قال رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم :
یا علیّ لو لا ان تقول طائفة من امّتی ما قالت النّصاری فی عیسی بن مریم لقلت فیک مقالاَ لا تمرّ بملاء من المسلمین الّا اخذ و التّراب من تحت رجلیک و فضل طهورک یستشفعون بهما و لکن حسبک أن ت***
منّی و انا منک .
( مناقب خوارزمی ، باب 13 )
رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود :
یا علی ( علیه السّلام ) ، اگر نبود که گروهی از امت من درباره تو سخنان نصاری در حق عیسی بن مریم می گویند ( که او را فرزند خدا می خواندند ) در فضیلت تو سخنی می گفتم که بر هیچ فرد و گروهی عبور نمی کردی مگر آن که خاک پایت را برای تبرک بر می داشتند و با قطره های آب وضویت استشفا می جستند اما همین فضیلت تو را بس که ، تو از من هستی و من از تو هستم .
قال رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم :
یا علیّ معک یوم القیامة عصا من الجنة تزود بها المنافقین عن الحوض .
( ذخائر العقبی ، صفحه 91 )
رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمودد :
یا علی ( علیه السّلام ) ، با تو در روز قیامت عصائی است از عصاهای بهشتی که با ان منافقین را از بهشت می رانی .
قال رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم :
علیّ منّی کنفسی ، طاعته طاعتی و معصیته معصیتی .
( ینابع المودة ، صفحه 55 )
رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود :
مقام و منزلت علی ( علیه السّلام ) نسبت به من مانند جان و نفس من است نسبت به من ، پیروی او پیروی از من ، و مخالفت با او مخالفت با من است .
رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم بازوی علی علیه السّلام را گرفت و فرمود :
هذا امیر البررة ، و قاتل الکفرة ، منصور من نصره مخذول من خذله ، ثمّ مدّبها صوته ، فقال : انا مدینة العلم و علیّ بابها ، فمن اراد العلم فلیأت الباب .
( غایة المرام ، صفحه 120 ، حدیث 1 )
این است امیر نیکوکاران ، و کشنده کافران ، یاری شده است کسی که او را یاری کند ، و کسی که یاری او را ترک کند یاری نمیشود، و پس از آن رسول خدا ( صلّی الله علیه و آله و سلّم ) صدای خود را با این کلمات بلند نمود ، پس فرمود : من شهر علم هستم و علی ( علیه السّلام ) درب آ ن است ، بنابراین هر کس طالب علم است باید از آن درب بیاید .
از ابی ذرغفّاری روایت شده است که فرمود :
نظر النّبیّ الی علیّ ابن ابیطالب فقال :
هذا خیر الأوّلین من اهل السّماوات و الأرضین ، و هذا سیّد الصّدّیقین هذا سیّد الوصیّین و امام المتّقین و قائد الغرّ المحجّلین .
( غایة المرام ، صفحه 621 ، حدیث 21 )
پیامبر( صلّی الله علیه و آله و سلّم ) نظری به علیّ ابن ابیطالب ( علیه السّلام ) نمودند و فرمودند :
این است بهترین مخلوقات خدا در آسمانها و زمین ها ، این است سیّد و بزرگ صدّیقان ، این است سالار و سرور اوصیای پیامبران ، و پیشوای پرهیزکاران و راهبر درخشنده چهرگان و روشن صورتان در بهشت .
قال رسول الله صلّی الله علیه و آله وسلّم :
یا علیّ انت اخی و انا اخوک ، انا المصطفی للنّبوّة و انت المجتبی للأمامة . انا و انت ابوا هذه الأمّة ، و انت وصیّی و وارثی و ابو ولدی ، اتباعک اتباعی واولیاؤک اولیائی و اعداؤک اعدائی .
( ینابع المودة باب 41 ، صفحه 123 )
رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود :
ای علی تو برادرمن ، هستی و من برادر تو ، هستم . من برای نبوت برگزیده شدم و تو برای امامت انتخاب شده ای ، من و تو دو پدر این امت هستیم ، و تو وصی من هستی و وارث من و پدر فرزندان من ، پیروان تو پیروان من ودوستان تو دوستان من و دشمنان تو دشمنان من اند .
از ابن عباس روایت شده که گفت :
دعانی رسول الله فقال لی :
ابشّرک انّ الله تعالی ایّدنی بسیّد الأوّلین و الأخرین و الوصیّین علیّ فجعله کفو ابنتی ، فان اردت ان تنتفع فاتّبعه .
( ینابیع المودة ، صفحه 239 )
ابن عباس گوید :
پیامبر خدا ( صلّی الله علیه و آله وسلّم ) مرا خواند و به من فرمود:
تو را بشارت می دهم که خدای تعالی مرا به سیّد اولین و آخرین و سیّد وصیّن علیّ ابن ابیطالب ( علیه السّلام ) مؤیّد گردانید و او را همتای دختر من قرار داد ، پس اگر می خواهی بهره مند شوی از او پیروی کن .
