Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

علت خارش مقعد و روشهای درمان خارش مقعدی

اطلاعات موضوع

Kategori Adı پزشکی تخصصی
Konu Başlığı علت خارش مقعد و روشهای درمان خارش مقعدی
نویسنده موضوع laleeeee
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan laleeeee

laleeeee

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Dec 20, 2020
ارسالی‌ها
28
پسندها
1
امتیازها
3
وب سایت
darmantehran.com

اعتبار :

خارش مقعد از نظر پزشکی به تحریک شدن اطراف مقعد و تمایل برای خاراندن آن گفته میشود. این شرایط از مشکلات شایع است که می تواند ناراحت کننده و حتی شرم آور باشد.


پوست اطراف مقعد به شدت حساس بوده و هر عاملی میتواند در تحریک آن اثر داشته باشد. به طور مثال بیشتر افراد پس از دفع مدفوع دچار خارش می شوند که علت این امر حساسیت به مدفوع است. اما این مشکل میتواند ناشی از عفونت و التهاب باشد. خارش میتواند شرایط غیر قابل تحملی را ایجاد کند.خاراندن پوست میتواند موجب سوزش یا درد مقعد شود.

علائم خارش مقعد
تحریک و خارش پوست میتواند آزاردهنده باشد. اغلب افراد همراه با خارش علائم دیگری را نیز تجربه می کنند، که از جمله آنها میتوانیم به این موارد اشاره کنیم:

خون در مدفوع
خونریزی مقعدی
خارش آلت تناسلی
تغییر رنگ پوست اطراف مقعد
سوزش مقعد
تورم یا زخم شدن پوست
بثورات پوستی
علت خارش مقعدی چیست؟
مهمترین علت های خارش مقعد عبارتند از :

بواسیر یا هموروئید
بواسیر متورم شدن یا گشاد شدن سیاهرگ های مقعدی است. این بیماری در اثر وارد شدن فشار به مقعد ایجاد میشود. بواسیر میتواند درد، خارش، خونریزی و … ایجاد کند. سریع راه درمان بواسیر با لیزر است. لیزر میتواند برای همیشه شما را از شر این بیماری خلاص کند.

شقاق یا فیشر
شقاق به ایجاد یک ترک عمیق در مقعد گفته میشود. این زخم میتواند درد شدیدی را در مقعد ایجاد کند و سوزش و خارش نیز به همراه دارد. راه درمان این بیماری تغییر در رژیم غذایی و برطرف کردن یبوست است. اگر بیماری با این روش ها درمان نشد، باید از روشهای تهاجمی تری مثل جراحی یا لیزر درمانی کمک گرفته شود.

رژیم غذایی
مصرف فلفل و خارش مقعد
یکی از علت های شایع برای خارش مقعد تحریک پوست ناشی از غذاهایی است که میخوریم، به طور مثال ادویه ، ترشی جات، سس تند، فلفل، چای، مرکبات و … از خوراکی هایی هستند که میتوانند باعث خارش شوند.

عفونت های قارچی
در برخی موارد عفونت های مخمر واژن عامل خارش هستند. زیرا این عفونت ها می توانند از واژن به مقعد راه پیدا کند. عفونت های پوستی می توانند باعث بثورات قرمز و خارش دار شوند.

برای جلوگیری از این عفونت می توانید مقعد خود را با آب گرم بشویید. مصرف پماد های ضد قارچ نیز می توانند به برطرف کردن این عفونت کمک کنند.

رطوبت
رطوبت از علت های خارش مقعد
اصلی ترین علت خارش مقعد رطوبت است. خشک نکردن مقعد پس از رفتن به توالت، ترشح مایعات از مقعد، اسهال و بی اختیاری در کنترل مدفوع میتواند باعث رطوبت مقعد شده و زمینه را برای خارش و عفونت های قارچی فراهم کند. بیماران مبتلا به دیابت یا اچ آی وی باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند. در ضمن شدت خارش با رطوبت رابطه ای مستقیم دارد.

