Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

طوفان ٨٠ کیلومتری زهکی‌ها و زابلی‌ها را خانه‌نشین کرد

اطلاعات موضوع

Kategori Adı اخبار استانها
Konu Başlığı طوفان ٨٠ کیلومتری زهکی‌ها و زابلی‌ها را خانه‌نشین کرد
نویسنده موضوع Special
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan Special

Special

کـاربـر ویــژه
تاریخ ثبت‌نام
Aug 17, 2013
ارسالی‌ها
143
پسندها
154
امتیازها
0
محل سکونت
شیـــــــراز
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
...
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
برند گوشی
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه
جنسیت
نوع آنتی ویروس
ماه تولد

اعتبار :


[h=1][/h]غلظت گردوخاک به هفت برابر حد مجاز رسید و آرامش را از سیستان دور کرد.

به گزارش روزنامه شهروند؛ شهرهای شمالی سیستان، از نخستین روز هفته گرفتار سوغات خشکی ‌هامون و بادهای موسمی ١٢٠ روزه هستند. سوغاتی که در سال‌های اخیر، چند ماه زندگی در این استان را سخت و طاقت‌فرسا کرده و بخش‌هایی از زندگی روزمره سیستانی‌ها را به تعطیلی کشانده است. بادهایی که هر ساله خاک را بر سر شهرهای سیستان می‌ریزند و آرامش و سلامتی مردم را تهدید می‌کنند.

طوفانی که از پریشب راهی سیستان شده بود، غلظت گردوخاک را تا حدی در شهرهای این استان افزایش داد که دید افقی در شهر زهک به کمتر از ١٠٠ متر رسید و در زابل هم فواصل بالای ٤٠٠ متر هم قابل مشاهده نبود. کاهش دید افقی و غلظتی که به‌ هزار و ٤٧ میکروگرم بر مترمکعب گزارش شده، از ساعت ١٠صبح دیروز ادارات زهک و زابل را تعطیل کرد.
ادارات زهک و زابل تعطیل شد

دراین‌باره مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان‌وبلوچستان می‌گوید: «ادارات شهرستان‌های زابل و زهک به دلیل شدت غلظت گردوغبار از ساعت ١٠ روز دوشنبه تعطیل شد.»
رضا اربابی با اشاره به این‌که وزش باد شدید با سرعت ٨٠ کیلومتر بر ساعت همراه با گردوخاک، غلظت ذرات معلق در هوای شهرستان‌های زابل و زهک را به ‌هزار و ٤٧ میکرو گرم بر مترمکعب رسانده، به ایرنا مي‌گويد: «با هدف جلوگیری از بروز مشکلات تنفسی علاوه بر اخطار به شهروندان، ادارات این دو شهرستان نیز از ساعت ١٠ دیروز تعطیل شد.»
مردم خانه‌نشین شده‌اند تا گرد و خاکی که بر سر و صورت‌شان ریخته می‌شود، سلامتی‌شان را کمتر تهدید کند. این در شرایطی است که خانه‌نشینی و کاهش تردد کمکی به سلامتی مردم استان نخواهد کرد، زیرا ساختمان‌های استان در مقابل این پدیده آسیب‌پذیر هستند و محافظ خوبی برای تأثیر گردوخاک بر زندگی سیستانی‌ها محسوب نمی‌شوند.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان‌وبلوچستان با اشاره به کاهش دید افقی در شهرستان زهک به زیر ١٠٠ متر و زابل به کمتر از ٤٠٠ متر، یادآوری می‌کند که «تمام دستگاه‌های عضو ستاد بحران منطقه سیستان در حالت آماده‌باش هستند تا در صورت بروز هرگونه حادثه احتمالی در سریع‌ترین زمان ممکن برای خدمات‌رسانی در محل حاضر شوند. البته تاکنون خساراتی در رابطه با طوفان در منطقه سیستان اعلام نشده است.»
در سال‌های اخیر برای کاهش مخاطرات گردوغبار بر سلامتی ساکنان شهرهایی که گرفتار گردوخاک و ذرات معلق هستند، ماسک توزیع شده تا مردم در صورتی که نیاز به تردد در منطقه دارند، با استفاده از ماسک از خانه خارج شوند. این راهکار، در روزهای اخیر برای سیستانی‌ها هم به اجرا در آمده و اربابی دراین‌باره می‌گوید: «فعالان هلال‌احمر این دو شهرستان در مناطق مورد نیاز اقدام به توزیع ماسک در بین مردم کرده‌اند.»
طوفان امروز هم میهمان سیستانی‌هاست

