Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

اشتباهات رایج در بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی

اطلاعات موضوع

Kategori Adı مقالات و آموزش ها
Konu Başlığı اشتباهات رایج در بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی
نویسنده موضوع minikar
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan jain

minikar

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Apr 28, 2016
ارسالی‌ها
81
پسندها
1
امتیازها
0

اعتبار :

فراگیری استفاده از شبکه‌های اجتماعی در بین کاربران موضوعی نیست که بتوان آن را به سادگی نادیده گرفت و از کنار آن بی‌تفاوت عبور کرد. کمپانی‌های کوچک و بزرگ در سراسر دنیا نیز از اهمیت بسترهای جدید تبلیغاتی خبر دارند و سبک جدیدی از بازاریابی را مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی در این دنیای بی‌پایان به راه‌ انداخته‌اند. اما بسیاری از آنها هنوز دست به اشتباهات آزاردهنده‌ا‌ی می‌زنند. جذابیت و امکانات ارائه شده توسط شبکه‌های اجتماعی مختلف نظیر اینستاگرام و فیسبوک یا اپلیکیشن‌های پیام‌رسان مانند وایبر، واتس‌اپ و تلگرام سبب شده با توجه به کم‌هزینه بودن و در عین حال جامعه‌ی آماری بالای کاربران این سرویس‌ها، بستر خوبی برای تبلیغات و بازاریابی کمپانی‌های کوچک و بزرگ فراهم شود تا بتوانند محصولات، خدمات و سرویس‌های خود را بیش از پیش به کاربران معرفی کنند.

اما بسیاری از شرکت‌های تازه وارد یا حتی برخی شرکت‌های بزرگ تنها به کلیت موضوع اهمیت می‌دهند؛ غافل از اینکه بازاریابی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی اصول و قواعد خاص خودش را دارد. گرچه قصد نداریم در اینجا به مرور این قوانین بپردازیم و بیشتر هدف ما این است که اشتباهات رایج در بازاریابی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی را برای شما بازگو کنیم که گاهی در عین سادگی و مضحک بودن می‌تواند اثرات و تبعات منفی را برای شما در پی داشته باشند.

تمرکز بر تعداد دنبال‌کننده‌ها : بسیاری از شرکت‌ها تنها سعی می‌کنند برای خود دنبال‌کننده یا به اصطلاح فالوئرهای بیشتری جمع‌آوری کنند و تصور می‌کنند اگر به هر قیمتی که شده دنبال‌کننده‌ی بیشتری داشته باشند موفق‌تر خواهند بود. قطعا این تفکر اشتباه است و تعداد دنبال‌کننده‌ها آنقدری که آنها تصور می‌کنند اهمیت ندارد. ولی وقتی شما بتوانید محصول یا خدمت خود را به خوبی معرفی کنید و کاربران نیز از کیفیت آنها راضی باشند، بدون شک برنامه‌ی بازاریابی شما نتیجه‌ی مثبت داده و به صورت خودکار تعداد دنبال‌کنندگان شما بیشتر می‌شود.

ارسال غیرمعمول محتوای بی‌ربط: سالانه ۱۷۶ میلیون نفر در دنیا خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام داده و محصولات و سرویس‌های مورد نظر خود را پیدا می‌کنند و بدون شک در این بین شما نمی‌توانید با ارائه‌ی مداوم و غیرمعمول محتوای بی‌ربط و آزاردهنده مخاطبان و کاربران را مجاب کنید تا از محصولات شما خریداری کنند.

هیچگاه دنبال‌کننده‌ها را به چشم یک خریدار دست به نقد نگاه نکنید: براساس تحقیقات انجام شده تنها ۱۲ درصد کاربران شبکه‌های اجتماعی بعد از دیدن تبلیغات تمایل به خرید محصول یا خدمات دارند و در نتیجه تعداد پست‌های زیاد زمانی موثر است که بتواند فروش خوبی را برای شما در پی داشته باشد.

