Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

عمل جراحی شقاق مقعدی یا فیشر چگونه است؟ عوارض، هزینه و مراقبت ها

اطلاعات موضوع

Kategori Adı پزشکی تخصصی
Konu Başlığı عمل جراحی شقاق مقعدی یا فیشر چگونه است؟ عوارض، هزینه و مراقبت ها
نویسنده موضوع laleeeee
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan laleeeee

laleeeee

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Dec 20, 2020
ارسالی‌ها
28
پسندها
1
امتیازها
3
وب سایت
darmantehran.com

اعتبار :

شقاق یا فیشر نوعی بیماری مقعدی است. شقاق به ایجاد ترک عمیق یا برش در دیواره مقعدی گفته میشود. بسته به میزان پیشرفت این عارضه علائمی متعددی بروز می کنند. این علائم می توانند درد، سوزش، خارش تا خونریزی را شامل شوند و با شدت های مختلفی بروز کنند. شقاق حاد علائم شدید تری داشته ولی عمق زخم در آن کمتر است. در حالی که در حالت مزمن عمق زخم بیشتر شده و به عضله مقعدی نیز می رسد. وقتی بیماری وارد فاز مزمن خود میشود، با استفاده از درمانهای خانگی، دارویی و یا حتی تزریق بوتاکس قابل رفع نیست.
در این موارد معمولاً پزشک انجام جراحی با لیزر را توصیه می کند. درمان شقاق با لیزر سریع و سرپایی بدون ایجاد درد و خونریزی حین عمل و عوارض و عفونت بعد از عمل بیماری شما را رفع می کند. یکی دیگر از روشهای درمان عمل جراحی است که در ادامه به بررسی بیشتر این روش و عوارض و هزینه های آن می پردازیم :

عمل جراحی فیشر
در صورتی که بیماری با استفاده از روشهای خانگی و دارویی و نیز تزریق بوتاکس بهبود نیابد، عمل جراحی توصیه میشود. در واقع عمل جراحی شقاق برای بیماری در حالت مزمن انجام میشود. در این حالت فشار بسیاری زیادی در عضله ایجاد شده و اسپاسم آن مانع از ترمیم زخم می گردد. بنابراین می بایست از روشهای جراحی برای کمک به ترمیم زخم استفاده نمود. سه روش مختلف برای این جراحی وجود دارد، که در ادامه به بررسی بیشتر آنها می پردازیم:

اسفنکتروتومی
عمل شقاق به روش اسفنکتروتومی
یکی از روش های رایج درمان این بیماری است. اسفنکتروتومی در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام میشود. برای این منظور قسمتی از عضله اسفنکتر و پوست اطراف مقعد را قطع می کنند. با این کار از طریق کاهش فشار وارده بر عضله، به ترمیم سریعتر زخم کمک می کنند. اسفنکتروتومی در دو روش باز و بسته انجام میشود.

اسفنکتروتومی باز بدون بخیه رها شده تا ترمیم شود. این روش خطر عفونت بیشتری دارد. در حالی که در روش بسته موضع جراحی شده را بخیه می زنند. به این ترتیب احتمال عفونت آن کمتر است.

فیشرکتومی
عمل شقاق به روش فیشرکتومی
در صورتی که خطر آسیب رسیدن به عضله مقعدی و یا بی اختیاری مدفوع یا کنترل گاز روده وجود داشته و یا زخم فیشر در موضعی حساس و غیر قابل برش باشد. از روش فیشرکتومی استفاده می کنند. در این روش تنها یک برش بر روی عضله ایجاد می کنند. تا از فشار داخل آن کاسته شده و به ترمیم عضلات کمک شود.

فلپ پیشرفته
فلپ یکی دیگر از روشهای جراحی شقاق است که به ندرت انجام میشود. در این روش قسمتی از پوست سالم در اطراف مقعد به شکاف ایجاد شده یا همان شقاق بخیه زده می شود. این درمان ممکن است به تنهایی انجام شده و یا همراه با اسفنکتروتومی باشد.

عوارض عمل شقاق مقعدی
عوارض جراحی شقاق مقعدی در بیماران مختلف با شدت های متفاوتی بروز می کند. آمار ها نشان داده تقریباً 30% از بیماران پس از جراحی عوارض ناگواری را تجربه می کنند. مهمترین این عوارض عدم کنترل گاز روده و مدفوع است. از سایر عوارض می توانیم به خونریزی، درد شدید و احتمال عفونت اشاره کنیم.

عوارض این جراحی غالباً موقتی هستند. با این حال ممکن است دائمی شوند. همچنین ممکن است آبسه های کوچکی در اطراف مقعد ایجاد شود.

در کنار این عوارض سایر مشکلات مربوط به جراحی مثل بستری در بیمارستان، هزینه های بیشتر و یا دوره نقاهت طولانی موجب شده بیماران تن به انجام این درمان ندهند. از طرفی ریسک نتیجه جراحی و عوارض که بعد از آن برای بیمار ایجاد میشود، موجب شده پزشکان نیز این درمان را توصیه نکنند.
مرکز درمان تهران
 
آخرین ویرایش:
بالا پایین