Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

کلاه برداران واتساپ با یک تماس حسابتان را خالی میکنند

اطلاعات موضوع

Kategori Adı اخبار اجتماعی
Konu Başlığı کلاه برداران واتساپ با یک تماس حسابتان را خالی میکنند
نویسنده موضوع سایه های بیداری
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan سایه های بیداری

سایه های بیداری

کـاربـر انجمــن
تاریخ ثبت‌نام
May 26, 2019
ارسالی‌ها
2,025
پسندها
2,875
امتیازها
3

اعتبار :

۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴


کلاهبرداران استودیو خبر و امکانات سریع دسترسی دارند
روایت مستند از یک کلاهبرداری واتس‌آپی؛ وقتی با یک تماس حساب‌تان خالی می‌شود
روایت مستند از یک کلاهبرداری واتس‌آپی؛ وقتی با یک تماس حساب‌تان خالی می‌شود

با وجود اطلاع رسانی بسیار زیاد پلیس درباره کلاهبرداری های تلفنی و با وجود تمهیداتی از قبیل رمز پویا و تایید دومرحله ای انتقال پول در حسابهای بانکی، هنوز هم کسب و کار کلاهبرداران به راه است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جدیدترین روایت از روشهای کلاهبرداری تلفنی حاکی از آن است که کلاهبرداران با تجهیزات به روز شده، به شکل تازه ای اقدام به خالی کردن حسابهای مردم می کنند.

جدیدترین روشهای کلاهبرداری تلفنی مربوط به برنامه پیامرسان واتس اپ است. در این روش کلاهبرداران با شناسایی تصادفی شماره تلفنی که در واتس آپ روشن است و امکان برقراری ارتباط صوتی با آن مقدور است، ابتدا، طعمه های خود را زیر نظر می گیرند. در صورتی که ساعات اتصال تلفن مورد نظر به واتس اپ به صورت مرتب باشد، در یک روز کاری و در ساعات شلوغ، زمانی که فرد، طبعا وقت کمتری برای فکر کردن دارد، عملیات کلاهبرداری شروع می شود.

تماس صوتی ابتدا در واتس اپ برقرار می شود. کلاهبرداران با لحن موجه و شور و هیجانی که در صدای خود می ریزند، در ابتدا خود را معرفی کرده و با ادب و احترام، احوال پرسی می کنند و بعد بلافاصله یک داستان جعلی را بیان می کنند. این داستان عموما دارای دو مشخصه است: اول آنکه در ارتباط با وقایع روز است. مثلا فرض بگیرید وزیر ارتباطات در اظهاراتی گفته است که باید قیمت اینترنت پایین بیاید یا مبالغی که توسط اپراتورها از حساب مشترکان کسر شده به حساب آنها واریز خواهد شد. این اظهارات، باعث می شود تا مردم در انتظار تغییری در رویکرد دستگاه های دولتی باشند و کلاهبرداران در همین فضای انتظار، عملیات خود را آغاز می کنند.

دومین خصوصیت داستان جعلی کلاهبرداران، نام بردن از اشخاص مشهور است. مثلا می گویند ما از فلان برنامه معروف رادیویی تماس می گیریم و در حال حاضر آقای فلانی (فرد مشهود) در استودیو حضور دارد و به قید قرعه شما برنده فلان مبلغ برای یک سفر زیارتی شده اید.

باید در نظر داشت که در روزهای عزاداری، بهانه برقراری تماس این کلاهبرداران، بیشتر، سفر به عتبات عالیات است و سعی دارند از احساسات مذهبی طعمه خود، سوءاستفاده کنند. بعد از نام بردن این که فلان شخصیت در استودیوی برنامه، مشغول گوش دادن به سخنان شماست، از قربانی می خواهند تا درباره مناسبت روز، سخنان خود را بیان کند. توصیه های حرفه ای مبنی بر «حرف سیاسی یا تبلیغاتی نزنید» و «حرفتان را با معرفی خود و سلام و درود آغاز کنید» هم بیان می شود تا قربانی لحظه ای شک نکند که مورد دستبرد حرفه ای دزدان اعتماد مردم قرار گرفته است.

