Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

جنگل روی سقف خانه؛ ابتکار معمار ویتنامی

  • نویسنده موضوع sting
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı بخش مهندسی معماری
Konu Başlığı جنگل روی سقف خانه؛ ابتکار معمار ویتنامی
نویسنده موضوع sting
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan zahra71

sting

معـاون ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
27,708
پسندها
5,661
امتیازها
113
محل سکونت
تهـــــــــــران
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
کیسه بوکس
دل نوشته
اگه تو زندگی یکی از سیم های سازت پاره شد... آهنگ زندگیتو رو جوری ادامه بده هیچکس نفهمه به تو چی گذشت ، حتی اونیکه سیم رو پاره کرد!
بهترین اخلاقم
نــــدارم
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

مدآنلاین: استودیوی طراحی وو ترونگ نگیا در ویتنام با ابتکاری زیبا یک شهرک مسکونی را طراحی کرده است که روی سقف بلوک‌های آن، درختان جنگی کاشته شده است و به این ترتیب هر بلوک همانند یک گلدان بتنی بزرگ دیده می‌شود.
این مجموعه مسکونی توسط تعدادی از معماران استودیوی وو ترونگ نگیا طراحی شده است که نام آن را خانه‌ای برای جنگل گذاشته‌اند. این مجموعه مسکونی متشکل از خانه‌های دو خوابه برای خانواده‌هایی سه نفره است که در منطقه‌ای خالی، از شهر هوشی‌مین ویتنام ساخته شده‌اند. در تمامی اطراف این مجموعه نیز ساختمان‌های مسکونی دیگری قرار گرفته‌اند و این گروه معماری می‌گوید تنها 0/25 درصد مساحت این شهر ویتنامی به فضای سبز تعلق پیدا کرده است.

این گروه معماری که پیش از این پروژه‌هایی مانند خانه‌های مارپیچی پوشیده از چمن و کافه‌ای با ستون‌هایی از بامبوهای غول‌آسا را در کارنامه خود دارند، درباره این پروژه جدید می‌گوید: «هدف از این پروژه آن است که فضای سبز را به شهر برگردانیم، می‌خواهیم فضاهای مسکونی فشرده را با جنگل‌های استوایی آشتی دهیم. این پنج بلوک سیمانی همانند گلدان‌هایی عظیم طراحی شده‌اند که روی سقف آنها جنگل کاشته می‌شود.»
یکی از این معماران می‌گوید:«ما برای این پروژه درختان بانیان(درخت بانیان گونه‌ای انجیر وحشی است که درخت ملی هندی‌ها محسوب شده و به‌عنوان درختی افسانه‌ای، زیارتی در این کشور دیده می‌شود.) را انتخاب کرده‌ایم زیرا ریشه‌های آنها بیرون از خاک است. این درختان ریشه‌های هوازی دارند و هرچه ریشه‌های زیرخاکی آنها کمتر باشد بهتر است لذا به نظر ما این درختان برای بلوک‌های ساختمانی ما مناسب بودند.»
نمایش همه عکس ها
8 - 5




  • [*=center]



    [*=center]



    [*=center]



    [*=center]



    [*=center]



    [*=center]



    [*=center]



    [*=center]






سقف این ساختمان‌ها همچنین به‌گونه‌ای طراحی شده است که آب باران را مهار کرده و مانع از سیلاب می‌شود. در این کار از خاکی با عمق 1/5 متر روی آن کمک گرفته شده است. وجود چنین عمقی از خاک روی سقف یک ساختمان نیازمند سازه‌ای قوی برای نگهداشتن آن است.
این معمار می‌گوید:«برای پشتیبانی از این وزن این خاک، آب و درختان، یک سازه دیواری حمال بار ایجاد کردیم که در خانه‌های ویتنامی استفاده از آن معمول نیست.» این بلوک‌های مسکونی گرداگرد یک حیاط مرکزی ساخته شده‌اند که در آنجا هم از درختکاری استفاده شده است. برای حفظ حریم خصوصی خانه‌ها در قسمت پشتی تعداد پنجره‌ها به حداقل رسانده شده است و برای بالا بردن روشنایی روز و تهویه‌ها، درهای جلویی واحد‌ها از جنس شیشه طراحی شده است.
یکی از معماران این گروه می‌گوید:«حیاط و باغچه‌ها در کنار درختانی که در سقف کاشته شده‌اند بخشی از فضای باز زندگی می‌شوند. با از بین رفتن مرز فضای داخلی و خارجی مجتمع مسکونی، این خانه‌ها نوعی سبک زندگی استوایی را ترغیب می‌کنند که با طبیعت همزیستی دارد.»

بلوک اول این مجتمع از بقیه کوچکتر بوده و تک طبقه است و دارای اتاقی برای مراسمات مذهبی است در حالی‌که چهار بلوک دیگر دو طبقه بوده و در طبقه اول فضاهای عمومی و در طبقات دوم فضاهای خصوصی برای آنها ایجاد شده است.
اولین بلوک دو طبقه دارای کتابخانه در طبقه اول و اتاق خواب در طبقه دوم است، در حالی‌که بلوک بعدی آشپزخانه و انباری را در طبقه دوم قرار داده است. در دو بلوک بعدی نیز هرکدام یک اتاق خواب و یک اتاق نشیمن را در طبقه بالایی خود جا داده‌اند. اما بلوک نهایی که از همه به در ورودی دورتر است در هر دو طبقه خود دارای دستشویی است. برای ایجاد ارتباط میان این طبقات دوم از پل‌های فلزی استفاده شده است که در نتیجه زیر آنها نیز راهروهایی در سایه ایجاد می‌شود که مسیر اتصال طبقات همکف محسوب می‌شوند.

نمای بیرونی دیوارها از بلوک‌های بتنی با روکش بامبو ساخته شده است در حالی‌که در نمای داخلی همین دیوارها از آجرهای سنتی استفاده شده است. وجود یک فضای خلا میان دیوار داخلی و دیوار خارجی مانع از هدر رفتن گرما و حفظ رطوبت مناسب در قسمت داخلی خانه می‌شود.
برای کاهش تاثیرات کربنی این ساختمان‌ها و نیز کاهش هزینه در ساخت آنها از مواد محلی و طبیعی استفاده شده است.
یکی از طراحان این مجموعه می‌گوید:«با توجه به ساختار منحصربفرد این مجموعه، بودجه ما بسیار محدود بود و لذا مجبور بودیم استفاده از مواد تزئینی را به حداقل برسانیم. سقف‌ها از جنس بتن عریان و نمای داخلی دیوارها نیز از جنس آجر سنتی ساخته شده است که از ارزان‌ترین مواد ساختمانی در ویتنام محسوب می‌شوند.مجموعه خانه‌ای برای جنگل اخیرا جایزه برتر مسابقات مسکن AR 2014 را از آن خود کرد.
 
بالا پایین