Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

تاریخچه مفصل موتور سیکلت

  • نویسنده موضوع h.rmz
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı موتور سیکلت
Konu Başlığı تاریخچه مفصل موتور سیکلت
نویسنده موضوع h.rmz
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan h.rmz

h.rmz

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Mar 7, 2017
ارسالی‌ها
23
پسندها
2
امتیازها
0

اعتبار :

روزى كه انسان خود را شناخت و در راه تلاش و تكاپوى بسط و توسعه محيط زندگى خود، به راه اختراعات و ابداعات گام نهاد، هميشه در اين انديشه بوده و هست كه شرايط كار و زندگى را آسانتر و بازدهى كار را بيشتر سازد. نگاهى به تاريخچه اختراعات و ابداعات بشر از ابتدا تاكنون مؤيد اين ادعاست. انسان با بستن چند تنه درخت به يكديگر، نخستين وسيله حمل ونقل را در روى آب اختراع كرد و بعدها با استفاده از ستارگان در شب، بيابانها و درياها را طى طريق نمود، اين تلاشها راه را براى تجارت و فعاليت هاى اقتصادى بازكرد و بشر توانست از محدوده پيرامون خود پا فراتر نهد و به سرزمين هاى دوردست برود و به تبادل اطلاعات و تجربيات بپردازد. در پيشرفت تمدن آسياى جنوب غربى ۳ اختراع مكانيكى به پيشرفت تمدن كمك كرد. اين ۳ اختراع كه پس از كتابت و فلزكارى قرار داشت عبارت بودند از: ساختن خيش، كارگاه بافندگى و چرخ. اختراع چرخ مسير بزرگى را برابر ترقيات فنى گشود و حتى امروزه نيز ركن اساسى بيشتر ماشينها و دستگاههاى مكانيكى را چرخ تشكيل مى دهد. در سال ۱۸۱۷ در آلمان شخصى به نام «سائوئر بورن» وسيله نقليه اى ساخت كه از لحاظ فنى داراى ارزش زياد بود زيرا او اولين كسى بود كه دو عدد چرخ يك وسيله نقيله را به جاى آنكه در حول يك محور مشترك قرار دهد در مقابل يكديگر قرارداد. با اختراع زنجير كه مى توانست حركت ركاب ها را به محور چرخ منتقل كند، شكل دوچرخه ها تغيير كرد. زيرا با استفاده از اين وسيله، چرخ دوچرخه در مقابل هر يك دور حركت ركابها مى توانست چندين چرخ بزند و در نتيجه ديگر لزومى نداشت كه چرخ جلو را خيلى بزرگ بسازند. در اين اوايل ركابها به وسيله زنجير به چرخ جلو متصلمى شدند و بعدها به علت اشكالى كه اين امر در تغيير دادن فرمان دوچرخه ايجاد مى كرد، زنجير را به چرخ عقب وصل كردند.
رايملر۠ در سالهاى حدود ۱۸۳۵ موتورى ساخت كه از نقطه نظر تكنيكى نسبت به ماشين هاى بخار خيلى كاملتر و بهتر بود و موجب پديد آمدن تغييراتى شگرف در صنعت ساخت وسايل نقيله شد. رايملر نواقص فنى موتورى كه ˼/span>اتو۠ ساخته بود را از بين برد و توانست يك نوع موتور انفجارى بسازد كه در آن پيستونها به صورت چهارهنگامى حركت مى كردند. اين اختراع نه تنها حركت وسايل نقليه را بر روى زمين و در درياها به مراتب آسانتر نمود بلكه به بشر امكان داد تا در هوا نيز به پرواز درآيد. تئورى موتورهاى چهارهنگامى توسط اوتو وضع گرديد ولى به مرحله عمل درآوردن اين تئورى كار بسيار مشكلى بود. موتورگازى كه اوتو ساخت، محتاج يك مخزن گاز بسيار بزرگ بود. ̘Ҙș˙ƙŘѻѻ پس از دو سال كوشش شبانه روز در سال ۱۸۳۳ ميلادى موفق شد موتورى بسازد كه سوخت آن از راه مخلوط شدن ذرات نفت با هوا تأمين شود. ساختمان اين موتور با آنچه كه او قبلاً ساخته بود فرق فراوان داشت. موتور قبلى در مقابلتوليد يك اسب بخار نيرو ۷۳۰ كيلوگرم وزن داشت درحالى كه موتور جديد براى توليد همين مقدار نيرو فقط۴۴ كيلوگرم وزن پيدا مى كرد، اين موتور داراى ۱۸۰ دور در دقيقه بود.