Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

بررسی تخصصی نکسوس 5x؛ هت تریک ال‌جی و گوگل

اطلاعات موضوع

Kategori Adı سایر برند ها
Konu Başlığı بررسی تخصصی نکسوس 5x؛ هت تریک ال‌جی و گوگل
نویسنده موضوع !!!OMID!!!
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan !!!OMID!!!

!!!OMID!!!

کـاربــر حـرفــه ای
تاریخ ثبت‌نام
Jul 25, 2015
ارسالی‌ها
2,090
پسندها
526
امتیازها
0
محل سکونت
کرمانشاه
تخصص
مهندس عمران
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
برند گوشی
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه
جنسیت
نوع آنتی ویروس
ماه تولد

اعتبار :


سومین همکاری گوگل و ال جی منجر به تولید یک گوشی به نام Nexus 5X شد. این گوشی نماینده گوگل در میانه بازار به حساب می‌آید؛ در این بررسی خواهیم دید که آیا گوگل و ال‌جی می‌توانند میان‌رده‌های بازار را تحت تأثیر قرار دهند یا خیر


بدون شک نکسوس 5 یکی از محبوب‌ترین نکسوس‌هایی بود که گوگل توانست با همکاری ال‌جی ارائه کند. در حال حاضر ال‌جی به یکی از کمپانی‌های موردعلاقه گوگل برای ساخت گوشی‌های نکسوس تبدیل شده است. سال گذشته موتورولا این فرصت را پیدا کرد تا بتواند خودی نشان دهد و ال‌جی را از میدان به در کند، اما این اتفاق رخ نداد و بعد از گذشت دو سال بار دیگر گوگل رو به سمت ال‌جی کرد و ساخت یکی از نکسوس‌های 2015 خود را به آن سپرد. اکنون اینجاییم و نکسوس 5X پیش روی ما قرار دارد. با هم در این مقاله خواهیم دید این گوشی، که پشتیبانی همچون گوگل دارد، در عمل چه خواهد کرد.

بسته‌بندی


جعبه دستگاه، مانند جعبه نکسوس 6P، شباهت بسیاری به بسته‌بندی گوشی‌های اچ‌تی‌سی دارد. همه‌چیز در ساده‌ترین حالت خود طراحی شده و محتویات آن عبارت‌اند از: گوشی موبایل نکسوس 5ایکس، کابل دو سر USB Type-C و شارژر با قابلیت پشتیبانی از USB Type-C. متاسفانه آداپتور مخصوص برای استفاده از USB معمولی، که در نکسوس 6P دیده بودیم، اینجا دیده نمی‌شود و تا آن آداپتور نباشد، نمی‌توانید گوشی را با سیم به رایانه خود متصل کنید. هندزفری نیز، مانند همه نکسوس‌هایی که تاکنون دیده‌ایم، در جعبه دستگاه وجود ندارد و گوگل هنوز تصور می‌کند کاربران موبایل از گوشی‌شان برای گوش دادن به موزیک استفاده نمی‌کنند.
طراحی


زیبا، خوش دست با ظاهری ارزان

گوشی‌های نکسوس هیچ‌وقت گوشی‌های زیبایی نبودند و گوگل به ظاهر اهمیت چندانی نمی‌داد؛ اما با معرفی نکسوس 6P و نکسوس 5X گوگل نشان داد که ازاین‌پس می‌خواهد در کنار کارایی به طراحی هم نگاهی مجزا داشته باشد.
زمانی که از روبرو به نکسوس 5X نگاه می‌کنید، مانند همیشه طراحی سنتی گوشی‌های نکسوس را مشاهده می‌کنید: صفحه‌ای کاملا مشکی که فارغ از رنگ قاب پشتی در بالا و پایین آن نیز شاهد حاشیه‌های مشکی‌رنگ هستیم. در بالا و پایین صفحه نمایش شاهد حضور پنجره هایی هستیم که باید نقش اسپیکر را بازی کنند اما بهتر است گول این ظاهر را نخورید؛ پنجره بالایی اسپیکر نیست و تنها نقش خروجی صدای مخاطب را بازی می کند و تنها پنجره پایینی اسپیکر را در خود جای داده، بنابراین شاهد حضور اسپیکر دوتایی در این گوشی نیستیم. مانند نکسوس‌های قبلی، چیز خاصی در جلو گوشی مشاهده نمی‌شود و همه‌چیز در عین سادگی بسیار زیباست.