نکته اینجاست کلاهبرداران برای اینکه بتوانند اعتماد بیشتری از مردم جلب کنند ممکن است آرم صدا و سیما یا چهره یک گزارشگر معروف یا یک خبرنگاران هنگام مصاحبه با مردم را در پروفایل واتس اپ خود استفاده کنند تا کسی به آنها شک نکند. عموما این حسابهای واتس اپی از سوی سیم کارتهای اعتباری بی نام و نشانی پشتیبانی می شوند که در بازار تلفن های مسروقه به راحتی خرید و فروش می شود. سیم کارتهایی که گم شده یا به سرقت رفته اند و صاحبان آنها به تصور این که مبلغ اندکی برای خرید سیم کارت اعتباری پرداخته اند، هرگز به فکر مسدودکردن یا دادن گزارش سرقت به نهادهای قانونی نیفتاده اند.



بعد از این تماس کوتاه، آرم برنامه برای قربانی پخش می شود. به صورتی که انگار هم اکنون روی آنتن زنده مشغول صحبت با مردم، شنوندگان برنامه و آن مقام یا فرد معروفی است که در استودیو حضور دارد.

قربانی بی خبر از همه جا هم پس از مدتی که پیام خود را بیان کرد و به یکی دو سئوال بی‌مایه مجری نمای کلاهبردار جواب داد، به او گفته می شود پشت خط منتظر بماند تا همکاران، او را برای گرفتن جایزه اش راهنمایی کنند. بعضا دیده شده است که کلاهبرداران با نرم افزارهای تقلید صدا توانسته اند صدای مجری های معروف و حتی اشخاص معروف مهمان را تقلید کنند. به طوری که برای قربانی هیچ شک و شبهه ای پیش نیامده است که کسانی که با او تماس گرفته اند، واقعا از یک برنامه معروف هستند و کسی که صحبتهای او را می شنود و روی آنتن زنده پخش می کند، قطعا شخصیت واقعی است.



آغاز رسمی عملیات کلاهبرداری

اینجاست که عملیات روانی روی مغز قربانی به اتمام رسیده و طعمه آماده قورت دادن شده است. فردی که در ابتدا تماس را برقرار کرده است، این بار هم با قربانی وارد گفتگو می شود. از او شماره حساب و کارت و نام و نام خانوادگی و حتی پسوند و پیشوند اسمش را می پرسد و بعد او را راهنمایی می کند که اگر شماره ای به گوشی او وارد شد، به وی اعلام کند. بهانه‌هایی از قبیل این که: «ما باید مطمئن شویم شماره حساب شما متعلق به خودتان است» و «شماره ای که به تلفن شما ارسال شده شناسه واریزی است که ما با آن برای شما پول پرداخت می کنیم» عموما از سوی کلاهبرداران شنیده می شود.

غافل از این که تیم حرفه ای کلاهبرداران با در اختیار داشتن اطلاعات کارت بانکی قربانی و رمزی که شبکه رمز پویا به شماره تلفن قربانی پیامک کرده، آماده خارج کردن وجوه کلان از حساب او می شوند.

نکته اینجاست که با وجود منع انتقال وجوه به صورت اینترنتی در سقف تعیین شده، کلاهبرداران با استفاده از اطلاعاتی که از حساب بانکی قربانی در اختیار می گیرند، در یک بار مراجعه بعضا تا ۳۰ و ۵۰ میلیون تومان از حساب او برده و مبلغ را جابجا کرده اند. این مبالغ عموما در حساب افرادی که از هیچ جا خبر ندارند، واریز می شود.

سپس عملیات کلاهبرداری با طعمه قرار دادن این اشخاص دنبال می شود. ساده ترین راه آن، مراجعه به شخصی است که پول به حساب او وارد شده و اعلام این که ما اشتباهی به شماره حساب شما پول واریز کرده ایم، از آن فرد می خواهند پول را به حساب مورد نظر کلاهبرداران منتقل کند.

راه دیگری که توسط کلاهبرداران مرسوم است، استفاده از حسابهای اجاره ای است. متاسفانه در سالهای اخیر، برخی اشخاص که توان مالی کمی دارند، می پذیرند در ازای قرارداد و پرداخت وجه معینی، حساب بانکی خود را در اختیار دیگران بگذارند. عموما بهانه ای که از سوی کلاهبرداران برای اجاره کردن حساب دیگران عنوان می شود، گریز از پرداخت مالیات است. صاحبان حقیقی این حسابهای اجاره ای هم به عنوان حساب مقصدی که در آن پول ناشی از جرم وارد شده است، تحت تعقیب قرار می گیرند و در نهایت، محکوم به همدستی با کلاهبرداران می شوند.

