*JujU*
کاربر انجمن
- تاریخ ثبتنام
- Nov 6, 2013
- ارسالیها
- 2,786
- پسندها
- 394
- امتیازها
- 83
- محل سکونت
- تهران
- تخصص
- فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
- دل نوشته
- هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..
اعتبار :
درواقع یخنوردی یکی دیگر از شاخه های کوهنوردی است که خود آن نیز به دو بخش صعود از یخچال ها و صعود از آبشارها و دیوارهای یخی تقسیم می شود .
و مانند سگنوردی نیز درجه بندی دارد که با سخت شدن مسیر درجه آن بالاتر رفته . وسایل مورد نیاز در یخنوردی . کلاه کاسک . گرامپون . تبر یخ . پیچ یخ . طنابچه . کارابین پیچدار. کارابین ساده . صندلی . طناب .ریورسو(ابزارحمایت) و نسبت به سختی مسیر نیز از ابزار دیگر استفاده می شود. درجه ها از WI1 در آبشارهای یخی و AI1 در مسیرهای یخچالی شروع و تا WI7 , AI7 وجود دارد.هیچگاه بر روی کارگاهی که با کوبیدن تبر یخ بوجود آورده اید حمایت نکنیدچنین کارگاهی بسیار نامطمئن و فاقد هر گونه مقاوت در برابر سقوط احتمالی می باشد . برای ایجاد کارگاه حمایت در یخ حتما از پیچ یخ ( حد اقل دو یپچ ) استفاده نمائید .
راستای مسیر صعود
راستای مسیر صعود در یخ نباید در بالای کار گاه باشد . زیرا بر اثر کوبیده شدن تبریخ و کرامپون بر روی سطح یخ قطعاتی از سطح آن جدا شدن و به پایین می ریزد و اگر مسیر ما بالای سر کارگاه باشد تمامی این قطعات مستقیما به حمایت چی برخورد می کند بهتر است همیشه یک یا دو متر به سمت چپ یا راست کارگاه حرکت نموده و سپس صعود عمودی را آغاز کنیم.استفاده از تکنیک صعود دو طنابه میزان ایمنی در صعود های یخ نوردی را بسیار بالا می برد . و در صورت ریزش های احتمالی و قطع یا آسیب دیدن یک رشته از طناب ها طناب دیگر نقش ایمنی خود را ایفا می کند . استفاده از ابزار های جدیدی مانند که در هنگام سقوط بعنوان شوک گیر عمل می کنند به میزان زیادی از نیروی شوک وارده به زنجیره حمایتی می کاهد
ابزار مهار انرژی سقوط
در یخ نوردی معمولا فاصله ابزاری که برای حمایت میانی نصب می شود از سنگنوردی بیشتر است . به همین دلیل میزان انرپی حاصل از سقوط و شوک وارده خاصل از نیروی ضربه بسیار بزرگ است .برای جذب این نیرو و مهار انرژی سقوط ابزاری بنام Nitro تولید شده . این وسیله که همانند اسلینگ های متداول از تسمه ساخته شده است . با این فرق که چندین لایه تسمه بر روی هم دوخته شده اند و با وارد شدن ضربه بر روی این ابزار دوخت تسمه ها هنگامیکه به نهایت مقاومت خود رسید به تدریج شروع به پاره شدن و باز شدن می کند. و این فرآیند باعث جذب نیروی سقوط می شود .
انتخاب محل جای تبر
در یخنوری بر خلاف سنگنوردی انتخاب محل جای تبر ( گیره) بر عهده خود شخص است و می توان از تمامی پهنه مطمئن یخ برای ضربه زدن استفاده نمود.اما همواره به یاد داشته باشیم هرگز نباید محل ضربه دوم در نزدیکی جایی باشد که تبر اول بر روی قرار دارد. زیرا هنگامیکه تبر را بر روی یخ می کوبیم شکاف هایی در اطراف محل ضربه بوجود می ایند . اگر تبر دوم هم در همان حوالی که این شکاف ها بوجود آمده اند کوبیده شود ممکن است سطح یخ شکسته و نفر حتی سقوط کند.بنابراین سعی کنید حداقل در شعاعی بیشتر از 30 سانتی متر ضربه بعدی تبر خود را وار کنید تا از بروز شکست یخ جلوگیری شود.