در سمت راست گوشی کلیدهای ولوم و پاور را مشاهده می‌کنیم که جایگاه قرارگیری آنها از جایگاه قرارگیری‌شان در گوشی نکسوس 6P بهتر است. در سمت چپ نیز شاهد حضور درگاه سیم‌کارت هستیم. ال‌جی به‌خوبی این درگاه را در سمت چپ تعبیه کرده و ما اولین بار با نگاه اول نتوانستیم آن را پیدا کنیم.

درقسمت بالای دستگاه میکروفون دوم برای حذف صداهای اضافی و در قسمت پایین دستگاه درگاه ارتباطی، که USB Type-C است، و میکروفون اصلی و جک 3.5 میلی‌متری صدا قرار دارند.

پشت گوشی جایی است که خیلی دوستش داریم. قاب پشتی به‌صورت کامل از پلاستیک ساخته شده و در بالاترین قسمت آن دوربین، که لنز آن از قاب پشت بیرون زده، و فلاش دوتایی را مشاهده می‌کنید و کنار آنها نیز بیضی سیاه‌رنگی که فوکوس لیزری است. زیر دوربین نیز شاهد سنسور اثر انگشت هستیم که دور آن حلقه‌ای فلزی دیده می‌شود. نام نکسوس روی بدنه حک شده و، برخلاف نسل قبلی، نیازی نیست نگران افتادن آن باشید. همان‌طور که گفتیم، قاب پشتی پلاستیکی است، اما این پلاستیک به‌گونه‌ای است که با دست گرفتن گوشی حس بسیار خوبی به کاربر منتقل می‌شود و به نظر نمی‌رسد که گوشی لوکس نیست. این پلاستیک مات است و در رنگ سفید، که در اختیار ما بود، اثر انگشت روی آن باقی نمی‌ماند. در ابتدا تصور ما این بود که رنگ مشکی این گوشی به‌دلیل هماهنگی رنگ قاب جلویی و قاب پشتی زیباتر است، اما زمانی که رنگ سفید را از نزدیک دیدیم، پی بردیم که این تضاد رنگی قاب جلویی و قاب پشتی نه‌تنها بد نیست، بلکه در زیباتر به نظر آمدن گوشی بسیار موثر است.

جمع‌بندی بخش طراحی
نکسوس 5X یکی از خوش‌دست‌ترین گوشی‌هایی است که در بازار می‌توانید پیدا کنید. زمانی که آن را دست می‌گیرید پلاستیکی بودن قاب پشتی نه‌تنها تاثیر منفی بر شما نخواهد داشت، بلکه آن را دوست خواهید داشت. در مورد کیفیت جنس بدنه زیاد مطمئن نیستیم و با اینکه پلاستیک استفاده‌شده در گوشی را دوست داریم، به نظر نمی‌رسد بتواند با جنس فلزی یا شیشه‌ای گوشی‌های دیگر رقابت کند. درمجموع امتیاز ما در این قسمت به نکسوس 5X نمره خوبی است و طراحی و خوش‌دستی آن را بسیار دوست داریم.

