Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

همه چیز درباره ظرف مخصوصی به نام گلدان

  • نویسنده موضوع barbod
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı دکوراسیون
Konu Başlığı همه چیز درباره ظرف مخصوصی به نام گلدان
نویسنده موضوع barbod
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan barbod

barbod

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Mar 13, 2017
ارسالی‌ها
18
پسندها
4
امتیازها
0

اعتبار :

گلدون در واقع ظرفی است که معمولاً در آن گل و یا گیاه قرار می‌دهند. ظرفی که گلها را دسته بسته در آن نهند. ظرف سفالین یا چینی و جز آن که در آن گلهای زمینی یا معطر کارند یا گلهای زینتی و یا معطر از شاخ بریده نهند.

بعضی از گلدانها کاربرد تزئینی دارند و بر روی آنها طرحها و نقشهای زیبایی کشیده شده است. گلدانها بیشتر از شیشه، پلاستیک و سرامیک ساخته می‌شوند. گلدان برای جاهای مختلفی همچون، لبهٔ پنجره، آویزان، باغ، محل کار، راهرو و.. ساخته می‌شود. گلدان ب یا به عبارتی: جای گل ه معنی محل زندگی (رویش) گل یا گیاه می‌باشد بعصی از گلدانها جهت زیبایی و دکوراسیون چیده و داخل آن نیز با گیاهان زینتی کاشته می‌شود گلدان‌هایی هستند که جهت محافظت کاشته می‌شوند و در محل‌هایی کار گداشته می‌شوند که مانع ورود، دید، و حتی ترافیک شود. بعصی نیز جهت پرچین و یا ایمنی در لبه پله‌ها و بلندی‌ها قرار می‌دهند.


برای گلدون تزئینی و زیبا سازی فضاهای باز و یا حیاط منزل همیشه لازم نیست که از اشیاء و لوازم گران و پر هزینه استفاده کنیم، گاهی اوقات بکار بردن لوازم ساده و ابتدایی مانند گلدانهای تزیینی برای دکور کردن حیاط منزلمان جلوه و زیبایی دو چندانی به آن می بخشد که شاید هیچ وسیله گران قیمتی نتواند این زیبایی را ایجاد نماید.
از گذشته های دور تا به حال همیشه گلدانها و گل ها از وسایل دکوراسیون و چیدمان داخلی منازل، ادارات و شرکت ها بوده است. انتخاب این ابزار بسته به وضعیت دکوراسیون و سلیقه اشخاص داشته است. در این انتخاب هیچ شکی وجود ندارد که طیبایی به محل وارد می شود. ولی انتخاب مناسب تر زیبایی را بیشتر خواهد کرد.
امروزه نیز همچنان از این ایده استقبال می شود و در جای جای منازل و شرکت ها از این ابزار تزئینی استفده می شود. تفاوتی که می توان بیشتر مشاهده کرد، تغییر شکل گلدانها و ایده های گل کاری در این گلدان ها می باشد. شیوه های مدرن تولید گلدان طرح های متنوع و خاصی را در اختیار ما می گذارد که با کمی خلاقیت دکوراسیون های متنوعی را بسازیم. در این پست نمونه های زیادی از خلاقیت همراه با گلدان ها، گل ها، درختان، شمع ها و سنگ ها را انتخاب کرده ایم که زیبایی منحصر به فردی را در دکوراسیون داخلی به وجود آورده اند.
در ایران باستان نیز از گلدان نیز بسیار استفاده میشد و در واقعا نمادهای گوناگونی را نیز در ان نقش میبستند همچون گلدان هایی با موجود دو شاخ از آثار باستانی دوره عیلام است. بر روی این گلدان کهن، موجود دو شاخی حک شده‌است که در حال مبارزه با ابلیس است. این اثر باستانی که در دست قاچاقچیان اشیاء عتیقه بود در مرز ایران و ترکیه، هنگام خروج از ایران ضبط و توقیف گردید.[SUP][نیازمند منبع][/SUP] سبک کاری اثر شبیه آثار تمدن جیرفت می‌باشد.
دسته گلدان بز کوهی یکی از آثار به جای مانده مربوط به دوران هخامنشیان است. جنس این اثر تاریخی نقره است که با روکش طلا می‌باشد تزیین شده است. در این اثر باستانی سم‌های بز کوهی بر روی ماسک موجودی اساطیری ترکیب شده از صورت انسان و شاخ بز قرار گرفته‌است. این موجود ترکیبی جهنده به روش ریخته گری ساخته شده‌است. بال‌های زیبا و شاخ‌های این بز کوهی، سمبل سرزندگی و انرژی حیوان در هنر هخامنشیاست. پاهای بز کوهی به ماسک موجودی اساطیری با نام سیلنوس (موجودی تلفیق شده از انسان و بز) ختم می‌گردد. این دسته گلدان مربوط به گلدانی فلزی بوده‌است.این اثر تاریخی در موزه لوور نگهداری می شود.
 
بالا پایین