Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

ثبت شرکت صرافی به چه صورت است>

  • نویسنده موضوع sabti
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı بخش حقوق و قوانین
Konu Başlığı ثبت شرکت صرافی به چه صورت است>
نویسنده موضوع sabti
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan sabti

sabti

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Aug 22, 2017
ارسالی‌ها
1
پسندها
0
امتیازها
0

اعتبار :

صراف کسی است که شغل او تبدیل وجوه و مقود رایج و متفاوت و یا اوراق بهادار به یکدیگر است به قصد انتفاع .
یکی از اصول مهم تجارت استفاده از پول است ، صرف نظر از این که در هر مملکت یک نوع پول رایج است که در کشور یکددیگر رواج ندارد و موسسات صرافی و بانک تحت شرایط خاصی این قبیل وجوه را تبدیل می نمایند. اساساَ عمل عمده صرافی خرید و فروش اسناد تجاری است. مثلاَ تاجری که قبض مخصوصی را به نام سفته به مدت معین امضاء می کنند، به اعتبار امضاء کننده قبض، بسته به مدت پرداخت ، ارزشی دارد که خرید و فروش می شود و یا حواله ای که طی تشریفاتی به نام برات به عهده شخص دیگری صادر می شود بسته به کیفیت وصول آن ، ارزش مخصوصی دارد که صراف از تفاوت قیمت استفاده می نماید.
شرکت های صرافی در زمینه خرید و فروش ارز اعم از نقدی یا حواله ای و نیز خرید و فروش مسکوکات طلا و نقره که البته حوزه عملیات هر صرافی بر اساس مجوز اخذ شده از بانک مرکزی و بنا بر نوع صرافی، متفاوت خواهد بود فعالیت می کنند.
در ذیل به توضیح بیشتر راجع به این دسته از شرکت ها می پردازیم.

  • انواع شرکت های صرافی
شرکت های صرافی انواع متفاوتی دارند. شرکت صرافی نوع اول مختص خرید و فروش ارز کشورها می باشد اما شرکت صرافی نوع دوم علاوه بر خرید و فروش ارز کشورها قادر به مبادلات ارزی نیز می باشد که البته این کار قواعد خاص خود را دارد.
تاسیس صرافی (نوع یک و دو) چنانچه توسط اشخاص حقیقی صورت گیرد فقط در قالب شرکت های تضامنی و در غیر این صورت توسط موسسات اعتباری صرفا در قالب شرکت سهامی خاص امکان پذیر است.
لازم به ذکر است تاسیس شعبه توسط صرافی ها ممنوع است.

  • مجوز ثبت صرافی
ثبت شرکت صرافی مستلزم اخذ مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می باشد. افرادی که قصد فعالیت در زمینه صرافی را دارند می بایست نسبت به اخذ مجوز و دریافت فرم های اولیه از قبیل اساسنامه از بانک مرکزی اقدام نموده تا فرآیند ثبت انجام شود.
همچنین به موجب ماده 5 دستورالعمل اجرایی تاسیس ، فعالیت و نظارت بر صرافی ها ، تاسیس صرافی ها در مناطق آزاد ، موکول به پیشنهاد سازمان مناطق آزاد و صدور مجوز بانک مرکزی است. سازمان های مناطق آزاد می بایست تقاضای تاسیس صرافی را بررسی و نتایج بررسی را به بانک مرکزی ارائه نمایند.

  • سرمایه شرکت های صرافی
حداقل سرمایه اولیه به منظور تاسیس صرافی های نوع اول در شهر تهران و شهرهای بزرگ ( اصفهان ، اهواز ، تبریز ، شیراز ، مشهد ) مبلغ دو میلیارد ریال و در سایر شهرها مبلغ یک میلیارد ریال و جهت تاسیس صرافی های نوع دوم مبلغ بیست میلیارد ریال تعیین می گردد که لازم است قبل از ثبت شرکت صرافی تماماَ تامین شود.
متقاضیان اخذ مجوز فعالیت صرافی در قالب نوع دوم، ملزم به ارائه ضمانتنامه بانکی بدون قید و شرط حسن انجام تعهد با سررسید دو ساله به میزان حداقل 20 درصد سرمایه شرکت صرافی به نفع بانک مرکزی به منظور رعایت ضوابط و مقررات مربوطه بوده و ضمانت نامه مذکور با موافقت بانک مرکزی قابل تمدید می باشد.

  • شرایط و مدارک لازم جهت تاسیس شرکت صرافی
متقاضیان تاسیس، مدیران پیشنهادی و شرکاء شرکت صرافی لازم است دارای شرایط ذیل باشند :
– تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران و اقامت در ایران
– پیرو یکی از ادیان رسمی کشور
– مدیر عامل یا رئیس هیئت مدیره صرافی های نوع دوم لازم است دارای حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی باشند.
متقاضی تاسیس صرافی می بایست پس از ارائه تقاضای کتبی اولیه خود و با اعلام بانک مرکزی، مدارک و اطلاعات ذیل را به این بانک ارائه نمایند :
– پرسشنامه بانک مرکزی پس از تکمیل
– مبلغ سرمایه پیشنهادی و نحوه تامین آن
– اساسنامه و یا شرکتنامه پیشنهادی
– نام و مشخصات ، میزان تحصیلات و سابقه فعالیت موسسین و شرکا با ذکر میزان سهم الشرکه هر یک از آنان
– نام و مشخصات ، میزان تحصیلات ، سابقه فعالیت و سمت های قبلی مدیر و یا مدیران پیشنهادی
– گواهی عدم سوء پیشینه موثر کیفری و موسسین ، مدیر یا مدیران پیشنهادی و شرکاء از مراجع ذیربط
– تعهدنامه هر یک از موسسین، مدیران و شرکای صرافی مبنی بر اینکه در هیچ زمانی محکومیت کیفری موثر از هیچ نوع نداشته است.
هر گونه تغییرات ثبتی در مورد شرکت از جمله تغییر در مفاد اساسنامه و نوع و میزان سرمایه شرکت و از این قبیل منوط به موافقت قبلی بانک مرکزی و اخذ مجوز تغییرات ثبنی از این بانک می باشد.
ثبت شرکت ثبتیکال - https://sabticall.com
 
بالا پایین