Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

فردا ۲ میلیون بشکه نفت خام در بورس عرضه‌ می‌شود

اطلاعات موضوع

Kategori Adı اخبار اقتصادی
Konu Başlığı فردا ۲ میلیون بشکه نفت خام در بورس عرضه‌ می‌شود
نویسنده موضوع *melika*
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan *melika*

*melika*

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
May 14, 2019
ارسالی‌ها
180
پسندها
524
امتیازها
63

اعتبار :

مدیر عامل بورس انرژی ایران گفت: بازار فیزیکی بورس انرژی ایران فردا سه شنبه میزبان عرضه 2 میلیون بشکه نفت خام سنگین شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین الملل خواهد بود.

فردا ۲ میلیون بشکه نفت خام در بورس عرضه‌ می‌شود



به گزارش تجارت‌نیوز، سید علی حسینی مدیر عامل بورس انرژی ایران افزود: فردا سه شنبه ۷ خرداد ماه ۱۳۹۸ بازار فیزیکی بورس انرژی ایران میزبان عرضه ۲ میلیون بشکه نفت خام سنگین شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌الملل خواهد بود. قیمت پایه هر بشکه نفت خام سنگین براساس اطلاعیه عرضه این محصول در بورس ۶۴.۲۹ دلار است.
به گفته وی، فرآیند قیمت‌گذاری این عرضه براساس شیوه‌نامه جدید وزارت نفت مستند به تکلیف مندرج در بند (و) تبصره (۱) قانون لایحه بودجه سال ۱۳۹۸صورت پذیرفته است، به طوری که واحد پایه تخصیص و همچنین حداقل خرید جهت کشف نرخ برای عرشه روز سه شنبه ۳۵،۰۰۰ بشکه در یک محموله خواهد بود.
مدیر عامل بورس انرژی خطاب به متقاضیان خرید نفت خام گفت: به منظور شرکت در جلسه معاملاتی باید ۶ درصد ارزش سفارش خود را به عنوان پیش‌پرداخت تا دوساعت قبل از زمان عرضه واریز نمایند. قیمت پایه هر بشکه نفت‌خام توسط شرکت ملی نفت ایران با ارز دلار اعلام می‌شود و برابر با متوسط قیمت برنت (BWave) روزانه در ۱۰ روز کاری بین‌المللی پیاپی منتهی به ۲ روز تقویمی قبل از انتشار اطلاعیه عرضه با لحاظ نمودن اختلاف (دلتا) مندرج در OSP برای بازار مدیترانه در ماه متناظر با تاریخ انتشار اطلاعیه عرضه خواهد بود. درنتیجه متقاضیان خرید در روز عرضه باید بر روی قیمت پایه که در این عرضه ۶۴.۲۹ دلار به ازای هر بشکه نفت خام سنگین است، با یکدیگر رقابت نمایند.
به گفته حسینی، دوره تحویل کالا در این عرضه در بازه زمانی ۲۴ خرداد ماه سال ۱۳۹۸ تا ۴ شهریور ماه سال ۱۳۹۸ در نظر گرفته شده است. خریداران پس از انجام معامله باید متناطر با دوره تحویلی فوق‌الذکر و براساس مواعد زمانی مقرر در اطلاعیه عرضه و با هماهنگی شرکت ملی نفت ایران اقدام به دریافت و حمل محموله نمایند.
وی خاطرنشان کرد، یکی از نکات مهم در عرضه روز سه شنبه در بورس انرژی، تغییر روش محاسبه قیمت نهایی نفت خام عرضه شده نسبت به عرضه‌های پیشین این محصول در بورس انرژی ایران است. فرمول محاسبه قیمت نهایی محموله با توجه به فاصله زمانی بین تاریخ عرضه و تاریخ برداشت محموله، اختلاف (D) برای صدور صورت حساب موقت و نهایی به شرح ذیل محاسبه خواهد شد:
D= Poil-ref – Pc
Poil-ref: متوسط قیمت نفت خام برنت (BWave) روزانه در ۱۰ روز کاری بین‌المللی پیاپی منتهی به ۲ روز قبل از انتشار اطلاعیه عرضه که برابر با ۸۴/۷۰ دلار است.
Pc: قیمت معامله شده در بورس بر حسب دلار
