Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

روستای ابیانه

اطلاعات موضوع

Kategori Adı استان اصفهان
Konu Başlığı روستای ابیانه
نویسنده موضوع سایه های بیداری
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan سایه های بیداری

سایه های بیداری

کـاربـر انجمــن
تاریخ ثبت‌نام
May 26, 2019
ارسالی‌ها
2,025
پسندها
2,875
امتیازها
3

اعتبار :

روستای ابیانه

همه ما حداقل برای یکبار هم که شده در طول عمرمان به روستایی خوش آب و هوا سفر کرده ایم. از همان دوران کودکی زمانی که صحبت از سفر به میان می آمد چیزی که در ذهنمان نقش می بست روستایی خوش آب و هوا و خوش منظره بود که می توانستیم ساعت ها در آن بازی کنیم و حتی یک دقیقه هم به فکر بازگشت به خانه نباشیم. زمانی هم که بزرگ تر شدیم در دلمان شعر خوشا به حالت ای روستایی را می خواندیم و به حال روستاییانی که در مناطق مختلف ایران زندگی می کردند غبطه می خوردیم. کمتر کسی را در دنیا پیدا می کنید که سفر به مناطق روستایی و آرامشی که قرار است در دل کوه ها و طبیعت زیبای آن نصیبش شود را دوست نداشته باشد. مگر می شود به روستایی سر زد و با حال بد و گرفته به خانه برگشت؟ معلوم است که نمی شود!
روستاهای مختلفی در سرتاسر ایران وجود دارد که هر کدامشان موقعیتی دارند و به دلیل خاصی در میان افراد مشهور شده‌اند. روستای ابیانه نیز یکی از همین روستاهای محبوب است که سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. در این مقاله قصد داریم تا به اختصار درباره روستای ابیانه اطلاعات جامعی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم از این رو در صورتی که به دنبال یک روستای بکر و خوش آب و هوا برای یک سفر چند روزه می گردید تا انتها با ما همراه باشید.

روستای ابیانه



ابیانه روستایی تاریخی

زمانی که به اصفهان یا کاشان سفر می کنید از اهالی این مناطق سوال کنید و آدرس روستای ابیانه را بگیرید. این روستای مشهور و البته دیدنی از توابع شهرستان نطنز اصفهان محسوب می شود اما در 80 کیلومتری کاشان نیز می توان به آن دست یافت. این روستا به دلیل ارتفاع 2222 از سطح دریا یکی از بلندترین مناطق مسکونی ایران محسوب می شود. روستای ابیانه را بیشتر به دلیل آب و هوای بسیار مطبوعی که دارد می شناسند، اما وجود جاذبه های تاریخی و طبیعی متعدد بر زیبایی‌های آن افزوده است. زمانی که در این روستا قدم می زنید باید بدانید که بر روی تمدنی 1000 ساله راه می روید. شاهان صفوی زمانی که برای ییلاق شهر اصفهان و نطنز را انتخاب می کردند دوست داشتند در این روستای خوش منظره اتراق کنند.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید بافت خانه هایی که در روستای ابیانه جا خوش کرده اند حلزونی است و قدمت آن ها به سه دوره سلجوقیه، صفویه و قاجاریه بر می گردد. بیشتر خانه هایی که در این ناحیه دیده می شوند به شکل مکعب با درب های چوبی ساخته شده اند که به صورت پله پله بر روی هم قرار گرفته اند. اگر سری به روستای کندوان در آذربایجان شرقی زده باشید به طور قطع با این نوع خانه ها و نحوه قرار گرفتنشان کنار هم آشنا هستید. ساختمان های قدیمی روستای ابیانه با پوششی از خاک سرخ پوشانده شده اند و به همین دلیل خیلی ها این منطقه را به عنوان سرخ ترین سکونت گاه ایران می شناسند.

