Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

۰ 1حیوان خطرناک و مرگبار استرالیا؛ هنگام سفر مراقب باشید

  • نویسنده موضوع sting
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı بخش متفرقه انجمن عکس و گرافیک
Konu Başlığı ۰ 1حیوان خطرناک و مرگبار استرالیا؛ هنگام سفر مراقب باشید
نویسنده موضوع sting
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan sting

sting

معـاون ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
27,708
پسندها
5,661
امتیازها
113
محل سکونت
تهـــــــــــران
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
کیسه بوکس
دل نوشته
اگه تو زندگی یکی از سیم های سازت پاره شد... آهنگ زندگیتو رو جوری ادامه بده هیچکس نفهمه به تو چی گذشت ، حتی اونیکه سیم رو پاره کرد!
بهترین اخلاقم
نــــدارم
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

[h=2]۰ 1حیوان خطرناک و مرگبار استرالیا؛ هنگام سفر مراقب باشید[/h]



کشور پهناور استرالیا زیستگاه چندین نوع حیوان خطرناک است که وجود آن‌ها شهرت نه‌چندان خوشایندی به این کشور می‌دهد. البته وجود این حیوانات از دید همگان نقطه‌ضعف محسوب نمی‌شود و حتی بسیاری از افراد ماجراجو این مسئله را نوعی جذابیت میدانند. حیوانات خطرناک استرالیا از کروکدیل‌ غول‌پیکر آب شور گرفته تا عروس دریایی جعبه‌ای و عنکبوت تار مخروطی، موضوع داستان‌های حقیقی و افسانه‌های محلی وحشت‌آور هستند و آشنایی با خصوصیات آن‌ها می‌تواند بسیار جالب و مفید باشد.
مسلما همه‌ی حیوانات به یک اندازه مرگبار نیستند و معمولا بر اساس میزان خطر آن‌ها برای انسان طبقه‌بندی می‌شوند. بسیاری از این حیوانات با نیش زدن و گاز گرفتن جان انسان را به خطر می‌اندازند و بعضی هم به دلیل قرار گرفتن زیستگاهشان در کنار بزرگراه‌های پررفت‌وآمد، با ورود ناگهانی به جاده باعث ایجاد تصادف‌های مرگبار می‌شوند. موزه‌ی حیات‌وحش سیدنی با مطالعه‌ی دقیق میزان خطرآفرینی حیوانات استرالیا، فهرستی از خطرناک‌ترین و مرگبارترین آن‌ها تهیه کرده است. اگر قصد سفر به این کشور پهناور و گشت‌وگذار در جنگل‌ها یا شنا در سواحل آن دارید، حداقل آشنایی با ۱۰ مورد خطرناک‌تر این لیست برای شما ضروری است.
۱. عروس دریایی (Box jellyfish)

میزان خطر: ۱۰/۱۰
نام علمی چیرونکس فلکری (Chironex fleckeri)
یک موجود آبزی ظریف و زیبا ولی بسیار خطرناک که در ماه‌های گرم سال در سواحل شمالی استرالیا به‌وفور دیده می‌شود؛ یعنی دقیقا وقتی‌که گردشگران برای شنا به این مناطق هجوم می‌آورند.
عروس دریایی جعبه‌ای که به دلیل داشتن شکمی چهارگوش و بازوهای خوشه‌ای با سطح مقطع مستطیل با این نام شناخته می‌شود، دارای شاخک‌های گزنده‌ای است که تا بیش از ۲ متر افزایش طول پیدا می‌کنند. هرساله در فصل‌های گرم سال افراد زیادی در سواحل استرالیا ناخواسته به عروس دریایی جعبه‌ای برخورد می‌کنند، زیرا آب این سواحل معمولا گل‌آلود و کدر است و شناگران و عروس‌های دریایی نمی‌توانند یکدیگر را ببیند. وقتی عروس دریایی جعبه‌ای با موجود زنده‌ی دیگری برخورد می‌کند، برای دفاع از خود به‌سرعت با شاخک‌های گزنده‌اش به آن حمله می‌کند.

