Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

5 علت شایع کمردرد

  • نویسنده موضوع sting
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı طب سنتی
Konu Başlığı 5 علت شایع کمردرد
نویسنده موضوع sting
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan sting

sting

معـاون ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
27,708
پسندها
5,661
امتیازها
113
محل سکونت
تهـــــــــــران
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
کیسه بوکس
دل نوشته
اگه تو زندگی یکی از سیم های سازت پاره شد... آهنگ زندگیتو رو جوری ادامه بده هیچکس نفهمه به تو چی گذشت ، حتی اونیکه سیم رو پاره کرد!
بهترین اخلاقم
نــــدارم
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

[FONT=arial,helvetica,sans-serif]

[/FONT]

[FONT=arial,helvetica,sans-serif]5 علت شایع کمردرد[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]


ساختمان کمر عبارت است از: مهره ها، دیسک بین مهره ها، رباط های اطراف ستون فقرات و دیسک، نخاع، اعصاب، عضلات کمر، لگن و پوست پوشاننده کمر.
کمردرد
ستون فقرات از چندین مهره تشکیل شده است. این مهره ها باعث حرکت می شوند. همچنین حفاظت از نخاع را بر عهده دارند.

نخاع شامل مجموعه ای از اعصاب است. این اعصاب از مغز تا پایین ستون فقرات کشیده شده اند.

دیسک ها مانند بالش در بین مهره ها می باشند. این دیسک ها، فشار را به حداقل ممکن می رسانند. قسمت مرکزی دیسک قابل پاره شدن می باشد و به همین دلیل می تواند موجب ناراحتی بافت عصبی و بروز سیاتیک گردد.

رباط ها یکی از قوی ترین بافت های نرم فیبری می باشند که استخوان ها را به هم می چسبانند. رباط ها باعث چسبندگی و ارتباط مهره ها به همدیگر و دیسک ها می شوند.

بسیاری از عضلات مربوط به خم شدن و چرخاندن کمر و حرکت دادن انتهای بدن، از طریق تاندون ها به ستون فقرات متصل می شوند.

کمر دارای وظایف متعددی می باشد، از جمله: حرکت بدن، حفاظت از بافت های بدن و حمایت از ساختمان بدن.
هنگامی که ایستاده ایم، پایین کمر، وزن بدن را تحمل می کند. هنگامی که خم میشویم و یا کمر را می چرخانیم، پایین کمر در حال حرکت می باشد. پس صدمه به ساختار بدن (مانند ستون فقرات، عضلات، تاندون ها و رباط ها) را می توان از طرز ایستادن و حرکت فرد تشخیص داد

حفاظت از بافت نرم سیستم عصبی و نخاع و لگن و شکم یکی از عملکردهای اساسی کمر می باشد.

[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]دلایل شایع کمردرد[FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]

1- فشار به کمر یا دررفتگی کمر

صدمه به رباط ها، تاندون ها و یا عضلات کمر موجب وارد آمدن فشار و یا دررفتگی کمر می گردد. دررفتگی کمر در اثر استفاده زیاد یا نادرست از کمر و یا حادثه اتفاق می افتد.

اگر درد کمر تا مدت سه ماه ادامه داشته باشد، مزمن نامیده می شود. این درد کمر غالبا در افراد 40 ساله دیده می شود، اما ممکن است در هر سنی واقع شود.

فشار کمر در اثر استرس و گرفتگی عضلات پایین کمر بوجود می آید.

تشخیص دررفتگی و فشار کمر توسط بررسی تاریخچه صدمه، محل درد و صدمه به سیستم عصبی مشخص می گردد. معمولا عکسبرداری با اشعه ایکس ، استخوان نابهنجار را مشخص می کند.

درمان این دررفتگی و فشار عبارت است از: استراحت کردن، درمان دارویی برای تخفیف درد و گرفتگی عضلات، گرم کردن محل درد و ماساژ. هنگامی که از شدت درد کاسته شد، می توان ورزش هایی برای تقویت عضلات کمر و شکم انجام داد.

استراحت طولانی در بستر و عدم فعالیت بدنی، خوب نیست، زیرا در این صورت کمردرد دیرتر بهبود می یابد.

