Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

همه چیز درباره استیبل‌کوین و دلایل استقبال شدید از آن

اطلاعات موضوع

Kategori Adı فناوری اطلاعات
Konu Başlığı همه چیز درباره استیبل‌کوین و دلایل استقبال شدید از آن
نویسنده موضوع Amirhoo3in
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan Amirhoo3in

Amirhoo3in

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Dec 27, 2013
ارسالی‌ها
1,082
پسندها
910
امتیازها
113
محل سکونت
ساحل کارون
دل نوشته
زندگی آبراهی است به نام وفا,میریزد توی جویی به نام صفا,میرود به رودی به نام عشق,میریزد به دریایی به نام وداع:(
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

«استیبل‌کوین‌» (stablecoin) آخرین نوآوری در دنیای پرشتاب ارزهای دیجیتال است. استیبل‌کوین یا رمزارز باثبات در واقع نوعی ارز دیجیتال است که دارای پشتوانه واقعی دلار یا طلا بوده و یا اینکه با الگوریتمی خاص می‌کوشد ارزش آن را برابر با یک واحد پول رسمی معتبر حفظ کند.

در گزارش منتشر شده از سوی یک مجموعه ارایه‌دهنده کیف پول ارز دیجیتال که به تازگی منتشر شده آمده است: «تعداد پروژه‌های فعال استیبل‌کوین طی ۱۲ تا ۱۸ ماه گذشته به شکلی چشمگیر افزایش یافته است و فقط در چند هفته/ماه آینده قرار است حدود ۱۰ پروژه این چنینی به بازار عرضه شود.» در حال حاضر، بیش از ۵۰ رمزارز از نوع استیبل‌کوین در سراسر جهان عرضه شده است.
[h=2]استیبل‌کوین (رمزارز باثبات) چیست؟[/h]استیبل‌کوین (رمزارز باثبات) دسته‌ای از ارزهای دیجیتال هستند که قیمت آنها به دارایی ملموس در دنیای فیزیکی مرتبط است. این دسته از رمزارزها را می‌توان به هر چیزی مرتبط کرد. با این وجود، بیشتر استیبل‌کوین‌ها با پشتوانه ارزهای رسمی نظیر دلار یا یورو عرضه می‌شوند.
[h=2]عملکرد استیبل‌کوین (رمزارز باثبات) به چه شکلی است؟[/h]در مجموع دو نوع استیبل‌کوین داریم که یکی دارای «پشتوانه واقعی» (reserve-backed) و دیگری «الگوریتمی» (algorithmic) است.
استیبل‌کوین‌های دارای پشتوانه واقعی همانند پول معمولی هستند که از پشتوانه طلا برخوردارند. درست همانند پول نقد که با پشتوانه طلای بانک مرکزی عرضه می‌شود، استیبل‌کوین‌ها به ازای هر کوین خود از مقداری پشتوانه برخوردارند که معمولا دلار یا یورو هستند.
منتشرکنندگان رمزارزهایی نظیر تتر، مقداری دلار را در حسابی بانکی به ودیعه گذاشته و در ازای آن، توکن‌هایی به همان میزان ارزش عرضه می‌کنند. این دلارها معمولا دست‌نخورده می‌ماند تا وقتی که کسی بخواهد توکن‌های خود را دوباره به دلار تبدیل کند. همچنین این اطمینان وجود دارد که صاحب توکن همیشه می‌تواند آن را به دلار تبدیل کند.