منبعutdoorpersia.com
و مانند سگنوردی نیز درجه بندی دارد که با سخت شدن مسیر درجه آن بالاتر رفته . وسایل مورد نیاز در یخنوردی . کلاه کاسک . گرامپون . تبر یخ . پیچ یخ . طنابچه . کارابین پیچدار. کارابین ساده . صندلی . طناب .ریورسو(ابزارحمایت) و نسبت به سختی مسیر نیز از ابزار دیگر استفاده می شود. درجه ها از WI1 در آبشارهای یخی و AI1 در مسیرهای یخچالی شروع و تا WI7 , AI7 وجود دارد.هیچگاه بر روی کارگاهی که با کوبیدن تبر یخ بوجود آورده اید حمایت نکنیدچنین کارگاهی بسیار نامطمئن و فاقد هر گونه مقاوت در برابر سقوط احتمالی می باشد . برای ایجاد کارگاه حمایت در یخ حتما از پیچ یخ ( حد اقل دو یپچ ) استفاده نمائید .
راستای مسیر صعود
راستای مسیر صعود در یخ نباید در بالای کار گاه باشد . زیرا بر اثر کوبیده شدن تبریخ و کرامپون بر روی سطح یخ قطعاتی از سطح آن جدا شدن و به پایین می ریزد و اگر مسیر ما بالای سر کارگاه باشد تمامی این قطعات مستقیما به حمایت چی برخورد می کند بهتر است همیشه یک یا دو متر به سمت چپ یا راست کارگاه حرکت نموده و سپس صعود عمودی را آغاز کنیم.استفاده از تکنیک صعود دو طنابه میزان ایمنی در صعود های یخ نوردی را بسیار بالا می برد . و در صورت ریزش های احتمالی و قطع یا آسیب دیدن یک رشته از طناب ها طناب دیگر نقش ایمنی خود را ایفا می کند . استفاده از ابزار های جدیدی مانند که در هنگام سقوط بعنوان شوک گیر عمل می کنند به میزان زیادی از نیروی شوک وارده به زنجیره حمایتی می کاهد
در یخ نوردی معمولا فاصله ابزاری که برای حمایت میانی نصب می شود از سنگنوردی بیشتر است . به همین دلیل میزان انرپی حاصل از سقوط و شوک وارده خاصل از نیروی ضربه بسیار بزرگ است .برای جذب این نیرو و مهار انرژی سقوط ابزاری بنام Nitro تولید شده . این وسیله که همانند اسلینگ های متداول از تسمه ساخته شده است . با این فرق که چندین لایه تسمه بر روی هم دوخته شده اند و با وارد شدن ضربه بر روی این ابزار دوخت تسمه ها هنگامیکه به نهایت مقاومت خود رسید به تدریج شروع به پاره شدن و باز شدن می کند. و این فرآیند باعث جذب نیروی سقوط می شود .
در یخنوری بر خلاف سنگنوردی انتخاب محل جای تبر ( گیره) بر عهده خود شخص است و می توان از تمامی پهنه مطمئن یخ برای ضربه زدن استفاده نمود.اما همواره به یاد داشته باشیم هرگز نباید محل ضربه دوم در نزدیکی جایی باشد که تبر اول بر روی قرار دارد. زیرا هنگامیکه تبر را بر روی یخ می کوبیم شکاف هایی در اطراف محل ضربه بوجود می ایند . اگر تبر دوم هم در همان حوالی که این شکاف ها بوجود آمده اند کوبیده شود ممکن است سطح یخ شکسته و نفر حتی سقوط کند.بنابراین سعی کنید حداقل در شعاعی بیشتر از 30 سانتی متر ضربه بعدی تبر خود را وار کنید تا از بروز شکست یخ جلوگیری شود.
منبعutdoorpersia.com