Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

دلیل بزرگ ناتوانی چین برای ممنوعیت آی‌فون‌های اپل

اطلاعات موضوع

Kategori Adı آی فون
Konu Başlığı دلیل بزرگ ناتوانی چین برای ممنوعیت آی‌فون‌های اپل
نویسنده موضوع *melika*
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan *melika*

*melika*

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
May 14, 2019
ارسالی‌ها
180
پسندها
524
امتیازها
63

اعتبار :

جنگ تجاری میان چین و ایالات‌متحده یک نبرد متقابل است. حس کینه و انتقام‌جویی بخش اصلی این نبرد روبه گسترش را تشکیل می‌دهد. به‌عنوان مثال هفته گذشته ایالات‌متحده تعرفه کالاهای وارداتی چینی با ارزش 250 میلیارد دلار را از 10 درصد به 25 درصد افزایش داد. چین نیز بلافاصله بر روی 60 میلیارد دلار از کالاهای صادراتی ایالات‌متحده تعرفه‌هایی را اعمال کرد. اکنون نیز آمریکا کمپانی هواوی را هدف قرار داده است. اما چه عاملی مانع از اعمال ممنوعیت بر محصولات اپلدر چین از سوی دولت این کشور می‌شود؟

موسسه امنیتی Goldman Sachs تصور می‌کرد که پیامد اعمال ممنوعیت آی‌فون از سوی دولت چین برای تغییر شکننده وضعیت به اندازه کافی جدی است. در حالی‌که تحلیل‌گران موسسه Goldman از جسارت لازم برای بررسی نظریه اقدام متقابل چین در پاسخ به تحریم هواوی برخوردار نبودند؛ اما اعلام کردند که هزینه چنین ممنوعیتی برای اپل معادل با 29 درصد مبلغ درآمدهای شبکه‌ای این شرکت در سال 2019 یا 3.35 دلار به ازای هر سهم خواهد بود. طی سال مالی گذشته اپل دارای شبکه درآمدی 59.5 میلیارد دلاری بود و یک برآورد سریع و اجمالی نشان می‌دهد که ممنوعیت آی‌فون در چین می‌تواند بیش از 17 میلیارد دلار هزینه روی دست اپل بگذارد.
بسیاری از افراد انتظار ممنوعیت آی‌فون از سوی چین را ندارند؛ زیرا چنین اقدامی می‌تواند به اقتصاد چین لطمه بزند. بعلاوه اپل برای مونتاژ آی‌فون در چین، مبالغ هنگفتی را به تولیدکنندگان طرف قرارداد خود پرداخت نموده است. در واقع از آن‌جا که اپل برای تولید اسمارت‌فون‌های خود به شرکت‌هایی نظیر فاکسکان و پگاترون متکی است؛ لذا این هندست‌ها به‌عنوان یک کالای صادراتی از چین قلمداد شده و احتمالا در آینده مشمول تعرفه‌های ایالات‌متحده می‌شوند. در صورت ممنوعیت عرضه آی‌فون در چین، اپل ناچار به توقف تولید این محصول خواهد بود و این اقدام احتمالا خسارات هنگفتی را متوجه کارگران چینی خطوط تولید خواهد کرد. با توجه به زیان‌های نبرد تجاری برای اقتصاد چین، دولت این کشور سعی دارد از بروز چنین مشکلی جلوگیری نماید.