دومین دسته از استیبل‌کوین‌ها دارای پشتوانه نیستند، ولی در عوض سازوکار آنها توسط یک الگوریتم مشخص اداره می‌شود.
گریک هیلمن (Garrick Hileman) که مدیر واحد پژوهش موسسه بلاک‌چین و نویسنده این گزارش است می‌گوید: « استیبل‌کوین‌های دارای الگوریتم از یک سری دستورات نرم‌افزاری برای انطباق عرضه و تقاصا به منظور هماهنگ‌سازی قیمت آن با دلار آمریکا استفاده می‌کنند.»
با افزایش تقاضا برای استیبل‌کوین‌ها‌ی الگوریتمی، عرضه آن نیز باید افزایش یابد تا قیمت آن باثبات بماند. در عین حال، با کاهش ارزش، به سازوکاری که بتواند عرضه را کاهش دهد نیاز است. این کاهش نیز با هدف تثبیت قیمت صورت می‌گیرد. بی‌تردید طراحی این نوع استیبل‌کوین‌ به مراتب‌ چالش‌برانگیزتر است. البته هنوز این دسته از رمزارزها نتوانسته‌اند عملکرد خوب خود را اثبات کنند.
بیسس (Basis)، ترا (Terra)، کاربن (Carbon) و فراگمنتس (Fragments) ‌از جمله استیبل‌کوین‌ها‌ی الگوریتمی هستند.
[h=2]چرا به استیبل‌کوین نیاز داریم؟[/h]یکی از مشکلات اصلی ارزهای دیجیتال، نوسانات شدید قیمتی آن است. نوسانات ۵ درصد و ۱۰ درصد در یک روز اصلا پدیده عجیبی در بازار ارزهای دیجیتال نیست. همین نوسانات شدید است که سبب شده برخی منتقدان به این نتجه برسند که ارزهای دیجیتال بیش از آنکه نوعی پول و یا دارایی باشند، ابزاری برای احتکار به منظور کسب سود از افزایش قیمت آن به شمار می‌روند.
استیبل‌کوین‌ها تلاشی برای بهره‌گیری از مزایای ارزهای دیجیتال (انتقال ارزش به صورت دیجیتال) و ترکیب آنها با ثبات و اعتماد موجود به پول‌های رایج است.
هیلمن می‌گوید: «برای میلیون‌ها انسان و نیز موسسات مختلف، نوسانات شدید دارایی‌های دیجیتال در سال گذشته سبب شد بسیاری از آنها فقط نظاره‌گر باشند و تمایلی به حضور در این عرضه نداشته باشند. استیبل‌کوین‌ها می‌توانند راه‌حلی برای این مساله داشته باشند و کاربردهایی که بیت کوین و یا اتر و یا سایر ارزهای دیجیتال با نوسان بالا فاقد آن هستند، نظیر بیمه، را به همراه آورند.»
[h=2]کاربردهای استیبل‌کوین‌ چیست؟[/h]اصلی‌ترین کاربرد استیبل‌کوین‌ها در حال حاضر، به عنوان ابزاری برای نقدشوندگی برای صرافی‌های ارز دیجیتال است. بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال توسط نظام‌های بانکی طرد شده‌اند که دلیل آن نیز ترس بانک‌ها از عدم رعایت مقررات توسط این صرافی‌هاست.
به همین دلیل، بسیاری از صرافی‌ها نمی‌توانند دلار یا یورو را از مشتریان خودبپذیرند. مشتریان از یک سو می‌خواهند خریدشان را با دلار انجام دهند و یا اینکه ارزهای دیجیتال خود را به دلار تبدیل کنند. استیبل‌کوین‌ها راه‌حلی ایده‌آل برای این مساله به شمار می‌روند.

البته طرفداران استیبل‌کوین‌ها بر این باورند که این فناوری امکان کاربردهای پیجیده‌تری را نیز فراهم می‌سازد که برای نمونه می‌توان به بیمه، قراردادهای هوشمند و وام اشاره کرد.
[h=2]بزرگ‌ترین استیبل‌کوین‌ها کدامند؟[/h]تتر (Tether) پرطرفدارترین استیبل‌کوین‌ است که در ابتدا توسط صرافی‌ها به جای دلار عرضه شد.
در گزارش بلاک‌ چین میخوانیم: «تتر (با نماد USDT) دومین ارز دیجیتال پرمعامله در دنیاست که حجم معاملات آن حدود ۶۰ درصد حجم بیت کوین است. تتر در اوایل سال ۲۰۱۸ تانست در میان ۱۰ ارز دیجیتال برتر از نظر حجم بازار جای گیرد.»
هیلمن می‌گوید: «سال گذشته تتر به ما نشان داد که تقاضایی واقعی برای استیبل‌کوین‌ در دنیا وجود دارد. ما شاهد استفاده گسترده از تتر در صرافی‌هایی نظیر پولونیکس بودیم که به سپرده شامل دلار آمریکا دسترسی نداشتند. این وضعیت سبب افزایش تعداد صرافی‌هایی شد که یا به طور کامل از نظام بانکی جدا شدند و یا اینکه تصمیم‌ گرفتند زیاد از نظام بانکی استفاده نکنند.»
[h=2]استیبل‌کوین‌ها توسط چه کسانی عرضه می‌شود؟[/h]استیبل‌کوین‌ها توسط استارتاپ‌های جدید و یا کسب‌وکارهای قدیمی‌تر حاضر در بازار ارزهای دیجیتال (نظیر سیرکل و یا جمینای) عرضه می‌شوند. در حال حاضر ۵۷ استیبل‌کوین‌ در بازار وجود دارد. بر اساس گزارش شماره ۲۳ مجموعه بلاک‌ چین، ۲۳ مورد از این پروژه‌ها هم اکنون در بازار حضور دارند.
سرمایه‌گذاران مخاطره‌پذیر نیز از جمله کسانی هستند که به این حوزه علاقه نشان می‌دهند. در گزارش موسسه بلاک چین آمده است: «تاکنون حدود ۳۳۵ میلیون دلار سرمایه برای همه پروژه‌های استیبل‌کوین جمع‌آوری شده است. یکی از مشهورترین این پروژه‌ها که توسط صندوق معروف سرمایه ‌گذاری اندرسن هورویتز صورت گرفته به تازگی توانسته ۱۵ میلیون دلار برای پروژه‌ای به نام میکرداو (MakerDAO) تامین کند.