صفحه نمایش


کار راه انداز

نکسوس 5X به صفحه نمایشی 5.2 اینچی از نوع IPS LCD با کیفیت Full HD مجهز است. این صفحه نمایش تراکم پیکسلی 424 پیکسل در اینچ دارد. شاید تصور کنید نداشتن صفحه نمایش QHD برای یک گوشی در سال 2015 عیب محسوب می‌شود؛ اما برخلاف تصور این کیفیت صفحه نمایش به‌هیچ‌عنوان برای گوشی‌ای با این قیمت نیاز نیست. صفحه نمایش زاویه دید خوبی دارد و رنگ‌ها در آن به واقعیت بسیار نزدیک‌اند، اما با وجود اینها با صفحه نمایش‌های آمولد فاصله زیادی دارد. خوانایی این صفحه نمایش زیر نور خورشید نیز قابل قبول است و به‌خوبی نیاز کاربر را برآورده می‌کند.


جمع‌بندی بخش صفحه نمایش
صفحه نمایش نکسوس 5X چیز زیادی برای گفتن ندارد و نمی‌توان آن را نمونه و شاخص در نظر گرفت. برای گوشی هوشمندی که قرار است رده میانی بازار را به خود اختصاص دهد، این صفحه نمایش کیفیت بسیار خوبی دارد و تماشای ویدئو و انجام بازی روی آن لذت‌بخش است. اما اگر صفحه نمایش یکی از ملاک‌های اصلی شما برای انتخاب گوشی است، بهتر است به گوشی‌هایی که صفحه نمایش آمولد دارند نگاهی بیندازید.
سخت‌افزار و کارایی


کارآیی خوب به لطف اندروید خالص

ال‌جی و گوگل برای این گوشی پردازنده 6 هسته‌ای در نظر گرفته‌اند. این پردازنده اسنپدراگون 808 است که 4 هسته آن فرکانس 1.44 و 2 هسته آن فرکانس 1.82 گیگاهرتز دارند. روی کاغذ برای دستگاهی با قیمتی برابر میان‌رده‌های بازار این پردازنده کافی و مناسب است، اما این را که در عمل چگونه است برای شما توضیح خواهیم داد.
رم دستگاه با کمال تاسف 2 گیگابایت است که شاید بتوانیم آن را ناامیدکننده‌ترین مشخصه نکسوس 5ایکس بدانیم. از این رم 2 گیگابایتی همیشه حدود 1.5 گیگابایت را سیستم عامل و دیگر برنامه‌ها اشغال کرده‌اند و تنها 400 تا 600 مگابایت برای انجام دادن کارهای مولتی تسکینگ در اختیار کاربر قرار دارد. درست است که رم نکسوس 5ایکس خیلی کم است، اما به‌لطف سیستم عامل اندروید مارشمالو هرچقدر هم که برنامه روی گوشی باز کنید، هیچ‌گاه با مشکلی مانند کندی دستگاه یا گیر کردن برنامه‌ها روبرو نخواهید شد.

برای تست کارایی پردازنده دستگاه ما از بازی آسفالت 8 استفاده کردیم. این بازی را روی گوشی نکسوس 5ایکس نصب کردیم و بعد از انجام بازی پی بردیم که در اجرای بازی هیچ مشکلی برای دستگاه وجود ندارد و نکسوس 5X به‌خوبی از پس بازی برآمد.
بازی Temple Run 2 نیز به‌خوبی هر چه تمام‌تر روی گوشی اجرا شد و هم صفحه نمایش و هم پردازنده به‌خوبی فرمان کاربر را در حین بازی پاسخ می‌دادند.
یکی از مشکلات نکسوس 5X درگاه ارتباطی گوشی است. این درگاه USB Type-C است که اگرچه امکان شارژ سریع و انتقال سریع‌تر داده‌ها را فراهم می‌کند، درعین‌حال محدودیت زیادی برای کاربر ایجاد می‌کند. امروزه تمام گوشی‌های اندروید USB نوع معمولی را روی خود دارند و هر جا شارژ گوشی شما تمام شود، امکان این را دارید که از شارژر گوشی دیگران استفاده کنید، اما احتمال اینکه کسی را پیدا کنید که شارژر USB Type-C داشته باشد در حال حاضر تقریبا صفر است. علاوه بر این، به‌دلیل دو سر USB Type-C بودن، امکان اتصال کابل این گوشی را به رایانه خود ندارید و باید از آداپتور مخصوص استفاده کنید که متاسفانه، برخلاف نکسوس 6P، در جعبه دستگاه مورد بررسی ما وجود ندارد.