به گفته حسینی، برای محاسبه ارزش محموله جهت صدور صورت حساب موقت،‌ اختلاف (D) محاسبه شده از میانگین ۱۰ قیمت برنت (BWave) روزانه پیاپی منتهی به ۱ روز قبل از صدور صورت حساب موقت کسر می‌شود. مهلت تسویه حساب اعتباری حداکثر ۹۰ روز بعد از تاریخ بارنامه خواهد بود و خریدار موظف است طی این دوره بر اساس شیوه توافق شده نسبت به تسویه حساب اقدام نماید. سایر موارد و جزئیات مترتب بر فروش و تحویل محمولات بر اساس شرایط و ضوابط کلی (GTC) فروش فوب (تحویل در کشتی) نفت خام شرکت ملی نفت ایران مندرج در تارنمای امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران موجود است.
مدیر عامل بورس انرژی همچنین گفت: عرضه روز سه شنبه ۷ خردادماه سال جاری، دوازدهمین عرضه نفت خام و دومین عرضه نفت خام سنگین شرکت ملی نفت ایران در رینگ صادراتی بورس انرژی ایران به شمار می‌آید.
معامله ۱.۰۸۵ میلیون بشکه نفت در بورس انرژی
وی گفت: تاکنون یک میلیون و ۸۵ هزار بشکه از یازده عرضه انجام شده منجر به معامله شده است. نخستین محموله نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران به میزان یک میلیون بشکه در تاریخ ۶ آبان ماه ۱۳۹۷ و با قیمت پایه ۱۵/۷۹ دلار به ازای هر بشکه در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران عرضه شد که ۲۸۰ هزار بشکه با قیمت ۸۵/۷۴ دلار مورد معامله قرار گرفت.
وی افزود: در دومین عرضه به میزان یک میلیون بشکه در تاریخ ۲۰ آبان ۹۷ با قیمت پایه ۵۹/۷۱ عرضه شد و در نهایت ۷۰۰ هزار بشکه با قیمت ۶۴.۹۷ دلار به ازای هر بشکه مورد داد و ستد قرار گرفت. این درحالی است که پس از هر عرضه و متناسب با نیازها و درخواستهای خریداران، شرایط عرضه با هماهنگی شرکت ملی نفت ایران به عنوان عرضه کننده تسهیل می‌شد و با شرایط موجود تناسب بیشتری می‌یافت.
حسینی افزود: پس از آن در پنجمین عرضه نفت خام سبک در تاریخ ۲۹ بهمن ۹۷ مقدار ۳۵ هزار بشکه با قیمت ۵۲.۲۵ دلار مورد معامله قرار گرفت. پس از این عرضه امکان تحویل محموله‌های نفت خام خریداری شده به صورت زمینی و از طریق تاسیسات پالایشگاه تبریز نیز در اطلاعیه عرضه دیده شد. این موضوع توجه بسیاری از فعالان و خریداران بالقوه را به خود جلب نمود.
مدیر عامل بورس انرژی همچنین گفت: در عرضه‌های سال جاری نیز در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه و در دهمین عرضه نفت خام و نخستین عرضه نفت خام سنگین که به موجب بند (و) قانون لایحه بودجه سال ۹۸ در بورس انرژی ایران صورت گرفت، ۷۰ هزار بشکه با قیمت ۶۰.۶۸ دلار به ازای هر بشکه مورد معامله قرار گرفت. به عبارت دیگر تاکنون ارزش نفت خام معامله شده در بورس انرژی ایران قریب به ۱۰ هزار و ۱۷۵ میلیارد ریال بوده است که امید است با تداوم عرضه‌ها و تسهیل شرایط عرضه‌ها همچون گذشته، خریداران بالقوه جهت انجام معامله در بورس جذب شوند.
کشف قیمت منصفانه کارکرد عرضه نفت در بورس انرژی
وی گفت: شفافیت معاملاتی و کشف نرخ منصفانه که یکی از کارکردهای بورس انرژی در انجام معاملات محسوب می‌شود، می‌تواند در عرضه های نفت خام نیز تاثیرگذار باشد. اگرچه همانطور که اشاره شد، قیمت‌گذاری نفت خام عرضه شده در بورس بر اساس قیمت‌های جهانی تعیین می‌شود، اما به دلیل وجود فاصله زمانی از روز انتشار اطلاعیه عرضه تا روز عرضه از یک سو و همچنین شرایط منطقه‌‌ای و معاملاتی از سوی دیگر، در برخی از عرضه‌ها قیمت انجام معامله با قیمت پایه موجود در اطلاعیه عرضه تفاوت دارد که این موضوع به دلیل نوسانات روزانه نرخ جهانی نفت خام بوده و امری طبیعی است.
منبع: فارس
 
بالا پایین