Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

پاپایا ( انبه هندی – خربزه درختی )

  • نویسنده موضوع sting
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı گياهان دارويي
Konu Başlığı پاپایا ( انبه هندی – خربزه درختی )
نویسنده موضوع sting
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan sting

sting

معـاون ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
27,708
پسندها
5,661
امتیازها
113
محل سکونت
تهـــــــــــران
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
کیسه بوکس
دل نوشته
اگه تو زندگی یکی از سیم های سازت پاره شد... آهنگ زندگیتو رو جوری ادامه بده هیچکس نفهمه به تو چی گذشت ، حتی اونیکه سیم رو پاره کرد!
بهترین اخلاقم
نــــدارم
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

پا پایا( انبه هندی – خربزه درختی )

درخت پاپایا قبل از كشف قاره آمریكا، فقط در نواحی مركزی این قاره،خصوصاً در مكان‌هایی كه امروزه مكزیك و هاوایی نام دارند، وجود داشته است. بعد ازكشف قاره آمریكا، این درخت به تمام نواحی روی زمین، كه آب و هوای استوایی دارندمانند فیلیپین، هند، سری‌لانكا، برزیل و حتی آفریقای جنوبی برده شد و امروزه درحیاط بیشتر خانه‌های مردم این كشورها، می‌توان آن را دید. پاپایا د‌ر ایران به نامپاپایا، د‌رخت خربزه و انبهٔ هند‌ی شناخته می‌‌شود‌.
درخت آن با نام علمی Carica papaya درختی است کوچکدارای یک ساقه به ارتفاع ۴ تا ۱۰ متر و برگهایی بزرگ به ابهاد ۵۰ تا ۷۰ سانتی است.اندازه میوه آن ۱۵ تا ۴۵ سانتیمتر در طول و قطر آن ۱۰ الی ۳۰ سانتیمتر بوده و رنگآن موقعی که رسیده باشد زرد کهربایی تا کمی نارنجی است.
معرفی
هیچجای تعجبی نیست که کریستوفر کلمبوس، پاپایا را با آن طعم شیرین و درونی نرم وشبیه به کره، میوه‌ای برای فرشتگان نامیده است. زمانی پاپایا میوه‌ای نایاب وعجیب بود اما امروزه در اکثر کشورهای دنیا مانند برزیل، مکزیک هند ،اندونزی،زئیر وامریکا یافت می‌شود.
پاپایا میوه‌ایگرد و یا شبیه به گلابی است و گاهی طولی به اندازه 20 اینچ دارد. گوشت پاپایانارنجی پر رنگ با ته رنگی زرد و یا صورتی می‌باشد.
درحفره درون پاپایا ،دانه‌هایی سیاه،‌گرد و ژله مانند وجود دارد. دانه‌های پاپایاقابل خوردن است، اگرچه مزه آن گاهی تلخ می‌باشد. میوه پاپایا مانند همه قسمتهایپاپایا حاوی پاپین، آنزیمی کمک کننده به هضم غذا، می‌باشد. این آنزیم،‌خصوصاً درزمانی که پاپایا رسیده نشده است، بیشتر است. از پاپین برای تهیه بعضی از آدامسهااستفاده میگردد.
پاپایه با طعم خوب و حالت لطیفی که دارد در سالادِ میوه بسیار فوقالعاده‌است. از پاپایه پوره نیز تهیه می‌کنند و از آن در کباب برگ نیز استفاده می‌شود.همچنین پوست کردن و خارج کردن دانه‌های آن آسان است. پاپایه‌های هاوایی از نوعمکزیکی آن معمول تر و خوشمزه ترند. نوع زرد آن که راحت تر ثمر می‌دهد به محض رسیدنآماده خوردن است و بهتر است خنک مصرف شود. نوع سبز پاپایه در اتاق‌های حرارتی پساز چند روز به عمل می‌آید و آمادهٔ خوردن می‌شود.
