Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

هیچ مردی نباید وارد این زیارتگاه شود!+عکس

  • نویسنده موضوع sting
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı اخبار روز ایران و جهان
Konu Başlığı هیچ مردی نباید وارد این زیارتگاه شود!+عکس
نویسنده موضوع sting
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan سایه های بیداری

sting

معـاون ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
27,708
پسندها
5,661
امتیازها
113
محل سکونت
تهـــــــــــران
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
کیسه بوکس
دل نوشته
اگه تو زندگی یکی از سیم های سازت پاره شد... آهنگ زندگیتو رو جوری ادامه بده هیچکس نفهمه به تو چی گذشت ، حتی اونیکه سیم رو پاره کرد!
بهترین اخلاقم
نــــدارم
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

در این گزارش آمده است: «مارها نگهبان زیارتگاه دختر پاک هستند، اگر یک مردی بخواهد وارد این مکان شود، آن را نیش می‌زنند». احمد، ۲۷ سال است در این روستا زندگی می‌کند و حتی یک‌بار هم پا به این مکان کوچک، در میان انبوه درختان نگذاشته است: «شاید همه این حرف‌ها خرافات باشد و پایه و اساس دینی ندارد، اما به‌هرحال من خودم جرأت نمی‌کنم وارد این زیارتگاه شوم، شاید بیشتر از همه نمی‌خواهم قداست آن برهم زده شود».
زیارتگاه دختر پاک بر بلندای کوهی در روستای آلاشت مازندران قرار دارد؛ روستایی که خیلی‌ها آن را روستای زنان می‌دانند؛ زنانی که با جسم‌وجانشان در زمین‌های کشاورزی مایه می‌گذارند و بار اصلی زندگی روی شانه‌های آنهاست. در بین این مردم باوری دیرپا که ریشه‌های آن به سال‌های‌سال پیش برمی‌گردد وجود دارد. مردم این روستا اعتقاد دارند که هر مردی وارد زیارتگاه دختر پاک شود، مار نیشش می‌زند. برخی می‌گویند که دختران پاک خودشان را وقف الهه آناهیتا می‌کردند و به‌ همین‌ دلیل پاک و باکره باقی می‌ماندند.
«این زیارتگاه در بین مردم قداست خاصی دارد، خیلی از زنان از راه‌های دور به این زیارتگاه می‌آیند. آنها نذر دارند که بچه‌دار شوند برای همین عروسک درست می‌کنند و به این زیارتگاه می‌آورند». احمد، بارها خواهرانش را برای رفتن به این زیارتگاه همراهی کرده است: «اما هرگز پای را به داخل آن نگذاشته‌ام. گاهی اوقات فکر می‌کنم این حرف‌ها پایه و اساس ندارد. هرچیزی که برای آدم ممنوع باشد، نوعی کشش ایجاد می‌کند. بااین‌حال من هیچ‌وقت وارد این زیارتگاه نشده‌ام».
او بیشتر وقت‌ها به این مسأله فکر می‌کند: «از کودکی همیشه برایم سؤال بوده که چرا نمی‌گذارند ما وارد زیارتگاه شویم؟ مادرم همیشه می‌گفت که تنها زنان می‌توانند وارد شوند. چون آنجا تنها برای دختران پاک است و نباید چشم هیچ نامحرمی و مرد بیگانه‌ای به آن زیارتگاه مقدس بیفتد». احمد به روزهای بچگی نقب می‌زند: «یک‌بار که خیلی کوچک بودم و به مدرسه می‌رفتم، چندتا از بچه‌ها شرط‌بندی کردند که وارد زیارتگاه شوند، اما در نهایت هیچ‌کدام این کار را نکردند».

زیارتگاه دختر پاک تنها میزبان زنان است، به‌خصوص زنانی که برای باردارشدن و بچه‌آوری نذر دارند: «جالب اینجاست که من شنیده‌ام اگر زنی هم پسر باردار باشد، نمی‌تواند وارد این زیارتگاه شود، ورود هرنوع جنس مذکری قدغن است حتی اگر در شکم مادرش باشد. بنابراین خیلی از زن‌هایی که باردار هستند به این زیارتگاه نمی‌آیند مگر اینکه مطمئن باشند که بچه‌شان دختر است چون ممکن است که مار نیششان بزند».
او غرق در خاطراتش می‌شود: «تا امروز یادم نمی‌آید مردی داخل زیارتگاه شده باشد یا اینکه کسی بخواهد وارد شود، مار نیشش زده باشد، اما همیشه مادربزرگم می‌گفت این اتفاق افتاده است و نباید اقدامی برای رفتن به داخل این زیارتگاه انجام دهم. این هشدار مادربزرگ را البته من همیشه جدی گرفته و به آن عمل کرده‌ام».

 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: eLOy

سایه های بیداری

کـاربـر انجمــن
تاریخ ثبت‌نام
May 26, 2019
ارسالی‌ها
2,025
پسندها
2,875
امتیازها
3

اعتبار :

زیارتگاه ها - معابد - جایگاه های مذهبی ( از هر نوع مذهب و دین ) و .... همیشه قداست خاصی داشته اند و دارند .
اما برخی از آنها همواره به طرز بسیار عجیبی با خرافات آگین شده اند .
نمونه اش همین بارگاه ها یا زیارتگاه های شمال کشور .
برای شخص خود من خیلی عجیب است که چرا بیشترین این نوع بارگاه ها و زیارتگاه ها و اماکن مذهبی در شمال کشور قرار دارند ؟ در حالی که طبق سوابق تاریخی ، شمال ایران ، دویست سال پس از سایر اقوام به اسلام گرویده اند .
در شمال کمتر اتفاق می افتد که به روستایی وارد شوی و چنین جایگاهی را مشاهده نکنی . حتی اگر شده ، درختی در روستا مورد عنایت اهالی قرار گرفته و به صورت یک نماد مقدس در آمده باشد که اهالی با نذر انواع نذورات و با آویزان کردن از آن درخت ، منتظر اجابت نذر خود باشند .
ساختن و پرداختن داستان برای یک درخت یا یک کلبه و یا هر چیز و هر جای دیگری ، در اول قدم ، شرط باور پذیری اهالی اون منطقه است . هر چقدر باور پذیری یک جامعه بر اساس خوش باوری و ساده اندیشی بنا نهاده شده باشد ، همانقدر هم ظهور کلبه هایی شبیه این کلبه ، در آن منطقه ، دور از ذهن نیست .
جایگاه های مذهبی برای همه دارای اهمیت و ارزش خاص است .
اما ظهور چنین خرافاتی ، نه با عقل قابل جمع بندیست و نه با اصول دین و مذهب .
که کلبه ای دور افتاده در یک منطقه از شمال کشور ،
جایگاه بیمارستان زنان زایمان را به خود اختصاص دهد .
آنهم با شرط و شروط .....
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: eLOy
بالا پایین