Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

آب لوله کشی نیاز به تصفیه دارد یا نه؟

  • نویسنده موضوع aqua
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı خانه
Konu Başlığı آب لوله کشی نیاز به تصفیه دارد یا نه؟
نویسنده موضوع aqua
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan aqua

aqua

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Mar 6, 2017
ارسالی‌ها
5
پسندها
0
امتیازها
0

اعتبار :

آب لوله کشی نیاز به تصفیه دارد یا نه؟
بیشترین سوالی که در بین مردم وجود دارد این است که آیا آب لوله کشی شهری که در تصفیه خانه ها تصفیه می شود ، باز هم نیاز به تصفیه دوباره دارد؟ از طرف دیگر عده ای از فروشندگان ناآگاه و گاهی سودجو! ، این تصور غلط را در ذهن مردم ایجاد می کنند که اقدامات تصفیه خانه ها جهت پالایش آب کافی نیست و لذا این آب جهت مصرف مناسب نمی باشد. این تبلیغات غلط و غیر منصفانه که بعضی وقتها آگاهانه و با هدف کسب سود بیشتر از طرف برخی از فروشندگان دستگاه های تصفیه آب انجام می شود، گاهاً مسئولان محترم سازمان آب را به واکنش وا می دارند.
آکواپروفیلتر اعتقاد دارد که هیچ کس نباید زحمات مسئولان در تصفیه خانه های سازمان آب را منکر شود. در این مقاله سعی شده با ارائه برخی توضیحات از این مسئله رفع ابهام شود.

در تصفیه خانه ها چه اتفاقی می افتد؟
الف ) زلال سازی و حذف ذرات معلق آب
در تصفیه خانه ها ، آب از صافی ها و آشغال گیر ها عبور کرده تا ذرات درشت آب، مانند: شاخ و برگ درختان و ... از آب جدا شود. بعد از آن آب از صافی های مختلف دیگر مانند فیلترهای شنی عبور می کند تا ذرات معلق کوچکتر و ریزتر مانند خاک و گل هم از آب حذف شوند و آب شفاف شود.
حهت حذف ذرات محلول در آب که در حد چندین ملکول هستند و به آنها ذرات ریز کلوئیدی می گویند ، آب را در استخرهایی به نام حوضچه های ته نشینی نگه می دارند و با انجام فرایندهایی این ذرات ریز کلوئیدی نشین می شوند. به این صورت آب کاملا شفاف و زلال می شود.

ب ) کلرزنی و از بین بردن میکرو ارگانیزمها
بعد از اینکه آب زلال شد و ناخالصی های معلق در آب حذف شد ، به آب کلر اضافه می شود تا کلیه میکروارگانیزمهای بیماری زا نظیر ویروس ، انگل و باکتری ها و ... از بین بروند و آب کاملا بهداشتی شود.

تکلیف ناخالصی های محلول در آب چه می شود؟
با انجام اقدامات بالا در تصفیه خانه ها آب کاملا زلال ، شفاف و بهداشتی و آماده مصرف می شود. اما نکته اینجاست که نه تنها در کشور ما ایران ، بلکه در هیچ کجای دنیا ناخالصی های محلول در آب مانند: سختی آب ، ناخالصی های حل شده در آب و ... از آب جدا نمی شوند چراکه هزینه این کار بسیار بالاست و نیاز به تکنولوژی پیشرفته مثل اسمز معکوس دارد. با توجه به اینکه حجم بالایی از آب لوله کشی شهری صرف مصارف غیر خوراکی مانند لباس شستن ، حمام ، ظرفشویی و غیره... می شود لذا معقول نیست که تمامی این آب مصرفی شهری با هزینه هنگفت تصفیه کامل شود و ناخالصی های حل شده در آن حذف شود.

دستگاه های تصفیه آب ، کیفیت آب آشامیدنی را بالاتر می برند
مشخص است که اگر ناخالصی های محلول در آب را حذف کنید، آبی سبکتر و گواراتر خواهید داشت با کیفیتی بالاتر . اما این زمانی عاقلانه و به صرفه است که آب فقط صرف آشامیدن شود. استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی استانداردی که مجهز به فیلترهای اسمز معکوس RO باشد ، باعث می شود که با حذف ناخالصی های محلول در آب ، آبی سبکتر ، گواراتر و باکیفیت تر از آنچه که بود داشته باشید. و از طرفی چون این آب فقط برای آشامیدن مصرف می شود لذا هزینه برای آن نه تنها غیر اقتصادی نیست بلکه نوعی سرمایه گذاری بر روی سلامتی شما و خانواده تان محسوب می شود.

مشکل فرسودگی و پوسیدگی لوله های آب رسانی
دیگر مشکلی که تمام دنیا با آن مواجه هستند ، مشکل فرسوده و پوسیده شدن لوله های آب رسان شهری و همچنین شبکه های لوله کشی خانگی است. به عنوان مثال لوله هایی که در شهر نیویورک به کار رفته به سال 1800 میلادی بر می گردد یعنی بیشتر از 200 سال پیش.در ایران هم بنا بر اظهارات مدير عامل شركت آب و فاضلاب حدود 40 درصد از شبکه آب رسانی ، فرسوده شده است و قدمت لوله های آب در برخی از شهرها به 50تا60 سال گدشته بر می گردد.
فرسوده شدن لوله های آب رسانی باعث مشکلاتی نظیر شکستگی و ترکیدگی لوله ها و در نتیجه ورود گل و لای به داخل آب شهری می شود. از طرفی ذرات ناشی از پوسیدگی و زنگ زدگی لوله ها نیز از همین طریق وارد آب لوله کشی شهری می شوند. این مشکل نه تنها در کشور ما بلکه در تمام دنیا با آن روبرو هستند و بهترین راه حل ، استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی است که در آشپزخانه ها و درست در محل مصرف ، آب را از فیلترها عبور می دهند و این ناخالصی های اضافه شده را از آب جدا می کنند.

دستگاه تصفیه آب آکوا پرو فیلتر- http://www.aquaprofilter.com
 
بالا پایین