Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

تصفیه آب با سیستم های ro چه مزایا و چه معایبی دارد؟

اطلاعات موضوع

Kategori Adı گرایش های زیست شناسی
Konu Başlığı تصفیه آب با سیستم های ro چه مزایا و چه معایبی دارد؟
نویسنده موضوع novinmarketing
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan ریحانه صادقی

novinmarketing

کـاربــر حـرفــه ای
تاریخ ثبت‌نام
Feb 15, 2016
ارسالی‌ها
452
پسندها
34
امتیازها
0

اعتبار :

[h=3]اسمز و حذف مواد معدنی از آب آشامیدنی[/h]بطور کلی اسمز معکوس می تواند موادی همچون نمک، منگنز، آهن، فلوراید، سرب و کلسیم را حذف کند (Binnie et. al., 2002). بیشتر ترکیبات معدنی موجود در آب از نظر فیزیکی بزرگتر از مولکولهای آب هستند و بدین جهت در غشای نیمه تراوا بدام می افتند و زمانی که آب شرب با استفاده از سیستم RO فیلتر می شود، از آن جدا می گردند (AllAboutWater.org, 2004). البته کسانی که از این سیستم استفاده می کنند همواره از جدا شدن مواد معدنی از آب شرب‌ خود نگران هستند.
[h=3]اسمز معکوس مواد معدنی را حذف می کند[/h]اسمز معکوس (RO) بیش از ۹۰ تا ۹۹٫۹۹٪ از کل آلاینده های موجود در منبع آب آشامیدنی، از جمله مواد معدنی را حذف می کند (شکل ۱ را ببینید). چون مولکولهای مواد معدنی بزرگتر از مولکولهای آب هستند، سیستم RO آنها را جدا می کند. موضوع مربوط به مواد معدنی و سیستم RO ، باعث بروز اختلافاتی میان اندیشمندان حوزه های آب و سلامت شده است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) به روشنی تاکید دارد که اکثر مواد معدنی لازم برای حفظ سلامت انسان باید از طریق مواد غذایی و مصرف مکمل ها، و نه از طریق نوشیدن آب، تامین شوند. علاوه بر این، مواد معدنی موجود در آب می توانند برای سلامت انسان مضر باشند. ثابت شده است که کلسیم و منیزیم از عناصر ضروری برای بدن انسان هستند (WQA, 2011). با این حال برخی با استناد به دلایلی ضعیف، ادعا می کنند که ما باید کمبود این عناصر را از طریق مصرف آب جبران کنیم (WQA,2011). آب لوله کشی دارای مواد معدنی مختلفی است که بدن انسان به سختی قادر به جذب آنهاست (Misner, 2004). گمان می رود که وجود این مواد باعث بروز بسیاری از بیماری ها همچون سختی شریان ها (hardening of the arteries)، ورم مفاصل (arthritis)، سنگ کلیه (kidney stones)، سنگ کیسه صفرا (gall stones)، گلوکوم یا آب سیاه (glaucoma)، آب مروارید (cataracts)، کاهش شنوایی (hearing loss)، آمفیزم یا نفخ (emphysema)، دیابت (diabetes) و چاقی (obesity) می شود. مواد معدنی موجود در آبهای لوله کشی، مخصوصا در آبهایی با سخت بالا، به سختی جذب می شوند، و یا توسط بافتهای سلولی دفع می گردند و در صورت تخلیه نشدن، وجود آنها موجب مسدود شدن شریان ها و آسیب های داخلی می گردد (Dennison,193;Muehling,1994;Banik,1989).
مزایا و معایب تصفیه آب با سیستم های RO
(شکل ۱) ممبرین اسمز معکوس (منبع: DOI-BUR, 2009)​
