Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

چارچوب زمانی اعمال ممنوعیت علیه هواوی: اتفاقات پیشین و سناریوهای احتمالی در آینده

اطلاعات موضوع

Kategori Adı سایر برند ها
Konu Başlığı چارچوب زمانی اعمال ممنوعیت علیه هواوی: اتفاقات پیشین و سناریوهای احتمالی در آینده
نویسنده موضوع *melika*
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan *melika*

*melika*

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
May 14, 2019
ارسالی‌ها
180
پسندها
524
امتیازها
63

اعتبار :

جمعه گذشته وزارت بازرگانی آمریکا نام هواوی را به فهرست سازمانی یا همان لیست سیاه خود اضافه کرد. این اقدام اساسا بدان معناست که صادرات یا واردات هرگونه سخت‌افزار یا نرم‌افزار از هواوی برای کلیه کمپانی‌های آمریکایی ممنوع خواهد بود. تبعات کامل چنین اقدامی تنها چند روز پس از اعلام خبر آن علنی شد.






در پایان هفته، گوگل دسترسی هواوی به سرویس‌های خود را به حالت تعلیق در آورد. با این‌حال هواوی کماکان می‌تواند از پروژه متن‌باز سیستم‌عامل اندروید موسوم به Android AOSP استفاده کند؛ اما این موضوع شامل پلی استور یا سایر سرویس‌های اجرایی گوگل نخواهد بود. دستگاه‌های فعلی کماکان کارآمد بوده و حتی به‌روزرسانی‌های امنیتی را نیز دریافت خواهند کرد.
روز دوشنبه ایالات‌متحده تصمیم گرفت تا این ممنوعیت را برای مدت 90 روز به تعویق بیندازد. چند روز پیش‌تر، هواوی اعلام کرد که کمپانی اقدام به ذخیره‌سازی تراشه‌ها و سایر قطعات حیاتی موردنیاز خود نموده است و موجودی آن‌ها برای مدت 3 ماه کفایت خواهد کرد. هنوز مشخص نیست که آیا این اظهارات به‌معنای امکان ادامه فروش گوشی‌های هواوی در کوتاه‌مدت خواهد بود یا خیر.
اسمارت‌فون‌های آنر 20 و آنر 20 پرو در روز سه‌شنبه معرفی شدند؛ اما زمان عرضه آن‌ها اعلام نشده است. در همین روز نیز اسمارت‌فون هواوی میت 20 پرو از فهرست برنامه اندورید 10 Q بتا کنار گذاشته شد؛ لذا عرضه به‌روزرسانی‌های اساسی سیستم‌عامل برای این هندست متوقف شده است (با این‌حال انتشار به‌روزرسانی‌های امنیتی بایستی ادامه پیدا کند).






روز چهارشنبه کمپانی ARM روابط خود را با هواوی قطع کرد. CPU و GPU تراشه‌های کایرین هواوی از هسته‌های ARM موسوم به Cortex و Mali بهره می‌گیرند. بعلاوه الگوهای طراحی پیاده‌سازی شده توسط کمپانی ARM نیز در تراشه‌های شبکه 5G هواوی به‌کار گرفته می‌شوند.
روز پنجشنبه کمپانی TSMC اعلام کرد که به تولید تراشه‌های هواوی ادامه خواهد داد. همچنین یک منبع به BBC اعلام کرده که تراشه کایرین 985 حداقل به‌صورت مستقیم تحت تاثیر این ممنوعیت قرار نگرفته است؛ اما به‌صورت غیرمستقیم، هیچ هندستی جهت استفاده از این تراشه وجود ندارد (هواوی احتمالا با عرضه اسمارت‌فون میت 20 در صدد رونمایی از تراشه کایرین 985 بوده است).
چنان‌چه طی چند هفته آینده ایالات‌متحده نام هواوی را از لیست سیاه خود خارج نماید؛ در این‌صورت احتمالا همه چیز به روال عادی خود باز خواهد گشت. البته این موضوع کاملا تحقق پیدا نمی‌کند و یقینا هواوی برای کاهش وابستگی به نرم‌افزار و سخت‌افزار آمریکایی، میزان تلاش خود را افزایش خواهد داد. در حال حاضر این کمپانی بر روی سیستم‌عامل بومی خود کار می‌کند.