روستای ابیانه



جاذبه های گردشگری روستای ابیانه

زمانی که به این روستا سفر می کنید شاید تصویری از یک روستای معمولی را در ذهنتان داشته باشید که جاذبه های گردشگری زیادی در آن نیست اما بعد از اینکه به این منطقه سر زدید دیدگاه تان کاملاً تغییر خواهد کرد. روستای ابیانه جزو معدود روستاهایی در ایران است که علاوه بر بافت تاریخی بسیار شگفت انگیز جاذبه های گردشگری مختلفی هم در خود دارد. کافی است تا یک بار حداقل با تور کاشان به این شهر سفر کنید و خودتان را به 80 کیلومتری آن برسانید. بعد از کمی گشت و گذار متوجه می شوید که قرار است از بخش های بسیار زیادی در این ناحیه بازدید کنید و ممکن است با کمبود وقت هم مواجه شوید. اجازه دهید به طور خلاصه برخی از این جاذبه ها را با هم مرور کنیم.
خانقاه: خانقاهی که در این ناحیه ساخته شده به دوران شاه عباس صفوی مربوط است و ساختمانی سه طبقه ای است. نمای آجری و سر دری که با نقاشی های دوران صفوی تزیین شده بر جذابیت این مکان افزوده است.
مساجد ابیانه: شاید باور نکنید اما ابیانه 11 مسجد در خود دارد. یکی از این مساجد، مسجد جامع روستای ابیانه است که منبر چوبی منبت کاری شده آن قدمتی تاریخی دارد.

مسجد ابیانه


آتشکده ابیانه: به جرات می توان گفت قدیمی ترین اثر تاریخی ابیانه همین آتشکده ای است که در دل ابیانه خودنمایی می کند. آتشکده ابیانه را نمونه ای از معابد زرتشتی می شناسند.

آتشکده ابیانه


کاروانسراها: ابیانه دو کاروانسرا در خود دارد که یکی از آن ها در غرب روستا واقع شده است. این کاروانسراها توسط فردی به نام فاطمه زاغول ساخته شده اند که بنای آن ها به دلیل سیل از بین رفته است. علاوه بر این دو کاروانسرا، کاروانسراهای دیگری هم در ابیانه وجود دارد که با کمی گشت و گذار می توانید با آن ها آشنا شوید.

آب انبارهای روستای ابیانه

این روستا 4 آب انبار دارد که در حال حاضر هیچ کدام از آن ها فعال و قابل استفاده نیست.

آب انبار ابیانه



زیارتگاه های روستای ابیانه

زمانی که به روستای ابیانه سفر می کنید باید خودتان را برای بازدید از موقعیت های مختلفی آماده کنید. یکی از این موقعیت ها، زیارتگاه هایی است که در این ناحیه جا خوش کرده اند. ابیانه دو زیارتگاه در خود دارد که یکی از آن ها مرقد شاهزاده عیسی و شاهزاده یحیی و دیگری هینزا خوانده می شود.







جاهای دیدنی کاشان - لیستی از بهترین و محبوب ترین مکان های دیدنی کاشان را در این لینک می توانید مشاهده کنید.


قلعه های ابیانه

در زمان ‌های قدیم، افراد یک منطقه برای اینکه خودشان را برای محافظت در برابر اشرار آماده کنند، قلعه های بزرگی می ساختند و یک به یک در آن ها به نگهبانی و محافظت می پرداختند.
روستای ابیانه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و سه قلعه دیدنی در خود دارد. یکی از این قلعه ها در جنوب غربی روستای ابیانه واقع شده و به تخت هامان معروف است. قلعه هرده در شمال شرقی ابیانه واقع شده است و دیگری با نام قلعه پاله در شمال غربی ابیانه جا خوش نموده است.

روستای ابیانه



ابیانه کجاست؟

حال که پس از مطالعه این مقاله تصمیم گرفته اید این منطقه تاریخی و خوش آب و هوا را از نزدیک ببینید و از زیبایی های طبیعی اش به بهترین شکل ممکن استفاده کنید کافی است چمدان تان را ببندید و راهی جاده شوید. برای رسیدن به ابیانه کار سختی در پیش نخواهید داشت. از دو طریق می توانید به این روستا دسترسی پیدا کنید. یکی از این مسیرها جاده کاشان–نطنز و دیگری اتوبان کاشان–اصفهان است.
اگر تا به حال تجربه سفر به روستای ابیانه و بازدید از بخش های طبیعی و تاریخی این روستا را داشته اید این فرصت را خواهید داشت تا با استفاده از بخش نظرات همین مطلب تجربیات و خاطرات خود از سفر به ابیانه را با دیگر کاربران لحظه آخر به اشتراک گذارید. همچنین اگر فردی از دوستان و آشنایانتان قصد سفر به به منطقه ای گردشگری و طبیعی را دارد و در انتخاب مقصد سفر هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است می توانید با ارسال این مقاله برای وی، او را در انتخاب مقصد نهایی سفرش یاری کنید.
 
  • Love
واکنش‌ها[ی پسندها]: نبات
بالا پایین