Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

مديريت هزينه هاي خانواده

  • نویسنده موضوع sting
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı رشته های علوم پایه و انسانی
Konu Başlığı مديريت هزينه هاي خانواده
نویسنده موضوع sting
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan sting

sting

معـاون ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
27,708
پسندها
5,661
امتیازها
113
محل سکونت
تهـــــــــــران
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
کیسه بوکس
دل نوشته
اگه تو زندگی یکی از سیم های سازت پاره شد... آهنگ زندگیتو رو جوری ادامه بده هیچکس نفهمه به تو چی گذشت ، حتی اونیکه سیم رو پاره کرد!
بهترین اخلاقم
نــــدارم
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

مديريت هزينه هاي خانواده را توضيح دهيد؟
اداره درست هزينه هاي خانواده گرچه براي همه خانواده ها امري لازم است؛ ولي براي خانواده هاي کم درآمد و فقير لازم تر از ديگر خانواده هاست. اگر خانواده هاي پردرآمد، بر اثر مديريت نادرست هزينه هاي خانواده، مجبور به اختصاص دادن حجم زيادي از درآمد به هزينه ها مي شوند و در نتيجه، کار بيشتر را بر نان آور خانواده تحميل مي کنند، در مورد خانواده هاي کم درآمد و فقير مديريت نادرست هزينه ها، گاه زندگي خانوادگي آنان را از هم مي پاشد.



2. امکان جايگزيني کالاها و خدمات را شرح دهيد؟
در مديريت بخردانه اقتصاد خانواده و به ويژه در خريد و مصرف، کالاها و خدمات، داشتن تصويري روشن از کالاهايي که جايگزين شدني هم هستند، ضرورت دارد. ممکن است کالاهايي از نظر کيفيت يا بسته بندي و يا اندازه، اندکي از هم متفاوت و يا با عرف مصرف خانواده هاي پردرآمد همخوان نباشند؛ ولي در عوض داراي تفاوت بهاي آشکاري با کالاهاي همانند خود باشند. در اين صورت براي کاهش هزينه هاي خانواده، مي بايد کالاهاي ارزانتر را جانشين کالاي گرانتر کرد.


3. آساني رشد هزينه ها را توضيح دهيد؟
به کارگيري برنامه ريزي در هنگام افزايش درآمدهاي خانواده از افزايش بي رويه هزينه هاي آن به دليل افزايش درآمدها جلوگيري مي کند. با توجه به روزانه و ضروري بودن مصرف برخي کالاها و خدمات؛ و بلندمدت و غيرضروري بودن برخي ديگر و بسته به ديد خانواده و به ويژه ميزان درآمد و چگونگي به دست آوردن آن معيارهاي مصرف خانواده شکل مي گيرد. درآمد هرچه آسانتر و زيادتر به دست آيد، ساده تر و تندتر مي تواند صرف هزينه هاي غيرضروري، تجملي و حتي هوسبازي شود.


4. دشواري کاهش هزينه ها را شرح دهيد؟
با توجه به اينکه هزينه هاي جاري يا کوتاه مدت و مصرفي به طور روزمره تکرار مي شوند، مشکل ترين بخش مديريت هزينه ها، مربوط به اين هزينه هاست. کاهش اين هزينه ها پس از افزايش آن، به ويژه هنگامي که مدت اين افزايش زياد باشد و کاملاً براي خانواده به صورت عادت درآمده باشد، بسيار رنج آور است. مديريت بخردانه هزينه ها، علاوه بر داشتن برنامه اي براي هزينه هاي گوناگون، ايستادگي در برابر افزايش هزينه ها و بالا رفتن از نردبان هزينه ها را به دليل دشواري کاهش آن، نيز لازم دارد.


