Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

خسرو سینایی ، کارگردان « عروس آتش » بر اثر کرونا در گذشت

اطلاعات موضوع

Kategori Adı اخبار فرهنگی و هنری
Konu Başlığı خسرو سینایی ، کارگردان « عروس آتش » بر اثر کرونا در گذشت
نویسنده موضوع سایه های بیداری
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan سایه های بیداری

سایه های بیداری

کـاربـر انجمــن
تاریخ ثبت‌نام
May 26, 2019
ارسالی‌ها
2,025
پسندها
2,875
امتیازها
3

اعتبار :

۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹



خسرو سینایی، کارگردان سرشناس سینمای ایران بر اثر کرونا درگذشت
خسرو سینایی، کارگردان سرشناس سینمای ایران بر اثر کرونا درگذشت

ایسنا نوشت: فرح اصولی، همسر خسرو سینایی، از درگذشت این کارگردان سرشناس سینمای ایران به دلیل ابتلا به کرونا خبر داد.

خسرو سینایی، کارگردان پیشکسوت سینمای کشورمان که از چندی پیش به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده بود، عصر امروز (شنبه ۱۱ مرداد) در سن ۷۹ سالگی درگذشت.
خسرو سینایی به علت عفونت ریه و مبتلا شدن به کرونا، در بیمارستان امیر علم بستری بود. او حدود یک ماه قبل نیز برای یک عمل جراحی در بیمارستان بستری و بعد از مدتی مرخص شده بود.
این کارگردان و مستندساز سینمای ایران، فیلم‌های متعددی را ساخته که یکی از مشهورترین آن‌ها «عروس آتش» است که جایزه بهترین فیلمنامه را در هجدهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.
«جزیره رنگین»، «کویر خون»، «مثل یک قصه»، «گفت‌وگو با سایه»، «مرثیه گمشده» و «هیولای درون» از دیگر آثار این فیلمساز هستند.
در این باره بیشتر بخوانید:

منیژه حکمت: چقدر ما داریم یتیم می‌شویم
 

سایه های بیداری

کـاربـر انجمــن
تاریخ ثبت‌نام
May 26, 2019
ارسالی‌ها
2,025
پسندها
2,875
امتیازها
3

اعتبار :

۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۰



هنرمندی نجیب که جای خالی‌اش پُر نخواهد شد/ پیام‌های تسلیت مدیران فرهنگی برای درگذشت خسرو سینایی
هنرمندی نجیب که جای خالی‌اش پُر نخواهد شد/ پیام‌های تسلیت مدیران فرهنگی برای درگذشت خسرو سینایی

درگذشت خسرو سینایی، کارگردان پیشکسوت سینمای ایران، واکنش‌های بسیاری را در میان هنرمندان سینما و مدیران فرهنگی کشورمان برانگیخته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مدیران و مراکز فرهنگی و هنری، در پی درگذشت خسرو سینایی، سینماگر و موسیقی‌دان کشورمان، پیام‌های تسلیتی را منتشر کردند.

متن پیام تسلیت کانون کارگردانان سینمای ایران، مدیرعامل خانه هنرمندان، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مدیرعامل بنیاد فارابی، رئیس سازمان سینمایی و ... به شرح زیر است:
سینایی، گنجینه هنر کشور بود
سیدحسین سیدزاده، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، در پیامی درگذشت خسرو سینایی را تسلیت گفت. در این پیام آمده است: «درگذشت خسرو سینایی، کارگردان محبوب و خوش نام سینمای ایران، جامعه فرهنگی و دوستداران سینما را در غمی سنگین فرو برد. استاد سینایی با کارنامه تاثیرگذار و ماندگارش، جایگاه ویژه‌ای در میان اصحاب فرهنگ و هنر داشت و در زمره سینماگرانی قرار داشت که با ساخت آثار ارزنده در زمینه مستندهای اجتماعی طی سال‌های فعالیت حرفه‌ای تن به ابتذال نداد. بی‌شک نام برجسته او هرگز فراموش نخواهد شد و آثارش در گنجینه فرهنگ و هنر کشورمان جاودانه خواهد ماند.»
جانبداری از حق و حقیقت
سیدمحمد طباطبائی، مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت در پیامی نوشت: «درگذشت هنرمند پیشکسوت سینما؛ جناب خسرو سینایی، اندوهی مضاعف بر جان هنر نهاد. جانی که هنوز غم درگذشت هنرمندان دیگری را در هفته‌ها و ماه‌های اخیر بر دل دارد. زنده‌یاد سینایی هنرمندی صاحب اندیشه در عرصه سینما بود و اندیشه‌اش را در ساختار سینما ارائه کرد. او در سینما همواره جانب حقیقت را رعایت و از مسیر پژوهش سعی برای کشف حقیقت و ارائه آن در قالب فیلم تلاش می‌کرد. زنده یاد خسرو سینایی یک سینماگر به معنای کامل کلمه بود چه اینکه در حوزه‌های گوناگون این عرصه دستی بر آتش داشت. او گرچه در غربت جانکاه این روزها با دنیای فانی وداع کرد اما به سمت نور رفت. درگذشت این سینماگر عزیز و عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت را به خانواده محترم ایشان و نیز به هنرمندان به ویژه به هنرمندان عرصه سینما تسلیت گفته و از خداوند متعال برای آن مرحوم مغفرت و برای بازماندگان صبر مسئلت می‌کنم.»