نشانه‌های گزیده شدن توسط عروس دریایی جعبه‌ای

گزیده شدن توسط عروس دریایی جعبه‌ای به شکل غیرقابل‌تصوری دردناک است. این حیوان با تزریق زهر خود به شکار یا ماهی‌های مهاجم، سیستم عصبی و تنفسی آن‌ها را از کار می‌اندازد و اندام‌های حرکتی را فلج می‌کند. مقدار زیاد این زهر می‌تواند در عرض چند دقیقه به ایست قلبی و مرگ انسان منجر شود.
۲. زنبورعسل

میزان خطر: ۹/۱۰
نام علمی: آپیس ملیفرا: (Apis mellifera)
ممکن است ذکر نام این حشره‌ی مفید و دوست‌داشتنی در مکان دوم این فهرست عجیب باشد ولی بر اساس آمار، گزیده شدن توسط زنبورعسل در استرالیا بسیار رایج است و حتی در مواردی منجر به مرگ می‌شود. گزیده شدن توسط ۱۰۰ زنبورعسل می‌تواند انسان را با عوارض جدی و خطرناک روبرو کند ولی برای کسانی دارای مشکلات حساسیتی حاد هستند، تنها نیش یک زنبور، کشنده و مرگبار است.
نیش زنبورعسل شبیه قلاب ماهیگیری است و روی بدن قربانی باقی می‌ماند. به همین دلیل هر زنبور تنها یک‌بار می‌تواند نیش بزند و آن‌هم در شرایطی که موردحمله قرار بگیرد یا احساس خطر کند.
نشانه‌های گزیده شدن توسط زنبورعسل

گزیده شدن توسط زنبورعسل معمولا فقط با درد و سوزش موضعی و اندکی تورم همراه است ولی اگر حساسیت داشته باشید باعث تورم و مشکلات تنفسی شدید می‌شود.
۳. عروس دریایی ایروکانجی (Irukandji jellyfish)

میزان خطر: ۹/۱۰
نام علمی: کاروکیا بارنسی (Carukia barnesi)
این جانور آبزی یکی از انواع بسیار کوچک عروس دریایی جعبه‌ای است که بزرگی تنه‌ی آن نهایتا به‌اندازه‌ی یک ناخن و حداکثر طول شاخک‌های گزنده‌ی آن به ۱ متر می‌رسد.
محدوده‌های دقیق زیستگاه عروس دریایی ایروکانجی مشخص نیست ولی در سواحل استرالیا افراد بسیاری توسط این جاندار کوچک گزیده می‌شوند. برخلاف عروس‌های دریایی جعبه‌ای که در آب‌های کم‌عمق تجمع می‌کنند، عروس دریایی ایروکانجی بیشتر در آب‌های عمیق دیده می‌شود.

نشانه‌های گزیده شدن توسط عروس دریایی ایروکانجی:

عوارض زهر این جاندار موزی کوچک کاملا منحصربه‌فرد و خاص است که به همین دلیل با نام سندرم ایروکانجی شناخته می‌شود. ۳۰ دقیقه بعد از گزیده شدن عوارض ناخوشایندی مثل درد شدید پایین‌تنه، گرفتگی عضلات، تعرق شدید، اضطراب، تهوع و چند عارضه کشنده‌ی دیگر گریبان گیر شخص گزیده شده می‌شوند.
۴. کوسه ( Bull shark)

میزان خطر: ۸/۱۰
نام علمی: کارچارینوس لئوکاس (Carcharhinus leucas)
این نوع کوسه در آب‌های ساحلی سراسر دنیا و به‌طور خاص بندرها و رودخانه‌های استرالیا یافت می‌شود. گاو کوسه لاشخور و شکارچی بسیار زیرکی است و به همین دلیل شنا کردن در کنار لاشه‌ی یک نهنگ مرده اقدام عاقلانه‌ای نیست و احتمالا با حمله‌ی گاو کوسه همراه خواهد شد. گاو کوسه مسئول اصلی گم‌شدن سگ‌ها در مناطق ساحلی است. در صورت حمله این کوسه، احتمال قطع عضو و نیز جویده شدن اعضای بدن افراد وجود دارد.