2- تحریک عصبی

اعصاب ناحیه کمر، توسط برخی بیماری ها و یا تحمیل فشار به استخوان و یا بافت کمر آسیب می بینند. این ناراحتی اعصاب تا سطح پوست نیز کشیده می شود. دیسک کمری (radiculopathy)، دست اندازی (تجاوز) استخوان و تورم اعصاب در نتیجه آلوده شدن به ویروس زونا بوجود می آیند.

دیسک کمر، کمر درد

3- دیسک های کمر ( radiculopathy)

این درد باعث تخریب دیسک های بین مهره ها می گردد. به علت خراب شدن حلقه دور دیسک ها و جراحت ها و یا هر دوی این ها، تخریب دیسک اتفاق می افتد.

پارگی حلقه دور دیسک ها به نام سیاتیک خوانده می شود. درد سیاتیک در ناحیه کمر و باسن و پایین ساق پا است. سیاتیک با سوزن سوزن شدن و بی حسی همراه است. درد معمولا با حرکت کمر و حتی سرفه و عطسه کردن زیاد می شود. در موارد شدید، سیاتیک با بی اختیاری ادرار و مدفوع همراه است. درد سیاتیک معمولا یک طرف بدن می باشد (طرف راست یا چپ).

آسیب عصب را می توان از طریق الکترومیوگرام و NCV تشخیص داد. پارگی و فتق دیسک ها را به کمک MRI می توان تشخیص داد.

درمان شامل مصرف دارو برای کاهش درد و گرفتگی عضلات، تزریق کورتیزون اطراف نخاع، گرما دادن، ماساژ، صوت درمانی و استراحت کردن می باشد. اگر با این روش ها، بیمار بهبود نیافت، جراحی لازم است.

4- تجاوز استخوان

هر گونه شرایطی که منجر به حرکت یا رشد مهره های ستون فقرات شود، می تواند به نخاع و اعصاب فشار وارد کند. علل تجاوز استخوانی عصب نخاع عبارت است از: لغزش مهره ها روی هم، تنگی مجرای نخاع (فشار ریشه عصب یا نخاع توسط خار مهره یا بافت نرم در کانال نخاع) و باریک شدن مدخل نخاع که در اثر ورم مفاصل می باشد (عصب نخاع از این مدخل می گذرد و به تمامی بدن می رود). این دلایل باعث به وجود آمدن درد سیاتیک، درد در هنگام راه رفتن و درد در هنگام استراحت کردن می شود.

درمان این دردها نیز بسیار متفاوت می باشد و از استراحت کردن تا عمل جراحی برای برداشتن استخوانی که به بافت عصبی فشار وارد می کند، فرق می کند.

5- موقعیت استخوان و مفاصل

کمردرد در این حالت می تواند از زمان تولد یا در اثر فرسایش یا جراحت و یا ورم مفاصل (آرتریت) به وجود می آید.

خمیدگی غیر طبیعی ستون فقرات به یک طرف (اسکولیوز) و اسپینا بیفیدا در اثر وراثت و یا در اثر نقصان تولد ایجاد می شوند.

همانطور که بزرگ می شویم، مقدار آب و پروتئین موجود در غضروف تغییر می کنند. این تغییرات باعث ضعف و شکنندگی غضروف می گردد. دیسک ها و مفاصل دارای غضروف می باشند. این قسمت ها نیز در معرض فرسایش قرار دارند.
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]در اشخاص مسن، شکستگی کمر و استخوان خاجی به نام استئوپروز خوانده می شود. در افراد جوان نیز امکان استئوپروز وجود دارد، مانند موتور سوارانی که تصادف می کنند و یا بیماران مصروع.[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]​
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]روغن کوهان شتر از بهترین داروهای طبیعی است که به روش سنتی تهیه می شود. این روغن برای انواع بیماریهای پادرد ، کمردرد، رماتیسم ، سیاتیک ، ترمیم شکستگی استخوان به کار می رود .[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]این روغن جهت درمان قطعی درد موثر می باشد. از آنجایی که شهرستان کاشان آب و هوای خشک داشته و در مجاورت کویر قرار گرفته است این شهربه یکی از مراکز تولید روغن کوهان شتر تبدیل شده است.
[/FONT]​
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]روغن کوهان شتر ترکیبی از کوهان شتر و روغن های گرم مثل گزنه ،سقز، دارچین زنجبیل می باشد.
[/FONT]​
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]
برای تهیه این محصول می توانید به صورت مستقیم با شماره 09133636094 تماس حاصل نمایید.
[/FONT]
 