5. فزايندگي هزينه ها را شرح دهيد؟
نيازهاي مصرفي هرچه بيشتر و تندتر برآورده شوند، نيازهاي گسترده تر و گرانتري را به دنبال دارند. ويژگي فزايندگي ميل به خريد و مصرف کالاها، شرايط رواني مناسبي را از نظر افزايش مصرف، پديد مي آورد. از يک سو فاصله خريد کالاها کاهش مي يابد و مبلغ خريد افزايش و تصميم گيري در خريد آسانتر مي شود و از سوي ديگر به دليل عدم احساس خرسندي و رضايت مورد انتظار و يا زودگذري اين احساس به دليل سطحي بودنش، خريد جديد، ضرورت مي يابد. گسترش فهرست خواسته هاي مصرفي جديد، زير تأثير تبليغات و يا زير فشار چشم هم چشميها، سير فزاينده پايان ناپذير باورهاي مصرفي جديد، سبب خريد و سپس مصرف آن مي شود. گاه شرايط رواني نابخردانه، سرعت ايجاد باورهاي مصرفي و خريد را آنچنان افزايش مي دهد که ديگر وقت و فرصت کافي براي مصرف کالاها و خدمات خريداري شده براي فرد و خانواده وي باقي نمي گذارد. مديريت بخردانه هزينه هاي خانواده با توجه به فزايندگي هزينه ها تصميم گيري در مورد هزينه ها را بايد به گونه اي انجام دهد که تعادل مالي و رواني خانواده در بلندمدت نيز ادامه يابد.


6. ضرورت استقلال نسبي هزينه ها نسبت به درآمدها را توضيح دهيد؟
برخي درآمدهاي به دست آمده تکرار شدني نيستند و يا تکرار آنها در آينده پيش بيني پذير نيست و يا به طور منظم از لحاظ زماني و از لحاظ ميزان آن، قابل تکرار نيستند. به همين دليل، اگر هزينه هاي خانواده خود را با اينگونه درآمدها هماهنگ سازيم، برهم خوردن تعادل مالي خانواده قطعي خواهد بود. البته به دليل پيش بيني ناپذيري درآمدهاي استثنايي مذبور، هزينه هاي روزمره خانواده خودبه خود نمي تواند از آن محل انجام گيرد، ولي ممکن است خريدهايي با آن درآمدها صورت گيرد که الگوي مصرف موجود خانواده را زير سؤال ببرد. در مورد اين گونه هزينه ها، مديريت بخردانه هزينه هاي خانواده، حکم مي کند که اين درآمدها صرف هزينه هاي روزمره خانواده نشوند، بلکه در صورتي که نياز کاملاً ضروري براي مصرف آنها وجود ندارد، اين درآمدها يا به شکلهاي مختلف پس انداز شوند و يا به مصرف هزينه هاي استثنائي که در زندگي روزمره تکرار نمي شوند، برسند.


7. پس انداز و کمک هزينه هاي ضروري را توضيح دهيد؟
در مديريت بخردانه هزينه هاي خانواده، بايد درصدي را به پس انداز تک تک افراد خانواده و به ويژه پدر و مادر اختصاص داد و مبالغي را نيز صرف کمک و بخشش به ديگران کرد. خانواده بدون پس انداز، تاب تحمل هزينه هاي اتفاقي، ناگهاني و ضروري را ندارد و هــرچه ميــزان پس انداز به اين گونه هزينه هاي پيش بيني ناپذير نزديکتر باشد، امنيت خاطر بيشتري براي خانواده پديد مي آورد.


8. يادداشت هزينه ها که ابزار اصلي مديريت هزينه ها مي باشد را توضيح دهيد؟
نوشتن روزانه هزينه ها و جمع هزينه هاي روزانه، هفتگي، ماهانه و سالانه، افزون بر مشخص کردن ميزان هزينه هاي انجام شده، امکان تحليل و بررسي خردمندانه آنها را فراهم مي سازد. اينکه بيشترين هزينه ها مربوط به خريد کدام کالا و خدمت بوده است و اينکه اين هزينه ها تا چه اندازه ضروري و صرفنظر کردني و يا کاهش ناپذير بوده اند و آثار آنها بر بودجه خانواده تا چه اندازه بوده است و به کارگيري ديگر معيارهاي لازم براي تحليل هزينه ها، همه در صورت ثبت هزينه ها، ممکن مي گردد.


