Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

وضعیت اضطراری در سیستان و بلوچستان/ طوفان شن با سرعت 115 کیلومتر می‌وزد

اطلاعات موضوع

Kategori Adı استان سیستان و بلوچستان
Konu Başlığı وضعیت اضطراری در سیستان و بلوچستان\/ طوفان شن با سرعت 115 کیلومتر می‌وزد
نویسنده موضوع پــــــــــرستو
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan پــــــــــرستو

پــــــــــرستو

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
824
پسندها
1,491
امتیازها
93
محل سکونت
شیراز
تخصص
ضــــد حال زدن , رک گویی
دل نوشته
قلــبها دریچه نفوذند انکــس که صادقانه نفوذ کند پایدارترین مهمان دل استـ
مدل گوشی
سیم کارت

اعتبار :


[h=1][/h] وزش طوفان شن و گرد و خاک که از هفته گذشته در شمال سیستان و بلوچستان شروع شده و همچنان نیز ادامه دارد، 19 شهرستان این استان را تحت تأثیر قرار داده و باعث شده تا کیفیت هوای شهرهای شمالی و مرکزی این استان تا 25 برابر حد مجاز کاهش یابد و بیش از یک هزار نفر هم راهی بیمارستان‌ها شوند.

به گزارش روزنامه ایران؛ این طوفان که با فعالیت جریان محلی موسوم به «بادهای 120 روزه» در شمال سیستان و بلوچستان شروع شده، به‌دلیل خشکی تالاب هامون و شن‌های روان موجود در منطقه، به منشأ تولید و هدایت ریزگرد در آسیای غربی تبدیل شده که به گفته کارشناسان، دامنه تأثیرگذاری آن تا خلیج فارس، دریای عمان و کشور پاکستان نیز ادامه دارد.وزش بادهای 120 روزه به صورت یک تونل باد از دامنه ارتفاعات مرکزی کشور افغانستان شروع و پس از طی مسافتی طولانی از شرق وارد ایران می‌شود که از طریق نوار شرقی به شمال سیستان و بلوچستان می‌رسد. این سامانه سپس به‌دلیل دشت کم ارتفاع و طولانی منطقه سیستان تقویت شده و از اواخر بهار تا پایان تابستان ادامه می‌یابد.
طوفان شن با سرعت 115 کیلومتر بر ساعت در زابل

«غلامحسن عابدی» رئیس اداره هواشناسی زابل در این باره به «ایران» گفت: از 2 هفته قبل وزش بادهای 120 روزه در منطقه سیستان شروع شده و بیشترین سرعتی که از این بادها تاکنون (امسال) به ثبت رسیده، مربوط به طوفان شن هفته قبل با سرعت 115 کیلومتر بر ساعت بوده است. این بادها میزان ذرات معلق در آسمان زابل را به 3 هزار و 924 میکرو گرم بر متر مکعب یعنی 25 برابر حد مجاز رسانده و دید افقی در منطقه فرودگاهی این شهرستان را تا 50 متر کاهش داده است.
عابدی با تأکید بر اینکه منطقه سیستان شامل 5 شهرستان زابل، زهک، نیمروز، هیرمند و هامون است، افزود: در 7 روز گذشته وضعیت هوا در زابل در شرایط ناسالم یا بحرانی بود. در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته نیز که سرعت طوفان به ترتیب به 108 و 115 کیلومتر بر ساعت رسید، وضعت آلایندگی هوا هم به ترتیب به 22 و 25 برابر حد مجاز افزایش یافت.
خانه نشین شدن ساکنان اطراف تالاب هامون

براساس گزارش‌های محلی، وضعیت جوی در روستاها و شهرهای اطراف تالاب هامون به مراتب بحرانی تر از مرکز شمال این استان گزارش شد، به‌طوری که در این مدت ترددها در جاده‌های شمال و مرکز استان بشدت کاهش یافت و برخی راه‌ها نیز مسدود شدند. علاوه بر اینها، در این مدت بیشتر بازارهای این منطقه بویژه شهر «دوست محمد» به حالت نیمه تعطیل درآمد و مردم خانه نشین شدند. فعالیت تنها بازارچه مرزی فعال این منطقه نیز تحت تأثیراین پدیده قرار گرفت و واردات و صادرات به کندی صورت گرفت. از طرفی، هواشناسی اعلام کرد که به‌دلیل شدت طوفان شن در شمال سیستان و بلوچستان، گرد وخاک ناشی از این پدیده به نواحی مرکزی وجنوبی پهناورترین استان کشور سرایت کرده است. بر اساس این گزارش دید افقی در همه نواحی مرکزی استان و بخش هایی از جنوب آن به زیر 4 کیلومتر کاهش یافته که این مسأله از کاهش کیفیت هوا در این مناطق حکایت دارد.
به گفته «علی ملاشاهی» کارشناس هواشناسی، میزان ذرات معلق در هوای زاهدان در هفته گذشته به‌دلیل انتشار ذرات معلق هوای زابل به این شهرستان به یک هزار و 256 میکرو گرم بر متر مکعب یعنی 8 برابر حد مجاز رسیده و دید افقی در منطقه فرودگاهی زاهدان را به یک هزار و 200 متر کاهش داده است. شهرهای نصرت آباد و میرجاوه در مرکز استان بیشترین تأثیر از فعالیت طوفان شن در زابل را داشته است.اما بحرانی شدن وضعیت هوا علاوه بر اختلال در تردد جاده‌ای و اقتصاد منطقه، موجب شد، برخی از مردم روانه بیمارستان شوند. معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان در این باره گفته که طبق آمار سازمان علوم پزشکی و درمانی استان، یک هزار و 160 نفر به مراکز درمانی شهرستان‌های زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون منتقل شده‌اند که از این میان 190 نفر بیماران قلبی، 732 نفر بیماران تنفسی، 14نفر حوادث ترافیکی و 223 نفر بیماران چشمی بوده است.
 
بالا پایین