علیرضا اسماعیلی، سرپرست گروه تخصصی سینمای فرهنگستان هنر، در پیام تسلیتی برای درگذشت خسروسینایی نوشت: «استاد خسرو سینایی، هنرمند بزرگ ایران زمین چهره در نقاب خاک کشید. برای آنان که او را می‌شناختند همیشه چیزی برای گفتن داشت. او از جنس موسیقی بود، زلال و پاک؛ از جنس تصویر شفاف و پرتحرک و ازجنس ادبیات بانشاط و زندگی آفرین. استاد خسرو سینایی در همه عمر به ایران، به هنر ایران زمین و به معنویت اندیشه‌های والای این دیار دل بسته بود.
دلش برای فرهنگ و هنر اصیل تپید. فیلم ساخت، شعر گفت، قصه نوشت و تحقیق کرد تا از نهان‌خانه دل جلوه‌های حیات بزرگ فرهنگی این مردم و سرزمین را جاودانه سازد. هزارهزار افسوس، که دیگر در میان ما نیست.»


فیلمساز مولف
در پیام تسلیت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز آمده است: «با نهایت تاسف و تاثر به اطلاع می‌رساند، استاد خسرو سینایی، فیلمساز مؤلف سینمای ایران به علت عفونت ریه و مبتلا شدن به ویروس کرونا، ساعتی پیش در بیمارستان امیراعلم تهران جان به جان آفرین سپرد.
مدیرعامل، معاونان، مدیران و کارکنان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی این مصیبت بزرگ را به خانواده محترم سینایی و جامعه سینمای فرهنگی و مستند ایران تسلیت گفته، برای روح بلند آن سفرکرده غفران واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت می‌نمایند.»
آرزویی که بر دل خسرو سینایی ماند
علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در صفحه اینستاگرامش با انتشار عکسی، به یکی از آرزوهای خسرو سینایی که ساخت فیلم سینمایی «قطار زمستانی» بود، اشاره کرد، اثری درباره مهاجرت آوارگان لهستانی در جنگ جهانی دوم به ایران.

او در این باره نوشته است: «سال ۹۳ که به بنیاد سینمایی فارابی آمدم، مکاتبات داخلی و خارجی درباره ساخت این پروژه مشترک بین ایران و لهستان را مطالعه کردم و بعد از آن در چندین جلسه حضوری و گفتگوهای تلفنی با استاد سینایی برای اجرایی شدن پروژه همفکری کردیم.
خسرو سینایی، دو سال پیش، در بازگشت از سفر لهستان به دیدنم آمد و با آن دقت و کرامت و لطف همیشگی، خبر از استقبال لهستانی‌ها برای مشارکت در تولید مشترک این فیلم داد، موضوعی که ما در بنیاد سینمایی فارابی از آن به‌طور جدی استقبال کردیم و چند وقت بعد، از تهیه‌کننده لهستانی دعوت کردیم تا به ایران سفر کند. سپس، در جلسه‌ای سه ساعته، ابعاد فنی و حقوقی تولید مشترک فیلم سینمایی «قطار زمستانی» با حضور استاد سینایی و تهیه کننده لهستانی در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.
این فیلم که قرار بود با سهم شراکت ۵۱ درصدی ایران و ۴۹ درصدی لهستان تولید شود، به رغم پیگیری‌های استاد سینایی، تهیه‌کننده ایرانی و بنیاد فارابی، متاسفانه با اراده‌ای جدی از سوی تهیه‌کننده لهستانی برای مشارکت در تولید همراه نشد.
هزاران هزار افسوس که سینمای ما از ثبت آرزوی استاد محروم ماند.»

مجید رجبی‌معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران هم، در پیامی درگذشت خسرو سینایی را تسلیت گفت. در پیام این مدیر فرهنگی آمده است: «خسرو سینایی، معمار، آهنگساز، نویسنده و کارگردان. درباره کدام‌یک باید سخن گفت؟ سینایی آهنگساز یا پایه‌گذار سینمای تجربی ایران؟ سرپرست بخش آکاردئون کنسرواتوار وین، سینایی انیمیشن‌ساز یا نویسنده‌ و مترجم؟
خسرو سینایی با کارنامه‌ای پربار شامل بیست‌ودو فیلم مستند، نه فیلم پرتره، هشت فیلم داستانی کوتاه، هفت فیلم سینمایی، شانزده اثر موسیقی فیلم، شش کتاب تألیفی و چهارکتاب ترجمه یکی از درخشان‌ترین چهره‌های فرهنگی و هنری این مرزوبوم به شمار می‌آید.
سینایی از سال ۱۳۴۶ تا امروز با کسب جوایز بین‌المللی برای هنر این خاک افتخارآفرینی کرد. کسی که همواره به صلح می‌اندیشید و این صلح‌اندیشی در همه آثار او نمود پیدا می‌کرد. از فیلم‌های داستانی و مستندش گرفته و حتی شعرها و ترجمه‌هایش.
اهمیت سینایی در سینما قابل‌بیان نیست. در اهمیت او همین کافی‌ست که سهراب شهید ثالث یکی از معتبرترین کارگردانان ایرانی، کار خود را با دستیاری و بازیگری برای خسرو سینایی آغاز کرد.
امروز هنر ایران، هنرمندی را از دست داد که جای خالی‌اش به‌هیچ‌وجه پر نخواهد شد.»