حافظه داخلی دستگاه 16 گیگابایت است که تنها 10.67 گیگابایت آن در اختیار کاربر قرار دارد و مابقی فضا در اختیار فایل‌های سیستمی است. شاید حافظه 16 گیگابایتی مشکل خاصی نباشد، اما این موضوع زمانی خودش را نشان می‌دهد که بدانید نکسوس 5X از کارت حافظه خارجی پشتیبانی نمی‌کند و به‌علت وجود USB Type-C نمی‌توانید هیچ نوع حافظه خارجی‌ای که تا به حال داشته‌اید به آن متصل کنید و باید حافظه‌های خارجی مخصوصی خریداری کنید که در یک سر خود USB Type-C و در سر دیگر خود USB معمولی دارند.
جمع‌بندی بخش سخت‌افزار و کارایی
نکسوس 5ایکس یک گوشی توانا برای انجام دادن کارهای روزمره شماست. بازی، وبگردی، عکاسی و هر کار دیگری که با گوشی هوشمند می‌توان انجام داد برای نکسوس 5ایکس مانند آب خوردن است. تنها نکته منفی در این بخش USB Type-C بودن درگاه شارژ و کم بودن حافظه رم است. اگر اهل ذخیره موزیک روی گوشی خود نباشید، USB نوع C برای شما آزاردهنده نخواهد بود و می‌توانید با Nexus 5X به‌خوبی کنار بیایید.
داغ کردن

داغ کردن مشکلی است که امروزه گوشی‌های زیادی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. نکسوس 5X نیز از این موضوع مستثنی نیست. نکسوس 5ایکس هنگام ضبط ویدئوی 4K و بازی کردن داغ می‌کند. این داغ کردن در یک قسمت بیش از بقیه خود را نشان می‌دهد: قسمت بالای گوشی هم در جلو و هم در عقب جایی است که گوشی داغ می‌شود و به‌خوبی می‌توانید این داغی را احساس کنید.
سیستم عامل


گوگل این گوشی را با اندروید نسخه 6 ارائه کرده است. زمانی که ما مشغول نوشتن این بررسی بودیم اندروید نسخه 6.0.1 برای این محصول ارائه شده بود. اندروید نسخه 6 تغییرات اندکی نسبت به نسخه قبلی دارد. اولین چیزی که بعد از فشار کلید پاور مشاهده می‌کنید صفحه قفل است که جزئیات خوبی مانند میانبر دوربین، میانبر گوگل نوتیفیکیشن‌ها و دسترسی به زبانه بالایی وجود دارد. صفحه اصلی، که کارآمدترین قسمت در سیستم عامل اندروید است، کمکتان می‌کند با استفاده از ویجت‌های مختلفی که در دسترس شما قرار دارند نیاز شما به منوی برنامه‌ها کم شود. به نظر می‌رسد هر چند صفحه که دوست دارید، می‌توانید در این صفحه اصلی ویجت درست کنید. بعد از صفحه اصلی نوبت به صفحه برنامه‌ها می‌رسد که هر برنامه‌ای در دستگاهتان نصب کنید در این صفحه به نمایش درمی‌آید. در اندروید نسخه 6 این صفحه ویژگی بسیار خوبی دارد و آن هم لیست برنامه‌های اخیر است که بالای صفحه نمایش داده می‌شود. قابلیت دیگری که بالای صفحه برنامه‌ها وجود دارد قابلیت جستجوست. اگر برنامه‌های زیادی روی گوشی خود نصب کرده‌اید و پیدا کردن آنها برایتان سخت است، می‌توانید با استفاده از این ویژگی به‌راحتی برنامه موردنظرتان را پیدا کنید.



