Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

کولر گازی

اطلاعات موضوع

Kategori Adı سایر موضوعات مکانیک
Konu Başlığı کولر گازی
نویسنده موضوع novinmarketing
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan zahra71

novinmarketing

کـاربــر حـرفــه ای
تاریخ ثبت‌نام
Feb 15, 2016
ارسالی‌ها
452
پسندها
34
امتیازها
0

اعتبار :

کولر گازی در صنعت تهویه مطبوع از کاربری خاصی برخوردار است و باعث کاهش دمای محیط (انتقال گرما به محیط سردتر یا مبرد) می شود. کولرهای گازی بر خلاف کولرهای آبی که در آن از آب به عنوان خنک کننده استفاده می شود تبادل جرم آب (به عنوان رطوبت) با محیط گرم ندارد. به همین دلیل کولرهای گازی برای محیط های شرجی مناسب ترین گزینه است. کولرهای گازی معمولا در دو مدل ساخته می شود:
1-کولرهای گازی یک تکه (پنجره ای، ایستاده و ...) 2- کولرهای گازی دو تکه یا اسپلیت
کولرهای گازی از نظر ساختاری به دو بخش اصلی تقسیم می شود که عبارتنداز:
قسمت الکنریکی : از یک خازن با ظرفیت نسبتا بالایی برای ایجاد گشتاور جهت راه اندازی کمپرسور استفاده می شود همچین ممکن است بیش از یک خازن با ظرفیت های مختلف استفاده شود که در کولرهای مختلف متفاوت است.
قسمت مکانیکی : اجزای مکانیکی بکار رفته در کولر گازی دارای شباهت زیادی به اجزای مکانیکی به کار رفته در یخچال دارد، مانند: کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، لوله مویین (کاپیلاری)، سینی زیر کولر و ...
مکانیزم های متداول به کار گرفته شده در کمپرسور کولرهای گازی دو نوع است که شامل کمپرسورهای رفت و برگشتی و کمپرسورهای دورانی (روتاری) می باشد.کمپرسورهای دورانی فاقد میل لنگ و پیستون بوده و روتور در حال چرخش (به کمک طرح مکانیزم آن) گاز مبرد را از مسیر ورودی مکیده و آن را وارد لوله خروجی می کند. در کولر گاز عموما از دو پروانه استفاده می شود که هر دوع بر روی یک محور می چرخند. یکی از پروانه ها هوا را به درون دستگاه مکیده و در مجاورت گاز سرد شده‌ی مبرد قرار می دهد که در اثر اختلاف دمای بین هوا ورودی و مبرد گرما به سیال عامل منتقل می شود. پروانه دوم وظیفه راندن هوای ورودی به اواپراتور را بر عهده دارد.
در کولرهای گازی دو تکه کمپرسور و کندانسور در واحدی به نام یونیت خارجی تعبیه شده اند. یونیت خارجی در فضایی خارج از محیط تحت تهویه نصب می گردد. بخش های تبخیر یا اواپراتور و شیر انبساط نیز در یک واحد به نام یونیت داخلی تعبیه شده اند. هوا در جهت ورود به محیطی که مورد تهویه قرار گرفته از طریق دریچه ای مخصوص که غالبا بر روی یونیت داخلی قرار دارد به محیط پرتاب می شود و به منظور جلوگیری از ورود گرد و غبار و همچنین از بین بردن ویروس و میکروب های شناور در هوا فیلتری در پشت دریچه هوا نصب می گردد.
گاهی ممکن است بر اثر عدم تنظیم ترموستات و یا ازدیاد گاز شارژ شده اواپراتور و یا قسمتی از لوله برگشتی برفک یا یخها ذوب شوند و در نتیجه آب از جدارهای کولر سر ریز کند. برای پیشگیری از این مشکل ترتیبی اتخاذ شده است که در صورت بروز حالت فوق ، آب به خارج از کولر هدایت شود. این وظیفه بر عهده سینی زیر کولر گازی است. در گوشه‌ای از سینی ، لوله مخصوصی تعبیه شده است که این آبها از آن خارج می‌شود. برای جلوگیری از ریزش آب ، عموما به لوله مذکور شیلنگی متصل می‌شود و با قرار دادن آن بر روی سطح زمین از پراکنده شدن ذرات آب در محیط جلوگیری می‌شود.


منبع : بوتان
 

zahra71

کـاربــر حـرفــه ای
تاریخ ثبت‌نام
Sep 8, 2015
ارسالی‌ها
145
پسندها
22
امتیازها
18

اعتبار :

در گذشته عمولا از کولر های آبی استفاده می شد. کولر آبی دارای مصرف برق بالایی است. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی مردم غالبا از کولر گازی برای خنک کردن محیط خانه و محل کار خود استفاده می کنند. کولر گازی نسبت به انواع آبی کولر ها دارای مصرف برق پایین تری است.کولر گازی وسیله ای است که قادر است درجه حرارت، رطوبت و کیفیت کلی هوا را تغییر دهد. به طور ویژه، کولر گازی، با انتقال انرژی گرمایی از داخل به محیط خارج و جایگزین کردن هوای خنک به جای آن، منزل شما را خنک می کند. البته لازم به ذکر است که کولر گازی تنها برای خنک کردن محیط استفاده نمی شود بلکه قادر به گرم کردن منطقه نیز است.کولر گازی قادر است است هوای اتاق را به مایع تبدیل کند و سپس با تبدیل مجدد آن به گاز موجب خنک شدن محیط می شود. در واقع کولر گازی در طول این فرآیند گرمای اتاق را دریافت کرده و آن را به هوای خنک تبدیل می کند و به محیط انتقال می دهد. کولر گازی در مناطق مرطوب مانند شمال کشور دارای کاربرد بیشتری است.کولر گازی دارای چهار نوع مختلف است که عبارتند از:
 
بالا پایین