Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

ترون (Tron) چیست؟

اطلاعات موضوع

Kategori Adı مقالات و آموزش ها
Konu Başlığı ترون (Tron) چیست؟
نویسنده موضوع Amirhoo3in
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan Amirhoo3in

Amirhoo3in

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Dec 27, 2013
ارسالی‌ها
1,082
پسندها
910
امتیازها
113
محل سکونت
ساحل کارون
دل نوشته
زندگی آبراهی است به نام وفا,میریزد توی جویی به نام صفا,میرود به رودی به نام عشق,میریزد به دریایی به نام وداع:(
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :



اگر شما هم جزو دنبال‌کنندگان اخبار دنیای ارزهای دیجیتال باشید، به احتمال زیاد نام ترون را بارها و بارها شنیده‌اید. اما ترون چیست و توکن آن چه تفاوت‌هایی با سایر ارزهای دیجیتال دارد؟
[h=2]ترون : یک پلتفرم بلاک چین متفاوت[/h]ترون یک پلتفرم بلاک چین است که زیرساخت یک اکوسیستم غیرمتمرکز را ایجاد می‌کند. ترون توسط جاستین سان (Justin Sun) ایجاد شد. اولین اپلیکیشن او با نام پیوو (Peiwo) بر روی این شبکه راه‌اندازی شد. پیوو یک برنامه پولی برای چت است. ترون به دنبال گسترش بازار انواع نرم افزارهای غیرمتمرکز محتوای دیجیتال است و می‌خواهد ایجاد و انتشار این نرم افزارها را ساده‌تر سازد. برای استفاده از شبکه بلاک چین ترون باید از توکن ویژه آن که با نماد TRX نمایش داده می‌شود استفاده کرد.
یکی از موانع در برابر گسترش فناوری بلاک چین، دشواری یادگیری کار با آن برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان است. ترون قصد دارد این فرآیند را ساده‌تر ساخته و امکان غیرمتمرکزسازی پلتفرم‌های کنونی و ایجاد نرم افزارهای توزیع شده را آسان‌تر کند.

عملکرد شبکه ترون مشابه عملکرد سایر شبکه‌های محتواست. پدیدآورندگان محتوا به تولید انواع محتوا و توزیع آن بر روی این شبکه می‌پردازند و مصرف‌کنندگان نیز این محتوا را خریداری می‌کنند. سایر نرم افزارها نیز می‌توانند از این مزایا استفاده کنند. ارزش ارز دیجیتال ترون (TRX) نیز تا حد زیادی به اجرا شدن کدهای درون شبکه ترون بستگی دارد. (در مطلبی با عنوان «چگونه بلاک چین به پدیدآورندگان محتوا کمک خواهد کرد؟» به واکاوی بیشتر این پدیده نوین پرداختیم.)
[h=2]ترون برای توزیع همتا به همتای محتوای رسانه‌ای[/h]ترون یکی از تلاش‌هایی است که در چند سال اخیر برای ارایه از ماهیت همتا به همتا در شبکه‌های مدرن رایانه‌ای به منظور توانمندسازی تولیدکنندگان محتوا به انجام رسیده است. ترون به پدیدآورندگان محتوا امکان می‌دهد به صورت مستقیم به مشتریان خود دسترسی داشته و محتوای خود را توزیع کنند. یوتیوب، آی‌تونز و سایر شبکه‌های متمرکز توزیعی مزایای دارند، اما در عین حال ماهیت متمرکز آنها سبب می‌شود پدیدآورندگان محتوا نتوانند قدرت چندانی داشته باشند. به همین دلیل، بسیاری از پدیدآورندگان محتوا به دنبال شیوه‌هایی جایگزین هستند.
نرم افزارهای غیرمتمرکز زیادی برای اجرایی شدن بر روی شبکه ترون طراحی شده‌اند که می‌توانند از ساختار مستقیم و همتا به همتای این شبکه استفاده کنند. به این ترتیب،‌ نیاز به واسطه از بین خواهد رفت. گیفتو (Gifto) یکی از این نرم افزارهاست که یک شبکه اجتماعی پولی بسیار موفق و تاثیرگذار در آسیا به شمار می‌رود.