نداشتن شخصیت برند: شخصیت برند در بازاریابی و ارائه‌ی محصولات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بسیاری از شرکت‌ها هنوز برخلاف اینکه نتوانسته‌اند برندسازی خوبی داشته باشند و شخصیت برند خود را پیدا کنند، پا در عرصه‌ی بازاریابی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی می‌گذارند.

ارسال اسپم: همه‌ی کاربران حتی خود شرکت‌ها و بازاریابان آنها از پیام‌ها و پست‌های اسپم ناراحت و فراری هستند؛ ولی بدون هیچ دلیلی به صورت پیاپی و بی‌وقفه برای کاربران و دنبال‌کنندگان خود مطالب مختلف و آزاردهنده ارسال می‌کنند.

نداشتن استراتژی مشخص: ۹۰ درصد مشاغل دارای استراتژی شبکه‌های اجتماعی هستند؛ بنابراین بدون هرگونه تحلیل کاربردی و مشخص کردن اهدافشان اقدام به برگزاری کمپین یا ارسال محتوای تبلیغاتی نمی‌کنند. ولی همچنان هستند شرکت‌هایی که بدون برنامه اقدام می‌کنند و انرژی، هزینه و وقت خود را بیهوده هدر می‌دهند.

تبلیغات در پیج های نامربوط: شاید در ابتدای تشکیل شبکه های اجتماعی این نحوه تبلیغات تا حدودی موفقیت آمیز بود، ولی با پیشرفت شبکه های اجتماعی توقع کاربران این شبکه های اجتماعی نیز افزایش یافته و کاربران مختلف از پیج های مختلف انتظار انتشار مطالب خاصی را دارند . یعنی وقتی شما تبلیغ محصول را در پیج های نامربوط درج میکنید، قاعدتا اولین تبلیغ آن پیج نخواهد بود و تبلیغات دیگری را نیز انتشار خواهد داد .نتیجه ؟!

۷۰% کاربران تبلیغ هارا را نادیده میگیرن ۱۰% کاربران از کاربری پیج خارج میشوند ۱۰% کاربران به اعتراض در قالب کامنت میپردازند . ۱۰% فقط کاربران به تبلیغ توجه میکنند . چند در صد از این ۱۰% مشتری شما خواهد شد؟ ایا این صرف هزینه برگشت پذیر است؟!

نداشتن صفحه اختصاصی :

هر مجموعه ای برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی باید صفحه ای مخصوص به خود را داشته باشد حتی اگر به حد مطلوب تعداد دنبال کننده نرسد . چرا؟

داشتن صفحه اختصاصی به کاربران این امکان را میدهد که با مجموعه شما از همان طریق که آشنا شده است در ارتباط باشد.
زمینه فکری که مجموعه شما، یک مجموعه رسمی و سازماندهی شده است در ذهن کاربران ایجاد میشود .
هر اطلاعاتی که مربوط به محصولات و خدمات شما میباشد در دسترس کاربران میباشد .






عدم توجه به نظرات کاربران

یکی از راه های ارتباطی با کاربران شبکه های اجتماعی یا بازار هدف شما “بخش نظرات ” میباشد . عدم توجه کافی به این بخش ممکن است باعث از دست رفتن یک موقعیت فروش و همچنین کاهش اعتبار مجموعه شما شود .
از طریق این بخش با دنبال کننده های خود در ارتباط باشید و از آنها نظر خواهی کنید . پاسخ گویی سریع و کامل به نظرات کاربران میتواند تاثیر مهمی بر اعتبار شما در شبکه های اجتماعی داشته باشد .
عدم درج اطلاعات کافی در مورد تبلیغ:

شما با انتشار تبلیغات وسیع ، با متن ها و عکس های بسیار عالی ، به مرحله اول بازاریابی یعنی ” جلب توجه کاربران ” دست میباید ولی در مرحله دوم بازاریابی ” یعنی جذب مشتری ” شکست میخورید . چرا؟!

در بیشتر موارد علت این امر” عدم درج اطلاعات کافی میباشد “. شما توقع دارید کاربران با دیدن شماره تماس شما ، تماس بگیرند و اگر سوالی دارند بپرسند ولی تحقیقات نشان میدهد اکثر کاربران وقتی حداقل اطلاعات کافی را از محصول در دیدن تبلیغ نداشته باشند اقدام به برقراری ارتباط نمیکنند .