9. هزينه هاي مسکن را توضيح دهيد؟
يکي از مهمترين هزينه هاي هر خانواده، هزينه هاي مربوط به خريد خانه است که پيش از خريد خانه، فراهم کردن امکان آن، به ميزان اجاره بهاي پرداختي بستگي دارد. پس از خريد خانه نيز پرداخت قسطهاي اصلي و سود وام دريافتي، تأثير مستقيمي بر هزينه هاي خانواده مي گذارد. مديريت بهينه هزينه هاي خانواده، به دليل تفاوت در تأثيرگذاري، به نکته هاي بيشتري در خريد خانه نسبت به اجاره خانه توجه مي کند. اشتباه در انتخاب عمل خانه، اندازه خانه و اجاره بهاي آن، درباره خانه اجاره اي با سادگي بيشتري مي تواند جبران شود، در حاليکه چنين اشتباهاتي در خريد خانه به سادگي قابل جبران نيست و اصلاح اشتباه، هزينه هاي زيادي را بر خانواده تحميل مي کند.


10. هزينه ديد و بازديدها را توضيح دهيد؟
هزينه ديد و بازديدهاي خانوادگي نيز با توجه به سنتهاي زيباي ما، در صورتي که به سادگي برگزار نشود و بدتر از آن، اگر اجراي اين سنتها خود به فضاي پر از رقابت تبديل شود، از هزينه هاي برهم زننده تعادل اقتصاد خانواده است. مهماني دادن، ديد و بازديد با خويشان، نزديکان، دوستان و همسايه ها، يکي از شيوه هاي دلنشين روابط انساني است که معني زندگي و بودن مي تواند از آن برخيزد و دايره روابط مهرآميز را از محدوده خانواده کوچک به ميدانهاي گسترده تري انتقال دهد؛ ولي همين رسم زيبا و دلنشين مي تواند به ميدان رقابتها و چشم هم چشميها، وقت گذراني به بدترين شيوه آن، بدآموزي و اهرم فشار خُردکننده اي بر مديريت بخردانه هزينه هاي خانواده بدل شود. اگر مديريت بخردانه هر خانواده، سطح هزينه معيني را با توجه به درآمدهاي هر خانواده، تعداد فرزندان، سن آنان و غيره تجويز مي کند، همين دليل توجه به سطح درآمدهاي خانواده هايي که با آنها در ديد و بازديد هستيم، از نظر خودداري از وارد کردن فشار مالي بر آنان و يا خجالت زده کردن آنان با هزينه هاي مصرفي خويش و از جمله هزينه ها ميهماني که مي دهيم، بخش ديگري از مديريت بخردانه اقتصاد خانواده به شمار مي آيد.


11. مسؤول مديريت هزينه هاي خانواده کيست؟
اگر تقسيم کار و اختيارات در خانواده به گونه اي باشد که بدون احساس مسؤوليت همه اعضاي خانـواده به هـزينه کردن بپردازند و يا به مصــرف بينديشنــد و تــأمين همــه اين هزينه ها را از نان آور و يا نان آوران خانواده توقع داشته باشند؛ و يا فضاي رواني در خانواده به گونه اي پديدار شود که نان آور و يا نان آوران خانواده، خود اين گونه بينديشند، افزون بر وجود بي عدالتي، مهمترين اصل مديريت که اختيار همراه با مسؤوليت مي باشد، پايمال شده است. تقسيم کار بين زن و مرد که اولي به انجام هزينه هاي خانواده و دومي به تأمين درآمد براي خانواده بپردازد، نمي تواند مانع اجراي اين اصل اساسي مديريت شود که اختيار همراه با پذيرش مسؤوليت است وگرنه خودکامگي ستمگرانه اي در خانه برپا مي شود که در اثر روابط پرمهر خانوادگي از بين مي رود.

مديريت بخردانه هزينه ها، بيش از اختيار، بر مسؤوليت تأکيد دارد و در چنين وضعي همه اعضاي خانواده با برخوردي مسؤولانه مي بايد برآوردن نيازهاي مصرفي خود و خانواده را مطرح سازند. همه افراد خانواده، به ويژه آنان که از لحاظ سني بزرگتر و از نظر آگاهيهاي فردي و اجتماعي در وضع بالاتري هستند، مي بايد در برابر کمبودهاي مادي واکنشهاي مناسب تري نشان دهند. ضمن اينکه همه اعضاي خانواده حتي کودکان، بايد از محدوديتهاي درآمد خانواده و از تفاوت درآمد خانواده ها آگاه باشند تا بتوانند خواسته هاي خود را در چارچوب وضع مشخص خانواده خود مطرح سازند



 
بالا پایین