Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

طرز تهيه حليم بادمجان+عكس

  • نویسنده موضوع sting
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı آش و سوپ
Konu Başlığı طرز تهيه حليم بادمجان+عكس
نویسنده موضوع sting
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan sting

sting

معـاون ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
27,708
پسندها
5,661
امتیازها
113
محل سکونت
تهـــــــــــران
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
کیسه بوکس
دل نوشته
اگه تو زندگی یکی از سیم های سازت پاره شد... آهنگ زندگیتو رو جوری ادامه بده هیچکس نفهمه به تو چی گذشت ، حتی اونیکه سیم رو پاره کرد!
بهترین اخلاقم
نــــدارم
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

سلام
من اين طرز تهيه رو دارم ميخوام اگه جاييش اشتباهه يا جور ديگه اي ياد دارين رو بهم بگيد
حليم بادمجان (غذايي اصفهاني):

مواد لازم براي 4 نفر:

بادمجان ............... 2.5 كيلو

برنج ...................... 100 گرم (1 پيمانه)

5 تا 6 پيمانه آب براي برنج

گوشت گردن ........... 350 گرم

پياز .......................3 عدد

دارچين ................... 1/2 قاشق چايخوري (و يا 1 عدد چوب دارچين)

نعناع خشك ............ 2 قاشق غذاخوري

روغن ..................... به ميزان لازم

زعفران .................... 1/2 قاشق چايخوري (به همراه كمي نيز براي تزيين)

پودر سير .................. 1/2 قاشق چايخوري

نمك و فلفل سياه ..... به ميزان لازم

كشك ..................... 1 پيمانه (بسته به ذائقه مي توان ميزان آن را تغيير داد)

كشك زعفراني، سير و پودر گردو براي تزيين




نحوه تهيه :

1- ابتدا بادمجان ها را آماده كنيد: براي اين كار آن ها را پوست كنده، برش زده، شسته و درون آبكش گذاشته تا آب اضافي آن ها خارج شود و سپس كمي نمك زده و حدود 1 ساعت به همان حال قرار دهيد. چون سرخ كردن اين ميزان بادمجان روغن زيادي مصرف مي كنه و در نتيجه غذاتون بسيار پرچرب ميشه بهتره كه نيمي از بادمجان ها را در روغن سرخ كنيد (البته در اواسط سرخ كردن هم در قابلمه را ببنديد تا روغن كمتري جذب كند) و سپس روي كاغذ آشپزخانه قرار دهيد تا روغن اضافي آن گرفته شود. نيمي ديگر از بادمجان ها را با كمي روغن آغشته و در فر 180 درجه سانتي گراد قرار دهيد تا زماني كه وسط آن بپزد و يا درون يك قابلمه نصف ليوان آب ريخته و بادمجان ها را در آن بپزيد. به اين ترتيب با روغن كمتر تونستيد غذاي سالم تري تهيه كنيد. سپس تمام بادمجان ها را با هم مخلوط كرده و با گوشكوب برقي و يا دستي حسابي له كنيد و در كناري قرار دهيد.

2- حال نوبت به آماده كردن برنج مي رسد: برنج را از قبل كمي بخيسانيد و با ميزان آب گفته شده درون قابلمه مناسب ريخته و روي حرارت گذاشته تا حسابي بپزد و آب آن تبخير شده و غليظ شود درست مانند زماني كه براي شله زرد، برنج تهيه مي كنيد. زماني كه برنج شروع به جوشيدن كرد تا زماني كه كاملا" پخته نشده نبايد برنج را هم زد زيرا در اين صورت برنج ته گرفته و بايد مدام هم بزنيد. پس از اينكه برنج له شده آماده شد، آن را هم با گوشكوب برقي يا دستي باز هم له كنيد و با بادمجان ها مخلوط كنيد و كناري قرار دهيد.

