Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

نسل پنجم اینترنت موبایل

اطلاعات موضوع

Kategori Adı فناوری اطلاعات
Konu Başlığı نسل پنجم اینترنت موبایل
نویسنده موضوع سایه های بیداری
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan سایه های بیداری

سایه های بیداری

کـاربـر انجمــن
تاریخ ثبت‌نام
May 26, 2019
ارسالی‌ها
2,025
پسندها
2,875
امتیازها
3

اعتبار :

پنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۴


ورود نسل پنجم اینترنت موبایل به ایران | تست‌ سرعت شبکه نسل پنجم تلفن‌همراه (۵G) را ببینید

ویدئوی یکی از نخستین تست‌های سرعت شبکه نسل پنجم تلفن‌همراه (۵G) در ایران روی گوشی تلفن همراه، در محل آزمایشگاه پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات را مشاهده می‌کنید.





به گزارش همشهری آنلاین، حسن روحانی رئیس‌جمهوری برای نخستین بار به ‌صورت رسمی از ورود نسل پنجم تلفن همراه به ایران خبر داد. قرار است در نخستین فاز به‌صورت آزمایشی طی روزهای آینده این شبکه مورد آزمایش قرار بگیرد. نخستین سایت پایلوت ۵G در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تهران راه‌اندازی شده و قرار است علاوه بر عملیاتی شدن در نقاط مختلف تهران این فناوری به نقاط دیگر کشور هم برسد.
نسل پنجم تلفن همراه ادامه‌دهنده نسل چهارم شمرده نمی‌شود و انقلابی جدید در دنیا به‌حساب می‌آید. برخی از کارشناسان راه‌اندازی و استفاده از این فناوری را معادل تحولی می‌دانند که با اختراع برق در جهان اتفاق افتاد.
رئیس‌جمهوری روز گذشته در جلسه هیأت دولت با اعلام راه‌اندازی ۵G در ایران تأکید کرد که نسل پنجم تلفن همراه صرفا برای ارتباطات نیست بلکه در ابعاد گسترده‌تری کاربرد خواهد داشت.
او درباره نسل جدید ارتباطات که کشورهای مختلف در تلاش برای دستیابی و استفاده از آن هستند گفت: «این یک تحول بزرگ در زمینه دیجیتال است. نسل پنجم، فقط برای ارتباطات نیست، برای اقتصاد دیجیتال کشور راه‌اندازی خواهد شد.»
روحانی اعلام کرد: ایران سال گذشته مرکز هوش مصنوعی را تشکیل داد که کمک بزرگی به رشد اقتصاد دیجیتال در کشور کرد و این مسیر با توسعه ۵G در ایران ادامه پیدا خواهد کرد.
نخستین سایت نسل پنجم ارتباطات همراه با همکاری وزارت ارتباطات و ایرانسل در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، واقع در خیابان کارگر شمالی تهران راه‌اندازی شده است. ایرانسل در بیانیه‌ای اعلام کرده که در روزهای آینده دومین سایت نسل پنجم را در ساختمان مرکزی خود و در هفته‌های پیش‌رو نیز سایت‌های بعدی ۵G خود را با اولویت مراکز علمی، تحقیقاتی و نیز مراکز مهم شهری، راه‌اندازی خواهد کرد.
تصاویری از تست سرعت این سایت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که سرعت دانلود ۱۵۱۰ مگابیت بر ثانیه یا حدود ۱.۵ گیگابیت بر ثانیه را نشان می‌دهد.
تحول ۵G
شبکه نسل پنج تلفن همراه علاوه بر سرعت بیشتر نسبت به نسل چهارم مزایایی مثل تأخیر کمتر، تعداد و تراکم کاربر بالاتر و شبکه پایدارتر دارد که می‌تواند فرصت‌های مهمی را برای فناوری‌های جدید مهیا کند. تأخیر کمتر باعث می‌شود کارهایی که پیش از این در روی شبکه موبایل میسر نبوده است قابل انجام باشد. تأخیر در این شبکه می‌تواند به یک میلی ثانیه ( یک هزارم ثانیه) برسد. این در حالی است که این زمان در شبکه ۴G به‌صورت میانگین در جهان ۵۰ میلی‌ثانیه بوده است. به‌خاطر این تأخیر بسیار کم محققان چندی پیش موفق شدند جراحی از راه دور را به وسیله بازوهای روباتیک در شبکه ۵G به‌صورت آزمایشی انجام دهند.
علاوه بر این اینترنت چیزها یا اشیا با نسل جدید تلفن همراه متحول خواهد شد و به‌خاطر داشتن باند فرکانسی بالا امکان اتصال همه‌چیز به اینترنت مهیا می‌شود. این کار می‌تواند به‌عنوان نمونه باعث شود با اتصال خودروها به شبکه احتمال تصادف یا گره های کور ترافیکی در شهرها به صفر نزدیک شود. همچنین به‌خاطر سرعت بسیار بالا استریم با پخش آنلاین فیلم‌های با کیفیت ۴K مهیا می‌شود و مشکلات دیگر ارائه سرویس‌های شهر هوشمند هم برطرف خواهد شد.
مشکلات ارتباطی پابرجاست
کلید زدن رسمی سایت پایلوت ۵G در حالی صورت گرفته است که قیمت گران بسته‌های اینترنت موبایل و حذف بسته‌های بلندمدت بیشتر از ۶۰ میلیون کاربر آن را طی ۲ هفته گذشته کلافه کرده است. همچنین به‌خاطر تصمیم‌های اشتباه و وضعیت نرخ ارز قیمت گوشی‌های هوشمند برای اکثریت کاربران بسیار گران و حتی دست‌نیافتنی شده است. این در حالی است که تجهیزات با قابلیت استفاده از شبکه ۵G اکثرا در رده دستگاه‌های رده بالای شرکت‌های مشهور جهان قرار دارند.
با وجود ضرب‌الاجل‌های وزارت ارتباطات و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان اپراتورهای موبایل هنوز حاضر نشده‌اند قیمت بسته‌های موبایل را به حالت گذشته بازگردانند. همچنین فیلترینگ سخت پلتفرم‌های مختلف ازجمله شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها باعث یک نارضایتی عمومی شده است.
در یکی از اپراتورهای تلفن همراه هم‌اکنون به صرفه‌ترین بسته اینترنت قابل خرید بسته ۳۰ روزه ۲ گیگابت و با قیمت ۱۴ هزار تومان است. وزیر ارتباطات چندی پیش اعلام کرد افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بسته‌های اینترنت غیرقانونی است و رئیس‌جمهوری هم دستور پیگیری این مسئله را داده است.
 
بالا پایین