[h=2]دلیل افزایش شدید تعداد پروژه‌های استیبل‌کوین چیست؟[/h]هیلمن می‌گوید موفقیت تتر سبب شد تعداد زیادی از تیم‌های نوآور به این فکر بیفتند که پروژه‌ای بهتر را عرضه کنند.
با وجود موفقیت چشمگیری که تتر در بازار به دست آورده است، هنوز انتقادات و تردیدهای زیادی به استانداردهای حسابرسی و نیز شفافیت در این شرکت به عمل آمده است. حتی برخی منتقدان بر این باورند که تتر به شکلی نادرستکارانه عمل کرده و رویکردی متقلبانه را در پیش گرفته است. (گفتنی است در مطلبی ترجمه شده از نشریه وال استریت ژورنال به بررسی روند مشکوک و غیرشفاف تتر پرداختیم.)
با این حال، پتانسیل استیبل‌کوین‌ها برای استفاده در حوزه‌های مختلف سبب شده کارآفرینان به امید داشتن جایی در این بازار بزرگ، دست به کار شوند.
[h=2]چالش‌های پیش روی استیبل‌کوین‌ها کدامند؟[/h]هیلمن می‌گوید یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی استیبل‌کوین‌ها، به مساله مقیاس‌پذیری آنها مربوط می‌شود. برای اینکه استیبل‌کوین‌های دارای پشتوانه واقعی بتوانند به جایی برسند که نقدشوندگی کافی داشته و در عین حال بتوان از آنها در حوزه‌های مختلف فناورانه استفاده کرد، باید سرمایه‌گذاری‌های میلیون و یا حتی میلیارد دلاری بر روی آنها صورت گیرد.
هیلمن می‌گوید: «این مساله می‌تواند مانعی در برابر توسعه استیبل‌کوین‌ها باشد. وقتی حجم سرمایه‌ گذاری مورد نیاز بیش از حد بالا باشد، نمی‌توان به سرعت به حداکثر توان ممکن رسید و در واقع رشد با موانعی روبرو خواهد شد.»
هیلمن بر این باور است استیبل‌کوین‌هایی که به فکر جایگزینی به جای تتر و حضور در بازار به عنوان واسطه نقدشوندگی ارزهای دیجیتال هستند شاید با مشکلاتی پیش‌بینی‌نشده زیادی روبرو شوند. او می‌گوید: «تتر با وجود همه گلایه‌ها و انتقادات، به طول کلی به خوبی توانسته قیمتی تقریبا برابر با دلار داشته باشد. در واقع عملکرد تتر تاکنون قابل قبول بوده است. تتر شروع خوبی داشته است. انبوهی از صرافی‌ها از آن استقبال کرده‌اند. ۱۵۰ صرافی ارز دیجیتال آن را می‌پذیرند و در بین ۱۰ ارز دیجیتال برتر دنیا نیز قرار گرفته است.»
یکی دیگر از موانع پیش روی استیبل‌کوین‌ها به مقررات مربوط می‌شود. هیلمن بر این باور است که واکنش بانک‌های مرکزی در قبال استیبل‌کوین‌ها به مراتب سریع‌تر از واکنش آنها در برابر بیت کوین است، زیرا استیبل‌کوین‌ها شباهت بیشتری به پول رسمی دارند و می‌توانند بر سیاست‌های پولی تاثیرگذار باشند.

البته این طور نیست که همه کارشناسان به آینده استیبل‌کوین‌ها امیدوار باشند. پرستون بارین (Preston Byrne) از جمله این افراد است که با دیده تردید به استیبل‌کوین‌ها می‌نگرد. از نظر آقای بارین، استیبل‌کوین‌ها محکوم به شکست هستند.
استیبل‌کوین‌ها همچنین با چالش‌های فنی زیادی هم روبرو هستند. در بخش نتیجه‌گیری گزارش موسسه بلاک چین آمده است: «این فناوری هنوز تکمیل نشده است و احتمال اینکه استیبل‌کوین‌های کنونی بی‌نقص و ایده‌آل باشند بسیار پایین است. انتظار تجربیات و نوآوری‌های بیشتری را در آینده داریم!»
 
بالا پایین