مردم جنوب شرق آسیا پاپایهٔ سبز را پس از خرد کردن و پختن داخلسالاد می‌ریزند. پاپایا میوه ایست از خانواده خربزه و هندوانه که در استوا بهعنوان میوه ای طبی شناخته شده که حاوی مواد هضم کنندگی ویژه ای بوده و غنی ازویتامین C، و ویتامین A و آهن می باشد. خاصیت اصلی این میوهمربوط به آنزیم پاپایین است که همان ویژگی پیسین که یکی از آنزیمهای شیره معده استو به تجزیه پروتئین کمک می کند و مدر نیز هست را دارا می باشد. فیبرین موجود در آنبرای انعقاد خون مفید است. برگهای آن حاوی عنصر کارپین است که در بی نظمی هایقاعدگی و اختلالات گوارشی نظیر اسهال بسیار مفید است. استفاده از پاپایای خام خردشده در غذا و سالاد علاوه بر ترد کردن و خوش طعم کردن مزه غذا و سالاد به هضم آنهانیز کمک می نماید.
بهتر است پاپایا را با نصف لیموی ترش مصرف نمایید. اضافه کردن 2 قطعهپاپایای خرد شده در غذای در حال پختن موجب تسریع در طبخ می گردد. مصرف آب پاپایایسبز خام به تنهایی یا همراه با سالاد کمک شایانی برای بهبود اختلالات گوارشی میکند. خوردن پاپایای خردشده به صورت خام جهت رفع اختلالات کبدی و یرقان بسیار مفیداست. درخت پاپایا میوه‌های زیاد و بزرگی می‌دهد كه خاصیت غذایی و دارویی دارند.میوه‌ها آنقدر بزرگند كه در بعضی كشورها، به آن «درخت خربزه» می‌گویند. پوست میوهپاپایا قبل از رسیدن سبز است و بعد زرد و نارنجی می‌شود. میوه رسیده گوشتی است وگوشت آن شبیه طالبی و به رنگ‌های متنوع زرد، نارنجی كم رنگ و حتی صورتی دیده می‌شودو مزه‌ای شیرین دارد. وسط میوه حفره‌ای وجود دارد كه پر از دانه‌هایی به رنگ بنفشپر رنگ و چسبیده به گوشت میوه است.
این دانه‌ها مانند فلفل سیاه مزه تندی دارند. در بعضی كشورها ایندانه‌ها را به همراه فلفل سیاه می‌كوبند و در غذا از آنها استفاده می‌كنند. مهم‌ترینخاصیت این گیاه وجود ماده‌ای به نام «پاپائین» در شیره تنه درخت و همچنین میوه كالآن است. پاپائین ماده‌ای شبیه «پپسین» است؛ پپسین آنزیمی است كه از معده انسانبرای هضم پروتئین‌ها ترشح می‌شود. شیره پاپایا همچنین ، ضددرد، ضدعفونی كننده،پائین آورنده فشار خون و آرام‌بخش است.این میوه را كه بعد از پوست كندن و جدا كردندانه‌ها قابل استفاده می‌شود، به صورت تازه بعد از غذا و یا مخلوط با سالاد می‌خورندو حتی نوشابه‌های مختلفی از آن تهیه می‌كنند. این میوه به صورت كنسرو هم در بسیاریاز نقاط جهان استفاده می‌شود. در بعضی كشورها مانند تایلند از میوه پاپایا، چه خامو چه پخته، غذاهای مختلفی تهیه می‌كنند چون حاوی مقدار زیادی از ویتامین‌ها و موادمعدنی است و به دلیل داشتن پاپائین به هضم غذا كمك می‌كند. پس حالا متوجه شدید كهچرا با پیدایش اولین نشانه‌های رسیدن میوه درخت پاپایای حیاط خانه، بچه‌ها برایكندن رسیده‌ترین میوه‌ها در بالا رفتن از درخت با خواهرها و برادرهای خود مسابقهمی‌دهند.
ترکیبات شیمیایی
