وارد میآورد. چون که ما قصد داریم از این آزمایش متوجّه تعداد ضربات در یک ثانیه شویم، از قبل دستگاه را بر روی یک ثانیه تنظیم مینماییم. وقتی این زمان به پایان رسد دستگاه خودبهخود شمارش ضربات را متوقّف و ثبت میکند. آزماینده تعداد ضربات را یادداشت میکند. این عمل باید سه مرتبه انجام شود. در مورد دست غیرغالب نیز این عمل تکرار میشود و به همین صورت ثبت میگردد. در پایان کار آزماینده میانگین تعداد ضربات را حساب کرده و به عنوان تعداد سرعت ضربهی آزمودنی به حساب میآورد.ما نیز این آزمایش را در مؤسّسه بر روی سه نفر آزمودنی انجام دادیم. هر یک از دانشپژوهان درکلاس این عمل را بر روی سه نفر انجام دادند. تعداد دانشپژوهان سیزده نفر میباشد. در جدول زیر هم نتایج آزمودنیهای بنده و هم نتایج آزمودنیهای کلّ کلاس آمده است:
اعدادی که در جدول بالا مشاهده میکنید، میانگین مواردی است که بنده از سه آزمودنی تست گرفتم.
مقادیری که در جدول بالا ملاحظه میکنید میانگین و واریانس و انحراف معیار به دست آمده از سرعت ضربهی کلّ آزمودنیها یعنی 39 نفر میباشد.
[h=2]تحلیل نتایج[/h]دست غیرغالب | دست غالب | |
5/5 | 7 | X[SUB]1[/SUB] |
2/5 | 9/5 | X[SUB]2[/SUB] |
4/5 | 1/6 | X[SUB]3[/SUB] |
اعدادی که در جدول بالا مشاهده میکنید، میانگین مواردی است که بنده از سه آزمودنی تست گرفتم.
دست غیرغالب | دست غالب | |
71/5 | 13/6 | میانگین |
26/0 | 31/0 | واریانس |
51/0 | 55/0 | انحراف معیار |
مقادیری که در جدول بالا ملاحظه میکنید میانگین و واریانس و انحراف معیار به دست آمده از سرعت ضربهی کلّ آزمودنیها یعنی 39 نفر میباشد.
سرعت ضربه برحسب تعداد متوسّط ضرباتی که در یک ثانیه وارد آمده محاسبه میگردد و سرعت ضربهی دو دست با یکدیگر مقایسه میشود. نتایج آزمودنیهای مختلف نیز با هم مقایسه میشود. همانگونه که از نتایج جدول نیز میتوان برداشت کرد، میزان ضرباتی که افراد با دست غالب خود در یک ثانیه وارد کردهاند، بیشتر از تعدادی است که در همان مدّت زمان با دست غیرغالب وارد کردهاند.
[h=1]منابع[/h]1. فرس، پل. (1364). راهنمای عملی روانشناسی تجربی. ترجمهی گنجی، حمزه. مشهد: آستان قدس.2. مقالهای برگرفته از پایگاه اینترنتی تبیان به آدرس: www.tebyan.net3. مطالب مطرح شده در کلاس روانشناسی تجربی استاد: دکتر خدادادی. پاییز 1389. مؤسّسهی آموزشی- پژوهشی امام خمینی (ره).مقدّمیپور، مرتضی. (1383).
روانشناسی کار. چاپ دوم. تهران: مؤسّسهی کتاب مهربان نشر[1] Tapping Test
[2] orientation
[3] work psychology
[4] psychosomatic
[5] Individual differences
[6] Sir Francis Galton
[7] R. B. Cattel
[8] Mechanical Comprehension
[9] Psychomotor
[10] Control Precision
[11] Multiple Coordination
[12] Response Orientation
[13] Reaction Time
[14] Speed of arm movement
[15] Rate Control
[16] Manual dexterity
[17] Finger dexterity
[18] Arm-Hand Steadiness
[19] Wrist-Finger Speed
[20] Aiming
منبع»mshams.blogfa.com