Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

ورزش بانوان

اطلاعات موضوع

Kategori Adı اخبار ورزشی
Konu Başlığı ورزش بانوان
نویسنده موضوع سایه های بیداری
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan سایه های بیداری

سایه های بیداری

کـاربـر انجمــن
تاریخ ثبت‌نام
May 26, 2019
ارسالی‌ها
2,025
پسندها
2,875
امتیازها
3

اعتبار :

پنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۳



عکس | بند بازی دختران ایرانی روی آسمان

«اسلک لاین» ورزش هیجان انگیز و جذابی است که هنوز در ایران چندان شناخته نشده، اما احتمالا به زودی بیشتر از آن خواهیم شنید.

اسلک لاین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ورزش سه، انتشار ویدئویی از تیم زنان بندباز در ایران در شبکه راشاتودی بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشته است. البته ورزشکاران حرفه ای این رشته به هیچ وجه خودشان را بندباز نمی دانند و حتی از اینکه با این نام خطاب قرار داده می شوند، عصبانی هستند.

اسلک لاین(SLACKLINE) نام رشته ای است که تعداد محدودی از دختران و پسران ایرانی در آن به صورت حرفه ای فعالیت می کنند. البته برخلاف تصور همگان آن ها می گویند خطر جانی این ورزش حتی از فوتبال هم کمتر است و ایمنی بالایی دارد. با این حال اصلا راحت نیست که شما در ارتفاع بسیار بالا بخواهید فقط روی تسمه راه بروید و مسافت زیادی را هم طی کنید.

جالب است بدانید با وجود جذابیت بالای رشته اسلک لاین، حتی یک انجمن ورزشی هم زیر نظر فدراسیون ها با نام این ورزش رسمی وجود ندارد و فقط چند تیم به صورت خصوصی اسلک لاین را در ایران دنبال می کنند.





  • آبایی: فوتبال از اسلک لاین خطرناک تر است!

محمدرضا آبایی یکی از فعالان رشته اسلک لاین در ایران به حساب می آید که تیمی با همین نام زیر نظر او فعالیت می کند. او که سابقه خودش در این رشته ۱۰ سال عنوان می کند، از ارتباط تیم «ایران اسلک لاین» با فدراسیون جهانی این رشته به عنوان ISA خبر می دهد. آبایی صحبت های خود با خبرنگار "ورزش سه" را اینگونه آغاز کرد و گفت: «نام ورزش ما بندبازی نیست. اگر ورزشکاران این رشته را با این نام صداکنید، عصبانی می شوند. در اسلک لاین یک تسمه زیر پای ماست که حرکت و لرزش دارد و با دستانمان تعادل خود را حفظ می کنیم. در بندبازی اما فرد با چوب تعادش را حفظ می کند. متاسفانه در ایران فدراسیون یا انجمنی برای این ورزش نداریم. چند بار هم این موضوع را پیگیری کردم، اما می گویند ورزشکاران فعال در اسلک لاین به اندازه ای نیستند که یک انجمن برای آن تشکیل شود. متاسفانه ورزشکاران حرفه ای اسلک لاین هم با هم متحد نیستند و هر کسی برای خودش فعالیت می کند.»



وی همچنین می افزاید: «فدراسیون جهانی اسلک لاین، تیم ایران اسلک لاین که زیر نظر من فعالیت می کند را در سایت خود به رسمیت می شناسد چون ما توانستیم فعالیت های برون مرزی زیادی داشته باشیم. اسلک لاین بخش های مختلفی دارد که معمولی ترین آن در پارک ها و به صورت همگانی انجام می شود. حرکات حرفه ای تر در ارتفاعات و حتی روی آب و به صورت نمایشی انجام می شود نیاز به دانش خاص خود و آمادگی بدنی بالا دار

مسئول تیم ایران اسلک لاین در پاسخ به این سوال که مسابقه ای هم در ایران بین ورزشکاران این رشته برگزار می شود یا خیر، می گوید: «سال های اول خیلی پیگیر بودم که اسلک لاین زیر نظر یک فدراسیون برود و حتی خودش مستقل به عنوان یک انجمن فعالیت کند. اول گفتند زیر نظر فدراسیون همگانی باشد و بعد گفتند به فدراسیون کوهنوردی بروید. متاسفانه فدراسیون ها هم زیر بار پذیرش این رشته نمی روند. عموم مردم فکر می کنند اسلک لاین یک رشته خطرناک است، اما من می گویم از فوتبال هم رشته امن تری است. شما در فوتبال چند نفر را می بینید که مصدوم می شوند و حتی درزمین فوت می کنند، اما در اسلک لاین به ندرت چنین اتفاقی می افتد.»

