Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

زگیل مقعد چیست و چه روش‌هایی برای درمان زگیل وجود دارد؟

اطلاعات موضوع

Kategori Adı بخش پزشکی و سلامت
Konu Başlığı زگیل مقعد چیست و چه روش‌هایی برای درمان زگیل وجود دارد؟
نویسنده موضوع medicaldarman
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan medicaldarman

medicaldarman

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 14, 2020
ارسالی‌ها
11
پسندها
3
امتیازها
3
محل سکونت
تهران ،میدان ونک، خ ملاصدرا، خ پردیس شرقی، ساختمان
وب سایت
clinicdarman.com

اعتبار :

زگیل مقعد چیست و چه روش‌هایی برای درمان زگیل وجود دارد؟

زگیل مقعد از دیگر بیماریهای ناحیه تناسلی است که می‌تواند در ناحیه اطراف مقعد و دستگاه تناسلی بروز پیدا کند. در این مقاله اطلاعات جامعی درباره این بیماری در اختیارتان قرار داده ایم.

زگیل مقعد چیست؟​

زگیل مقعد یا condylomata acuminata محیط اطراف ناحیه مقعدی و دستگاه تناسلی را در بر می‌گیرد. زگیل در اول بصورت توده ی کوچک ایجاد شده و پس از مدتی به کل ناحیه مقعدی گسترش می یابد. زگیل مقعد معمولا دردناک نیست و خیلی از بیماران از حضور آن بی خبرند و ضمنا میتواند درون مجرای مقعد هم مخفی و رشد کند. از علائم آن باید به خارش، ناراحتی، خون ریزی، ترشح و یا احساس غده یا توده در این ناحیه اشاره کرد.
زگیل مقعد

دلیل ایجاد زگیل مقعد​

زگیل به دلیل ویروس HPV (پاپیلوما) است که طی تماس منتقل می‌شود. ویروس HPV یک بیماری مقاربتی است و برای انتقال آن نیازی به رابطه مقعدی نیست.

آیا زگیل باید حتما برداشته شود؟​

معمولا بله، اگر زگیل برداشته نشود رشد و تکثیر میکند و درصورت عدم درمان امکان تبدیل آن به سرطان وجود دارد.

چه درمانی برای زگیل مقعد موجود است؟​

زگیل های تخت بیرون ناحیه مقعدی, با دارو و پماد یا کرم رفع می‌شوند. ضمنا نیتروژن مایع برای منجمد کردن زگیل مقعد کاربرد دارد. در بعضی مواقع عمل جراحی هم استفاده می‌شود و طی آن معمولا زگیل را بی حس و برمیدارند . جراحی موثر است و نتیجه سریع می‌دهد و برای انجام آن نیاز به بی حس کننده یا بیهوشی بستگی به وسعت و محل زگیل دارد.
آزمایش آنوسکوپ هم لازم است تا هرگونه زگیل داخل مجرا شناسایی شود. زگیل های داخل مجرا به راحتی با پماد درمان نمی‌شوند و باید جراحی شوند. درضمن پزشک کل ناحیه لگن و ناحیه تناسلی را هم آزمایش میکند تا زگیل های احتمالی شناسایی شوند. آزمایش برای بیماری های مقاربتی مانند HIV بستگی به عوامل خطر یا دیگر علائم نیز باید معاینه شوند.

آیا برای جراحی نیاز به بستری شدن است؟​

خیر، عمل جراحی زگیل مقعد معمولا بسورت سرپایی در همان روز انجام میشود.

مدت استراحت پس از جراحی زگیل چقدر است؟​

اکثرا تا چند روز پس از جراحی احساس درد و ناراحتی وجود دارد و برای آن مسکن تجویز میشود. در برخی موارد ، بستگی به وسعت محل زگیل ، شخص میتواند روز بعد از جراحی سرکار برود ولی در برخی موارد دیگر شاید نیاز به چند روز تا چند هفته استراحت لازم باشد.

آیا مشکل فقط با یک نوع درمان رفع می‌شود؟​

اگر زگیل مقعد پیشرفته باشد پزشک احتمالا جراحی را در چند مرحله انجام میدهد. درضمن زگیل ها ممکن است پس از جراحی مجددا عود کنند که نیاز به درمان بیشتر خواهند داشت. چک آپ های مکرر مهم هستند چون امکان رشد مجدد زگیل پس از چند ماه وجود دارد. بیماران دارای ویروس HIV یا کسانیکه داروهای پیوند عضو مصرف میکنند باید مادام العمر تحت نظر باشند.

برای جلوگیری از بازگشت زگیل مقعد چکار باید کرد؟​

در بعضی موارد زگیل حتی پس از جراحی موفقیت آمیز مجددا برمیگردد چون ویروس در بافت بدن در حالت خفته بسر میبرد ، لذا چهت بررسی و احتمال بازگشت زگیل با پزشک خود مشورت کنید. برای جلوگیری از پخش HPV عادات جنسی امن از قبیل خودداری از تماس جنسی با افرادی که زگیل تناسلی یا مقعدی دارند استفاده از کاندوم و محدود کردن رابطه فقط به یک نفر توصیه میشود. جهت احتیاط ، شریک های جنسی می بایست برای زگیل و دیگر امراض مقاربتی (STD) تحت معاینه قرار گیرند حتی اگر علائمی نداشته باشند.

دیسپلازی مقعد چیست؟​

بعضی زگیلها پس از جداسازی تغییرات غیر عادی زیر میکروسکوپ از خود نشان میدهند. این تغییرات دیسپلازی مقعد نام دارند و مطابق با پیشرفت آنها درجه بندی میشوند. این تغییرات توسط پزشکان به نئوپلازی داخلی کم یا زیاد ( LGAIN و HGAIN ) منسوب میشوند. سلول هایی که بدخیم و سرطانی شده اند ولی هنوز به عمق پوست رخنه نکرده اند غالبا به HGAIN منسوب میشوند.

https://healt-hmag.blogsky.com/1400/03/27/post-12/
 
بالا پایین