در صورت تداوم ممنوعیت‌ها برای مدت زمانی طولانی‌تر، هواوی یقینا متضرر شده و جبران چنین خسارتی نیز احتمالا دشوار خواهد بود؛ چرا که رقبای هواوی سریعا سهم بازار از دست رفته کمپانی در خارج از چین را تصاحب خواهند کرد و در نتیجه هواوی بخشی از درآمد خود را از دست خواهد داد.
چنان‌چه رفع ممنوعیت‌های مذکور چندین ماه به‌طول بینجامد؛ در این‌صورت چنین وضعیتی احتمالا به منزله پایان کسب‌وکار هواوی در خارج از چین خواهد بود. بدیهی است که کمپانی کماکان به فعالیت خود در چین ادامه خواهد داد. با این‌حال خسارات مربوط به کسب‌وکار اسمارت‌فون‌ها، لپ‌تاپ‌ها و تجهیزات شبکه در خارج از کشور احتمالا جبران نخواهند شد.
در این قسمت به اسامی کمپانی‌هایی اشاره شد که پیش‌تر ارائه خدمات به هواوی را متوقف نموده‌اند. در برخی موارد هواوی احتمالا به سراغ برخی گزینه‌های بومی جایگزین (به‌عنوان مثال نمایشگرهای ساخت شرکت BOE) خواهد رفت؛ اما جایگزینی تمامی گزینه‌ها اقدامی دشوار به‌شمار می‌رود.




اپراتور EE در روز 30 می نخستین شبکه 5G را در بریتانیا راه‌اندازی خواهد کرد؛ اما این شرکت از اجرای برنامه فروش گوشی‌های 5G هواوی منصرف شده است. اپراتور Vodafone نیز در اقدامی مشابه، دریافت پیش‌سفارش برای اسمارت‌فون هواوی میت 20 X (5G) را متوقف کرد. شرکت‌های مخابراتی ژاپنی با اسامی KDDI، NTT Docomo و SoftBank نیز عرضه گوشی‌های جدید هواوی را به تعویق انداخته‌اند (SoftBank مالکیت ARM را در اختیار دارد).
اخیرا هواوی از انجمن SD اخراج شد و این پدیده بدان معناست که کمپانی قادر به عرضه مدل‌های جدید با درگاه کارت حافظه میکرو اس‌دی نخواهد بود. هواوی به کارت‌های حافظه فرمت NM خود دسترسی دارد؛ اما این کارت‌ها توسط شرکت توشیبا تولید می‌شوند و توشیبا نیز ارائه خدمات به هواوی را متوقف نموده است.




پاناسونیک نیز مراودات تجاری خود با هواوی را معلق کرد. شرکت‌های اینتل، کوالکام، زای‌لینکس و برودکام نیز فروش خدمات به هواوی را متوقف کرده‌اند. این اقدامات نه‌تنها به کسب‌وکار اسمارت‌فونی هواوی لطمه می‌زند؛ بلکه عملکرد کمپانی در حوزه کامپیوترهای شخصی و سرور را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.
گزارش شده که کمپانی تولیدکننده حافظه با نام Infineon نیز روابط خود را با تولیدکننده چینی اسمارت‌فون قطع نموده؛ اما کمپانی این خبر را تکذیب کرده است.
هواوی نسبت به تصمیم اداره بازرگانی ایالات‌متحده اعتراض نموده و ادعا کرده که برنامه‌های پشتیبان خود را به‌عنوان سناریوی جایگزین اجرا می‌کند. با این‌حال طی یک هفته گذشته اتفاقات زیادی روی داده است و پیامدهای مخرب آن نه‌تنها متوجه هواوی خواهد شد؛ بلکه شرکای آمریکایی این کمپانی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. یقینا اتفاقات آینده در کتاب‌های تاریخی ثبت خواهند شد.

منبعgsm
 
بالا پایین