پست گذاری بیش از حد :روند پست گذاری در شبکه های اجتماعی باید به طور منطقی پیش برد . این روند باید بر اساس نظرات کاربران ، نوع محصولات یا خدمات شما ، هدف شما از پست (آموزشی ، تبلیغ و…) میزان استقبال و دیگر موارد باشد.

درج لینک بدون متن توضیح:توقع نداشته باشید با درج لینک به سایت خود بدون هیچ متن توضیحی کاربر وارد سایت شما شود . درج لینک سایت که قالبا برای سئو سایت و افزایش بازدید انجام میشود بدون متن توضیح نمیتواند کارآمد باشد .

عدم انالیز هر پست:هر پستی که در شبکه های اجتماعی منتشر میکنید باید مورد بررسی قرار بگیرد، چراکه این عمل باعث میشود نقاط ضعف و قوت و همچنین علایق و میزان تمایل کاربران برای خواندن پست ها را اندازه بگیرید . عدم انالیز هر پست و بی توجهی به محتوی های منتشر شده عمل بازاریابی و تبلیغات شمارا بی نتیجه خواهد کرد .

تبلیغات گول زننده !

نوع از تبلیغات( غیر اخلاقی ) در شبکه های اجتماعی تبلیغات گول زننده میباشد . این تبلیغات که با هدف بازاریابی برای محصولات مختلف با نیت فریب کاربران توسط برخی از مجموعه های سود جو انجام میشود ، نتایج به مراتب جبران نشدنی را برای مجموعه های مختلف به همراه داشته است. این مجموعه ها با این کار اشتباه و البته غیر اخلاقی فقط موجب جلب توجه کاربران زیادی شده اند(مرحله اول بازاریابی) ، ولیکن عملا این کار برای فروش و جذب مشتری (مرحله دوم بازاریابی) بی نتیجه است.

ارائه پاسخ‌های از پیش تعیین شده:پاسخ‌های آماده برای سوالات متداول در بعضی زمان‌ها شما را نجات خواهد داد، اما باید با احتیاط از آن‌ها استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که در مقابل انتقادها، بازخوردهای منفی و سوالات خاص باید باملاحظه بوده و پاسخ شخصی ارائه دهید.

تکرار پی‌درپی مطالب تکراری : ارسال محتواهای تکراری و پی‌درپی این تصور را ایجاد می‌کند که برند شما خسته‌کننده است. به جای ارسال لینک بعد ار لینک و یا نقل‌قول بعد از نقل ‌قول طیف گسترده‌ای از محتواهای باارزش ارائه کنید. هنگامی که شما یک نوع محتوای تکراری ارسال می‌کنید این باعث خواهد شد مخاطبان شما کمتر با مطالب شما درگیر شوند و حتی هنگام ارسال مطالب جذاب هم اهمیتی ندهند.

عدم توجه کافی به بازخوردهای مشتری Feedback : در پایان نظرسنجی‌هایی که انجام می‌شود یک عبارت “با تشکر از نظرات شما” همیشه به چشم می‌خورد. وقتی مخاطب وقت می‌گذارد و با دقت نکات مثبت و منفی محصولی یا خدمتی را می‌گوید امید به تغییر آن در مراحل بعد را دارد. اما متأسفانه در اکثر مواقع با ناامیدی تغییری را نمی‌بیند. چون تغییر بر اساس نظر مشتری انجام نمی‌پذیرد بلکه به صلاحدید مدیریت است. در بعضی موارد حتی پاسخی به نظرسنجی مخاطب هم داده نمی‌شود و در موارد خیلی کم با ایمیلی از وی تشکر می‌شود و این‌که نظراتش در حال پیگیری است! این رفتاری غلط است که در بلندمدت موجب کاهش مشتری می‌گردد.

