Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

روش های غشایی برای روش های حذف آرسنیک

اطلاعات موضوع

Kategori Adı اخبار علمی
Konu Başlığı روش های غشایی برای روش های حذف آرسنیک
نویسنده موضوع novinmarketing
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan ریحانه صادقی

novinmarketing

کـاربــر حـرفــه ای
تاریخ ثبت‌نام
Feb 15, 2016
ارسالی‌ها
452
پسندها
34
امتیازها
0

اعتبار :

روش های غشایی برای روش های حذف آرسنیک
یكی دیگر از روشهای حذف آرسنیک از آب آشامیدنی استفاده از روش های غشایی نظیر اسمز معكوس می باشد. در این روش با استفاده از ممبرین ها یا همان غشاها آرسنیک موجود در آب حذف می گردد. شكل و مشخصات شیمیایی آرسنیک نقش مهمی در حذف آن به روش غشایی بازی می كند. غشا همچنین می تواند آرسنیک را از طریق جذب بر روی سطح حذف نماید. آزماش های زیادی برای بررسی نحوه ی حذف آرسنیک توسط انواع ممبرین ها انجام شده است.


الف: میكروفیلتراسیون


توانایی روش میكروفیلتراسیون برای حذف آرسنیک وابستگی بسیار زیادی به توزیع اندازه ی ذرات حامل آرسنیک در آب سطحی دارد. اندازه ی حفرات MF برای دفع آرسنیک حل شده یا كلوییدی بسیار بزرگ می باشد. با این حال با استفاده از میكروفیلتراسیون می توان ذرات بزرگتر شامل آرسنیک را حذف كرد. به صورت معمول آب های زیر زمینی دارای كمتر از ۱۰ درصد آرسنیک به صورت ذره ای می باشند در حالی كه آب های سطحی می توانند از ۰ تا ۷۰ درصد شامل این نوع ارسنیک باشند. به منظور افزایش بازده حذف آرسنیک با روش میكرو فیلتراسیون می توان این روش را با روش انعقاد تركیب كرد. از آنجایی كه مكانیزم حاكم در روش میكروفیلتراسیون، مكانیزم غربال مولكولی است پس توزیع اندازه ی حفرات نقش بسیار پر رنگی در این روش ایفا می كند.


ب: الترافیلتراسیون


این روش نیز همانند روش میكروفیلتراسیون بر مبنای اندازه ی حفره ها می باشد و شاید تأثیر زیادی در حذف آرسنیک از آب های زیر زمینی نداشته باشد. اما از این روش برای حذف آرسنیک كلوییدی یا ذره ای می توان استفاده كرد. اما با این حال این روش نسبت به روش میكروفیلتراسیون برای حذف آرسنیک از آب های سطحی كارایی بهتری نشان می دهد. تحقیقات اخیر نشان می دهد كه دفع الكتریكی ممبران UF نقش مهمی در حذف آرسنیک ایفا می كند.


ج: نانو فیلتراسیون


با استفاده از ممبران های نانو فیلتراسیون می توان به صورت قابل توجهی میزان آرسنیک محلول در آب را كاهش داد. ممبران NF قابلیت حذف یون های با بیش از یك بار نظیر Ca2+ و Mg2+ را دارد. اما نمی توان با استفاده از ممبران های نانوفیلتراسیون میزان یون های تك بار را كاهش داد. به لحاظ محدودیت های اندازه ی حفرات ممبران های نانوفیلتر این ممبران ها قابلیت حذف آرسنیک را دارا می بشاند. از این رو تكنولوژی نانوفیلتراسیون یكی از روش های مؤثر در حذف آرسنیک آب های زیر زمینی می باشد. استفاده از روش ننوفیلتراسیون برای آب های سطحی بایست با پیش تصفیه های مناسب صورت گیرد.


د: اسمز معكوس


یكی از قدیمی ترین روش های غشایی استفاده از ممبران های اسمز معكوس می باشد. این ممبرین ها قابلیت حذف بیشتر یون ها را با درصد بالا دارند. خروجی دستگاه های اسمز معكوس نزدیك به آب خالص می باشد. یكی از مؤثر ترین روش ها در حذف آرسنیک استفاده از ممبران های اسمز معكوس می باشد و می توان با این روش درصد بسیار بالایی از آرسنیک موجود در آب های زیر زمینی را حذف كرد.


منبع : دستگاه تصفیه آب
 
بالا پایین