با استفاده از اين موتور، ساخت وسيله نقليه اى كه بتواند خود به طور مستقيم نيروى حركت خود را تأمين كند، ممكن گرديد. ̘Ҙș˙ƙŘѻѻ يك روز موتورى را كه ساخته بود بر روى يك دوچرخه نصب كرد وبه اين ترتيب اولين موتوسيكلت را در جهان ساخت. متأسفانه اين موتوسيكلت در آن سال مورد توجه مردم قرار نگرفت و در نتيجه ̘Ҙș˙ƙŘѻ فكر تكميل آن را از سر خود بيرون كرد. دوازده سال بعد موتوسيكلت كه در كشورهاى ديگر كامل گرديده بود از خارج وارد آلمان شد و اتفاقاً بازار خوبى براى فروش پيدا كرد. در موتورى كه ̘Ҙș˙ƙŘѻ طراحى كرده بود، موتورى به قدرت نيم اسب بخار زير زين آن قرار داده شده بود. قسمت جلوى اين موتور از زين جلوتر آمده و در بين پاهاى راننده قرار گرفت ولى موجب ناراحتى او نمى گرديد. موتور به طور خودكار نفت را از داخل مخزن مى مكيد و در سيلندرها مصرف مى كرد و راننده مى توانست ميزان آن را كنترل كند. براى به كار انداختن موتور لازم بود كه هندل زده شود. اين كار فقط يك دقيقه وقت لازم داشت و موتور به سرعت روشن مى شد. اين موتور در شهر كانستات در روز دهم نوامبر ۱۸۸۶ با موفقيت تمام آزمايش شد.̙ĘȘҙĠبنز۠در همان سالى كه رايملر موتوسيكلت خود را به مورد آزمايش گذارد، يك سه چرخه موتورى را كه خود ساخته بود در شهر مانهايم آزمايش نمود و اين سه چرخه موتورى اولين اتومبيل بنز جهان محسوب مى شود.̘Ҙș˙ƙŘѠو بنز۠به طور مساوى مخترعان موتوسيكلت و اتومبيل محسوب مى شوند و اين وسيله نقليه بزودى جاى خود را در جاده تمدن باز نمود و تغييرات بعدى كه در ساختن موتوسيكلت ها و اتومبيل ها به عمل آمد به جز تكامل و تغيير شكل چيز ديگرى نبودند.
اولین موتور سیکلت
موتور سیکلت یک وسیله دو چرخ است که با یک پیشرانه تامین کننده نیروی محرکه بعنوان یک وسیله نقلیه ارزان قیمت وبسیار پر کاربرد در بسیاری از نقاط جهان مورد استفاده قرارمیگیرد. شاید بتوان آن را دو چرخه ای نامید که تنها درمکانیسم حرکتی توسعه یافته است. اولین ایده ساخت یک وسیله موتوری دوچرخ واحتمالا اولین موتور سیکلت توسط دوسازنده آلمانی " گاتلیب دایملر " و" ویلهلم میباخ " در شهر بدکانسات ( شهری که از سال 1905 بخشی از اشتوتگارت شد ) در سال 1885 عملی واجرا شد. البته وسیله ای که ساخته شد درواقع همان دوچرخه موتور دار بود که بامواد نفتی تغذیه می شد. بدنه آن ازچوب بود و چرخهایی که در آن استفاده شده بود ترکیبی از اسپوکهای چوبی با تسمه های فلزی وشخصاً یک شاسی " بون کرشر" بود که درکنار پیشرانه تک سیلندر اتوسیکل و یک کاربراتور تلمبه ای این وسیله نقلیه ابتدایی موتوری را ارائه می کرد. سازندگان این اختراع خود را " Reitwagen " ( یعنی خودروی سواری ) نام نهادند. حدف اولیه آنها طراحی یک فرم رسمی نقلیه نبود بلکه تمام کار و تلاش آنها بر طراحی یک حمل کننده موتور متمرکز بود.
البته اگر کسی موتور سیکلت را بعنوان دو چرخ که با نیروی بخار کار می کند تعریف کند. اولین موتور سیکلت آمریکایی بوده است. این وسیله در نمایشگاه ها و سیرکهای آمریکای شرقی در سال 1867 توسط "سیلوستر هاروارد روپر" از روکسری ماساچوست به معرض دید همگان قرارداده شد. یک نمونه از ماشین روپر ساخت 1869 موجود است. این دستگاه از یک پیشرانه دو سیلندر زغال سوزساخته شده ویک میله اتصال بطور مستقیم چرخ عقب را به حرکت در می آورد.