مطالب و محتوای بد: محتوا و اطلاعات بی مصرف، مشتریان بالقوه را از شما دور می کند.بله، هرگز نباید صفحهء کاربری خود را غیر فعال نگه دارید اما این مطالب اصلاً نباید مطالب و محتوایی با بار منفی بوده و یا غیر منطقی و بیش از حد باشند.

تصاویر نامرتبط: نام تجاری متناقض با تصاویر به کاربرده شده در صفحات کاربری در شبکه های اجتماعی باعث گیج شدن مخاطبین خواهد شد. بنابراین تصاویر انتخابی شما باید با حرفهء شما مرتبط باشد. همچنین سعی کنید در به روزرسانی آن دقت لازم را به عمل آورید.

عدم وفاداری به محتوا: اگر به محتوا و مطالب ارائه شده در صفحهء خود وفادار نباشید مشتریان خود و مشتریان آینده را نیز از دست خواهید داد. از سوی دیگر باید مطابق ایدئولوژی و فعالیتهای تان افراد را جذب نمایید. این امر باعث ایجاد حس اعتماد و صداقت در آنها خواهد شد. مطمئنم با ایجاد اعتماد توسط عمل کردن به مطالب ارائه شده، تعداد زیادی مشتری به دست خواهید آورد.

عدم پشتیبانی شبکه های اجتماعی با سئو
این بزرگترین اشتباه در امر بازاریابی آنلاین از طریق رسانه های اجتماعی می باشد. اگر در حال انجام کسب و کار اینترنتی در رسانه های اجتماعی هستید، باید صفحات شبکه اجتماعی خود را با استفاده از قوانین سئو پشتیبانی نمایید. استفاده از بازاریابی شبکه های اجتماعی برای ارتقاء کسب و کار اینترنتی شما بسیار فوق العاده عمل می کند. اما اگر این امر همراه با استراتژی سئو انجام شود، بسیار کاملتر خواهد بود. زیرا بازاریابی رسانه های اجتماعی به تنهایی برای تقویت و ترویج کسب و کار اینترنتی شما کافی نمی باشد.

مکالمه‌ی خود و مشتری را آفلاین می‌کنید. Offline
یکی از روش‌هایی که تعدادی از شرکت‌ها به کار می‌گیرند این است که شما در شبکه اجتماعی یا صفحه‌ی وب‌سایت آن‌ها پیامی در مورد محصول یا خدماتشان می‌گذارد. مثل کالایی که خریدید معیوب است. پس از مدتی موجی از پیام‌های دیگر در ادامه به راه می‌افتد و درنهایت شخصی که خودش را مسئول شرکت می‌کند در همان‌جا آدرسی می‌گذارد که به‌طور مستقیم با وی در ارتباط باشید و مشکلتان را حل خواهد کرد. اما وقتی به‌طور مستقیم با او وارد مکالمه می‌شوید او نظر شما را رد می‌کند و با عذرخواهی نمی‌تواند کالای شما را تعمیر یا تعویض کند.

شاید در نگاه اول رفتار وی و پاسخگویی وی در شبکه‌های اجتماعی اقدامی مسئولانه باشد اما بازخورد شما و دیگران از این رفتار در ادامه موجب عدم اطمینان مشتری و ریزش آن می‌گردد.

برگرفته از سایت
www.minikar.com
 

jain

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Jan 21, 2021
ارسالی‌ها
8
پسندها
0
امتیازها
1

اعتبار :

شبکه های اجتماعی فرصت بی‌نظیری به کسب وکارها هدیه کرده است. شما با مدیریت خدمات شبکه های اجتماعی شانس تبلیغ و معرفی خدمات خود را افزایش می‌دهید. شبکه‌های اجتماعی به همان اندازه که امکان تعامل کاربران با یکدیگر را گسترش داده است، به همان میزان نیز امکان ارتباط بازاریابان با مشتریان بالقوه و بکاربردن استراتژی‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را توسعه داده است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی دوست دارند که با برندها صحبت کنند، این اتفاق یعنی جاده‌ای هموار برای بازاریابان، در این حالت می‌توانند با بکاربستن استراتژی‌های بازاریابی آنچه را که می‌خواهند به کاربران بفروشند.
 
بالا پایین