از نظرترکیبات شیمیایی د‌ر پاپایا، مواد‌ کارپایین، کارپوزید‌،پاپائین و کاریسین یافت می‌‌شود‌. ماد‌هٔ پاپائین را پپسین گیاهی می‌‌نامند‌ وخواص آن نظیر پپسین است که د‌ر رفع سوء هاضمه و بی‌اشتهایی مفید‌ است. گوشت میوهٔتازهٔ پاپایا د‌ارایسوکروز، قند‌ انورت، یک ماد‌هٔ رزینی، پاپائین، مالیک اسید‌،املاحی از تارتاریکاسید‌ و سیتریک اسید‌ است.هر د‌و نوع میوهٔ رسید‌ه و میوهٔ نارسآن بسیار غنیاز پکتین است. د‌ر میوهٔ پاپایا، مواد‌ رنگی کاروتنوئید‌ وجود‌ د‌ارد‌.میوهٔ پاپایا، منبع بسیار غنی از ویتامین‌ها است.د‌ر برگ‌های د‌رخت پاپایا، یکگِلیکوزید‌، ماد‌هٔ کارپوزید‌ و یک آلکالوئید‌ کارپائین یافت می‌‌شود‌. د‌ر تخم‌هایپاپایا و همچنین د‌ر پوست و ریشهٔ د‌رخت نیز ماد‌هٔ کارپائین به مقد‌ار کم وجود‌د‌ارد‌.کارپائین یک سم قلبی است، از نوع گلوکوزید‌ قلبی نیست ولی د‌ر عین حال یک آمیب‌کشقوی است، یعنی خاصیت آمیب‌کشی د‌ارد‌. د‌ر برگهای پاپایا ویتامین C و ٍE وجود‌ د‌ارد‌.
خواص ـ کاربرد‌
شیرابه یا لاتکس که د‌ر تمام اعضای د‌رخت وجود‌ د‌ارد‌، د‌ارای یکآنزیم است که به هضم مواد‌ آلبومی‌نوئید‌ی کمک می‌کند‌. این لاتکس، معمولاً ازمیوهٔ نارس پاپایا گرفته می‌شود‌ و د‌ر بازار کشورهای خاورد‌ور به طور وسیعی بهعنوان د‌اروی معالج سوء هاضمه عرضه می‌شود‌. خورد‌ن لاتکسپاپایا، اثر کرم کش د‌ارد‌.موارد‌استعمال د‌یگری که برای شیرابهٔ پاپایا د‌رمد‌ارک طب سنتی خاور د‌ور ذکر می‌شود‌،معالجه ورم غشای معد‌ه است. همچنین برایمعالجه طحال بزرگ شد‌ه نیز مفید‌ است.
د‌ر استعمال خارجی، از لاتکس پاپایا برای رفع د‌رد‌ سوختگیپوست استفاد‌ه می‌شود‌ و ضمناً به عنوان د‌اروی زیبایی برای رفع لکه‌های پوست،زگیل و اکزما بسیار مفید‌ است. د‌ر اند‌ونزی به محل گزید‌گی مارمالید‌ه می‌شود‌. د‌رفیلیپین هم به عنوان کمک‌های اولیه مار گزید‌گی استعمال می‌شود‌ و قسمت بالای میوهنارس را گرفته و روی محل نیش مار آنقد‌ر می‌مالند‌ که خون بیاید‌. ریشه تازهپاپایا قرمزکنند‌ه پوست است ولی وقتی خشک می‌‌شود‌، این خاصیت قرمز کنند‌گی آنکاسته می‌شود‌.
از ریشه پاپایا به تنهایی و یا د‌ر ترکیب باسایر د‌اروها براید‌رست کرد‌ن مشمع د‌ارویی استفاد‌ه می‌شود‌ که برای معالجه تومورهای رحمی مفید‌است، همچنین به عنوان مد‌ر برای معالجه سنگ کلیه مصرف می‌شود‌. د‌ر اند‌ونزی ازریشه و تخم پاپایا به عنوان ضد‌ کرم استفاد‌ه می‌شود‌. د‌ر فیلیپین از جوشاند‌هٔریشهٔ پاپایا برای تقویت معد‌ه استفاد‌ه می‌شود‌ و د‌ر معالجه بواسیر نیز به کارمی‌رود‌. از برگ‌های تازه پاپایا پماد‌ی د‌رست می‌کنند‌ و مانند‌ ضماد‌ برای التیامزخم‌ها، ورم‌ها، جوش و کورک و قسمت‌هایی از بد‌ن که روماتیسمی است، استفاد‌ه می‌شود‌.خورد‌ن د‌م‌کرد‌ه ریشه آناناس مخلوط با ریشه پاپایا برای معالجه سنگ کلیه مفید‌است. د‌ر هند‌و چین از تخم پاپایا برای کنترل و مد‌اوای گزش حشرات سمی استفاد‌ه می‌شود‌.مقد‌ار خوراک پاپائین خالص د‌ر رفع سوء هاضمه از ده تاچهل سانتی گرم است که بهصورت شربت، گرد‌ یا اکسیر مصرف می‌‌شود‌.
فواید پاپايا (خربزه درختي – انبه هندی)
پاپایا مزه‌ایشیرین و رنگی زرد دارد و منبعی غنی از آنتی اکسیدانهایی مانند کاروتن، ‌ویتامین C، فلانوئید، ویتامینهایB، فولات و اسید پانتوتنیک و همچنین موادمعدنی نظیر پتاسیم،‌ منیزیم و فیبر می‌باشد. هر دو این گروه تغذیه‌ای،‌ سلامتسیستم قلبی ـ عروقی را تقویت می‌کند و همچنین از ابتلاء ‌به سرطان روده جلوگیری می‌نماید.بعلاوه پاپایا حاوی، پاپین، آنزیمی برای هضم،‌درمان آسیب‌هایی که در ورزشبوجود می‌آید و آلرژی می‌باشد.
مواد موجود در 100 گرم پاپایا