هنرمندی نجیب
پیام محمد حمزه زاده، رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری به این شرح است:

«سینمای ایران، هنرمندی نجیب و فیلمسازی بزرگ را از دست داد. کارگردانی که همواره کوشید در آثار ارزشمندش سینما را در خدمت اعتلای انسانی و اخلاقی به کار گیرد و زیبایی‌های درون انسان را به تصویر بکشد. داغ فقدان این هنرمند عزیز را به خانواده محترم ایشان و به جامعه فرهنگی و هنری ایران تسلیت می‌گویم.»
«عروس آتش»، دیگر پدر ندارد
کانون کارگردانان سینمای ایران ،در غم نبودن خسرو سینایی، متن زیر را منتشر کرده است:

«زندگی خسرو خوبان سینما و موسیقی ، مثل یک قصه بود
گاه با سایه گفتگو می‌کرد و گاه از هیولای درون گلایه می‌کرد...
در کویر خون از عروس آتش ترانه‌ای ساخت که قدر و قدمتش از فرش و اسب ترکمن
ارزنده‌تر و به وسعت تاریخ بود.
کوله‌بارش مملو از مرثیه گمشده مهاجرت هزاران لهستانی بود که هنوز خاک خسته، قصه‌گوی آنان است
خسرو سینایی در پنج خط حامل موسیقی و پرده سپید کهنسال سینما عمری به دنبال کوچه‌های عشق گردید ،از دیروز تا هنوز....
واینک تهران امروز شیدایی عاشقانه‌اش را در کوچه پائیز
به آن رنگ ابدیت بخشید
خسرو سینایی از مفاخری بود که نیمه گمشده دیگر هنرمندانی است، که از دیروز تا هنوز در شریان زندگی عشق را در تراز بی بقای خاک دوره می‌کنند.
کانون کارگردانان سینمای ایران در غم نبودش به فرهنگ و هنر این سرزمین تسلیت می‌گوید.»
 

سایه های بیداری

کـاربـر انجمــن
تاریخ ثبت‌نام
May 26, 2019
ارسالی‌ها
2,025
پسندها
2,875
امتیازها
3

اعتبار :

۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۷



منیژه حکمت: چقدر ما داریم یتیم می‌شویم
منیژه حکمت: چقدر ما داریم یتیم می‌شویم

منیژه حکمت، درگذشت خسرو سینایی، کارگردان پیشکسوت سینمای کشورمان را که از چندی پیش به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده بود، تسلیت گفت و جامعه هنری را پس از او، یتیم دانست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، خسرو سینایی، کارگردان فیلم‌هایی چون «هیولای درون» و «عروس آتش»، عصر امروز به علت عفونت ریه و ابتلا به کرونا، در بیمارستان امیرعلم تهران درگذشت.
منیژه حکمت، کارگردان و تهیه‌کننده سینما، در حساب توییتری خود با تسلیت درگذشت خسرو سینایی نوشت:
«جناب خسرو سینایی گرامی
چقدر ما داریم یتیم و تنها می‌شویم، استادان می‌روند و سینمای ایران تنها و تنهاتر می‌شود، نامحرمان و نامعلومانِ سوداگر، جایگزین اساتید هنر و سینما می‌گردند.
تسلیت به سرکار خانم اصولی و خانواده»
 

سایه های بیداری

کـاربـر انجمــن
تاریخ ثبت‌نام
May 26, 2019
ارسالی‌ها
2,025
پسندها
2,875
امتیازها
3

اعتبار :

۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳



تصاویری از خاکسپاری غریبانه خسرو سینایی/ کارگردان «عروس آتش» در کنار محمدعلی کشاورز آرام گرفت
تصاویری از خاکسپاری غریبانه خسرو سینایی/ کارگردان «عروس آتش» در کنار محمدعلی کشاورز آرام گرفت

خسرو سینایی کارگردان مطرح سینمای ایران، در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، خسرو سینایی، کارگردان فیلم‌های «عروس آتش»، «جزیره رنگین»، «هیولای درون» و ... که روز گذشته بر اثر ابتلا به بیماری کرونا و عفونت ریه درگذشت، در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد.



خسرو سینایی به علت عفونت ریه و مبتلا شدن به کرونا، در بیمارستان امیر علم بستری بود. او حدود یک ماه قبل نیز برای یک عمل جراحی در بیمارستان بستری و بعد از مدتی مرخص شده بود.
این کارگردان و مستندساز سینمای ایران، فیلم‌های متعددی را ساخته که یکی از مشهورترین آن‌ها «عروس آتش» است که جایزه بهترین فیلمنامه را در هجدهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.
 
بالا پایین