قال رسول الله صلّی الله علیه وآله وسلّم :
انّ جبرئیل اتانی فقال : یا محمّد ربّک یأمرک بحبّ علیّ بن ابیطالب و یأمرک بولایته .
( بحار جلد 39 ، صفحه 273 )
حضرت رسول اکرم ( صلّی الله علیه وآله وسلّم )فرمودند :
براستی جبرئیل نزد من آمد و گفت : ای محمّد ( صلّی الله علیه وآله وسلّم ) پروردگارت تو را به محبّت و ولایت علیّ ابن ابیطالب ( علیه السّلام ) امر می کند .
امادرباره علي(ع) و فاطمه زهرا(س) بايد گفت که وضعيت اين دو معصوم(ع) نيز مانند
پيامبر(ص) و خديجه و حتي مي توان ادعا کرد که بالاتر بود به گونه اي که پيامبر(ص) به
علي(ع) مي فرمود: سه چيز به تو عطا شده که به من نشده است: «اول اين که داماد شخصي
مانند من هستي (داماد پيامبر هستي)، همسري چون فاطمه داري و فرزنداني چون حسن و
حسين(ع).
(بحارالانوار، ج 39، ص 77)
قال رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم :
یا علیّ لو انّ عبدَا عبدالله عزّوجلّ مثل ما قام نوح فی قومه و کان له مثل احد ذهبا فانفقه فی سبیل الله و مدّ فی عمره حتیّ حجّ الف عام علی قدمیه ثمّ قتل بین الصّفا و المروة مظلوماَ و لم یوالک <یا علیّ > لم یشمّ رائحة الجنة و لم یدخلها .
( مناقب خوارزمی طبع ایران ، صفحه 28 )
رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود :
یا علی ( علیه السّلام ) ، اگر بنده ای خدای عزّوجلّ را به مقداری که حضرت نوح بندگان را به خدا پرستی دعوت فرمود عبادت کند ، و به اندازه کوه احد طلا در راه خداوند انفاق کند ، و عمرش طولانی گردد به اندازه ای که هزار حج با پای پیاده به جای آورد ، سپس بین صفا و مروه مظلومانه کشته شود ولی دوستی تو را نداشته باشد بوی بهشت به مشامش نمی رسد و داخل آن نمی شود .
قال رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم :
یا علیّ لو انّ عبدَا عبدالله عزّوجلّ مثل ما قام نوح فی قومه و کان له مثل احد ذهبا فانفقه فی سبیل الله و مدّ فی عمره حتیّ حجّ الف عام علی قدمیه ثمّ قتل بین الصّفا و المروة مظلوماَ و لم یوالک <یا علیّ > لم یشمّ رائحة الجنة و لم یدخلها .
( مناقب خوارزمی طبع ایران ، صفحه 28 )
رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود :
یا علی ( علیه السّلام ) ، اگر بنده ای خدای عزّوجلّ را به مقداری که حضرت نوح بندگان را به خدا پرستی دعوت فرمود عبادت کند ، و به اندازه کوه احد طلا در راه خداوند انفاق کند ، و عمرش طولانی گردد به اندازه ای که هزار حج با پای پیاده به جای آورد ، سپس بین صفا و مروه مظلومانه کشته شود ولی دوستی تو را نداشته باشد بوی بهشت به مشامش نمی رسد و داخل آن نمی شود .
اخذ النّبیّ ( صلّی الله علیه و آله وسلّم ) بید علیّ بن ابیطالب ، فقال :
ابشر و ابشر ،انّ موسی دعا ربّه ان یجعل له وزیراَ من اهله هارون ، و انّی ادعوا ربّی ان یجعل لی وزیراَ من اهلی علیّ اخی ، اشدد به ظهری و اشرکه فی امری .
(شواهد و التنزیل ، جلد 1 ، صفحه 368 )
رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم دست علی ( علیه السّلام ) را گرفت و فرمود :
بشارت باد ، بشارت باد ، موسی از پروردگار خود خواست تا از اهل او هارون را برای او وزیر کند . و من از خدا می خواهم که برای من از اهل خودم . علی ( علیه السّلام ) برادر مرا وزیر من گردان تا به واسطه ی او پشتم را محکم کنم و او را در امر خودم شریک گردانم .
قال رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم :
انا اوّل من یدعی یوم القیامة ، فأقوم عن یمین العرش فی ظلّه ، ثم اکسی حلّة ، ثمّ یدعی بالنّبییّن بعضهم علی اثر بعض ، فیقومون عن یمین العرش ، و یکسون حللاَ ، ثمّ یدعی بعلیّ بن ابیطالب لقرابته منّی و منزلته عندی ، و یدفع الیه لوائی لواء الحمد ، ادم و من دونه تحت ذالک اللّواء . ثمّ قال لعلیّ : فتسیر به حتّی تقف بینی و بین ابراهیم الخلیل . ثمّ تکسی حلّة و ینادی مناد من العرش : نعم العبد ابواک ابراهیم و نعم الاخ اخوک علیّ ، ابشر فانّک تدعی اذا دعیت و تسکی اذا کسیت ، و تحیا اذا حییت .