sting

معـاون ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
27,708
پسندها
5,661
امتیازها
113
محل سکونت
تهـــــــــــران
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
کیسه بوکس
دل نوشته
اگه تو زندگی یکی از سیم های سازت پاره شد... آهنگ زندگیتو رو جوری ادامه بده هیچکس نفهمه به تو چی گذشت ، حتی اونیکه سیم رو پاره کرد!
بهترین اخلاقم
نــــدارم
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :



با كمر درد چه كنیم؟

[FONT=arial,helvetica,sans-serif]تقریباً همه ی افراد ، كم و بیش در نقاطی از كمر خود احساس درد دارند. اغلب ما هنگام انجام فعالیت هایی نظیر نصب دستگاه تهویه، جابجا كردن جعبه های بزرگ و بلند كردن كودكان، كمردرد خود را جدی نمی گیریم. ما به این مسئله توجه نداریم كه كمردردها در نتیجه صدماتی است كه با رفتارهای روزانه ما تشدید می شود. اكثر ما هنگام ایستادن، نشستن و خم شدن ، وضعیت های نامناسبی در بدن خود ایجاد می كنیم. ما هنگام بلند كردن اشیاء به جای خم كردن زانو، كمر خود را خم می كنیم. انجام كارهایی كه برای سلامتی ما مضر است و پدر و مادر ما را از آن منع می كردند، بعد از سالها موجب می شود كمردرد ما شروع شود. وارد آمدن فشار زیاد به عضلات كمر و به اصطلاح رگ به رگ شدن رباط های كمری كه نگه دارنده مهره ها هستند باعث كمردرد می شود. عضلات كمر برای مقابله با این فشار دچار گرفتگی و انقباض می شوند تا بتوانند كمر را از صدمه بیشتر محافظت كنند و این حالت ، خود باعث تشدید درد كمر است. در واقع این سیكل درد، سفتی و انقباض عضلانی درمان نمی شود مگر این كه شما فعالیت خود را كم كنید ، به كمر خود استراحت دهید و به تدریج ازعضلات خود استفاده نمایید.[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]در گذشته ، پزشكان استراحت طولانی مدت در بستر را توصیه می كردند اما اكنون به این نتیجه رسیده اند كه استراحت بیش از حد باعث طولانی شدن درمان كمردرد است. این مسئله در مورد رگ به رگ شدن عضلات هم صدق می كند. به همین دلیل امروزه شما كمتر مشاهده می كنید كه از گردن بندهای مخصوص درد گردن استفاده شود.[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]در حال حاضر كمردردهای شدید، حداكثر با چند روز استراحت و پس از آن با شروع فعالیت های سبك و كشش آرام عضلات درمان می شوند، این طریقه درمان باعث افزایش قدرت خم شدن بدن و توان حركت خواهد شد.[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]سایر علل كمردرد در بروز آرتروز و فتق دیسك كمر (غضروف بین مهره ها) مشاهده می شود. فتق دیسك در بین عوامل كمردرد شیوع كمتری دارد ولی بهتر شناخته شده است. دیسك بین مهره ها ، فضای نرمی را بین مهره ها ایجاد می كند، گاه این دیسك متورم شده و به اعصاب ناحیه فشار وارد می آورد. اغلب اعصابی كه از ران و بازو می گذرند تحت فشار قرار گرفته و گاه بی حسی، ضعف و مشكلاتی در كنترل ادرار ایجاد می كنند.[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]فتق دیسك مانند سایر علل كمردرد، خود به خود بر طرف می شود و اغلب نیازی به عمل جراحی نیست. در حقیقت سی درصد مردم مبتلا به فتق دیسك هستند و هرگز برایشان مشكل جدی ایجاد نمی شود.[/FONT]
[h=3][FONT=arial,helvetica,sans-serif]درمان[/FONT][/h]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]برای برطرف كردن كمردرد، به پشت بخوابید، یك بالش زیر زانوهایتان قرار دهید. (در حالی كه زانوهایتان را جمع كرده اید). این طریقه خوابیدن فشار را از كمر شما بر می دارد. درمان اصلی همه كمردردها كم كردن فعالیت است. البته این كاهش فعالیت همان طور كه قبلاً گفته شد فقط برای چند روز پیشنهاد می شود و پس از آن با نرمش های مخصوص پایین كمر و «عضله چهار سر ران» می توان كمردرد را درمان كرد.[/FONT]

