Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

آیا حواس مختلف سگ خود را به خوبی می شناسید

  • نویسنده موضوع sting
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı حیوانات خانگی
Konu Başlığı آیا حواس مختلف سگ خود را به خوبی می شناسید
نویسنده موضوع sting
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan sting

sting

معـاون ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
27,708
پسندها
5,661
امتیازها
113
محل سکونت
تهـــــــــــران
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
کیسه بوکس
دل نوشته
اگه تو زندگی یکی از سیم های سازت پاره شد... آهنگ زندگیتو رو جوری ادامه بده هیچکس نفهمه به تو چی گذشت ، حتی اونیکه سیم رو پاره کرد!
بهترین اخلاقم
نــــدارم
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :


  • [*=right]
    آشنایی با حواس سگ

    جهت درک سگ خود ابتدا باید با حواس آن آشنا شوید. و بپذیرید که حواس سگ سانان بسیار متفاوت از ما انسانها می باشد. حواسی مانند بینایی ، شنوایی و بویایی در انسان و سگ مشترک اند با این تفاوت که انسان ابتدا می شنود ، می بیند و در انتها استشمام می کند. حال آنکه سگ ابتدا استشمام می کند ، می بیند و در آخر می شوند. آنها همچنین دارای حس ذاتی و غریزی می باشند که این توانایی را به آنها می دهد تا انرژی ( احساسات ) اطرافیان خود را درک نمایند. راهنمائیهای زیر ممکن است از نژادی به نژاد دیگر کمی متفاوت باشد ، بطور مثال سگ های شکاری از بینایی بیشتر و نژادی همانند باست هاند (Basset hound) از بویایی قدرتمند تری برخوردار است.
    بینی:
    یک سگ دنیای اطرافش را با حس بویایی تجربه می کند حال آنکه در انسان حس بینایی این نقش را ایفا می نماید. به عنوان یک انسان من نمی توانم تصور کنم چگونه ممکن است بیشتر اطلاعات را توسط حس بویایی دریافت کنم!؟ و تنها به همین خاطر است که یک سگ کور و یا ناشنوا می تواند به راحتی به زندگی روزمره خود ادامه دهد و لذت ببرد. با توجه به اینکه اندازه مغز سگ یک دهم مغز انسان می باشد اما بخشی که به بویایی مربوط می شود در مقایسه با انسان 40 برابر بزرگتر است!. حس بویایی سگ سانان 1000 تا 10.000.000 مرتبه از انسان بیشتر است ( بسته به نژاد سگ ). غدد حسی مربوط به بویایی در انسان حدود پنج میلیون می باشد حال آنکه در سگ از 125 میلیون تا 300 میلیون بسته به نژاد متغیر است. آیا تا کنون به این فکر کرده اید که چرا بینی سگ شما مرطوب است؟ مخاط سطح بینی به دریافت ذرات بو کمک می کند. لذا زمانی که حیوان بینی خود را لیس می زند به این امر کمک می نماید.
    زمانی که سگ چیزی را بو می کشد نه تنها با آن آشنا می شود بلکه تاریخچه کامل آنرا در می یابد! با این قدرت آنها می توانند مطالب زیادی در مورد سگ های دیگر و حتی انسان در یابند. بطور مثال جنسیت آنها ، غذایی که قبلاً خورده اند ، مکانی که در آن بوده اند ، به چیزهایی که دست زده اند ، آیا آماده جفت گیری هستند یا خیر ، اگر به تازگی زایمان کرده اند و یا حاملگی کاذب دارند و در چه مرحله ای قرار گرفته اند ، آنها همچنین سرطان و بیماری صرع را تشخیص می دهند و می توانند جان انسانها را با اخطار به موقع نجات دهند. این بدان معناست که سگ شما با بوئیدن نیمکتی که قبلاً شخصی بر آن نشسته بوده و یا لباسی که قبلاً پوشیده شده می تواند تمام تاریخچه آنرا متوجه گردد. شاید انسان از بوئیدن غذایی مانند ماکارونی لذت ببرد و بوی دیگری را حس نکند اما یک سگ می تواند تمامی بوهای اطرافش را تجزیه و تحلیل کند ، برخلاف انسان هر یک از سوراخهای بینی می تواند با سمتی متمایل و مشغول بوئیدن چیزی متفاوت شود. توله های تازه متولد برای یافتن مادر خود تنها از حس بویایی استفاده می کنند در زمانی که بینایی و شنوایی آنها کاملاً کور است.
    حس بینایی:
