Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

سوبارو XV، گمگشته ژاپنی بازار خودرو

اطلاعات موضوع

Kategori Adı سایر خودرو های خارجی
Konu Başlığı سوبارو XV، گمگشته ژاپنی بازار خودرو
نویسنده موضوع mosTafa
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan mosTafa

mosTafa

مـدیـر ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Sep 15, 2013
ارسالی‌ها
5,132
پسندها
4,080
امتیازها
113
محل سکونت
مشهد
تخصص
انتخاب آدم اشتباهی
دل نوشته
لیاقت ش رو نداشت ...
بهترین اخلاقم
احمق م
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه

اعتبار :


هفت صبح| سوبارو ایکس‌وی یکی از خاص‌ترین کراس‌اوورهای اسپورتی ساخت ژاپن که علیرغم ویژگی های مناسب، همچون برادرانش هیچ‌گاه موفق نشد در ایران محبوبیت پیدا کند.

ترکیب خشن‌ترین خطوط ممکن در جلوپنجره با یک رنگ نارنجی و جیغ ، ظاهری متفاوت و عبوس و البته شاداب برای سری XV سوبارو رقم زده اما این موضوع نمی تواند طرح نسبتا قدیمی بدنه این سامورایی را مخفی کند. با اینکه طراحی، چیزی در درجه دوم اولویت هنگام خلق محصولات سوبارو است، اما همین عامل باعث شده تا کمتر کسی در تهران این غریبه ژاپنی را بشناسد. این فرجام شوم در حدی است که حتی بسیاری سوبارو را برندهای درجه دوم چینی اشتباه می‌گیرند و چیزی از سابقه این خودروساز بزرگ نمی‌دانند.
سوبارو ایکس‌وی مدل ۲۰۱۴ که واردات آن در سال ۹۳ به زحمت به تعداد انگشتان دو دست می‌رسد یکی از خودروهایی است که هرگز موفق نشد رنگ محبوبیت را در بازار خودرو ایران ببیند. با اینکه کسی در شایستگی فنی سوبارو تردیدی ندارد اما تعداد افرادی هم که سوبارو را می‌شناسند چندان زیاد نبوده و حتی سوال از عابرین در خصوص این خودرو نشان داد که همه این محصول جان‌سخت آسیایی را با نمونه‌های درجه چندم چینی اشتباه گرفته‌اند. سوبارو ایکس‌وی اما چه دارد که تا این اندازه در بازار آمریکا مورد احترام است؟ بیایید با هم نگاهی به آمار فروش و وضعیت رضایت مشتریان آمریکایی از این خودرو بیاندازیم.

از XV چه می دانیم؟
جی‌دی پاور می‌گوید سوبارو ایکس‌وی یک محصول استثنایی است. این خودرو در چندین مرتبه موفق شده در گزارش های قابلیت اطمینان این موسسه از نظر خریداران آمریکایی محصولی با دوام و کیفی عنوان شود. آمارهای فروش سوبارو ایکس‌وی هم حکایت از وضعیت متوسط این خودرو در بازار آمریکای شمالی دارد. این خودرو که بازار مناسبی در اروپا، آمریکا و کانادا دارد، در طول ۶سال (اواسط ۲۰۱۱ تا ابتدای ۲۰۱۷) حدود ۳۲۰ هزار دستگاه در آمریکا و بیش از ۵۷ هزار دستگاه در اروپا فروش داشته است. ایکس‌وی مدتی است که در قالب نسل دوم با یک بازطراحی کلی بدنه و کابین روانه بازار مصرف شده و وضعیت خوب یهم در زمینه فروش در آمریکای شمالی دارد.

غریبه‌ای که در ایران غافلگیر شد
شاسی‌بلند شرکت ژاپنی سوبارو با نامXV مانند سایر محصولات این خودروسازی از ویژگی های موتور تخت باکسر (BOXER) و سیستم چهار چرخ محرک بهره می‌برد که باعث می شود در پیچ ها چسبندگی و کنترل فوق العاده‌ای داشته باشد و برای زمستان‌ و برف‌نوردی، یا در تابستان و کویرگردی یک خودرو کم نظیر باشد. از دیگر ویژگی های خوب سوبارو می‌توان به موتور کم‌مصرف ۱۵۰اسبی، جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک از نوع CVT، قابلیت تعویض دنده از پشت فرمان، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سیستم صوتی به روز، سانروف، دوربین دید عقب و رینگ و لاستیک اسپورت ۱۷ اینچی اشاره کرد. با وجود این تجهیزات و البته رنگ‌های متنوع خودرو از سبز و نارنجی تا آبی نفتی، سوبارو اما اسیر شرایط بد وارداتش شد و در همان گام اول از رقبا شکست خورد.
سوبارو با عرضه این محصول در ایران مستقیما قصد داشته دیگر خودرو این کلاس در ایران که از قضا وضعیت فروش خوبی دارد را زمین‌گیر کند اما اسیر حواشی و مسائل حادی نظیر قیمت‌گذاری شد. جالب اینکه میتسوبیشی ASX که دقیقا وضعیت فنی و حتی ظاهری مشابهی با ایکس‌وی داشته به لطف سابقه طولانی لوزی ژاپنی در ایران، در ۵سال اخیر موفق شده بیش از ۵هزار دستگاه در ایران فروش داشته باشد. این در حالی است که در بازار آمریکا، وضعیت ایکس‌وی و asx همسان است و حتی گاها این سوبارو ایکس‌وی است که نبض بازار را در دست داشته و به لطف سیستم چهارچرخ محرک عالی، وضعیت خوب سواری و موتور سرحال نسبت به ASX در وضعیت بهتری قرار دارد.

ارزش خرید
در نهایت اگر بخواهیم نتیجه نهایی حضور این محصول خاص از سوبارو در ایران را ارائه کنیم، باید XV را خودرویی فراموش‌شده در نظر بگیریم. این خودرو که در بازار کشورمان برچسب قیمت چندان واضح و روشن ندارد، به واسطه ترس خریداران از نبود قطعات و عدم ارائه خدمات پس از فروش توسط واردکننده، یک اتومبیل نچسب و نفروش است. در هفته‌های گذشته برخی نمایشگاه‌ها برچسبی ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیونی را برای این خودرو گمنام در ایران انتخاب کرده‌اند اما کیست که حاضر باشد چنین قیمت گزافی را برای XV آنهم بدون کوچکترین شناختی بپردازد.
 
بالا پایین