Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

اصول ساخت سایت های دسترس پذیر

اطلاعات موضوع

Kategori Adı مقالات و آموزش ها
Konu Başlığı اصول ساخت سایت های دسترس پذیر
نویسنده موضوع cr@wler
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan cr@wler

cr@wler

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Jul 18, 2016
ارسالی‌ها
24
پسندها
1
امتیازها
0

اعتبار :

اصول ساخت سایت های دسترس پذیر



  • وبلاگ سایت ساز و ساخت سایت , وبلاگ , آموزش طراحی سایت , بازاریابی اینترنتی , مزایای کسب و کار اینترنتی , آموزش سئو سایت

دلیل ساخت سایت به صورت دسترس پذیر

ساخت سایتی که بتواند از طریق همه افراد دسترسی داشته باشد به دلایل زیادی ضروری می باشد. به عنوان مثال شما باید سایت خود را به گونه ای بسازید که افرادی که فاقد امکانات خوب هستند نیز بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. و این کار برای سایت های دولتی نیاز است و ممکن است که حتی برای دیگر سایت ها نیز چنین وضعیتی را داشته باشد. حتی اگر نیاز نباشد که شما سایت خود را این گونه طراحی کنید بازهم از لحاظ اخلاقی این کار برای تجارت شما لازم است.
استانداردهای دسترسی پذیری

کنسرسیوم جهانی وب ، یا همان W3C یک سری استانداردهایی را برای کسانی که ناتوانی در مشاهده سایت دارند طراحی نموده است. این استانداردها در مورد تکنیک هایی است که به اسکریپ نویسی سمت سرور پرداخته و از تکنولوژی فلش نیز کمک گرفته است.
محدودیت ها

وقتی که شما می خواهید سایتی را طراحی کنید باید توجه داشته باشید که حتی کوچکترین چیزها هم می تواند مشکلات بزرگ ایجاد نماید. برای مثال اگر سایتی وجود داشته باشد که فقط بتوان از طریق ماوس آن را پیمایش کرد و روی لینک ها کلیک کرد آنگاه این خود یک چالش برای کسانی که از طریق دستگاه های موبایل سایت شما را مشاهده می کنند ایجاد خواهد نمود.
کور رنگی

شما باید در نظر داشته باشید که حتی ترکیب رنگ های پس زمینه و متون نیز می تواند در دسترس پذیری سایت موثر باشد. کور رنگی یکی از این موارد می باشد. اگر کسی با رنگ های آبی مشکل داشته باشد انگاه اگر شما یک برای لینک های خود از این رنگ استفاده کنید آنگاه آن فرد دچار مشکل خواهد شد. خوشبختانه امروزه ابزارهای فراوانی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا ببینید ظاهر کدهای CSS شما به چه شکل خواهد بود سپس شما باید ترکیب های رنگی مختلف را امتحان کنید و از یک شبیه ساز کوررنگی برای تعیین میزان آن استفاده کنید.
محتوای چند رسانه ای

آیا شما تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که وجود محتواهای چند رسانه ای در وب سایت شما برای آن دسته از افرادی که شنوایی یا بینایی آنها دچار مشکل شده است می تواند داشته باشد. نبابراین این سایت ها برای کسانی که از این دو نعمت محروم هستند کاملا بی فایده خواهد بود.
بهینه سازی برای موبایل با طراحی ریسپانسیو

برای بسیاری از سایت ها این نکته بسیار حیاتی است که مشتریان آنها بتوانند برای به دست آوردن اطلاعات سایت از طریق گوشی های خود عمل نمایند. بطور مثال ممکن است که خیلی از افراد بخواهند در مواقع ضروری بتوانند محل خدمت رسانی شما (با فرض اینکه شما بیمارستان دارید) را به راحتی از روی نقشه پیدا نمایند تا بتوانند مریض خود را به بیمارستان شما از طریق مسیرهای مشخص شده در نسخه موبایل سایت شما برسانند. برای ساخت چنین سایت هایی لازم است که شما تعداد عناصر در سایت را به حداقل رسانده و متون مهم و اطلاعاتی سایت را به صورت برجسته تری نمایش دهید.دیگر مشکلاتی که کاربران با آن برخورد می کنند.
وضوح پایین