[FONT=arial,helvetica,sans-serif]روغن کوهان شتر از بهترین داروهای طبیعی است که به روش سنتی تهیه می شود. این روغن برای انواع بیماریهای پادرد ، کمردرد، رماتیسم ، سیاتیک ، ترمیم شکستگی استخوان به کار می رود .[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]این روغن جهت درمان قطعی درد موثر می باشد. از آنجایی که شهرستان کاشان آب و هوای خشک داشته و در مجاورت کویر قرار گرفته است این شهربه یکی از مراکز تولید روغن کوهان شتر تبدیل شده است.[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]روغن کوهان شتر ترکیبی از کوهان شتر و روغن های گرم مثل گزنه ،سقز، دارچین زنجبیل می باشد.[/FONT]
 

sting

معـاون ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
27,708
پسندها
5,661
امتیازها
113
محل سکونت
تهـــــــــــران
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
کیسه بوکس
دل نوشته
اگه تو زندگی یکی از سیم های سازت پاره شد... آهنگ زندگیتو رو جوری ادامه بده هیچکس نفهمه به تو چی گذشت ، حتی اونیکه سیم رو پاره کرد!
بهترین اخلاقم
نــــدارم
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

[FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif] روماتيسم مفصلي[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]روماتيسم مفصلي بيماريي است که سبب درگيري مفاصل مي شود. اين بيماري منجر به بروز سفتي و درد و تورم مفاصل مي شود. اگر يک زانو يا دست مبتلا به اين بيماري شود ساير مفاصل نيز درگير خواهند شد. اين بيماري معمولاً بيش از يک مفصل را درگير کرده و هر مفصلي را دچار مي کند. بيماران مبتلا به اين بيماري معمولاً احساس خستگي داشته و گاهي اوقات دچار تب مي شوند.[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]بعضي از افراد فقط براي چند ماه يا يک سال يا نهايتاً دو سال مبتلا به اين بيماري بوده و بعد از طي اين دوره بدون ايجاد هيچگونه ضايعه اي، بيماري رفع مي شود. بعضي ديگر نيز گاهگاهي دچار علائم بوده و گاهي بهبود مي يابند. در بعضي افراد نيز ممکن است بيماري بسيار شديد بوده و براي سالها يا تمام عمر باقي بماند. اين فرم بيماري منجر به بروز صدمات شديد به مفاصل مي شود.[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif] چه کساني به اين بيماري دچار مي شوند ؟[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]هر کسي مي تواند به اين بيماري دچار شود، اما بنظر مي رسد که اين بيماري در زنان شايعتر باشد. اين بيماري معمولاً در ميانسالي شروع شده و در سنين پيري شايعتر است. اما کودکان و جوانان نيز ممکن است به آن مبتلا شوند.[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif] علل روماتيسم مفصلي چيست ؟[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]علل اصلي بروز اين بيماري هنوز بطور کامل شناخته نشده است. اما مي دانند که در اين بيماري سيستم ايمني فرد عليه بافتهاي بدن وي وارد عمل مي شوند. عللي که تصور مي شود فرد را مستعد بروز اين بيماري مي کند شامل ژنتيک ، محيط و هورمونها مي باشند.[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif] تشخيص اين بيماري چگونه است؟[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]تشخيص اين بيماري با مراجعه به پزشک ميسر خواهد شد. البته تشخيص اين بيماري راحت نيست زيرا آزمايش دقيقي جهت تشخيص اين بيماري وجود ندارد، علائم اين بيماري مشابه بيماريهاي ديگر است و ايجاد کامل علائم، مدت زمان زيادي طول مي کشد. اما جهت تشخيص مجموعه اي، از اخذ شرح حال، معاينات باليني ، عکسبرداري و تستهاي آزمايشگاهي کمک کننده مي باشند.[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif] درمان اين بيماري چگونه است؟