جمع‌بندی بخش سیستم عامل
اگر تا به حال با گوشی‌های نکسوس و اندروید خام کار نکرده‌اید و با استفاده از کار کردن با دیگر گوشی‌های اندرویدی کاملا از اندروید زده شده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم یک‌بار هم که شده با گوشی نکسوس و اندروید خام کار کنید تا بدون هیچ قید و شرطی عاشق این سیستم عامل سریع و روان شوید.
دوربین


بهترین دوربین گوگلی تا امروز

با معرفی نکسوس 6 گوگل نشان داد که درنهایت می‌خواهد به‌ بخش دوربین گوشی‌های خود نیز ارج نهد و آنها را نادیده نگیرد. در نکسوس 6P و نکسوس 5X اکنون گوگل نشان داده که دوربین را یکی از مهم‌ترین ارکان محصول خود می‌داند. دوربین نکسوس 5X کیفیت 12.3 مگاپیکسل دارد و اندازه پیکسل‌های آن 1.55µm است. اندازه دهانه دیافراگم نیز f/2.0است و در کنار دوربین یک فلاش دوتایی و لیزر برای کمک به فوکوس وجود دارد. تمام این اعداد می‌خواهند به ما بگویند که نکسوس 5X قرار است در نور کم عکس‌های بسیار روشن و باکیفیت تهیه کند. ما هم به شما می‌گوییم این اعداد کاملا درست می‌گویند و نکسوس 5ایکس در نور کم عکس‌های بسیار خوبی می‌گیرد. اثبات حرف ما را می‌توانید در نمونه عکس‌های زیر مشاهده کنید که با این گوشی در شرایط مختلف تهیه شده‌اند.
منوی دوربین نیز یکی از قسمت‌های مهم است که هر چه ساده‌تر باشد، کار کردن با آن راحت‌تر است. گوگل در اندروید مارشمالو به‌خوبی در عین سادگی تمام امکانات موردنیاز کاربر را در صفحه اصلی تعبیه کرده است. در صفحه اصلی منوی دوربین به فلاش، HDR، تایمر و سوییچ بین دوربین اصلی و دوربین دوم دسترسی دارید. در منوی فیلم‌برداری نیز به فلاش و فیلم‌برداری آهسته یا همان اسلوموشن دسترسی پیدا می‌کنید.


در سمت چپ منوی دوربین قسمتی وجود دارد که با لمس آن تنظیمات بیشتری می‌بینید. عکاسی 360 درجه، عکاسی پانوراما، Lens Blur و تنظیمات از جمله این مواردند.
نکسوس 5X مانند برادر بزرگ‌تر خودش، یعنی نکسوس 6P، می‌تواند با کیفیت 4K فیلم‌برداری کند. در تستی که‌ ما انجام دادیم گوشی به مدت 5 دقیقه فیلم‌برداری 4K انجام داد و سپس نرم‌افزار دوربین بسته شد و ویدئو ذخیره شد.
یکی از قابلیت‌های خوب دوربین فعال شدن سریع آن است. زمانی که گوشی قفل است اگر کلید پاور را دو بار پشت سر هم فشار دهید، دوربین فعال و آماده عکس گرفتن می‌شود. به‌لطف این ویژگی دیگر هیچ صحنه‌ای را از دست نخواهید داد، زیرا در کسری از ثانیه دوربین فعال می‌شود.
نمونه عکس‌های دوربین:

برای مشاهده در اندازه اصلی روی عکس‌ها کلیک کنید



سنسور اثر انگشت


سریع و دقیق

مهم‌ترین تفاوت این نکسوس با نکسوس‌های نسل قبلی سنسور اثر انگشت است. این سنسور پشت گوشی و زیر دوربین قرار دارد. عملکرد سنسور اثر انگشت در این دستگاه بسیار خوب است. برای فعال کردن آن به فشار دادن هیچ دکمه‌ای نیاز ندارید و زمانی که صفحه گوشی قفل است، تنها لازم است انگشتتان را روی این سنسور قرار دهید تا قفل صفحه باز شود. سرعت و دقت این سنسور نیز بسیار خوب است و در کمترین زمان ممکن اثر انگشت شما را تشخیص می‌دهد و فعال می‌شود. برای تعریف اثر انگشت خودتان به زمان زیادی نیاز ندارید و تنها با شش بار گذاشتن و برداشتن انگشتتان روی سنسور می‌توانید اثر انگشت خود را برای گوشی تعریف کنید.