ارایه محتوای سرگرم‌کننده و نیز انتقال پیام، هر دو از جمله صنایع بسیار پرمخاطب به شمار می‌روند. کارشناسان تخمین می‌زنند بازار صنعت انتقال محتوا (نظیر انواع نرم افزارهای پیام‌رسان) در سال ۲۰۲۲ به رقم ۳۰ میلیارد دلار برسد. همچنین ارزش صنعت سرگرمی نیز در آن سال از مرز ۲ هزار میلیارد دلار خواهد گذشت.
[h=2]حمایت گسترده از ترون[/h]جاستین سان پیش از راه‌اندازی ترون به عنوان نماینده رسمی ریپل در چین فعالیت می‌کرد. موقعیت شغلی او سبب شد بتواند حامیان مالی قدرتمندی را برای ترون با خود همراه سازد.
جیهان وو (Jihan Wu) اولین حامی قدرتمند ترون است. او سابقه مشارکت در بنیانگذاری شرکت بیتمین (فعال در زمینه تولید انواع تجهیزات استخراج بیت کوین و ارزهای دیجیتال) را در کارنامه خود دارد.
وو تنها نام بزرگ فهرست حامیان پروژه ترون نبود. دای وی (Dai Wei) یکی از موفق‌ترین مدیران صنعت حمل ونقل دنیاست که در پروژه ترون سرمایه‌گذاری کرده است. همچنین یانگ لینکه (Yang Linke) که بنیانگذار سامانه BTCC.com است و همچنین ین مینگشان (Yin Minshan) که از تاجران بسیار معروف به شمار می‌رود هم از جمله حامیان ترون هستند.
ترون برای ۱۰۰ میلیارد توکن خود سرمایه‌ای ۷۰ میلیون دلاری را جذب کرد. توکن TRX ترون در نخستین روزها به زحمت توانست به ارزش یک سنت برسد. با این حال پس از مدتی رشد خوبی یافت و در روزهای اوجش به ۲۰ سنت هم رسید. پیش‌بینی قیمت ترون یکی ازمباحث جذاب در وب‌سایت ردیت (Reddit) است. بسیاری بر این باورند که با توجه به حجم بازار ترون، ارزش آن از ۵۰ سنت نیز پیشی می‌گیرد و ارزش بازارش نیز به ۵۰ میلیارد دلار نزدیک خواهد شد.
[h=2]ترون و نسل چهار وب[/h]تحولات جدی در اینترنت همیشه به خاطر شیوه انتقال محتوا (اطلاعات)‌ و یا شیوه‌های پرداخت بوده است. نسل اول وب کارایی چندانی در این دو حزوه نداشت. در نسل دوم وب شاهد عرضه شیوه‌های امن پرداخت و نیز شیوه‌های کم‌هزینه تبلیغ بودیم. نسل سوم وب نیز شاهد ایجاد سازوکارهایی متمرکز برای انتقال محتوا بودیم که برای نمونه می‌توان به ظهور فیسبوک و یوتیوب اشاره کرد. اما ارزهای دیجیتال می‌توانند این موقعیت را متحول کنند. با ایجاد پلتفرم‌هایی غیرمتمرکز (نظیر ترون) پدیدآورندگان محتوا به معنای واقعی صاحب آن خواهند بود و واسطه‌ها نیز برای کمک به انتقال محتوا پاداش خواهند گرفت.

یکی دیگر از تحولات در نسل چهار وب به استفاده از بلاک چین در راستای عدم نیاز به سرورهای متمرکز مربوط می‌شود. با وجود اینکه انتقال محتوا می‌تواند کاملا غیرمتمرکز باشد، هزینه این انتقال را می‌توان کاهش داد و نیاز به واسطه را به حداقل رساند. ترون ابزاری است که به دنبال این چشم‌انداز است. ترون می‌خواهد ما را از دنیای شبکه‌های متمرکز انتقال محتوا به شبکه‌ای غیرمتمرکز پیش ببرد.
[h=2]ترون در یک نگاه[/h]
  • ترون می‌خواهد فرآیندی غیرمتمرکز را برای انتقال محتوا فراهم سازد و کنترل محتوا را در اختیار پدیدآورندگانش قرار دهد.
  • ترون از حمایت نام‌های بزرگی در چین از جمله جیهان وو برخوردار است.
  • ترون فرآیند توسعه نرم افزارهای مختلف غیرمتمرکز بر بستر بلاک چین را تسریع می‌کند.
  • برای اجرای کدها بر روی شبکه ترون به توکن ترون (TRX) نیاز است.
  • ترون تاکنون چندین برنامه غیرمتمرکز را بر روی شبکه خود دارد.
  • برخی بر این باورند که قیمت ترون در آینده به ۵۰ سنت نیز خواهد رسید.
 
بالا پایین