ویتامین C
187.87 میلی گرم
فولات
115.52 میکروگرم
پتاسیم
781.28 میلی گرم
فیبر
5.47 گرم
ویتامین A
863.36 واحد
ویتامین E
3.40 میلی گرم
ویتامین K
7.90 میکروگرم


آياتا به حال راجع به فوايد پاپایا فکر کرده ايد؟ حتماً چون پاپایا نوعي ميوه محسوبمي شود حدس زده ايد که براي بدن مفيد است. بله درست است. در ادامه به برخی دیگر از فواید پاپایا اشاره می کنم:
* پاپایا حاوي آنتياکسيدان است.
يکياز فوايد خوردن پاپايا پيش گيري از سرطان است. پاپايا يک منبع غني ازآنتي اکسيدان است که بدن براي جنگ با سلول هاي عاملسرطان به آن احتياج دارد. ويتامين E، C و بتاکاروتن آنتي اکسيدان هايي هستندکه از همه ي انواع سرطان ها پيشگيري مي کنند. بنابراين اضافه کردن يک واحد پاپايابه رژيم روزانه مي تواند خطر بروز سرطان را در شما کاهش دهد.
* پاپایا برايبرطرف کردن مشکلات گوارشي به کار مي رود.
پاپايامنبع فوق العاده اي براي آنزيم هاي پروتئوليتيک است که در هضم غذا بسيار مهمهستند. مهم ترين اين آنزيم ها که در پاپايا يافت مي شود پاپايين است که با شکستن پروتئين ها به هضم بهتر غذاها کمک مي کند.
پاپايينيراب افراد مبتلا به فيبروزسيستيک و کساني که دچار التهاب لوزالمعده هستند، تجويز مي شود تا آن چه بدن آنها به طور طبيعي نمي تواند توليد کند، براي شان بسازد. خوردن پاپایا در اينجا هميک نکته مثبت است چون دريافت دهاني پاپايين بي نظمي هاي گوارشي کمتري (مثل نفح و سوء هاضمه مزمن) ايجاد مي کند. براي اين موردپاپايين عصاره گيري شده، خشک مي شود و به صورت قرص در مي آيد.
موادمغذی که در پاپایایافت می‌شود برای جلوگیری نمودن از ابتلاء به سرطان روده نیزمفید می‌باشند. فیبر موجود درپاپایا به سمهای موجود در روده(که باعث ابتلاء بهسرطان روده می‌شود) می‌چسبد و آنها را از سلولهای روده خارج می‌کنند. همچنین موادینظیر فولات،‌ ویتامین C، بتاکاروتن وویتامین E نیز به کاهشابتلاء به سرطان روده کمک می‌نمایند.


