Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

انواع قرص مسکن برای انواع دردها

اطلاعات موضوع

Kategori Adı دارو سازی ( علوم دارویی )
Konu Başlığı انواع قرص مسکن برای انواع دردها
نویسنده موضوع sayna
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan sayna

sayna

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Oct 13, 2013
ارسالی‌ها
42
پسندها
3
امتیازها
0
محل سکونت
here
وب سایت
www.qahvetalkh.blogfa.com
تخصص
اینترنتــــــــــــــ
دل نوشته
ایـــن روزهـــآ ... پــــر از احــــســآســم، امـــآ ... خــآلـــی از اعـــــتـمـآد ...!!!!
بهترین اخلاقم
کشتن eLOy
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
برند گوشی
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه
جنسیت
نوع آنتی ویروس
ماه تولد

اعتبار :

استامینوفن

ضددرد، ضد تب

كجا به درد می*خورد؟

رایج*ترین انتخاب هر كسی برای درد، استامینوفن است. تازگی*ها هم حرف از ممنوعیت واردات آن به میان آمده كه باعث نگرانی داروسازهای زیادی شده است. در حال حاضر استامینوفن بی*ضررترین دارویی است كه برای كودكان و خانم*های باردار تجویز می*شود. شاید بتوان گفت استامینوفن ساده تنها مسكنی است كه خانم*های باردار مجاز به خوردن آن هستند. این دارو در دو دوز 325 و 500 میلی گرم وجود دارد و نوع شربت و شیاف آن معمولا برای كودكان تجویز می*شود.

حواستان باشد:

استامینوفن ساده كم*عارضه*ترین داروی تب*بر است. برای استفاده آن باید به ازای هر كیلوگرم وزن بیمار 15- 12.5 میلی*گرم مصرف شود. یعنی اگر 50 كیلوگرم هستید باید حداكثر 725 میلی*گرم دارو استفاده كنید. مدت زمان تمدید استامینوفن هم هر 6-4 ساعت است. در خانم*های باردار خوردن این دارو باید هر 6 ساعت یك*بار باشد. این را بدانید كه هیچ قرصی بی*عارضه نیست پس اگر شروع به خوردن بی*وقفه آن بكنید باید قید سلامت*تان را بزنید.

استامینوفن كدئین


ضد سرفه، مسكن برای دردهای متوسط

كجا به درد می*خورد؟

گاهی اوقات افراد از استامینوفن كدئین به عنوان یك داروی مسكن قوی یاد می*كنند. با اینكه فروش این دارو بدون نسخه ممنوع است اما اگر از داروهای باقیمانده نسخه*های قبلی*تان نگه*شان داشته*اید یادتان باشد این دارو در طولانی*مدت شما را به ماده كدئین فسفات وابسته می كند. كدئین فسفات بعد از ورود به بدن به مورفین تبدیل می*شود به همین دلیل بهتر است حتما با نسخه پزشك و در فواصل زمانی كه پزشك پیشنهاد می*كند مصرف شود. استامینوفن كدئین نباید بیشتر از 3 گرم در روز استفاده شود یعنی با توجه به نسخه پزشك چیزی حدود 6-4 قرص.

حواستان باشد:

این داروی ضدسرفه، *خواب*آلودگی می*آورد. پس سعی كنید در زمان*هایی كه نیاز به هوشیاری كامل* دارید این دارو را مصرف نكنید. استامینوفن كدئین می*تواند در مواردی هم حساسیت*زا باشد. نكته قابل توجه این دارو این است كه هرگز نباید همراه با داروهای اعصاب استفاده شود چون ممكن است تداخل دارویی ایجاد كند.

