Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

زیبایی‌های شهر قم از دید یک نویسنده‌ خارجی

اطلاعات موضوع

Kategori Adı استان قم
Konu Başlığı زیبایی‌های شهر قم از دید یک نویسنده‌ خارجی
نویسنده موضوع پــــــــــرستو
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan پــــــــــرستو

پــــــــــرستو

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
824
پسندها
1,491
امتیازها
93
محل سکونت
شیراز
تخصص
ضــــد حال زدن , رک گویی
دل نوشته
قلــبها دریچه نفوذند انکــس که صادقانه نفوذ کند پایدارترین مهمان دل استـ
مدل گوشی
سیم کارت

اعتبار :

چهره دوست داشتنی قم که کمتر از آن باخبریم

زیبایی‌های شهر قم از دید یک نویسنده‌ خارجی

در ادامه به معرفی برخی از جاذبه‌هایی که در قم می‌توان دید، می‌پردازیم و آن‌ها را از دید یک نویسنده‌ خارجی بررسی می‌کنیم.
این مطلب در مجله گردشگری theculturetrip منتشر شده است:
حرم حضرت فاطمه معصومه
حرم حضرت فاطمه معصومه در حقیقت یکی از بهترین مساجد ایران است. این حرم که به نام خواهر امام رضا، هشتمین امام شیعیان در مشهد لقب گرفته، با داشتن شکل‌های هندسی و گل‌دار، شما را وادار به تحسین کاشی‌ها می‌نماید. داخل این حرم به شکل زیبایی تزیین‌شده و افراد سرشناس بسیاری در داخل آن به خاک سپرده‌شده‌اند.


بازار قم
بازارها قلب تپنده شهرهای ایرانی محسوب می‌شوند و بازار قم نیز از این قاعده مستثنی نیست. بازار به دو بخش تقسیم‌شده است، بخش قدیمی بازار که به دوره صفویه بازمی‌گردد (حدود ۶ قرن پیش) و بیشتر مکانی برای دست‌فروشان است، درحالی‌که بخش جدید بازار در قرن نوزدهم گسترش‌یافته است. تیمچه که بیشتر شامل مغازه‌های فرش‌فروشی است، با سه گنبد بزرگ مزین شده به چراغ‌ها جهت روشنایی و تهویه، یکی از تأثیرگذارترین بخش‌های بازار از نظر معماری است.



میدان آستانه
میدان آستانه با داشتن منظره دیدنی از حرم حضرت معصومه، فضای عمومی بزرگ پوشیده شده با سنگ‌های مرمر است. این میدان در هنگام عصر وقتی‌که به‌واسطه چراغ‌های مرقد روشن می‌شود و روحانیون، طلاب، زوار و خانواده‌ها برای صحبت یا گردش دورهم جمع می‌شوند، بسیار دیدنی است. مشهورترین شیرینی شهر قم نیز سوهان است که یک شیرینی ترد، کره‌ای و تافی مانند هست که با پسته تزیین‌شده است. اینجا یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید از مغازه‌های سوغات فروشی و خوردن یک لیوان چای داغ با سوهان و تماشای مردم است.


باغ گنبد سبز
در این باغ سه آرامگاه برج مانند قرن سیزدهمی وجود دارد که برای اعضای خانواده صفی ساخته‌شده است که در قرن چهاردهم قم را اداره می‌کرد. دو گنبد فیروزه‌ای مخروطی و یک گنبد مدور، از بیرون ۱۲ وجهی و از داخل ۸ وجهی می‌باشند. طرح‌های پیچیده آجری، خوش‌نویسی کوفی و ثلث تنها بخشی از تشابهات این گنبدها با گنبد سلطانیه در زنجان است، آن‌ها معتقد بودند که در ساخت این بناها از گنبد سلطانیه الهام گرفته‌اند.



خانه تاریخی یزدان پناه
تاریخچه خانه یزدان پناه به بعد از دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی بازمی‌گردد. این خانه ۱۲۰ ساله بر اساس تغییر دما در طول سال به قسمت‌های مختلف تقسیم‌شده است. ستون‌های استادانه طراحی‌شده، پنجره‌ها و بادگیرها در مقابل ساختمان آجری گِلی سر برافراشته‌اند. اینجا مکانی فراخ و دنج برای لذت بردن از یک غذای ایرانی است، مخصوصاً دیزی و کباب که پس‌ازآن چای آماده‌شده بروی یک آتش زغالی سرو می‌شود.



مسجد جمکران
این مسجد دارای اهمیتی دینی است. طبق آنچه روایت‌شده شروع ساخت این مسجد در اواسط دهه ۱۷۳۰ میلادی شروع‌شده و با گذر زمان گسترش‌یافته است. ایوان‌های آجرکاری شده، کاشی‌های چندرنگ و خطاطی ثلث، شب‌هنگام جلوه بسیاری زیبایی به خود می‌گیرند. وقتی‌که چراغ‌های سقفی فضا را روشن می‌نمایند فضا دارای یک جلوه روحانی خاصی می‌شود. زائران بسیاری از سراسر ایران نامه‌ای از آرزوهای خود را بروی یک‌تکه کاغذ نوشته و آن را داخل چاهی در این مسجد می‌اندازند، به این امید که امام دوازدهم به آن‌ها جواب دهد.



دریاچه نمک
دریاچه کاملاً ویران‌شده نمک در ۱۰۰ کیلومتری شرق قم واقع‌شده است. تنها یک کیلومترمربع از این دریاچه ۱۸۰۰ کیلومترمربعی که باقیمانده یک دریا از عهد چهارم زمین‌شناسی است در حال حاضر با آب پوشیده شده است. بازدیدکنندگان با قدم زدن بر روی دریاچه، سبب شکسته شدن لایه ضخیمی از نمک سفید می‌شوند. این دریاچه‌ی ساکت و ماورای زمینی را می‌توان از اتوبان اصفهان- قم مشاهده کرد و با ترک شهر به سمت کاشان و اصفهان نیز می‌توان شاهد منظره کامل این دریاچه بود.


آیا تا به حال، قم را از این زاویه دیده بودید؟ به نظرتان چرا خود ما از زیبایی‌ها و پتانسیل‌های گردشگری شهرهایمان، کمتر از توریست‌ها باخبریم؟
منبع: لست سکند
 
بالا پایین