Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

تفاوت پخت کیک در فر گازی و برقی

اطلاعات موضوع

Kategori Adı شيريني و كيك
Konu Başlığı تفاوت پخت کیک در فر گازی و برقی
نویسنده موضوع matbakh
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan matbakh

matbakh

سرآشپز
کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Jan 4, 2021
ارسالی‌ها
3
پسندها
0
امتیازها
1
محل سکونت
تهران
وب سایت
matbakhshop.com
تخصص
آشپزی

اعتبار :

احتمالاً اکثر ما در اولین مرتبه ای که اقدام به پختن کیک با فر خود کرده ایم کیک سوخته یا نپخته ای را تحویل گرفته ایم. به جز نوع و نسبت و میزان مواد تشکیل دهنده، نوع فر نیز بر روی بافت کیک تأثیر زیادی دارد. در این جا به چند مورد از تفاوت های کیک در فرهای برقی و فرهای گازی اشاره می کنیم:

1- حرارت در فر برقی به شکلی کاملا یکنواخت ، بدون رطوبت و در عمق بیشتر از فر گازی پخش می شود که باعث نرم و اسفنجی شدن بافت کیک می شود، در فرهای برقی تمام سطح کیک و عمق آن به صورت یکنواخت پخته می شود. این در حالی است که حرارت در فرهای گازی از سطح وارد می شود و سپس به عمق راه پیدا می کند که موجب پخته نشدن یکنواخت کل سطح کیک می شود.

2- فر گازی محیطی مرطوب دارد و این در حالی است که برای پخت کیک و شیرینی نیاز به محیطی خشک داریم. این مساله به دلیل تفاوت در اجزای داخلی فرها است که محیط پخت کیک را متفاوت می کند.

3- تفاوت دیگر فرهای برقی و گازی تعادل دما است. همان گونه که در بالا به آن اشاره شد فر گازی دما را ثابت نگه نمی دارد و بسیار سریع تر از فر برقی به دمای لازم جهت پخت کیک خواهد رسید، در فر گازی از طریق شعله پخش کن می توان درجه دما را کاهش و یا افزایش داد اما در صورت خاموش کردن فر گرمای آن به سرعت از بین می رود.

همین مشخصه موجب می شود که برای گرم کردن، غذا به شکل یکنواخت گرم نشود، اما در فر برقی این مشکلات وجود ندارد.


تفاوت پخت کیک در فر و مایکروفر

در فر، پخت کیک و شیرینی و غذا به وسیله تابش گرما از دو طرف بالا و پایین صورت می گیرد و با انجام تنظیماتی زمان و درجه حرارت لازم برای پخت انجام می شود. اما در مایکروفر پخت از طریق امواج بالای مغناطیسی صورت می گیرد، مولکول های داخل کیک و سایر غذاها را به جنب و جوش در می آورد به همین دلیل پخت غذا و شیرنی جات را در زمانی کم تر انجام می دهد.

در واقع می توان گفت بزرگترین فرق فر و مایکروفر برای پخت کیک در زمان آماده شدن آن است، در فر می بایست زمان با توجه به دستورات تنظیم گردد و دقیقا همان زمان و درجه حرارت بر روی آن اعمال گردد؛ اما در مایکروفر زمان پخت کیک به حداقل می رسد و بسیار سریع تر از زمان لازم کیک را آماده می کند.


https://matbakhshop.com/wp-content/uploads/2020/12/cake-humidity.jpg
 
بالا پایین