Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

آیا شما بدون این که بدانید، خانه خود را با اوزون آلوده می‌کنید؟

اطلاعات موضوع

Kategori Adı گرایش های زیست شناسی
Konu Başlığı آیا شما بدون این که بدانید، خانه خود را با اوزون آلوده می‌کنید؟
نویسنده موضوع novinmarketing
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan novinmarketing

novinmarketing

کـاربــر حـرفــه ای
تاریخ ثبت‌نام
Feb 15, 2016
ارسالی‌ها
452
پسندها
34
امتیازها
0

اعتبار :

در حالی که ممکن است شما سعی در ایجاد یک محیط پاک برای خانه خود داشته باشید، ممکن است بدون این که بدانید، مقادیر زیادی اوزون را به خانه خود وارد کنید.


برخی از تولید کنندگان و عرضه کنندگان دستگاه‌ های تصفیه هوا، هم چنان اصرار دارند که دستگاه‌ هایی که اوزون تولید می ‌کنند، راه سالم و پر کاربردی برای تصفیه هوای محیط ‌های داخلی و بسته هستند. با استفاده از عباراتی مانند "اکسیژن انرژی دار" و "هوای تازه کوهستان"، این شرکت ‌ها به بازاریابی گمراه کننده خود ادامه می‌ دهند. اما طبق گفته سازمان محیط زیست آمریکا ( EPA)، دستگاه‌ های تصفیه هوای مولد اوزون نه کارایی دارند و نه امن هستند. در حقیقت این دستگاه ها، به جای این که به تنفس مردم کمک کنند، تنفس و سلامتی آن ها را دچار مشکل می کنند.



بالا خوب، پایین بد!


اوزون گازی فعال است که از ۳ اتم اکسیژن ساخته شده است. لایه اوزون که در قسمت بالایی جو کره زمین وجود دارد، ما را در برابر اشعه های مضر خورشید حفاظت می کند. اما این گاز در صورت استنشاق ، آلاینده ای قوی است که می تواند موجب آزار گلو و ریه ها، سرفه های شدید، درد قفسه سینه، تنگی نفس و آسم شود. قرار گرفتن بلند مدت در معرض گاز اوزون حتی ممکن است موجب مرگ زودرس شود. به همین دلیل است که سازمان محیط زیست آمریکا از عبارت "بالا خوب و پایین بد" استفاده کرده است تا تفاوت لایه اوزون و اوزونی که ما تنفس می کنیم را نشان دهد.


متاسفانه انسان ها مسئول تولید بخش اعظم اوزونی که استنشاق می کنیم، هستند. اوزون در سطح زمین، عنصر اصلی آلودگی هوای شیمیایی است و هنگامی تولید می شود که آلاینده هایی مانند ضایعات کارخانه های برق و یا دود ماشین ها در معرض نور خورشید قرار می گیرند. خوشبختانه سازمان محیط زیست آمریکا، متوجه خطرات آلودگی اوزون در فضای بیرون شده است و استانداردهایی برای حفاظت محیط زیست و سلامتی افراد منتشر کرده است. اما اوزون در محیط داخلی داستان کاملا متفاوتی دارد.


دستگاه های پاک کننده هوا با مولد اوزون در حقیقت موجب ایجاد آلودگی می شوند

استاندارد امنیتی ۸۶۷ underwriters’ laboratories ، ایجاب می کند که دستگاه های تصفیه هوا به هیچ عنوان مقداری بیشتر از ۵۰ بخش در میلیارد ( ppb) اوزون تولید نکنند. با این حال، حتی این سطح از اوزون نیز برای سلامتی مضر است و در حال حاضر هیچ استاندارد ملی در مورد دستگاه های تصفیه هوای همراه با مولد اوزون برای فضای داخلی ، وجود ندارد. این موضوع مشکل بسیار مهمی است از آن جایی که آزمایشات مرکز تخصصی مطالعات هوای کالیفرنیا، نشان داده اند که بسیاری از دستگاه های به اصطلاح تصفیه هوا، اوزونی در حدود ۳۰۰ بخش در میلیارد تولید می کنند. بر اساس مطالعات این مرکز، تمرکز این مقدار اوزون در هوا، برابر و یا بالاتر از اولین محله هشدار هوای ناسالم است.


اما موضوع اصلی این جاست که این دستگاه های تصفیه هوا، در تصفیه هوای خانگی و اداری به هیچ عنوان کارامد نیستند. بر اساس گفته های سازمان محیط زیست آمریکا، این سیستم های تصفیه هوا، ذرات معلق هوا از جمله گرد و غبار، گرده گیاهان، باکتری و قارچ را خنثی نمی کنند. این دستگاه های تصفیه هوا هم چنین در خنثی کردن آلاینده های شیمیایی و بو بی اثر هستند. هم چنین علاوه بر آسیبی که اوزون به سیستم تنفسی می رساند، اوزون می تواند با سایر آلاینده های شیمیایی موجود در هوا واکنش نشان دهد و محصولات جانبی سمی هم چون فرمالدئید و ذرات فوق ریز را شکل دهد.


راه حل هایی برای بهبود کیفیت هوای داخلی

برای بهبود موثر و امن کیفیت هوای داخلی خانه خود، سازمان محیط زیست آمریکا پیشنهاد های زیر را ارائه داده است:
- کنترل در منبع: منبع ایجاد آلودگی هوا در خانه خود را کنترل و یا در صورت امکان حذف کنید تا آلودگی محیط داخلی خود را کاهش دهید.
-تهویه:در صورت مناسب بودن شرایط، درها و پنجره ها را باز کنید تا هوای تازه از بیرون به داخل بیاید.
-تصفیه هوا: از یک دستگاه تصفیه هوای مناسب با تکنولوژی های اثبات شده مانند فیلتراسیون مکانیکی استفاده کنید تا ذرات معلق فوق ریز را حذف کنید و از روش جذب سطحی نیز برای کنترل بو و آلودگی های شیمیایی استفاده کنید.

منبع : دستگاه تصفیه هوا
 
بالا پایین