همانطور که قبلا هم گفته شد این مورد باعث بروز مشکل در افرادی که مشکل بینایی دارند می شود اما باید گفت که حتی کسانی که مشکل بینایی ندارند هم با تصاویری که وضوح پایینی دارند به مشکل برخورد خواهند کرد. به همین دلیل کسانی که از این مشکلات رنج می برند ممکن است که حتی نتوانند سایت شما را بخوانند.
کدهای تصاویر امنیتی

حتی به جرات می توان گفت که کسانی که مشکلات بینایی هم ندارند به سختی می توانند این بخش ها را مشاهده کرده و اعداد و یا متون مرتبط با آن را برای تایید هویت وارد نمایند. به همین دلیل آن دسته از افرادی که مشکلات بینایی دارند هرگز نمی توانند با این بخش ارتباط برقرار نمایند. و این امر باعث می شود آنهایی که کمی مشکلات این چنینی دارند نتوانند با وب سایت شما ارتباط برقرار نمایند.
متون گرافیکی

درست است که استفاده از اینفوگرافیک در سایت بسیار ارزشمند است. اما باید توجه داشته باشید که اگر شما برای انتقال پیام خود فقط از این روش استفاده کنید و توضیحات متنی دیگری نداشته باشید آنگاه ممکن است خیلی از افراد نتوانند متوجه مقصود شما به صورت کامل از این کار شوند. استفاده از فایل های PDF همیشه نتیجه بهتری را نسبت به متونی که در قالب JPG ارائه می شوند دارند.ساختار HTML : شما باید برای عناوین خود از تگ های مناسب H1 ویا H2 استفاده کنید. همچنین بخش های پارگرافی متون و محتواهای خود را نیز می توانید بر اساس پارگراف بندی ارائه کنید. این ها استانداردهای لازم برای خواندن متون توسط خوانندگان صفحه های وب می باشد و باعث می شود که محتوای صفحات شما بیشتر در دسترس قرار گیرد.
اصول ساخت سایت های دسترس پذیر

اگر شما سعی کنید که در طراحی سایت خود همین نکاتی که بیان شد را مد نظر داشته باشید آنگاه می توانید یک تفاوت بزرگ بین سایت خود و دیگر سایت ها ایجاد کنید. شما باید بتوانید برای منابع و محتواهایی مانند عکس و محتواهای چند رسانه ای جایگزین های متنی مناسب پیدا کنید.
ظاهر سایت خود را از طریق کدهای CSS تغییردهید

وقتی که شما ظاهر سایت خود را با این کدها ایجاد کرده باشید آنگاه برای تغییر دادن آنها دیگر مشکل زیادی نخواهید داشت. البته برخی از سیستم های سایت ساز این امکان را به شما خواهند داد که بتوانید ظاهر سایت خود را از بخش FRONT آن تغییر دهید. به هر حال تغییر بخش های گفته شده توسط کدهای CSS کاری بسیار راحت است و شما می توانید به راحتی هرچه بیشتر این کدها را در جهت دسترس پذیری بیشتر سایت خود به کار ببرید.
چیزهایی که خوب کار می کنند را حفظ کنید

وقتی که شما قبل از تغییرات دسترس پذیری بتوانید بخش های مختلف سایت را به درستی بررسی کنید شاید به مواردی برخورد کنید که دیگر لازم نباشد آنها را برای طراحی مجدد دستخوش تغییر کنید. زیرا این کار باعث می شود حجم کاری شما کاهش پیدا کند و شما تمرکز اصلی خود را روی بخش های دیگر قرار دهید.برای دسترسی به مقالات مرتبط در این خصوص می توانید به بخش مقالات لیوسایت ساز مراجعه نمایید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا پایین