رسیدن غلظت گردوخاک به‌ هزار و ٤٧ میکروگرم بر مترمکعب، آلودگی هوا را به هفت برابر حد مجاز رسانده است و براساس پیش‌بینی‌هایی که در روزهای گذشته شده، به نظر می‌رسد، امروز (سه‌شنبه) هم آسمان شهرهای شمالی استان سیستان در محاصره گردوخاک باشد. در همین خصوص رضا آزادمنش کارشناس هواشناسی سیستان‌وبلوچستان با اشاره به این‌که غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان دیروز به بیش از ٧ برابر حد مجاز و دو برابر حد بحرانی رسیده است، می‌گوید: «این وضع تا (امروز) سه‌شنبه با همین شدت تداوم دارد و بعد از آن شاهد کاهش شدت باد در منطقه خواهیم بود.»
او با تأکید بر این‌که حد مجاز ذرات معلق در هوا ١٥٠ میکروگرم بر مترمکعب است، یادآوری می‌کند: «طوفان دیروز سرعتی در حدود ٨٠ کیلومتر بر ساعت داشت و غلظت ذرات معلق در هوای منطقه را به‌ هزار و ٤٧ میکروگرم بر مترمکعب افزایش داد. این میزان غلظت گردوخاک در منطقه شعاع دید در زابل را به ٤٠٠ متر و در زهک به ١٠٠ متر کاهش داده است.»
کارشناس هواشناسی سیستان‌وبلوچستان درباره وضع هوای زهک، به فارس گفت: «در شهرستان زهک اگرچه سرعت وزش باد شدید نبود اما دید افقی به ١٠٠ متر کاهش یافت. وزش باد شدید و گردوخاک تا امروز (سه‌شنبه) در شمال سیستان‌وبلوچستان ادامه داشته و کاهش دو تا سه درجه‌ای دما در این منطقه رخ می‌دهد.»
آزادمنش با بیان این‌که متأثر از طوفان شدید گردوخاک در شمال استان، در نواحی جنوبی و مرکزی هم افزایش غلظت غبار و باد شدید و گردوخاک در برخی ساعات پیش‌بینی می‌شود، می‌گوید: «طی ٢٤ ساعت آینده افزایش چند درجه‌ای دما در جنوب سیستان‌وبلوچستان رخ داده و دریای عمان هم مواج است.»
تنها ١٠ روز هوای سالم در خردادماه

طوفان درحالی بار دیگر راه سیستان را در پیش گرفته و همچون رسم هر ساله گردوخاک را بر سر زابل و زهک ریخته که آمارهای کیفیت هوا در این شهرها، اصلا آمارهای خوبی نیستند و وضع نگران‌کننده‌ای را روایت می‌کنند. به گزارش ایسنا و براساس آمار اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان، از اول خرداد تا پایان آن، ١٨ روز سرعت وزش باد در ایستگاه زابل بین ٥٤ تا ١١٥ کیلومتر بر ساعت ثبت شده است که این بادها میزان غلظت ذرات معلق در هوای این شهر را تا ٢٥ برابر حد مجاز افزایش داده است. بر پایه همین آمار، در ماه خرداد، شهروندان ساکن در زابل تنها ١٠ روز هوای سالم داشته‌اند و ٢٠ روز هوای شهرشان ناسالم گزارش شده است. استان سیستان‌وبلوچستان به دلیل بروز خشکسالی ١٧ساله و وزش بادهای موسمی ١٢٠ روزه در سیستان و مونسون در دریای عمان و سواحل چابهار همواره با بادها و طوفان‌های شدید و گردوغبار بالایی روبه‌روست که بعضا سبب کاهش دید و آلودگی هوا بیشتر از ٢٠ برابر حد استاندارد می‌شود.
ریزگرد نفس ریگانی‌‌ها رابه شماره انداخت

