Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

مفهوم و اهميت خانواده

  • نویسنده موضوع sting
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı بخش حقوق و قوانین
Konu Başlığı مفهوم و اهميت خانواده
نویسنده موضوع sting
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan sting

sting

معـاون ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
27,708
پسندها
5,661
امتیازها
113
محل سکونت
تهـــــــــــران
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
کیسه بوکس
دل نوشته
اگه تو زندگی یکی از سیم های سازت پاره شد... آهنگ زندگیتو رو جوری ادامه بده هیچکس نفهمه به تو چی گذشت ، حتی اونیکه سیم رو پاره کرد!
بهترین اخلاقم
نــــدارم
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

خانواده را تعريف کنيد و انواع آن را نام ببريد ؟ خانواده يک نهاد اجتماعي است و مفهوم آن در جوامع مختلف و در طول زندگي بشر ، همواره به يک شکل نبوده و پا به پاي تحول اجتماعي متحول شده است . از نظر جامعه شناسان خانواده مرکب از گروهي از افراد است که از طريق خون ، ازدواج يا فرزند خواندگي به يکديگر مربوط و منسوب بوده و براي مدتي طولاني و نامشخص با هم زندگي مي کنند . انواع خانواده عبارتند از : خانواده گسترده ، خانواده هسته اي ، خانواده پدر سالار ، خانواده مادر سالار و ...

2 – خانواده گسترده را تعريف کنيد ؟
به گروهي از افراد گفته مي شود که از يکديگر ارث مي برند . اين گروه عبارتند از شخص ، همسر او و خويشاوندان نسبي در جائيکه قانون مدني راجع به طبقات خويشاوندان نسبي صحبت مي کند . خانواده به اين مفهوم را مد نظر داشته است .

3 – خانواده هسته اي را تعريف کنيد ؟
عبارت است از زن و شوهر و فرزندان تحت سرپرستي آنها که معمولا با هم زندگي مي کنند و تحت رياست شوهر و پدر خانواده هستند . معيار تشکيل اين خانواده همان « رياست » يک شخص بر اعضاي آن است . رياست شوهر و پدر خانواده يک نوع وحدت و هماهنگي در امور خانواده و بين اعضاي آن ايجاد مي کند .

4 – مباني طبيعي و اخلاقي خانواده را توضيح دهيد ؟
خانواده قديمي ترين و در عين حال طبيعي ترين واحد اجتماعي است که مبنا و پايه هر اجتماع بزرگ تر است . مهمترين و ارزشمندترين نقش خانواده تامين محبت واقعي و عميق بين اعضاي خانواده است . همبستگي حقوقي و اخلاقي خانواده سبب مي شود که زن و مرد با قبول پيوند زناشويي مسووليت مراقبت و سرپرستي و حمايت از فرزندان خود را به عهده گرفته و آنان را در زماني که نياز به حمايت و ياري پدر و مادر دارند ، در اجتماع تنها و بي پناه رها نسازند . افرادي که از حمايت خانواده محرومند نه تنها از نظر عاطفي و اخلاقي دچار کمبود هستند بلکه در مقابل مشکلات فراوان خارج از خانواده تنها و بي يار مي مانند و همواره در معرض فساد و تباهي قرار دارند .

5 – نقش حمايتي دولت از خانواده را توضيح دهيد ؟
دولت قادر نيست جانشين خانواده شود و عشق و محبت و حمايت معنوي پدر و مادر را نثار کودک کند . ليکن در مواردي که کودکي به هر دليل بي سرپرست و تنها مانده است دولت موظف است با ايجاد سازمانهاي مجهز اقدام به سرپرستي و تعليم و تربيت کودکان بي سرپرست کند و با در اختيار قرار دادن امکانات لازم از تباهي آنان جلوگيري کند . اما وظيفه دولت حمايت و تقويت مباني خانواده است . دولت بايد از هرگونه اقدامي که کانون خانواده را متزلزل مي سازد خودداري کند .

6 – مباني اجتماعي خانواده را تعريف کنيد ؟
کودک پس از تولد براي مدت نسبتا طولاني تنها با جامعه کوچک خانواده در تماس است به همين دليل خانواده اولين وسيله انتقال ميراث فرهنگي به کودکان است که زنان و مردان فرداي کشورند . آداب و رسوم ، تشريفات ، اخلاق ، قانون و مقررات اجتماعي همه از راه تلقين و تقليد و دادن الگوي صحيح به کودک در خانواده آموزش داده مي شود . خانواده کودک را براي قبول مسوليت و جانشيني خود آماده و در نهايت او را اجتماعي مي سازد . بنابراين بايد خانواده ها را براي تامين سعادت فردي و اجتماعي ، نيرومند ساخت تا از آسيبهاي اجتماعي مصون بمانند و نقش سازندگي خود را بدون انحراف ايفا نمايند .

7 – مباني اقتصادي خانواده را تعريف کنيد ؟
خانواده از نظر اقتصادي نيز سهم مهمي در رشد و توسعه اقتصادي و بالا بردن بنيه مالي کشور دارد . يک خانواده کشاورز در عين حال که يک واحد توليدي است يعني محصولات و خدمات مورد نياز خود را فراهم ميکند با فروش محصولات خود در بازار نيازمنديهاي افراد ديگر را هم که قادر به کار کشاورزي نيستند تامين مي کند . خانواده ها با پس انداز سرمايه هاي کوچک خود نقش مهمي در گردش پول کشور بر عهده دارند . اشخاصي که ازدواج مي کنند و تشکيل خانواده مي دهند تمام نيروهاي خود را صرف کار و کوشش مي کنند تا زندگي خانواده خود را به بهترين وجه اداره کنند .



 
بالا پایین