باتری


مناسب برای استفاده روزمره

باتری برای هر کاربر معیار مهمی در انتخاب گوشی به‌حساب می‌آید؛ به‌خصوص این روزها که گوشی‌های هوشمند دائما به اینترنت متصل‌اند و به‌طور طبیعی مصرف باتری‌شان بیشتر است. نکسوس 5X به باتری‌ای با ظرفیت 2700 میلی‌آمپر مجهز است که نسبت به گوشی‌های رقیب چندان بد به نظر نمی‌رسد.
میزان شارژدهی باتری هنگام استفاده معمولی و روزمره تا 2 روز است، اما با استفاده سنگین در کنار روشن بودن طولانی‌مدت صفحه نمایش تا 1 روز می‌توانید از گوشی‌تان بدون نیاز به شارژ کردن استفاده کنید.
ما با روشنایی 100 درصد صفحه نمایش، وای‌فای روشن، ولوم تا آخرین حد، فعال بودن سیم‌کارت و با استفاده از اسپیکر تست ویدئو انجام دادیم. در مدت 1 ساعت پخش ویدئوی فول اچ‌دی میزان شارژ باتری از 100 درصد به 95 درصد رسید که عدد بسیار قابل قبولی برای این دستگاه به‌حساب می‌آید.
اما از مدت لازم برای شارژ شدن باتری چندان راضی نبودیم. باتری در مدت 1 ساعت و 40 دقیقه در حالت خاموش از 0 به 100 درصد رسید که برای باتری 2700 میلی‌آمپری باید کمتر از این میزان باشد.


جمع‌بندی


اگر بخواهیم نکسوس 5X را در سه کلمه برای شما خلاصه کنیم، این 3 کلمه تنها کلماتی است که به ذهن ما می‌رسد: خوش‌دست، زیبا، کار راه‌انداز.
نکسوس 5ایکس شخصیتی فروتن و بدون حاشیه دارد. گوگل و ال‌جی این گوشی را ارائه کرده‌اند تا در این بازار پرزرق‌وبرق و پیچیده کسانی که دوست دارند تجربه خوب از اندروید خام کسب کنند، با هزینه‌ای تقریبا منطقی این امکان برایشان فراهم شود. طراحی زیبای آن در کنار جنس قابل قبول بدنه با توجه به قیمت، دوربین باکیفیت در حد پرچم‌داران، صفحه نمایش با کیفیت خوب و از همه مهم‌تر سیستم عامل روان و به‌روز از ویژگی‌های کلیدی این گوشی به‌حساب می‌آیند.

چه کسی باید نکسوس 5ایکس بخرد؟


گوشی‌های نکسوس، مانند گوشی‌های آیفون، برای هر کسی مناسب نیستند. اگر شما گوشی نکسوس 5 دارید، حتما باید این گوشی را بخرید و گوشی‌تان را به این نسخه به‌روز کنید. اگر اولین بار است که می‌خواهید نکسوس و اندروید را تجربه کنید، نمی‌توانیم بگوییم که این گوشی مناسب شما نیست، اما برای اینکه از اندروید زده نشوید، بهتر است نکسوس 6P یا رقبای دیگری مانند Galaxy S6 ،Galaxy Note 5 ،G4 ،Xperia Z5 یا One M9 را انتخاب کنید تا به‌علت جنس بدنه پلاستیکی درک شما از اندروید دچار مشکل نشود. اگر هم از کاربران اندروید بوده‌اید و اکنون می‌خواهید با صرف هزینه کم ذات اصلی اندروید را تجربه کنید، نکسوس 5X بهترین انتخاب شما در این بازار خواهد بود. [h=4][/h]
 
بالا پایین