استامینوفن کافئین

مشكلات تنفسی نوزادان، میگرن، خواب*آلودگی

کجا به درد می*خورد؟

وقتی قهوه، *شكلات یا نوشابه می*خورید مقدار پایینی از كافئین را به بدن خود وارد می*كنید. كافئین موجود در این دارو جذب استامینوفن و هوشیاری را بالا می*برد. با اینكه مصرف ماده كافئین عوارض دارد اما مقدار مجازش در بعضی مكمل*ها هم آثار مثبتی دارد. همانطور كه در مكمل*های غذایی ورزشكاران دیده می*شود،* این ماده با ترشح اسیدهای چرب به چربی*سوزی بدن كمك می*كند. با خوردن كافئین خالص، عمل هضم هم تقویت می*شود. بهترین مورد استفاده این دارو برای میگرن است چون كه خیلی زود جذب می*شود و اثرش را می*گذارد.

حواستان باشد:

در زمان مصرف دارو نوشیدنی*های کافئین دار( نوشابه*های انرژی*زا) مصرف نکنید چون باعث بی*خوابی و تپش قلب می*شود. این ماده در شیر ترشح می*کند پس اگر نوزادتان را شیر می*دهید کافئین و هر ماده کافئین دار را فراموش کنید. باید توجه داشته باشید که آدم*های مسن*تر واکنش*های حساس*تری نسبت به این ماده دارند. ممکن است به بی*خوابی*های حاد یا مشکلات قلبی دچار شوند.

آسپیرین ( آ. اس. آ)

ضددرد غیرمخدر، تب*بر،* ضدالتهاب،* ضدپلاكت

کجا به درد می*خورد؟

آسپیرین با تاثیری نامعلوم روی هیپوتالاموس درد را از بین می*برد. هیپوتالاموس دقیقا جایی است كه فرمان درد را به اعضا صادر می*كند. شاید از خودتان بپرسید چطور روی از بین رفتن تب اثر می*گذارد؟ ترموستات بدن در همان قسمت هیپوتالاموس واقع شده است. آسپیرین با تاثیر مستقیم روی این ناحیه aدمای بدن را حفظ می*كند و با فرمان تعریق سعی در حفظ دمای بدن می*كند. آسپیرین از آن دسته داروهایی است كه در حال حاضر خیلی تجویز نمی*شود. آسپیرین با تاثیر روی غلظت خون یكسری آثار منفی دارد كه به همین دلیل دیگر از آن به عنوان داروی مسكن استفاده نمی*شود اما باید گفت هنوز هم آسپیرین تنها درمان بعضی بیماری*ها مثل روماتیسم مفصلی است.

حواستان باشد

مصرف خودسرانه آسپیرین باعث رقیق شدن خون و پایین آمدن پلاكت خون می*شود. این مشكل ممكن است باعث جلوگیری از ایجاد لخته و بند نیامدن خون در هنگام جراحت شود. این دارو عوارض ضعیف دیگری مانند وزوز گوش، *تهوع، *نارسایی حاد كلیه و كهیر دارد.

آکسار ( آ.ث.آ)

ضددرد، ضدتب، ضدمیگرن

کجا به درد می*خورد؟

آکسار را به نام قرص دورنگ یا قرص سفید-صورتی می*شناسند. این دارو در گذشته طرفداران زیادی داشت اما در حال حاضر با این همه تنوع دارویی آکسار نمونه یک قرص فراموش شده است و مورد استفاده*ای ندارد. این دارو از استامینوفن، کافئین و اسید استیل سالیسیلیک ( آ.اس.آ) تشکیل شده است.

حواستان باشد

اگر به هرکدام از داروهای مسکن مثل استامینوفن، کافئین یا آسپیرین حساسیت دارید پس دور آکسار را خط بکشید و از پزشك*تان جایگزین بخواهید. یادتان باشد که این دارو را نباید به طور همزمان با استامینوفن، آسپیرین و ترکیبات حاوی الکل مصرف کنید. بهتر است که برای مقابله با عوارض گوارشی آن را همراه با غذا یا یک لیوان آب پربخورید. توجه داشته باشید که اگر این قرص بوی سرکه بدهد باید از مصرف آن خودداری کرد.