[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]پزشکان روشهاي زيادي جهت درمان اين بيماري دارند. اهداف درمان شامل موارد ذيل است تسکين و کاهش درد، کاهش تورم ، کاهش يا توقف روند تخريب مفاصل ، کمک به ايجاد احساس بهتر در فرد و حفظ فعاليت او مي باشد.[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]برنامه درمان مي تواند شامل موارد زير باشد: آموزش بيمار، برخورد و اقدامات صحيح خود بيمار با مشکلاتش و گروههاي حمايتي که به فرد کمک مي کنند. تا اطلاعات بيشتري در ارتباط با نحوه درمان، چگونگي انجام فعاليتهاي بدني و استراحت را داشته، نحوه بيان مشکلاتش را پيدا کند.[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif] ين برنامه ها به بيمار کمک مي کنند تا نکات بيشتري را در ارتباط با بيماري خود و نحوه کاهش درد، احساس کنترل بيشتر بر بيماري، اعتماد به نفس و داشتن يک زندگي فعالتر، بياموزند.[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif] درمانهايي که جهت بهبودي اين بيماري مورد استفاده قرار مي گيرند شامل تغيير در روش زندگي، داروها، جراحي ، مراجعات منظم به پزشک و روشهاي درماني جايگزين يا تکميلي مي باشند.[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif] تغيير در روش زندگي : از جمله کارهايي که مي توان جهت درمان اين بيماري استفاده نمود تغيير در روش زندگي است که شامل ايجاد تعادل بين ميزان فعاليت و استراحت ، مراقبت از مفاصل کاهش استرس هاي رواني، استفاده از يک رژيم غذايي سالم مي باشد.[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif][/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]روغن کوهان شتر از بهترین داروهای طبیعی است که به روش سنتی تهیه می شود. این روغن برای انواع بیماریهای پادرد ، کمردرد، رماتیسم ، سیاتیک ، ترمیم شکستگی استخوان به کار می رود .[/FONT]​
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]
این روغن جهت درمان قطعی درد موثر می باشد. از آنجایی که شهرستان کاشان آب و هوای خشک داشته و در مجاورت کویر قرار گرفته است این شهربه یکی از مراکز تولید روغن کوهان شتر تبدیل شده است.روغن کوهان شتر ترکیبی از کوهان شتر و روغن های گرم مثل گزنه ،سقز، دارچین زنجبیل می باشد.​
برای تهیه این محصول می توانید به صورت مستقیم با شماره 09133636094 تماس حاصل نمایید.
[/FONT][/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
 

sting

معـاون ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
27,708
پسندها
5,661
امتیازها
113
محل سکونت
تهـــــــــــران
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
کیسه بوکس
دل نوشته
اگه تو زندگی یکی از سیم های سازت پاره شد... آهنگ زندگیتو رو جوری ادامه بده هیچکس نفهمه به تو چی گذشت ، حتی اونیکه سیم رو پاره کرد!
بهترین اخلاقم
نــــدارم
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

در زیر به مهمترین آنزیم‌ها و تركیبات موجود در بزاق زالو می‌پردازیم :1 ) هیرودین : در بزاق زالو‌ی پزشكی تركیبی وجود دارد به نام هیرودین كه از انعقاد خون جلوگیری می‌كند. تركیبات بزاق زالو به عنوان ماده فیبرینولیتیك عمل كرده ، از عمل فیبرین جلوگیری می‌كند ؛ ضد پلاكت است و از بهم چسبیدن پلاكت‌ها جلوگیری می‌نماید. امید است در آینده بتوان با شناسایی مولكولی تركیبات بزاق زالو از آن به عنوان درمان بیماری‌های ترومبوتیك استفاده كرد. در سال 1884 پروفسور فیزیولوژی دانشگاه ولز به نام جابن هی‌كرافت به خاصیت ضد انعقادی ترشحات گوارشی زالو پی برد و در سال 1950 فریتس ماركواست از آلمان توانست پروتئین هیدرودین را از زالو‌ی پزشكی جدا كند.