۵. مار قهوه‌ای (Eastern brown snake)

میزان خطر: ۸/۱۰
نام علمی: سئودونایا تکستیلیس (Pseudonaja textilis)
این مار خطرناک به‌تنهایی مسئول بخش عمده‌ی تلفات حاصل از مارگزیدگی در استرالیا به شمار می‌آید که البته دلیل این مسئله پراکندگی آن در تمام مناطق این کشور است. مار قهوه‌ای معمولا بیش از ۱ متر رشد می‌کند و خویی بسیار تهاجمی دارد. اگر به هر دلیلی به این مار نزدیک شوید تنها واکنش آن نیش زدن سریع و برق‌آسا خواهد بود.

نشانه‌های گزیده شدن توسط مار قهوه‌ای شرقی

گزیده شدن توسط این مار در ابتدا بدون درد و تقریبا غیرقابل تشخیص است که همین مسئله باعث افزایش چشمگیر خطر می‌شود؛ زیرا مصدوم باید بلافاصله پس از گزیده شدن توسط مار قهوه‌ای شرقی مورد مداوا قرار بگیرد. زهر این مار در صورت مداوا نشدن به‌موقع، منجر به فلج کامل و خونریزی داخلی غیرقابل‌مهار می‌شود.
۱. کروکدیل آب‌شور (Saltwater or estuarine crocodile)

میزان خطر: ۸/۱۰
نام علمی: کروکودیلوس پوروزوس (Crocodylus porosus)
این گونه کروکدیل که زیستگاهش در سواحل شمالی استرالیا است، برای ادامه‌ی حیاط به آب‌شور اقیانوس نیاز دارد ولی بیشتر در محل رسیدن رودخانه به اقیانوس (دهانه‌ی رودخانه) و به‌ندرت در رودخانه‌های آب شیرین دیده می‌شود.
برای اجتناب از خطر کروکدیل آب‌شور، توصیه‌های محلی‌ها و علائم هشداردهنده را جدی بگیرید. کروکدیل‌ مهارت زیادی در استتار و کمین دارند و اگر تجربه و مهارت نداشته باشید تا آخرین لحظه قبل از حمله آن را نخواهید دید.این کروکدیل طعمه‌ی خود را معمولا توسط دندان‌های تیزش به دام می‌اندازد و آن را با خود به داخل آب می‌کشاند.

۷. عنکبوت تار مخروطی سیدنی (Sydney funnel web spider)

میزان خطر: ۸/۱۰
نام علمی: آتراکس روبوستوس: (Atrax robustus)
این عنکبوت مهیب که بیشتر در حومه‌ی شهرهای ساحلی شمال استرالیا دیده می‌شود، در سال ۱۹۲۷، باعث مرگ ۱۴ نفر شد. البته فقط نیش عنکبوت‌های تار مخروطی نر کشنده است. تابش مستقیم اشعه‌ی فرابنفش باعث مرگ این نوع عنکبوت می‌شود و به همین دلیل آن‌ها در طول روز مجبورند در محل‌های تاریک پنهان شوند. گفته می‌شود که داخل کفش یکی از محل‌های محبوب عنکبوت تار مخروطی است. در حالت عادی این نوع عنکبوت تار قیفی شکل خود را در زیر تل‌های آجر یا کنده‌ی درخت می‌سازد.

