Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

ایمان و اخلاق معیارهای مهم انتخاب همسر شایسته

اطلاعات موضوع

Kategori Adı خانواده
Konu Başlığı ایمان و اخلاق معیارهای مهم انتخاب همسر شایسته
نویسنده موضوع arax2015
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan arax2015

arax2015

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 21, 2015
ارسالی‌ها
9
پسندها
9
امتیازها
0

اعتبار :

یکی از مسائل بسیار مهم و اساسی قبل از ازدواج، در نظر گرفتن معیارهایی برای انتخاب همسر است. به جرأت می توان گفت بیشترین مشکلاتی که در زندگی مشترک به وجود می آید، این است که زن و مرد، همسر مناسب خود را انتخاب نکرده اند و پس از چند سال زندگی متوجه می شوند این دو مناسب یکدیگر نبوده اند. در اسلام و از نگاه ائمه معصومین علیهم السلام شرط اول انتخاب همسر و ازدواج، ایمان و تقوا معرفی شده است. دین بنیان خانواده را حفظ می کند و همسر باتقوا می تواند اعتماد و آرامش فرد را تأمین کند. کسی که پایبند به دین نباشد هیچ ضمانتی وجود ندارد که به رعایت حقوق همسر و زندگی مشترک پایبند باشد. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: «وقتی کسی که به خواستگاری می آید و اخلاق و دین اش مایه رضایت است به او زن دهید که اگر چنین نکنید، فتنه و فساد زمین را پر خواهد کرد.» (نهج الفصاحه، ح 247) توصیه دیگر اسلام در ملاک های ازدواج، حسن خلق است. مردی در این زمینه باامام رضا (علیه السلام) مشورت نمود و عرض کرد: یکی از بستگانم از دخترم خواستگاری کرده ولی اخلاق بدی دارد. حضرت فرمودند: «اگر بدخلق است، دخترت را به ازدواج او در نیاور.» (وسائل الشیعه، ج 14، ص 54) دینداری و اخلاق از مهمترین ملاک هایی است که باید هنگام انتخاب همسر مورد توجه قرار گیرند و اگر این دو خصوصیت در کسی وجود نداشت، در ازدواج با او باید تردید کرد. حسن خلق به دارا بودن اخلاق خوب مثل صداقت، عفت کلام، نگاه پاک، امانتداری، فروتنی، بخشندگی، بزرگواری و در کنار آن دوری از اخلاق بد مثل تندخویی، بی وفایی، کینه و حسادت و ... را شامل می شود.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: وقتی کسی که به خواستگاری می آید و اخلاق و دین اش مایه رضایت است به او زن دهید که اگر چنین نکنید، فتنه و فساد زمین را پر خواهد کرد.

مطالعه آیات قرآن و روایات اسلامی این واقعیت را آشکار می سازد که ایمان به خدا یکی از کمالاتی است که ارزشمندی انسان را در نزد پروردگار از فرشتگان برتر و بالاتر می برد. ایمان یک عامل بسیار قوی برای اجتناب از بدیها و زشتی هاست. فرد با ایمان از بسیاری از آلودگی ها و انحرافات بر کنار است. فرد با ایمان دروغ نمی گوید، اهل خیانت نیست، به مال و ناموس کسی چشم خیانت نمی دوزد و هرگز سر سوزنی از مسیر حق و حقیقت انحراف نمی یابد.
عوامل کنترل کننده بیرونی همانند قوانین و نظارتهای اجتماعی در مقایسه با ایمان بسیار ضعیف و نارسا هستند، زیرا کاربرد این عوامل محدود به زمان و مکان خاصی است، در حالی که نیروی درونی ایمان، افراد با ایمان را در طول زندگی از کجروی ها و انحرافات باز می دارد. در سایه ایمان و تقواست که روابط عمیق عاطفی بین زوجین ایجاد می شود. زندگی نزد چنین همسرانی، زمینه را تا حدود زیادی برای پرورش صحیح فرزندان نیز فراهم می کند و زن و شوهر می توانند بر همه مشکلات زندگی، اعم از اقتصادی و روانی، فایق آیند و فرزندان خود را مطابق موازین و برنامه‏ های دینی تربیت کنند.

مسائل عاطفى در خانواده بر مسائل دیگر غلبه دارد و محیط خانواده بیشتر بر مبناى خصوصیات اخلاقى اعضاى آن شکل مى گیرد.

اخلاق هر انسانی تأثیر مستقیم در زندگی او دارد. این تأثیر در محیط خانواده محسوس تر و نقش آفرین تر است، زیرا مسائل عاطفی در خانواده بر مسائل دیگر غلبه دارد و محیط خانواده بیشتر بر مبنای خصوصیات اخلاقی اعضای آن شکل می گیرد، تا عوامل دیگر. اگر اعضای خانواده از اخلاقی نیکو بهره مند باشند، محیط خانواده به بهشتی سرورانگیز تبدیل می شود و چنانچه به بداخلاقی خو گرفته باشند، هماره خود را در جهنمی سوزان گرفتار خواهند دید. زندگی مشترک زناشویی، دارای فراز و نشیب هایی است که برخورد صحیح با آنها نیاز به روحیه ای قوی و اخلاقی پسندیده دارد. زن و مرد اگر از این مزیت بهره ای نداشته باشند، نمی توانند با تفاهم و همکاری متقابل، بر مشکلات زندگی چیره شوند.

منبع : سبک زندگی رضوی
 
بالا پایین