Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

شبکه تحویل محتوا (cdn) چیست؟

اطلاعات موضوع

Kategori Adı مفاهیم حرفه ای طراحی سایت
Konu Başlığı شبکه تحویل محتوا (cdn) چیست؟
نویسنده موضوع amirreza.wd
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan amirreza.wd

amirreza.wd

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Jan 17, 2016
ارسالی‌ها
31
پسندها
1
امتیازها
0

اعتبار :

شبکه تحویل محتوا: همان گونه که می دانیم یکی از مواردی که موجب افزایش بازدید و رضایت بازدید کنندگان سایت و هم چنین بالا رفتن سئو سایت می شود بالا بودن سرعت بارگزاری سایت است. تا کنون در مورد راهکار های افزایش سرعت سایت در طراحی سایت صحبت های زیادی انجام شده است. یکی از مواردی که در افزایش سرعت بارگزاری سایت نقش بسزایی دارد استفاده از شبکه تحویل محتوا در سایت های پر بازدید است. شبکه تحویل محتوا (Content Delivery Network) که به اختصار با عنوان CDN از آن نیز یاد می کنند در واقع سرور هایی هستند که بر اساس موقعیت جغرافیایی در سراسر دنیا مستقر شده اند به گونه ای که تمام نقاط دنیا را بر اساس مسافت های بهینه پوشش دهند. با این کار هنگام بارگزاری سایت، درخواست به نزدیک ترین سرور به محل فرستنده ارسال شده و نیازی به برقراری ارتباط مستقیم با سرور اصلی سایت نیست. همان طور که از این گفته حاصل می شود، مدت زمان پاسخگویی به حداقل رسیده و سرعت لود سایت بسیار افزایش می یابد. زیرا فایل های سایت از سرور نزدیک تری نسبت به سرور اصلی سایت دانلود می شوند و علاوه بر مسافت کوتاه تر، تراکم کمتر درخواست کننده ها نسبت به سرور اصلی را شاهد خواهیم بود.
سایت های بزرگ و پر بازدید همانند گوگل، یاهو، YouTube و… از شبکه تحویل محتوا به صورت اختصاصی بهره می برند. شرکت هایی نیز در این راستا شبکه تحویل محتوا (CDN) را به سایت های پر بازدید اجاره می دهند. یکی از شرکت های معروف در امر اجاره CDN شرکت Akamai است.
طبق آمار بدست آمده، بازدید کنندگان سایت YouTube به طور متوسط، ماهانه بیش از 6 میلیارد ساعت ویدیو در این سایت مشاهده می کنند. با این وجود اگر این سایت از شبکه تبدیل محتوا استفاده نمی کرد این حجم بازدید هزینه های سنگینی برای مدیریت سایت روی دست مدیران سایت می گذاشت و علاوه بر آن سرعت پاسخگویی به بازدید کننده ها بسیار پایین آمده و کاهش رضایت کاربران را به دنبال داشت.

مزایای استفاده از شبکه تحویل محتوا (CDN)
با توضیحات گفته شده مزایای اصلی استفاده از شبکه تحویل محتوا مشخص شد. اما بهتر است این مزیت ها را به صورت واضح بیان کرده و اگر نیازی به توضیح در مورد هر کدام بود، آن را شرح دهیم.

· بالا رفتن سرعت بارگزاری وب سایت برای بازدید کنندگان
· بالا رفتن میزان رضایت بازدید کنندگان
· بالا رفتن امتیاز و سئو سایت
· بهبود امنیت سایت: به دلیل اینکه ارتباطات غیر مستقیم شده و به عبارتی یک لایه محافظتی جلوی سرور اصلی سایت قرار می گیرد.
· هزینه اندک: به دلیل استفاده همزمان چندین سایت از سرورهای CDN است.
· افزایش پهنای باند: با اضافه کردن هر سرور به شبکه تحویل محتوا، در واقع به اندازه سرور اصلی پهنای باند افزایش داده اید. مثلا اگر سرور 5 گیگابایت پهنای باید به شما ارائه دهد و شما از شبکه تحویل محتوا با 8 سرور استفاده می کنید در واقع پهنای باندی معادل 8*5 گیگابایت به 5 گیگابایت اولیه خود اضافه کرده اید. یعنی در مجموع 45 گیگابایت!
· استفاده آسان در سایت: برای راه اندازی این سرویس نیازی به تخصص حرفه ای در این زمینه ندارید. معمولاً شرکت هایی که CDN ارائه می دهند آموزش های مرتبط با راه اندازی را به شما خواهند داد. البته بسیاری از آن ها افزونه هایی ساخته اند تا به راحتی آن ها را در سایت خود راه اندازی کرده و از این سرویس استفاده نمایید.

معایب استفاده از شبکه تحویل محتوا
استفاده از شبکه تحویل محتوا در کنار مزایایی که دارد دارای معایبی نیز هست. در واقع شبکه تحویل محتوا برای سایت هایی که بازدید کننده زیادی ندارد به هیچ وجه به صرفه نیست. اکنون معایب استفاده از شبه تحویل محتوا (CDN) را با هم بررسی می کنیم.
· عدم صرفه اقتصادی برای سایت های با بازدید کم
· تاخیر در اعمال تغییرات در سایت: سایت هایی که از شبکه تحویل محتوا بهره می برند باید تغییرات سایت خود را توسط شرکت ارائه کننده CDN انجام دهند که این مسئله کمی زمان بر است. به خصوص برای سایت هایی که به طور مداوم در حال اعمال تغییرات بر روی سایت خود هستند. فرض کنید در طراحی سایت خبری از این سرویس استفاده شده باشد. مدیر سایت ممکن است بخواهد مطالب زیادی را به صورت لحظه ای در سایت خود قرار دهد. مسلّماً با مشکل عنوان شده این کار امکان پذیر نیست.
 
بالا پایین