نشانه‌های گزیده شدن توسط عنکبوت تار مخروطی:

زهر این عنکبوت حاوی ترکیبات نوروتاکسین (مواد شیمیایی که در سیستم عصبی اختلال ایجاد می‌کنند) است و می‌تواند منجر به مرگ شود. عوارض معمول گزیده شدن توسط عنکبوت تار مخروطی عبارت‌اند از؛ درد غیرقابل‌تحمل، تعرق شدید، خارش موضعی و تشنج.
۸. اختاپوس حلقه آبی (Blue-ringed octopus)

میزان خطر: ۷/۱۰
نام علمی: جنوس هاپالوکلونا (Genus Hapalochlaena)
اختاپوس حلقه آبی که ۴ گونه از آن در سواحل استرالیا یافت می‌شود، در حالت عادی قهوه‌ای‌رنگ است و کاملا بی‌خطر به نظر می‌رسد ولی در هنگام مواجه‌شدن با خطر، خطوط و حلقه‌های آبی‌رنگ تهدیدآمیز روی پوستش پدیدار می‌شوند.
تقریبا همه موارد حمله‌ی این نوع اختاپوس به دلیل برداشته شدن و خروج از آب توسط افراد کنجکاو، صورت گرفته است. به همین دلیل برای اجتناب از خطر اختاپوس حلقه آبی تنها کافی‌ست به آن دست نزنیم.

نشانه‌های گزیده شدن توسط اختاپوس حلقه آبی

بسته به محل جراحت، عوارض تا حداکثر یک دقیقه بعد پدیدار می‌شوند. زهر اختاپوس حلقه آبی نیز حاوی نوروتاکسین است و به همین دلیلی اعضای بدن را یک‌به‌یک از کار می‌اندازد و شخص گزیده شده تدریجاً فلج می‌شود. بیشتر موارد مرگ به دلیل توقف و فلج کامل دستگاه تنفسی به وقوع پیوسته‌اند.
۹. تایپان (taipan) ساحلی

میزان خطر: ۷/۱۰
نام علمی: اکسیورانوس سکوتلاتوس (Oxyuranus scutellatus)
این نوع مار به‌طور متوسط ۲ متر رشد می‌کند و رفتاری غیرتهاجمی و محتاطانه دارد ولی برای دفاع از خود می‌تواند بسیار سریع و دقیق حمله کند. تایپان ساحلی زهری به‌مراتب کشنده‌تر از انواع ساکن خشکی دارد ولی احتمال روبرو شدن با آن بسیار کم است و تاکنون هیچ موردی از مرگ افراد به دلیل نیش تایپان ساحلی ثبت نشده است.
نشانه‌های گزیده شدن توسط تایپان ساحلی:

زهر این مار اختصاصا برای از پا انداختن آنی پستانداران کوچک مثل موش صحرایی تکامل پیدا کرده است. این زهر مستقیما به دستگاه‌های عصبی و گردش خون حمله می‌کند و عوارض آن عبارت‌اند از: خونریزی داخلی، سردرد شدید، تهوع و استفراغ.
۱۰.افعی (Common death adder)

میزان خطر: ۷/۱۰
نام علمی: آکانتوپیس آنتارتیکوس (Acanthopis antarticus)
این افعی روش بسیار زیرکانه و مؤثری برای شکار دارد که عبارت است از پنهان شدن در میان توده‌های برگ خشک و تکان دادن دم برای به جلب کردن شکار. افعی مرگبار در تمام بوته‌زارهای اطراف سیدنی یافت می‌شود ولی به دلیل اینکه برای دفاع از خود بیشتر به استتار تکیه دارد تا حمله، به‌عنوان آخرین حیوان خطرناک این فهرست از آن یاد شده است. مارهای دیگر در صورت نزدیک شدن خطر به‌سوی آن حمله می‌کنند ولی افعی مرگبار تا آخرین لحظه بی‌حرکت باقی می‌ماند به همین دلیل در هنگام گشت‌وگذار در بوته‌زارهای انبوه، ممکن است روی یکی از آن‌ها پا بگذاریم. دندان‌های نیش افعی بلند هستند و به‌صورت عمقی در بافت‌های بدن نفوذ می‌کنند.
نشانه‌های گزیده شدن توسط افعی مرگبار

زهر این افعی توان حرکت و حواس پنج‌گانه را مختل می‌کند و شخص گزیده شده دچار بی‌حسی کلی و مشکل تنفسی می‌شود. نیش افعی مرگبار در صورت مداوا نشدن، می‌تواند به فلج عمومی و حتی مرگ منتهی شود.
 
بالا پایین