3- 1 عدد پياز پوست كنده و چهار قاچ شده را همراه با گوشت درون قابلمه يا زودپز ريخته و دارچين (يا چوب دارچين) و زردچوبه و فلفل هم اضافه كنيد و كمي مواد را تفت دهيد تا عطر آن بلند شود. 2 پيمانه آب ريخته و اجازه دهيد تا گوشت كاملا" بپزد (حدود 2 تا 3 ساعت). در اواخر پخت كمي نمك اضافه كنيد (نيازي به افزودن زياد نمك نيست زيرا اين غذا با كشك سرو مي شود كه حاوي نمك هست). دقت كنيد كه چنانچه از چوب دارچين استفاده مي كنيد پس از پخت گوشت آن را خارج كنيد. سپس گوشت را از قابلمه خارج كرده و پس از اينكه كمي از حرارت افتاد آن را با دست رشته رشته كنيد اين روش براي گوشت بهتر است نسبت به آنكه با گوشكوب له شود. آب گوشت را صاف كنيد ولي دور نريزيد و آن را براي ادامه ي كار نگه داريد. گوشت رشته رشته شده را به بادمجان و برنج له شده افزوده و در كناري قرار دهيد.

4- باقي مانده ي پيازها را سرخ كرده و ½ قاشق چايخوري زردچوبه هنگام سرخ شدن به آن اضافه كنيد و نصف پيازها را براي تزيين نگهداشته و بقيه را به مخلوط موادتان اضافه كنيد. مي توانيد از نعناع داغ هم براي داخل حليم بادمجان استفاده كنيد كه براي اين كار، 2 قاشق غذاخوري روغن را داغ كرده و نعناع را همراه با ½ قاشق غذاخوري زردچوبه و پودر سير به روغن اضافه كنيد تا كمي سرخ شود دقت كنيد كه نعناع به سرعت مي سوزد و تلخ مي شود. نيمي از نعناع داغ را داخل مواد ريخته و نيمي را براي تزيين نگهداريد. كشك را به همراه ½ پيمانه از آب گوشت كه بايد داغ باشد، مخلوط كرده تا كمي كشك حالت شل پيدا كند و به راحتي با مواد مخلوط شود براي اين كار مي توانيد كشك را حدود 10 دقيقه روي حرارت قرار دهيد.

5- حال در قابلمه اي تمام مواد را مخلوط كنيد كه شامل: بادمجان ها و برنج له شده، گوشت رشته شده، پياز سرخ شده و نعناع داغ مي باشد. اگر موادتان يكدست نيست با گوشكوب برقي يا دستي مواد را يكدست كنيد و چنانچه موادتان خيلي سفت بود حدود ½ پيمانه و يا كمتر آب گوشت بيفزاييد. سپس اجازه دهيد تا مواد روي حرارت ملايم به مدت نيم ساعت بماند تا جا بيفتد. سپس زعفران را كه در كمي آب جوش حل كرده ايد افزوده و مواد را هم بزنيد تا مواد با هم مخلوط شده و يكي دو جوش بخورد در اواخر پخت نيز كشك را بيفزاييد. در اين حين بايد حدود 10 تا 15 دقيقه مواد را حسابي هم زد تا ته نگيرد و پس از آن نمك و فلفل حليم بادمجان را اندازه كنيد تا مطابق ذائقه تان باشد. من به شخصه حدود 1 قاشق غذاخوري گردوي خورد شده هم براي داخل آن استفاده مي كنم كه بسته به ذائقه شما دارد.

6- حليم بادجان آماده شده را درون ظرف مناسبي براي سرو كشيده و روي آن را با پشت قاشق صاف كنيد. سپس با نعناع داغ، پياز داغ، گردوي پودر شده و كشك زعفراني تزيين كنيد من كمي هم سير داغ براي تزيين روي آن استفاده كردم (زياد سير داغ استفاده نكنيد تا طعم كشك و بادمجان نگيرد). براي تهيه ي كشك زعفراني: كمي از كشك را در ظرف كوچكي ريخته و ½ قاشق چايخوري زعفران را با 3 قاشق غذاخوري آب جوش مخلوط كرده و در آن را بگذاريد تا دم بكشد سپس با كشك مخلوط كرده بايد كشكتان سفت باشد تا در قيف حاوي ماسوره حالت بگيرد. سپس كشك را در قيف حاوي ماسوره ستاره دار ريخته و روي حليم بادمجان را تزيين كنيد. در اين حالت بهتر است كه حليم بادجان زياد داغ نباشد و كمي از حرارت افتاده باشد تا كشك سريع حالتش را از دست ندهد. اين غذا هنگام سرو بايد كش بيايد و يكي از نشانه هاي خوب پخته شدن اين غذا كش آمدن آن است كه در نتيجه ي استفاده از گوشت گردن مي باشد. همان طور كه مي دانيد اين غذا با نان تازه سرو مي شود.
 
بالا پایین