E654FC0E-AB4E-43F6-9FCA-0727F4031062.jpeg


موسس هواوی و رن ژنگفی؛ مدیرعامل این شرکت کماکان آی‌فون را مورد ستایش قرار می‌دهند
طی 3 ماهه دوم سال مالی اپل (حد فاصل ماه‌های ژانویه تا مارس)، میزان درآمدهای کمپانی از کشور چین افت 21.5 درصدی را تجربه کرد و از رقم 13.02 میلیارد دلاری سال گذشته به 10.22 میلیارد دلار رسید. طی تقویم زمانی 3 ماهه نخست امسال، آی‌فون سهمی 7 درصدی از بازار چین را در اختیار داشت که در مقایسه با سهم 9.1 درصدی این هندست در دوره 12 ماهه سال 2018 کم‌تر است. حتی در صورت عدم ممنوعیت آی‌فون از سوی دولت چین نیز با توجه به گسترش آخرین موج ملی‌گرایی در میان مصرف‌کنندگان چینی، فروش آ‌ی‌فون اپل در این کشور احتمالا با افتی قابل‌توجه مواجه می‌شود. حس ناسیونالیسم در تصمیم‌گیری نهایی کاربران چینی برای خرید گوشی‌های جدید نقش به‌سزایی ایفا می‌کند. بسیاری از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که روند کاهش سهم اپل از بازار چین کماکان ادامه خواهد یافت. زاکر لی؛ یکی از کارمندان شرکت تحلیل داده HIS Markit می‌گوید که صرف‌نظر از وجود اختلافات سیاسی، استراتژی قیمت‌گذاری و عرضه محصولات اپل دلیل اصلی کاهش سهم این برند از بازار چین خواهد بود. کیرانجیت کئور؛ مدیر تحقیقاتی ارشد در موسسه IDC Asia Pacific معتقد است که در صورت اعمال ممنوعیت، علاقه وافر مصرف‌کنندگان چینی به هواوی افزایش خواهد یافت؛ مگر آن‌که محدودیت‌های زنجیره تامین سخت‌افزاری، عرضه محلی گوشی‌های هواوی را تحت تاثیر قرار دهد.
اوایل هفته جاری یک مقاله منتشر شده در نشریه South China Morning Post به گزارش تعداد کاربران چینی پرداخت که آی‌فون خود را رها کرده و آن‌را با یک اسمارت‌فون هواوی جایگزین نموده‌اند. در شبکه‌های اجتماعی چین کامنت‌های فراوانی نظیر “بازگشت به هواوی! تنفر از ریاکار. عصر 5G فرا رسیده است. فناوری‌های تحت اختیار هواوی در مقایسه با نمونه‌های اپلی بسیار پیشرفته‌تر هستند.” منتشر شده است. اما حتی موسس هواوی و رن ژنگفی؛ مدیرعامل این کمپانی نیز دیروز اپل را مورد ستایش قرار دادند. مدیراجرایی هواوی اعلام کرد: “آی‌فون دارای اکوسیستم مناسبی است و زمانی‌که خانواده من در خارج از کشور هستند نیز کماکان برای آن‌ها آی‌فون خریداری می‌کنم. بنابراین هیچ‌کس به‌راحتی نمی‌تواند تصور کند که علاقه به هواوی بایستی به معنای علاقه به گوشی‌های هواوی باشد.”
در این دوران سیاسی پرتنش و غیرقابل‌اطمینان کماکان تحولات پیش رو حتی برای 1 روز آینده نیز کاملا نامشخص خواهند بود. هنوز هم این احتمال وجود دارد که هواوی به‌عنوان برگه برنده دولت ترامپ برای چانه‌زنی و دستیابی به موارد مطلوب در گفتگوهای تجاری آینده با چین به‌کار گرفته شود. در این سناریو در صورت دستیابی به توافق تجاری، هواوی احتمالا از فهرست تحریم‌ها خارج می‌شود. اما این مسئله کماکان مانع از آن نخواهد شد که هواوی به‌عنوان عامل تهدیدکننده امنیت ملی از سوی ایالات‌متحده در نظر گرفته شود؛ چرا که این کمپانی می‌تواند برای به‌کارگیری محصولات خود جهت جاسوسی از کاربران و شرکت‌های آمریکایی تحت فشار قرار گیرد. مشخص نیست که هواوی برای شفاف‌سازی هویت خود در ایالات‌متحده قادر به انجام چه اقداماتی است. تا زمانی‌که دولت آمریکا به سیاست‌های زیان‌بار خود علیه هواوی ادامه دهد؛ تیم کوک، مدیرعامل اپل بایستی در خصوص اقدام احتمالی چین علیه شرکت متبوع خود نگران باشد؛ ولو آن‌که چنین اقدامی بعید به‌نظر برسد.
منبعphonearena
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: eLOy
بالا پایین