Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

کاربرد دستگاه تصفیه هوا در دیتاسنتر و اتاق سرور

اطلاعات موضوع

Kategori Adı گرایش های زیست شناسی
Konu Başlığı کاربرد دستگاه تصفیه هوا در دیتاسنتر و اتاق سرور
نویسنده موضوع novinmarketing
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan novinmarketing

novinmarketing

کـاربــر حـرفــه ای
تاریخ ثبت‌نام
Feb 15, 2016
ارسالی‌ها
452
پسندها
34
امتیازها
0

اعتبار :

اتاق سرور و مرکز داده، مکانی امن برای متمرکز کردن سرورهای شبکه و نگهداری از منابع مشترک سازمان، هستند. نگهداری از تجهیزات این مراکز نیز در جهت پیشبرد اهداف سازمان، از اهمیت بسیاری برخوردار است.
در سال‌های اخیر مطالعات بسیاری در خصوص خرابی تجهیزات کامپیوتری و الکترونیکی به خصوص در شهرهای صنعتی و بزرگ انجام شده است. این مطالعات نشان دهنده افزایش خرابی‌ها، و آلودگی هوا، به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در این موضوع بوده‌اند.
گرچه اتاق‌های سرور و مراکز داده معمولا محیط‌هایی کنترل شده از لحاظ تردد هستند، اما با این حال عوامل بسیاری باعث افزایش آلودگی هوای این محیط‌ها می‌شود:
افزایش ذرات معلق و گازهای خورنده و اسیدی نظیر اکسید گوگرد و اکسیدهای نیتروژن در محیط‌های شهری و صنعتی، بوردهای الکترونیکی را بیش از پیش در معرض فرسایش قرار داده است. این ذرات معلق و گازهای شیمیایی از طریق منافذ به سهولت وارد فضاها می‌شود.
هم چنین گازهایی که از باتری‌های UPSمتصاعد می‌شود و ذرات اکسید روی برخواسته از اتصالات کف کاذب، از سایر عوامل تشدید آلودگی هوای اتاق‌های سرور و دیتاسنترهاست. از آن جایی که از سال ۲۰۰۶ به واسطه وضع قوانین سخت گیرانه زیست محیطی، استفاده از فلزات سنگین به ویژه سرب در تولید بوردهای الکترونیکی محدود گردید، بوردهای الکترونیکی از استحکام کمتری برخوردارند و بیش از حالت عادی در معرض خرابی و فرسایش قرار دارند.
از این رو به منطور جلوگیری از آسیب دیدگی سرورها و سایر تجهیزات الکترونیکی موجود در این محیط‌ها، استفاده از انواع روش‌های تصفیه هوا بسیار رایج شده است و اهمیت این موضوع به حدی است که استانداردهای خاصی نیز برای آن تدوین شده است:

طبق راهنمای کمیته فنی ASHRAE (انجمن مهندسان گرمایش، سرمایش و تهویه آمریکا) برای دیتاسنترها (Gaseous and Particulate Contamination Guidelines for Data Centers)، حد قابل قبول برای تعداد ذرات معلق در هوا معادل حداکثر ۱۰۰۰۰ ذره در لیتر است. این وضعیت منطبق بر شرایط یک اتاق تمیز کلاس ۸ بر مبنای استاندارد ISO ۱۴۶۴۴-۱ می‌باشد.
علاوه بر ذرات معلق، در این راهنما بر اهمیت آلاینده‌های شیمیایی بخصوص ترکیبات گوگرد و لزوم کنترل و کاهش این گازها تأکید شده است. بر اساس این راهنما، یک دستگاه یا سیستم تصفیه هوای مناسب برای اتاق سرور، به ترتیب شامل یک پیش فیلتر برای جذب ذرات معلق درشت، یک فیلتر کربن اکتیو یا کربن فعال برای جذب گازها و آلودگی شیمیایی و یک فیلتر هپا برای جذب ذرات معلق ریز و فوق ریز است:

بر اساس موارد عنوان شده در استاندارد TIA۹۴۳، ساختار فیزیکی دیتاسنتر باید دارای شرایط مناسب تهویه هوا باشد که این مورد در اغلب دیتاسنترهای مهم جهان در زمان طراحی ساختمان لحاظ می‌گردد. با توجه به جدید بودن این مباحث در کشور ما و بعضا در نظر نگرفتن چنین ملاحظاتی در زمان طراحی ساختار دیتاسنتر، نیاز بسیاری به بازبینی و یافتن راه حل‌های جایگزین جهت تصفیه هوای دیتا سنتر است.

لازم به توضیح است که دستگاه‌های تصفیه هوای رایج در بازار تصفیه هوا، که از مکانیزم یونیزاسیون و پلاسما بهره می‌گیرند، از استاندارد فوق تبعیت نمی‌کنند و در واقع انتخاب‌های مضری برای دیتاسنتر و اتاق سرور هستند. این گونه دستگاه‌های تصفیه هوا علاوه بر ایجاد الکتریسیته ساکن، یون منفی و یا یون مثبت، که خود پارامتری منفی در اتاق‌های سرور و دیتاسنتر به حساب می‌آید، با باردار کردن ذرات معلق موجود در هوا باعث چسبیدن آن‌ها به سطح مدارها و چیپ‌های الکترونیکی می‌شوند.


تاثیر آلودگی هوا بر تجهیزات سخت افزاری و الکترونیکی
ذرات گرد و غبار معلق در هوا از مجاری مختلف مانند درز درب‌ها، منافذ عبور کابل و لوله‌ها و ... به اتاق وارد می‌شوند. جالب آنکه حتی در مواردی که منافذ ورودی به خوبی بسته شده باشند، باز هم ذرات معلقی در هوا مشاهده می‌شوند. علاوه بر ذرات معلق، بخش دیگری از آلاینده‌های هوا شامل گازهایی مانند اکسیدهای گوگرد و ازت می‌باشند. مجموع ذرات معلق و آلاینده‌های شیمیایی هوا به دلایل مختلف باعث اختلال در عملکرد تجهیزات کامپیوتری می‌شوند.


دستگاه تصفیه هوای ایرپروس در دیتاسنتر و اتاق سرور


دستگاه تصفیه هوای ایرپروس با عبور دادن هوا از پیش فیلتر از جنس هپا، ذرات درشت آلودگی هوا را جذب و تصفیه می‌کند.
در مرحله بعدی، هوا از فیلتر کربن اکتیو یا فیلتر جاذب گاز و بوی شیمیایی عبور کرده و هرگونه آلودگی گازی در این مرحله فیلتر می‌شود.
آخرین مرحله، فیلتر هپا از کلاس H۱۳ است که ریز ترین ذرات معلق در هوا تا ابعاد ۰.۰۰۳ میکرون را با بالاترین راندمان ممکن تصفیه و جذب کرده و هوای عاری از هرگونه آلودگی را به محیط برمی‌‌گرداند.

منبع : دستگاه تصفیه هوا
 
بالا پایین