* پاپايا باعث افزايش نيرومندي مردان مي شود.
پاپایاداراي آنزيمي موسوم به آرژينين است که موجب افزايش خون رساني بهتر در مردان مي شود.
* پاپايا مانع پيري زودرس مي شود.
بسيارياز پزشکان طب جايگزين معتقد هستند که يکي از فوايد پاپايا پيش گيري از پيري زودرس است. چون باعث مي شود بدن به طورمناسب غذا را هضم کند و وقتي غذا به درستي هضم شود بدن مواد مغذي لازم رادريافت مي کند و براي زمان طولاني شاداب مي ماند.
* پاپايا مي تواند به عنوان شوينده به کار رود.
دريافت150 سي سي آب پاپايا، آب خيار و آب لوبياي سبز در يک دوره ي متناوب12 ساعته مي تواند براي کلون مفيد واقع شود. اين ترکيب مثل يک شوينده قوي عمل ميکند.
پاپاياسرشار از فيبر است. فيبر در بدن حرکت مي کند و خود را به سلولهاي عامل سرطان کولون وصل مي کند. فيبر موجود در پاپايا،توکسين موجود در کلون را بيرون مي راند. پس يکي از فوايد پاپایا پيش گيري از سرطانکلون مخصوصا از طريق ترکيبات فيبري و آنتي اکسيداني است.
*پاپايا مانع از حمله و سکته قلبي مي شود.
پاپایا میوه‌ایاست که بسیار برای حفاظت در مقابل گرفتگی رگها و بیماریهای قلبی در افراد دیابتیمفید است. پاپایاسرشار از ویتامینC،ویتامینE و ویتامین A، که هر سه آنتی اکسیدانهایی قوی هستند، می‌باشد.این مواد مغذی از اکسید شدن کلسترول جلوگیری می‌نماید زیرا هنگامیکه کلسترول اکسیدشود،‌می‌تواند به دیواره‌های رگهای خونی بچسبد و باعث حمله قلبی و یا سکته شود.
همچنین پاپایامنبعی از فیبر است که باعث کاهش کلسترول بالا می‌گردد. فولیک اسید نیز درپاپایایافت می‌شود که برای تبدیل ماده‌ای به نام هموسستئین به اسیدهایی بی‌خطر ازخانواده آمینو اسید به نامهای سستئین و یا میتونین نیاز است. زیرا هموسستئین تغییرنیافته در صورت زیاد شدن می‌تواند بصورت مستقیم دیواره‌ رگهای خونی را تخریب نمایدو می‌تواند عاملی برای سکته و یا حمله قلبی باشد.
* پاپايا التهاب را درمان مي کند.
پاپايينو کيمو پاپايين ، آنزيم هاي هضم کننده ي پروتئين يافت شده در پاپایا در کم کردنالتهاب و بهبود سوختگي ها موثر هستند. پاپايين پروتئين غيرفعالدر پوست را تجزيه مي کند و بافت هاي مرده را از سوختگي بر مي دارد و از اين طريق با کمک بهدرمان صدمات پوستي، از طرق زير به بدن کمک مي کند:
پسوريازيس را درمان مي کند، زگيل را از بين مي برد، عفونت هاي قارچي روي پوست را از بين مي برد و التهاب ناشي ازسرماخوردگي را کم مي کند.
بهعلاوه ويتامين هايC و E و بتاکاروتن در درمان التهابات مفيد هستند و بنابراين برايدرمان آسم، استئوآرتريت و آرتريت روماتوئيد و بسياري از بيماري هاي التهابي ديگربه کار مي روند.
*پاپایا از سیستم ایمنی بدن حفاظت می کند
ویتامینC و ویتامین A که بوسیله بدن از بتاکاروتن موجوددر پاپایا ساخته می‌شود، برای سلامت سیستم ایمنی و همچنین عملکرد آن موردنیاز است. بنابراین پاپایامیوه‌ای مفید برای جلوگیری از ابتلا به بیماریهایی مانندعفونت گوش، سرماخوردگی و آنفولانزا می‌باشد.
چهنوع پاپایایی انتخاب نماییم و چگونه نگهداری کنیم
اگر پاپایاییکه می‌خواهید انتخاب کنید برای مصرف همان روز است، باید پاپایایی انتخاب کنیدکه پوست آن نارنجی متمایل به قرمز و صاف باشد.
پاپایا‌هاییکه پوستی زرد رنگ دارند، باید چند روز بمانند تا رسیده شوند. پاپایاهای سبز و سفترا فقط در صورتی که می خواهید برای سالاد از آنها استفاده کنید، خریداری نمایید.
پاپایا‌هایزردرنگ را می‌توان درون دمای معمولی اتاق نگهداری نمود تا رسیده شوند و اگر مایلیدکه فرایند رسیده‌شدن زودتر انجام گیرد می‌توانید پاپایا‌ها را در کیسه‌ای در کنارموز قرار دهید. اما پاپایا‌های رسیده باید در یخچال نگهداری شوند و طی یک تا دوروز مصرف شوند.
 
بالا پایین