زیاده روی در شستشو
برخی از افراد عادت دارند، بیش از حد پوست اطراف مقعد را می شویند، این کار میتواند پوست را تحریک کرده و خارش را تشدید کند.

آنتی بیوتیک ها
مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک ها می تواند به عفونت قارچی و تحریک مقعد منجر شود. این داروها باکتریهای مفید روده را از بین می برند و می توانند باعث تحریک و خارش بیشتر پوست شوند. برای جلوگیری از عوارض مصرف آنتی بیوتیک، می توانید با قرار دادن ماست و مکمل‌ها حاوی ترکیبات پروبیوتیک در رژیم غذایی باکتریهای مفید را جایگزین کنید.

پسوریازیس یا درماتیت تماسی
پسوریازیس یا درماتیت تماسی از بیماری های مزمن پوستی هستند که می توانند مستقیماً سلامت پوست در این موضع را تحت تاثیر قرار دهند. این بیماری ها با تحریک پوست، باعث خارش آن میشوند. برای درمان این بیماریها از پزشک متخصص کمک بگیرید.

انگل کرمک
شایع ترین علت خارش مقعد در کودکان بعد از عدم رعایت بهداشت، ابتلا به انگل کرمک است. کرمک یک انگل پوستی است که تخم های ریز خود را در اطراف دریچه مقعدی میریزد و همین امر موجب خارش میشود. این بیماری بیشتر در کودکان مشاهده می شود اما بزرگسالان نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

اگر فکر می کنید، به انگل مبتلا هستید میتوانید شب قبل از خواب یک نوار چسب را بر روی پوست مقعد بزنید. اگر فردا بر روی آن تخم های ریز و سفید رنگ مشاهده کردید به کرمک مبتلا هستید. برای درمان با پزشک مشورت نمایید.

فیستول مقعد
این بیماری مجرایی غیرطبیعی است که پوست اطراف مقعد را به روده متصل می کند. ترشحات خارج شده از این مجرا میتواند باعث تحریک پوست شده و خارش را به همراه داشته باشد. متاسفانه هیچ راه درمانی برای برطرف کردن فیستول وجود ندارد. تنها راه جراحی آن به روش سنتی و لیزر درمانی است. جراحی با لیزر در مطب پزشک و سرپایی انجام شده و بدون درد یا خونریزی بیماری شما را رفع میکند.

اسهال و یبوست
اسهال و یبوست از شرایط گوارشی شایع هستند. اسهال؛ مدفوع را آبکی کرده و در یبوست دفع مدفوع به سختی انجام میشود. این شرایط می توانند بر روی مقعد اثر گذاشته و باعث خارش آن شوند.

زگیل تناسلی
زگیل تناسلی از بیماری های مقاربتی است که از طریق رابطه جنسی منتقل میشود. این بیماری توسط ویروس پاپیلومای انسانی منتقل میشود و باعث ایجاد زائده های گوشتی به شکل گل کلم بر روی پوست می گردد. یکی از عوارض زگیل مقعدی خارش اطراف مقعد است. راه درمان این بیماری استفاده از پماد، سرما درمانی و لیزر است.

عوامل زیر می توانند ریسک خارش مقعد را افزایش دهند:

دیابت نوع 2
سرطان خون و لنفوم
نارسایی کلیه یا بیماری کبدی
پرکاری تیروئید (تیروئید پرکار)
کم خونی (آهن کافی در خون شما نیست)
اضطراب و استرس
تومور مغزی
سرطان مقعد
بیماری های التهابی روده
برای درمان خارش مقعد به چه پزشکی مراجعه کنیم؟
اگر خارش مقعد در طی چند روز برطرف نشد، لازم است با متخصص کلورکتال یا گوارش مشورت کنید. متخصص جراح نیز میتواند به رفع سریع تر این شرایط کمک کند.

اگر همراه با خارش، علائم دیگری مثل خونریزی یا حس ناکامل بودن عمل دفع را دارید. وقت را تلف نکنید و همین الان با پزشک تماس بگیرید.
علت خارش مقعد -مرکز درمان تهران - منبع
 
آخرین ویرایش:
بالا پایین