ایبوپروفن

آرتریت، درد پس از كشیدن دندان، ضدتب

كجا به درد می*خورد؟

به رنگ صورتی زیبا و گول*زنکش دقت نکنید. این دارو عوارض بسیاری دارد. البته برای دردهای نام برده بسیار مناسب است. اگر هر كدام از این مشكلات را دارید می*توانید پروفن را استفاده كنید. پروفن دارویی است كه بدون نسخه هم می*توانید آن را تهیه كنید. این مسئله تهیه دارو بدون نسخه خیلی وقت*ها باعث شده است كه تصور شود آنها بی*خطر هستند در صورتی كه استفاده بیش از حد پروفن در درازمدت بیشترین عوارض را نسبت به هر داروی دیگری دارد.

حواستان باشد:

دوز مصرفی این دارو نباید بیشتر از 1200 میلی گرم در روز باشد. و مدت زمانی که آن را تكرار می*كنید نباید بیشتر از 3 روز باشد. مصرف زیاد پروفن عوارضی مثل سردرد، سرگیجه، خارش و کهیر، کم*خونی و... دارد. خیلی*ها تصور می*كنند به دلیل اینكه این دارو در شیر مادر ترشح نمی*شود، مصرفش بی*خطر است اما باید گفت كه پزشكان مصرف آن را در زمان شیردهی توصیه نمی*كنند.

ژلوفن
ضد التهاب، ضددرد و سردردهای میگرنی

كجا به درد می*خورد؟

ژلوفن فرم مایع پروفن است كه داخل كپسول*های ژلاتینی نرم تعبیه شده. این دارو به دلیل اینكه خیلی سریع در بدن باز می*شود، تاثیر سریع*تری دارد. به این دلیل است كه بیشتر اوقات تصور می*شود كه این دارو از پروفن قوی*تر است. اثر سریع این دارو باعث شده كه از این دارو استقبال بیشتری شود.

حواستان باشد:

مدت زمان تاثیر این دارو 15 دقیقه است. این قرص این مدت زمان را لازم دارد تا در معده باز و جذب شود. اكثر مردم این تصور را دارند كه ژلاتینی بودن این دارو باعث می**شود كه آسیب كمتری به معده و دستگاه گوارش برسد اما باید گفت كه عوارض ژلوفن دقیقا مانند پروفن است. این دارو در دراز مدت عوارض گوارشی حادی مثل زخم معده ایجاد می*كند.

نوافن


دندان*درد، سردرد، دردهای عضلانی- مفصلی

كجا به درد می*خورد؟

نوافن را در اولویت انتخاب های خود برای دندان*درد بگذارید. این دارو از تركیب 3 ماده استامینوفن، پروفن و كافئین تهیه می*شود. دو ماده اول، استامینوفن و كافئین تاثیر ضددردی خود را روی سردرد و دندان*درد دارند اما پروفن به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد برای دردهای عضلانی- مفصلی استفاده می*شود. هر کپسول نوافن حاوی 325 میلی*گرم استامینوفن، 40 میلی*گرم کافئین و 200 میلی*گرم ایبوپروفن است.

حواستان باشد:

برای نتیجه بهتر این دارو تنها می*توانید در هر بار یک کپسول، آن هم هر 8 ساعت یک*بار استفاده کنید. این دارو مانند قهوه و نوشابه منبعی غنی از كافئین است به همین دلیل زیاده*روی كردن در خوردن آن باعث تپش قلب و بی*خوابی می*شود. از طرفی هم به دلیل وجود ماده استامینوفن در نوافن ممکن است استفاده از آن نتیجه کاذب در تست*های افراد دیابتی ایجاد کند. باید توجه داشت که مصرف این دارو برای بیماران دچار اختلالات کلیوی به دلیل وجود ایبوپروفن باید حساب شده و زیر نظر پزشک باشد در غیر این صورت شاید مشکلات زیادی برای فرد ایجاد کند.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: eLOy
بالا پایین