( مسند احمد حنبل ، فضائل احمد حنبل )
رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود :
من اولین کسی هستم که در روز قیامت خوانده می شوم ، و در طرف راست عرش خداوند در سایِۀ عرش می ایستم ، و پس از آن در برم حلّه بهشتی پوشاینده می شود و سپس پیامبران بعضی از آنها به دنبال بعضی دیگر خوانده می شوند و آنها هم در جانب راست عرش می ایستند ، و در بر آنها حلّه های بهشتی پوشانیده می شود ، و سپس علّی ابن ابیطالب ( علیه السّلام ) به جهت قرابتی که با من دارد ، و منزلت و مقامی که نزد من دارد خوانده می شود ، و لواء من که لواء حمد است به دست او داده می شود ، تمام پیامبران ، حضرت آدم و کسانی که پائین تر از او ، هستند ، همه در زیر آن لواء قرار می گیرند .
در این حال پیامبر ( صلّی الله علیه و آله وسلّم ) به علی ( علیه السّلام ) فرمودند : تو هم به راه می افتی تا در میان من و ابراهیم خلیل وقوف می کنی ، و در این هنگام ، یک حلّه بهشتی به تو پوشانیده می شود و یک کنادی از عرش ندا می دهد : چه خوب بنده ایست پدر تو ابراهیم ، و چه خوب برادری ایست برادر تو علی (علیه السّلام ) .
ای علی ( علیه السّلام ) : بشارت باد بر تو ، زیرا تو خوانده می شوی وقتی که من خوانده می شوم ، و پوشانده می شوی وقتی که من پوشانده می شوم ، و زنده می شوی وقتی که من زنده می شوم .
قال ابن عبّاس :
شهدنا رسول الله تسعة اشهر یأتی کلّ یوم باب علیّ بن ابی طالب عند وقت کلّ صلاة ، فیقول :
السّلام علیکم و رحمة الله و برکاته اهل البیت ( انّما یرید الله لیذهب عنکم الرّجس اهل البیت و یطهّرکم تطهیراَ ) الصّلاة رحمکم الله کلّ یوم خمس مرّات .
(سیوطی در الدّر المنثور جلد 5 ، صفحه ی 199 )
ابن عباس می گوید :
ما شاهد بودیم که رسول خدا ( صلّی الله علیه و آله و سلّم ) نه ماه هر روز هنگام هر نماز در خانه علیّ ابن ابی طالب ( علیه السّلام ) می آمد و می فرمود :
سلام خدا و رحمت خدا و برکات خدا بر شما اهل بیت باد ، و سپس آیه ی تطهیر را در شأن آنها قرائت می نمود و سپس می فرمود : نماز ، خدا شما را رحمت کند ، و این عمل را رسول خدا ( صلّی الله علیه و آله و سلّم ) در هر شبانه روز پنج مرتبه اوّل وقت هر نمازی به جا می آورد .
چون پیامبر بزرگوار ( صلّی الله علیه و آله و سلّم ) : از غزوه ی حنین مراجعت فرمود آیه ی : اذا جاء نصرالله و الفتح نازل شد ،
پیامبر ( صلّی الله و علیه و آله و سلّم ) بسیار می فرمود : سبحان الله ، استغفر الله ،
و سپس فرمود :
یا علیّ انّه قد جاء ما وعدت به جاء الفتح و دخل النّاس فی دین الله افواجا ، و انّه لیس احدُ احقّ منک بمقامی لقدمک فی الاسلام ، و قربک منّی ، و صهرک و عندک سیّدة العالمین ، و قبل ذلک ما کان من بلاء ابی طالب عندی حین نزل القران ، فانا حریصُ علی ان اراعی ذلک لولده .
( تفسیر ثعلبی )
ای علی علیه السّلام :
به درستی که آنچه به من وعده داده شده بود ، رسید ؛ فتح و پیروزی از جانب خدا رسید ، و مردم فوج فوج ، و دسته دسته ، در دین خدا داخل شدند ، و حقاَ هیچ یک از مردم ، سزاوار تر از تو ، به مقام من نیست ، به جهت قدمت تو در اسلام ، و نزدیکی تو به من ، و دامادی تو ، و در نزد تو فاطمه سیده ی نساء عالمین است و از همه اینها مقدّم تر ، آن شدائد و مصائبی است که به خاطر حفظ من بر پدرت ابو طالب رسید در مکّه ، چون قرآن نازل شد ، و من بسیار میل دارم که حقّ وی را در پسرش مراعات کنم .