در کنار وضع نگران‌کننده و کیفیت نامطلوب هوا در شهرهای زهک و زابل سیستان که به تعطیلی ادارات این دو شهر منجر شد، وضع در ریگان کرمان هم اصلا خوب نیست. گزارش‌ها از به‌شماره افتادن نفس ریگانی‌ها و آماده‌باش مراکز درمانی در این شهرستان حکایت می‌کنند. به گزارش مهر، افزایش غلظت گردوغبار طی روزهای اخیر در ریگان باعث بروز مشکلات تنفسی برای شهروندان ریگانی شده و مراکز درمانی این شهرستان را به‌حالت آماده‌باش در آورده است.
خشکسالی هر روز چهره‌ای جدید از خود را در استان کرمان رخ می‌نمايد و امسال بروز پدیده ریزگرد و گردوغبار بیشتر از سال‌های دیگر در جای جای استان پهناور و کویری کرمان رخ نمایانده است.
این پدیده شهرستان‌های مناطق شرقی استان کرمان را بیشتر از سایر نقاط تحت‌تأثیر قرار داده و سلامتی آنها را در معرض خطر قرار داده و زندگی عادی مردم را مختل کرده است.
مردم ریگان چندین ‌سال است که با پدیده ریزگردها دست و پنجه نرم می‌کنند اما این روزها غلظت ریزگردها به‌حدی رسیده که سلامتی مردم را به مخاطره انداخته و شهروندان به سختی نفس بر می‌آورند.
مسئولان بهداشتی نیز توصیه اکید دارند که گروه‌های حساس نظیر کودکان، سالمندان و افراد بیمار تا حد امکان در منازل بمانند و در صورت خارج شدن از منزل از ماسک استفاده کنند.
بادهای ١٢٠ روزه سیستان، ٦٠ ریگانی را راهی بیمارستان کرد

گفته می‌شود در اثر پدیده ریزگردهای دو روز اخیر که متأثر از بادهای ۱۲۰ روزه سیستان است حدود ۶۰ نفر از شهروندان ریگانی را راهی مراکز درمانی کرده است.
این درحالی است که این روزها مردم روزه‌دار ریگان پدیده ریزگردها را در دمای بالای ۴۰ درجه و گرمای فوق‌العاده این شهرستان تحمل می‌کنند.
آماده‌باش مراکز درمانی ریگان

در توضیح این وضع فردین حشمتی رئیس مرکز بهداشت ریگان گفت: «با توجه به این‌که پدیده ریزگردها طی ۴۸ساعت گذشته در ریگان تشدید یافته تمامی مراکز درمانی این شهرستان درحالت آماده‌باش هستند. تاکنون ۶۰ نفر در اثر مشکلات تنفسی به مراکز بهداشتی درمانی ریگان به منظور مداوا مراجعه کرده‌اند که تعدادی از آنها سرپایی مداوا شده‌اند و برخی دیگر درحال مداوا هستند. این بیماران از یکشنبه‌شب تاکنون در شهرستان دچار مشکلات تنفسی شده‌اند.»
رئیس شبکه و مرکز بهداشت ریگان گفت: «امسال تأثیر بادهای ۱۲۰روزه سیستان در ریگان بیشتر شده به‌طوری که غلظت ریزگردها مشکلات تنفسی مردم را به دنبال داشته است.»
 
بالا پایین