Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

تاج محل

  • نویسنده موضوع sting
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı گالری تصاویر طبیعت و گردشگری
Konu Başlığı تاج محل
نویسنده موضوع sting
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan sting

sting

معـاون ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
27,708
پسندها
5,661
امتیازها
113
محل سکونت
تهـــــــــــران
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
کیسه بوکس
دل نوشته
اگه تو زندگی یکی از سیم های سازت پاره شد... آهنگ زندگیتو رو جوری ادامه بده هیچکس نفهمه به تو چی گذشت ، حتی اونیکه سیم رو پاره کرد!
بهترین اخلاقم
نــــدارم
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

[FONT=yekan !important]تاج محل (Taj Mahal) آرامگاه ارجمند بانو ملقب به ممتاز محل همسر ایرانی تبار پنجمین پادشاه گورکانی موسوم به شاه جهان است .
ممتاز محل در 1040 هجری قمری پس از به دنیا آوردن فرزند چهاردهم خود درگذشت و آرامگاه او میان سال های 1049 تا 1065 هجری قمری برپا شد . امپراتور جایگاهی را در کنار رود جمنا برگزید .
[/FONT][FONT=yekan !important]این بنا در نزدیکی شهر آگره در 200 کیلومتری جنوب دهلی نو پایتخت هند واقع شده‌است و یکی از عجایب هفتگانه جدید دنیا به‌شمار می‌رود .[/FONT][FONT=yekan !important]در این مجموعه ، حرکت شخص از دنیوی‌ ترین نماد (بازار) آغاز می‌ شود و به اخروی ترین نماد مجموعه (مزار) منتهی می‌شود . در این بین ، میدان جلوخان فضایی رابط و برزخ گونه بین بازار و مزار (دنیا و آخرت) است . حضور مزار در باغ را نیز می‌توان استعاره‌ای از حضور انسان در بهشت دانست . توجه به اصول تقارن ، مرکزیت و ریتم نیز از دیگر ویژگی های این مجموعه است که آن را این چنین ارزشمند ساخته است .
چهار منار در چهارگوشه صفه عمارت مزار وجود دارد . این خصوصیت را باید به معماری گورکانی نسبت داد .
بنای آرامگاه برروی دو صفه روی هم قرار گرفته است . صفه اول 374 *141 و صفه دوم 120 *120 ذراع است . ساختمان مزار با طرح هشت بهشت طراحی و ساخته شده است .
در دو طرف شرقی و غربی عمارت مزار ، دو ساختمان کاملا همانند به صورت متقارن ساخته شده است . بنایی که در سمت غرب عمارت قرار گرفته ، مسجدی است که از سه گنبدخانه و سه ایوان ترکیب شده است . در جبهه شرقی مزار بنایی مشابه مسجد ساخته شده که مهمان خانه مجموعه است و در همه خصوصیات کالبدی مانند مسجد است به جز آن که محراب ندارد و بر روی سنگ فرش آن شکل جا نماز ایجاد نشده است .
[/FONT][FONT=yekan !important]سر معماران ایرانی این بنا احمد لاهوری و برادرش استاد حمید لاهوری بوده اند .[/FONT]






پلان تاج محل
 
بالا پایین