خواص هیرودین :
هیرودین مهمترین ماده ضد انعقاد بزاق زالو است. پروتئینی‌ متشكل از 65 اسید آمینه است و ردیف اسیدهای آمینه آن با تكنیك PCR مشخص شده است. خاصیت ضد انعقادی هیرودین قوی تر از هپارین است. عمل هیرودین به وسیله عوامل دیگر موجود در زالو مانند همنتین و آنتی استاتین تقویت می‌شود. فعالیت هیرودین را از روی خاصیت ترومبین آن بیان می‌كنند. امروزه فرم نوتركیب هیرودین به نام لیپرودین سنتز شده است. هیرودین توانایی زیادی در ممانعت از انعقاد خون دارد به طوری كه چند قطره بزاق دهان زالو قادر است مقدار زیادی خون را به صورت مایع نگه‌دارد و مانع انعقاد آن شود ( با آزمایشی كه به صورت تجربی بر روی خون مكیده شده توسط زالو انجام شد زمان لخته شدن خون به بیش از 6 ساعت افزایش یافته بود ).

وقتی كه خون با لبه بریده بافت تماس حاصل می كند فاكتور 12 یا هاگمن فاكتور فعال می‌شود. متعاقب فعال شدن این فاكتور انعقادی یك سری آنزیم‌ها از جمله آنزیم پروتئاز ترومبین فعال می‌شود این آنزیم سبب تبدیل فیبرینوژن به فیبرین می‌شود و فیبرین به صورت رشته‌های كلاف مانند ، محل بریدگی را می‌بندد و مانع خونریزی می‌شود و خون را منعقد می‌كند. هیرودین به صورت خیلی اختصاصی و قوی از فعالیت آنزیم پیروتئاز ترومبین جلوگیری می‌كند و مانع انعقاد خون می‌شود. فیبرینوژن یك مولكول دایمر است و دو محل اتصال ( FG ) یا ( Binding sites ) برای رسپتور پلاكت‌های فعال شده دارد. ( Gp116-111a ) این محل اتصال می‌تواند سبب اتصال پلاكت‌ها و ایجاد تجمع پلاكتی كند. احتمالاً هیرودین مانع اتصال دور رسپتور ( Fg/Gp ) می شود و از این طریق مانع انعقاد خون می شود از تجمع پلاكت‌ها جلوگیری می كند. اتصال پلاكت‌ها در داخل عروق می‌تواند مرجع به تشكیل پلاكت‌های عروقی و انسداد عروق شود.

خواص دیگر هیرودین :
هیرودین با انبساط ماهیچه‌های صاف جدار عروق سبب گشادی عروق و افزایش جریان خون می‌شود. هیرودین خاصیت بی‌حس كنندگی دارد ؛ لذا دقایقی بعد از چسبیدن زالو به محل و ترشح بزاق منطقه بی‌حس می شود و احساس سوزش ناشی از نیش زالو از بین می‌رود و بیمار به راحتی وجود زالو و خونخواری آن را تحمل می‌كند. بطور كلی برای هیرودین اثرات آنتی كواگولانت ، آنتی ترمبوتیك ، ترمبولیتیك ، آنتی ایسكمیك ، هیپوتنسیو ، تحریك كننده سیستم ایمنی ، ممانعت از تصلب شرائین ، بی حس‌كنندگی ، آنتی باكتریال و خاصیت ضد التهابی شناخته شده است. پژوهشگران دپارتمان فارماكولوژی دانشگاه كنتاكی طی تحقیقاتی ، اثرات ضد انعقادی هیرودین را با هپارین مقایسه كرده‌اند :
* هیرودین برای فعال شدن نیاز به كوفاكتور ندارد.
* هیرودین اثرات پایدار و یكنواخت وابسته به دوز دارد.
* هیرودین اثر مستقیم روی مهار ترومبین دارد.
* هیرودین مسمومیت ندارد.
* هیرودین بی حسی موضعی می دهد.

2 ) بدلین : این یك آنزیم مهار كننده پروتئازها مانند تریپسین كیموتریپسین یا پلاسمین است كه فاكتورهای تورم و پخش شدن در بافت می‌باشند.

3 ) آپیراز : آپیراز یك آنزیم قوی ضد تجمع پلاكت‌ها با اثرات روان سازی جریان خون است.