[h=3]مواد معدنی آلی در برابر مواد معدنی غیر آلی[/h]مواد معدنی موجود در آب بر دو نوعند، آلی و غیر آلی. فیزیولوژی بدن انسان از نظر بیولوژیکی مایل به ترکیب با مواد معدنی آلی است. بسیاری از مواد معدنی آلی برای عملکردهای بدن ما از طریق مواد غذایی گیاهی تامین می شوند (Misner, 2004). یک گیاه در حال رشد، مواد معدنی غیر آلی را از خاک جذب می کند و آن را به یک ماده معدنی آلی و مفید تبدیل می نماید (Misner, 2004). وقتی یک ماده معدنی آلی ( حاصل از مواد غذایی گیاهی) وارد معده می شود، باید خود را به یک مولکول پروتئینی خاص وصل کند (chelation) تا بتواند جذب گردیده و برای بافتهایی که به آن نیاز دارند قابل دسترسی شود (Misner, 2004). هنگامی که یک ماده معدنی گیاهی وارد بدن انسان می شود، به عنوان یک کوآنزیم (coenzyme – ترکیبی غیرپروتئینی که برای انجام عملکرد یک آنزیم ضروری است) برای تشکیل مایعات بدن، تشکیل سلول های خونی و استخوانی، و نیز حفظ سلامت انتقال دهنده های عصبی مورد استفاده قرار می گیرد (Balch & Balch 1990).
[h=3]اسمز معکوس بر روی pH آب تاثیر اندکی می گذارد[/h]وقتی که آب را مصرف می کنید و درون معده شما با مواد غذایی در تماس قرار می گیرد، سطح pH آن بطور خودکار تغییر می کند (Wise, 2011). حتی اگر معده خالی باشد باز هم این اتفاق رخ خواهد داد زیرا اسید معده شما خود به تنهایی چندین برابر اسیدی تر از آب تصفیه شده توسط سیستم RO (با pH بین ۶ تا ۸) است و مقدار آن در حدود ۲ می باشد (Wise, 2011). بدن انسان به طور ثابت سطح pH را تنظیم می کند تا مقدار متعادل را پیدا کند (شکل ۲ را ببینید). بنابراین در شرایط عادی، مقدار متعادل pH که در حدود ۷٫۴ است همیشه ثابت باقی می ماند (Wise, 2011). بدن سالم بسیار قوی است و می تواند به سرعت و به راحتی به pH مطلوب برسد (Wise, 2011). مقدار pH نوشابه های غیر الکلی و نوشیدنی های ورزشی معمولاً در حدود ۲٫۵ ، آب پرتقال در حدود ۳ ، و قهوه در حدود ۴ است، و این در حالی است که ما این نوشیدنی ها را همواره بدون هیچ گونه مشکلی مصرف می کنیم (Wise, 2011).
تصفیه آب با سیستم های RO مزایا و معایب
(شکل ۲) مقایسه مقادیر pH (منبع: Wise, 2011)​
[h=3]نتیجه گیری در مورد مزایا و معایب دستگاه های RO[/h]آب فیلتر شده یا تصفیه شده توسط سیستم های RO ، خالص، تمیز و سالم می باشد. سیستم تصفیه RO در حال حاضر تنها فن آوری است که می تواند بیشتر آلاینده های ظاهر شده (مانند داروهای تجویزی و پرکلرات) و دیگر آلاینده ها (مانند آرسنیک، سیانید و فلوراید) ، که جداسازی آنها با دیگر روش های تصفیه کار مشکلی می باشد، حذف نماید. مصرف بیشتر مواد معدنی غیرآلی و مضر بدین معنی است که بدن در مدت زمان طولانی تری باید تحت فشار قرار بگیرد تا بتواند موادی که در ابتدا بر عدم مصرف آنها تاکید شده است را جذب کند (Wise, 2011). استفاده کنندگان از سیستم های RO نباید در مورد حذف شدن مواد معدنی نگران باشند. WHO (2009) و WQA (2011) به وضوح متذکر شده اند که بدن انسان بیشتر مواد معدنی مورد نیاز را از طریق غذا و یا مکمل های غذایی، و نه آب آشامیدنی، بدست می آورد.

منبع : دستگاه تصفیه آب خانگی
 
بالا پایین