آبایی درباره اینکه اسلک لاین چند ورزشکار حرفه ای در ایران دارد، عنوان می کند: «این رشته در دنیا هم نوپاست. ما آمار رسمی از ورزشکاران اسلک لاین نداریم، اما شاید کسانی که واقعا حرفه ای این رشته را دنبال می کنند، ۵۰ نفر هم نباشند. فقط هم تیم ما نیست و چند تیم دیگر هم داریم که در اسلک لاین فعال هستند.»

  • ریحانه و ۱۸۰ متر راه رفتن در «های لاین»

ریحانه ارمغانی، دختر ۲۶ ساله ای است که در کلیپ های منتشر شده در فضای مجازی به راه رفتن روی تسمه مشغول است. او که می گوید ۵، ۶ سالی می شود به صورت حرفه ای در اسلک لاین فعالیت می کند، در ابتدای صحبت های خود با خبرنگار "ورزش سه" درباره فضاهایی که برای انجام حرکات نمایشی خود انتخاب می کند، می گوید: «فضای خاصی برای اجرای این حرکات نداریم. جاده چالوس، ارتفاعات شهر اراک و کوه سبلان از جمله فضاهایی است که در آن ها کار کردیم. به سفر و گردش که می رویم، وقتی یک منطقه شرایط خوبی دارد را شناسایی می کنیم و سپس به ورزش می پردازیم. در بخش زنان فقط چند نفر هستیم که به صورت حرفه ای این رشته را دنبال می کنیم. اسلک لاین در ایران و حتی دنیا رشته نوپایی محسوب می شود و فقط در سال های اخیر به واسطه دیده شدن در فضای مجازی بیشتر شناخته شده.»

وی در پاسخ به این سوال که از کجا کار در این رشته را آغاز کرده، عنوان می کند: «من چند سال قبل در فستیوال بین المللی که در بیستون کرمانشاه توسط تیم اسلک لاین برگزار می شد، کارم را شروع کردم. البته دو سال قبل از آن هم با این رشته آشنا شده بودم. این رشته زیرشاخه های زیادی دارد و من به صورت تخصصی در «های لاین» فعالیت می کنم که در ارتفاع انجام می شود. البته میزان ارتفاع خیلی مهم نیست. از ارتفاع ۱۵ متر به بالا های لاین به حساب می آید و خیلی تفاوتی نمی کند که در ارتفاع هزار متری باشید یا دوهزارمتری چون کسی که حرفه ای این ورزش را انجام می دهد، با راه رفتن در آن ارتفاع کنار آمده است. بیشتر طول مسیری که روی تسمه راه می رویم، مهم است و رکورد هر ورزشکاری محسوب می شود.»




این دختر ورزشکار درباره رکوردهای شخصی خود می افزاید: «رکورد شخصی من ۱۸۰ متر است، اما رکوردهای جهانی بیشتر از این هاست. یک بار در ایران با همکاری گروه های ایران اسلک لاین و تمتلاین که من الان عضو هستم، رکوردزنی انجام شده. امسال هم می خواستیم رکورد جدیدی ثبت کنیم که فعلا کرونا اجازه چنین کاری را نداده. بیشترین ارتفاعی هم که در آن راه رفتم، ۴۰۰، ۵۰۰ متر بوده است.»

ارمغانی در پاسخ به این سوال که تا به حال در هنگام فعالیت در این رشته دچار حادثه شده یا خیر، می گوید: «در های لاین که در ارتفاع بالا انجام می شود، تا به حال برایم حادثه ای رخ نداده چون ایمنی تجهیزات بسیار بالاست. با این حال در ارتفاع پایین چند باری شده که برای ورزشکاران اتفاقاتی افتاده و آن هم به خاطر ابزارهای نامناسب و غیراستانداردی بوده که استفاده می کردیم. ما بیشتر برای دل خودمان ورزش می کنیم چون در ایران که فدراسیونی به این نام نداریم و مسابقه ای هم وجود ندارد.»
 
بالا پایین