    از آنجا که سگ ها قادر به تکلم نمی باشند افکار و احساسات آنها اصولا در چشمهایشان هویدا است ، درست همانند نوزاد انسان قبل از تکلم. سئوالی که معمولاً در بین عوام به چشم می خورد این است که آیا سگها کور رنگ می باشند؟ خیر نه دقیقاً. آنها تنها سیاه و سفید را نمی بینند. تحقیقات نشان می دهد که سگها سایه هایی از رنگ آبی و زرد را نیز می بینند به طور مثال رنگین کمان در دید یک سگ به این ترتیب می باشد : آبی تیره ، آبی روشن ، خاکستری روشن ، زرد روشن ، قهوه ای ، و زیرد تیره و خاکستری تیره. بنفش و آبی هر دو به رنگ آبی سایه روشن ، سبز و آبی به رنگ خاکستری سایه روشن ، قرمز به رنگ سیاه یا خاکستری تیره ، نارنجی و زرد و سبز همگی به رنگ زرد دیده می شوند. بطور مثال یک اسباب بازی نارنجی در دید سگ همان رنگ چمن سبز است. اگر می خواهید سگتان در چمن اسباب بازی خود را بهتر تشخیص دهد آنرا به رنگ آبی انتخاب کنید آما اگر عروسک نارنجی یا سبز دارد نگران نباشید ، سگ با حس بویایی آنرا به آسانی پیدا می کند. بیشترین و بهترین بینایی در همگام طلوع و غروب خورشید است. دید در نور کم در سگ سانان بهتر از انسان است در حالی که نمره چشم 20 از 20 بهترین حالت در انسان است ، شماره 20 از 75 یک دید معمولی برای سگ است. سگ ها اشیاء در حال حرکت را بهتر تشخیص می دهند و گاهاً برای دیدن جسم ثابت باید تمرکز کنند. سگ ها تصاوی تلویزیون و مانیتور را با پرش می بینند. سرعت دید تصاویر در انسان 55 هرتز و برای سگ ها 75 هرتز است.
    حس شنوایی:
    سگ ها ناشنوا متولد می شوند و تا سن 21 روزگی از قدرت بویایی بهره می گیرند. زمانی که شنوایی یک توله کامل می شود 4 برابر یک انسان معمولی قدرت شنیدن دارد. آنها حتی امواج ماورای صوت را که برای انسان قابل شنیدن نیست ، درک می کنند و به همین جهت به غالباً به جارو برقی پارس می کنند چرا که صدای ناراحت کننده بسیار بلندی از موتور آن می شنوند. سگ ها اصوات را در فرکانس 67 هزار تا 45 هزار هرتز دریافت می کنند ( که بسته به نژاد متغیر است ). حال آنکه انسان اصوات 64 تا 23 هزار هرتز را می شنوند. با گذشت زمان و پیر شدن حس شنوایی در انسان و سگ هر دو تنزل می کند. سگ ها 18 عضله در گوش خود دارند که به آنها در جنباندن آن کمک می کندو شنوایی در سگ های گوش تیز بهتر از گوش افتاده ها می باشد.
    حس درک انرژی:
    حیوانات توانایی درک انرژی یا به زبان ساده تر احساسات را دارند. این زبان عمومی دنیای حیوانات است. حتماً تا کنون دیده اید که تعدادی از حیوانات مانند گوزن ، سنجاب و پرندگان در جوار هم و با آرامش مشغول خوردن غذا می باشند. واضح است که آنها نمی توانند توسط مکالمه به هم اطلاع دهند که یکدیگر را نخواهند آزرد. شاید تا کنون سگی را دیده اید که سایر سگ ها از او خوششان نمی آید و یا گربه ای را دیده اید که با یک سگ رفتار دوستانه و از سایر سگ ها فراری می باشد و یا شخصی که سگ ها دائماً به وی پارس می کنند. زمانی که کودک بودم یک سگ از نژاد لابرادور داشتم ، او در حقیقت بسیار مهربان و عاشق همه افراد بود و تنها کسی که در دنیا او به آن پارس می کرد عمو یم بود. بعدا که بزرگتر شدم پی بردم که سگ های زیادی این عکس العمل را در برابر عمویم نشان می دهند و علت این واقعه تنها این بود که عمویم شخصی بسیار عصبی و مضطرب بود. سگ ها احساسات انسان را همانند دلواپسی ، ترس ، خشونت ، شرم ساری ، استرس و احساس ضعف را درک می کنند و هرگز از آن دسته افراد حرف شنوی ندارند ، سگ ها تنها از افراد آرام و مصمم پیروی می کنند. آنها از حس درک انرژی خود استفاده می کنند تا دریابند کدام شخص باید رئیس آنها باشد. فرمانبرداری و بودن در کنار قدرتمند ترین و قابل اطمینان ترین شخص همان چیزی است که سگ ها در جستجوی آن می باشند. شما شاید بتوانید احساسات خود را در برابر دوستانتان پنهان کنید اما مطمئن باشید این حس از سگ شما پنهان نخواهد ماند.


 
بالا پایین