4 ) اگلین : اگلین ، ضمن این كه یك آنزیم ضد تورم است ، ضد اكسیداسیون و ضد رادیكال نیز می‌باشد.

5 ) دستابیلاز : این آنزیم كه یك فاكتور ضد تجمع پلاكتی بسیار قدرتمند است ، با اثرات فیبرینولیزی و هیدورلیزكنندگی منجر به حل شدن لخته‌های خونی تشكیل شده می‌شود ، این آنزیم به وسیله‌ی نیكونوف كشف گردید كه یك شیوه‌ی درمانی بسیار هیجان‌انگیز را معرفی كرد.

6 ) هیالورونیداز : این ماده هم به عنوان فاكتور پخش كننده و هم به عنوان یك عنوان یك آنتی بیوتیك عمل می‌كند. این آنزیم با حل كردن مواد بافتی ، زمینه پخش بزاق زالو را در بافت‌ها فراهم می‌كند و با این كار زالو توانایی می‌یابد بافت‌های دور دست را نیز تحت تأثیر قرار دهد و اثرات درمانی در همه‌ جای بدن به خصوص در نزدیكی محل اتصال زالو به بدن بر جای بگذارد.

7 ) لیپازها و استرازها : از لیپولیتیك فاكتورها هستند و چربی‌ها را تجزیه می‌كنند و استفاده‌های درمانی از آن شروع شده است.

8 ) یك ماده بی حس كننده : وقتی زالو پوست را نیش می‌زند ، ایجاد یك زخم به شكل Y می‌كند ، كه كاملاً بدون درد می‌باشد و به دلیل وجود ماده قوی بی‌حس كنندگی ، به سادگی ، احساس خنكی ایجاد می‌نماید. و بعد از حدود 5 دقیقه پس از چسبیدن زالو به محل ، بیمار دیگر احساس درد و سوزش ندارد و تا آخرین مرحله زالو درمانی ، موجود زالو روی بدن به راحتی تحمل می‌شود.

9 ) آنتی الاستاز : این ماده كه از طریق كنترل عمل الاستاز فعالیت می‌كند ، آنزیمی است كه الاستین جلدی را به خصوص در پوست ، تنزل می‌دهد.

10 ) ماده گشادكننده رگ : این ماده كه هنوز به طور رسمی مشخص نشده بسیار شبیه هیستامین است. این ماده مانند نوروترانسمیترها كه از 34 غذه‌ی مغزی كه در طول بدن زالوی هیرودومدیسینالیس تقسیم شده‌اند ، ترشح می‌شود. چند دقیقه پس از اتصال زالو محل نیش قرمز و پرخون می‌شود ؛ شاید این پرخونی را بتوان به این ماده نسبت داد كه فلوی ( جریان ) خون را در محل افزایش داده است.

11 ) منوكسید نیتروژن سنتتاز : این فاكتور موجود در بزاق زالو شبیه به نوع انسانی است كه سبب ترمیم اعصاب صدمه دیده می‌شود.

12 ) اورگلاز : دارای اثرات درمانی در بیماری آرتروز است. بسیار دیده شده است كه افراد مبتلا به آرتروز زانو كه از درد زانو و محدودیت حركتی زانوها رنج می‌برند با چند جلسه زالو درمانی بهبودی بسیار می‌یابند. و ما این را به كرات تجربه كرده‌ایم. زالو همچنین كاتكولامین ترشح می‌كند كه روی پایانه‌های عصبی بخصوص در پوست مانند دوپامین و سروتونین عمل می‌كند.
استیل كولین مترشحه در هیرودومدیسینالیس خیلی مهم است. روش رسمی برای سنجش استیل كولین در بافت ، بر اساس یك روش بیولوژیك شامل قدرت انقباض قسمت پشت زالو می‌باشد.
مواد دیگری مانند استیل كولین ، نوروترنسمیترها مواد شبه هیستامینی با اثرات وازودیلاتوری ، Hementin ، Anti statin ، و آنزیم مشابه PG12 ) Prostaglaindine ) كه مانع فعالیت كالیكریین و فاكتورهای XI و XII می‌شود نیز در بزاق زالو یافت می‌شود.
 
بالا پایین