دراوایل گسترش صنعت تولید موتورسیکلت، سازندگان دوچرخه بسیاری وجود داشتند که تولیدات خودرابه وسایلی با پیشرانه های درونسوز توسعه دادند.البته درابتدای راه، کارتمامی تولید کنندگان، طراحی مدلهای سه یا چهار چرخه بود واین حالت امنیت واطمینان کافی را برای کنترل وسیله وزمین نخوردن راننده تضمین می کرد.راه با قویتر شدن پیشرانه ها وتوسعه طراحی بدنه دوچرخه ها سازندگان موتور سیکلت کم کم افزایش یافتند. یک مدل دوچرخ بسیار جالب که بعدها در سال 1892 طراحی شد. مدل " میلت" بود.
میلت از یک پیشرانه 5 سیلندر استفاده میکرد که به عنوان توپی چرخ عقب نیز بکار می رفت. سیلندرها همراه چرخ دور میخوردند ومیل لنگ آن نیز محور عقب را تشکیل می داد. اولین تولید واقعا موفق مدل دوچرخ، "هیلد براند وولفهولر " بود که درسال 1984 در مونیخ عرضه شد. یک پیشرانه دو تایی موازی درپایین بدنه نصب می شد که که سیلندرهای آن جلو و عقب می رفت.میله اتصال مستقیما به محور چرخ عقب متصل می شد. بجای استفاده از چرخ سنگین برای ذخیره انرژی در بین احتراق سیلندر در این موتور یک جفت تسمه محکم ارتجاعی مورد استفاده بود که هر کدام در قسمت خارجی برد سیلندر نصب می شد. سیستم خنک کننده پیشرانه استفاده از یک تانکی آب ( رادیاتور ) در بالای گلگیر عقب بود.
در سال 1895 شرکت فرانسوی " دودیون باتن" پیشرانه ای ساخت که امکان تولید انبوه وعمومی موتور سیکلت را فراهم می کرد . این پیشرانه سبک، کوچک وبا دور موتور بالا بود که از باتری و احتراق ذغال استفاده میکرد. دودیون ـ باتن این پیشرانه 2.1اسب بخاری را برای استفاده درموتورهای شهری ارائه کرد. امروزه استفاده از موتور به عنوان پیک آنلاین رواج دارد.
پیشرانه فوق توسط شرکت های متعددی همچون " ایندین " و هارلی دیویدسن در آمریکا کپی شد. اگر چه یک آمریکایی به نام " پنینگتون " تعدادی ماشین از این دست را در سال 1895 ساخت ( البته صحبت عملکرد ساخت های وی معلوم نیست ) اولین تولید آمریکایی موتور سیکلت " ارینت ـ آستره " بود که کمپانی "هتز " در و "اتهام ماساچوست" ساخته شد.
سال ها پس از آن تا قبل از جنگ جهانی اول، بزرگ ترین تولید کننده موتور سیکلت شرکت "ایندین" بود.پس از آن " هارلی دیویدسن " این جایگاه را در دست داشت. در سال 1928 این DkW بود که به بزرگ ترین سازنده تبدیل شد. موتور سیکلت های ب ام و در سال 1923 با موتور دو قلو یا " بوکسر " خود وارد عرصه شد. پس از جنگ جهانی دوم گروه BSA ، موتور سیکلت های "ترایامف" را در سال 1951 خریداری کردند تا بدین ترتیب ادعای تولید یکی از هر چهار موتور سیکلت را داشته و به بزرگ ترین تولید کننده وقت تبدیل شوند. شرکت آلمانی NSU از سال 1955 تا 1970 به بزرگ ترین سازنده موتور سیکلت بدل شد.
1970 سالی بود که هوندا این عنوان را بدست آورد وتا امروز نیز در اختیار دارد. تولید کنندگان انگلیسی ( ترایامف ـ BSAـ نورتون ) تا قبل از به عرصه آمدن ژاپنی ها ( و در راس شان هوندا ) جایگاه غالبی در تولید موتور سیکلت در برخی بازارها داشتند. اما تولیدات سریع، ارزان، متنوع و با کیفیت برتر ژاپنی ها در اواخر 1960 و اوایل 1970 بازار را از دست دیگران خارج کرد و شرکت های انگلیسی را کم کم از بین برد. امروز شرکت های ژاپنی سازنده موتور سیکلت هوندا، کاوازکی و سوزوکی صنعت موتور سیکلت را تحت نفوذ گرفته اند. اگرچه هارلی ـ دیویدسن هنوز از محبوبیت بالایی درایالات متحده برخوردار است، البته درسال های اخیر برخی از مارک های دیگر نیز توانسته اند باز هم محبوبیت خود را بدست آورند و دراین میان شرکت هایی همچون ب ام و، ترایامف ودوکاتی وهمچنین ویکتوری به عنوان دومین تولید کننده موفق موتور سیکلت در آمریکا وجود دارند.
 
بالا پایین