به این ترتیب، نوع تازه ای از کلاهبرداری های تلفنی با به روزترین فنون اثرگذاری روانی بر قربانیان و سریعترین طرق خالی کردن حسابهای بانکی افراد، در جریان است. در این روش، صاحبان اصلی سیم کارتی که با آن تلفن زده می شود، صاحبان حسابهای اجاره ای یا صاحب حساب بیگناهی که پول به آن واریز شده و به ادعای اشتباه، پول را از او پس می گیرند، در پرونده های کلاهبرداری تلفنی ممکن است گیر بیفتند و در نهایت، پول به دست کلاهبردارانی می رسد که به صورت تیمی و حرفه ای، شبانه روز به فکر خالی کردن حسابهای مردم و سوءاستفاده از احساسات شهروندان هستند.

بیشتر بخوانید:

کلاهبرداری تلفنی دو میلیاردی در تماس با خارج از کشور

افزایش کلاهبرداری های تلفنی و اینترنتی در خانه نشینی کرونا



هشدارهای پلیس انتها ندارد؛ خلاقیت تبه‌کاران هم!

واقعیت اینجاست که هر چه دستگاه های انتظامی به وظایف خود بیشتر و بهتر عمل کنند، کلاهبرداران هم خلاقیت بیشتری را برای خالی کردن جیب مردم نشان می دهند.

سرهنگ پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا در این باره می گوید: در گذشته کلاهبرداران از تماس تلفنی یا ارسال پیامک استفاده می‌کردند، اما در حال حاضر کلاهبرداری از طریق ادعای برنده شدن در مسابقات تلویزیونی مطرح است.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا درباره نوع شگرد این کلاهبرداری توضیح می‌دهد: در بررسی‌های همکاران ما مشخص شد سودجویان، با افراد از طریق تماس صوتی در اپلیکیشن واتس اپ ارتباط برقرار می‌کنند. آن‌ها در این تماس ها، صدای مجریان معروف را با نرم افزارهای خاص، تقلید کرده و ادعا می‌کنند شما در یک مسابقه تلویزیونی برنده شده اید. همچنین مواردی اعلام شده در آن‌ها صدای تشویق حضار و استدیو نیز تقلید شده است. بیشتر افراد وقتی صدای آشناس چهره‌های معروف را می‌شوند، اقناع شده و گول می‌خورند.

سرهنگ پاشایی می‌گوید: پس از اینکه شما را در یک فضای دروغین مسابقه‌ای قرار می‌دهند؛ شما را برنده اعلام می‌کنند و از زبان وزیر ارتباطات یا سایر چهره‌ای نام آشنا، از شما خواسته می‌شود برای دریافت جایزه نقدی، شماره کارت، شماره حساب و سایر اطلاعات شخصی کارت اعتباری خود مانند رمز دوم و کد اعتبارسنجی CCV۲ را در اختیار این برنامه قرار دهید و در اینصورت است که کارت بانکی شما خالی می‌شود.

این مقام انتظامی درباره اهمیت آموزش اظهار کرد: اگر مردم از قبل، هوشیار باشند گول این افراد را نمی‌خوردند. به عنوان مثال اگر فردی از این طریق با شما تماس گرفت ابتدا باید متوجه باشید که اصلا در این برنامه ثبت نام کرده اید یا خیر، زیرا شرکت در این برنامه‌های دارای ضوابط خاصی است.



نکته اینجاست که کلاهبرداران هر روز با شگردهای تازه ای سعی دارند حساب مردم را خالی کنند. کلاهبرداری با شگردهایی مانند برنده شدن در قرعه کشی خودرو از سوی خودروسازان یا مسایل مربوط به سهام عدالت از جمله آزادسازی، خرید و فروش این سهام و مانند آن، از جمله ترفندهای به روز شده کلاهبرداران تلفنی است.

همچنین پرونده های متعددی در مراکز انتظامی و قضایی وجود دارد که کلاهبرداران به بهانه ثبت نام در بیمه سلامت، جمع آوری کمک های مردم برای مستمندان یا عتبات و نظایر آن و حتی کلاهبرداری از طریق تقلید صدای وزرا و اشخاص مشهور سعی دارند شگردهای تازه خود برای کلاهبرداری اینترنتی و تلفنی را به مقصد رسانده و جیب مردم را خالی کنند.

اینجاست که در مقابل اصلی ترین عملیات روانی این کلاهبرداران، یعنی «به طمع انداختن» قربانی، باید صبر و هوشیاری به خرج داد و این اشخاص را در رسیدن به هدف شوم خود ناکام گذاشت.
 
بالا پایین